Bir Vəli, bir Vəli
Adının önünə
dərviş sözünü
qazanmış şairin
son kitabı haqqında kaç kəlmə
Şair Vəli Xramçaylının
son kitabı haqqında
çoxdan planlaşdırdığım
yazını kağıza
köçürməyə nəhayət ki, macal tapa bildim. Əslində "Şairin kitabı"nda toplanan şeirlər barəsində ölkənin
tanınmış söz
xiridarlarından ünlü
fikirlər gözləməkdəydim.
Bəziləri yazdı,
bəzilərisə, belə
deyək, ən azı paxıllıqdan özlərini kar və kor olmağa
qoydular... Çünki
Azərbaycan poeziyasında
bir şair kimi Vəli Xramçaylının yetərincə
çəkiyə malik
olduğunu kimlərəsə
sübut etməyə
ehtiyac yox:
...Yükü yükdü
duz daşınnan.
Bir
gün keçər öz başınnan.
Öz içində
göz yaşınnan
Göldü bir Vəli,
bir Vəli.
Zənnimcə, poeziyaya az-çox bələd olanlara təkcə bu bənd yuxarıda söylədiklərimdə haqlı
olduğuma şübhə
yeri qoymur.
Bir vaxtlar - ötən əsrin 30-cu illərində
millətin qaymağı
olan ziyalıları Sibirə sürgün edərdilər. Tale elə
gətirdi ki, Vəli Xramçaylı Sibirdən Azərbaycana qayıtdı, sözün
əsil mənasında.
Bilməyənlər üçün kiçik bir açıqlama. Vəli Xramçaylı
ötən əsrin ikinci yarısında Sibirdə doğulub.
Bir vaxtlar Azərbaycandan sürgün
edilən ziyalı ailəsində... Bəlkə elə
buna görədir ki. Vəlinin şeirlərindən kədərin dibi görünmür. Və
başlıcası budur
ki, həmin şeirlərdən boy göstərən
kədərdə sızıltı,
ağlaşma yox, dünyanın gərdişinə
bir təpinmə var. Bu
barədə bir qədər sonra...
Söhbət poeziyadan gedirsə, öncə bu əsrarəngiz duyğular
üzərində yüngülvari
bir gəzişməyə
ehtiyac yaranır. Nədir poeziya,
şeir?! Min illərdi, bu sualın hamı tərəfindən qəbul
edilən formulu hələ ki, tapılmayıb.
"Poeziya nə elmdir, nə peşə. O, sadəcə olaraq poeziyadı... Elmin dəqiq zəka baxımından məntiqi,
peşəkarın öz
peşə səviyyəsində
qanuni saydığı
şeylərdə poeziya
məntiqsizlik, qeyri-qanunilik
görə bilər, çünki poeziyanın
öz məntiqi, öz qanunları var və bəzi
hallarda onlar dünyanın və cəmiyyətin təbii axını ilə üz-üzə dayanmalı
olur."
Bu deyimə
sığınacaq olsun
deyə Vəli Xramçaylının şeirlərindən
birinə üz tutalım:
... Kiminin bəxtinə
güldü bu şəhər,
Kiminin bəxtinə küldü
bu şəhər.
Mənim gözlərimdə
öldü bu şəhər,
Gedək bu şəhərdən, mənim
ürəyim,
Mənim bu şəhərdə
nə ölümüm
var.
Bəli, poeziya, söhbət əsil poeziyadan gedirsə, o yalnız heyrətdən yarana bilər. Və həmin "o" nəyə toxunursa, toxunduğunu oyadıb səsləndirməyə qadirdir.
Aydın Məmmədovun poeziyanın
elm və peşədən
ayıran "öz məntiqi, öz qanunları" olduğunu
təkid etməkdə
haqlı olduğu göz önündədir. Ancaq, bu
göz önündə
olan nəsnəyə
necə tərif vermək olar? Bax, bu yerdə
möhtəşəm alim
yalnız bir nəticə ilə kifayətlənir: "Poeziya
elə poeziyadı."
...Yollar uzaqlara çəkər fikrini,
Xəyalın dağılıb, sökər fikrini.
Ömrüm budaqdakı
son yarpaq kimi
Yellənər, yellənər, ay Dərviş Vəli.
Bu misralar
mərhum alimin dediklərini bir daha təsdiqləməkdə...
Bəli, Vəli Xramçaylının
şeirlərini oxuduqca
poeziyanın, xüsusilə
də klassik sayılan poetik məktəbin sərhədsizliyinin
şahidi oluruq. Bir ucu Dadaloğlundan, Yunis Əmrədən, Aşıq Ələsgərdən
gələn "yol"
uzandıqca bir daha yəqin edirik ki, həmin
yol həm də Vəlinin timsalında uzanmaqdadı...
Əgər mənə şəkk
gətimək istəyənlər
(oxucularımdan arxayınam,
fəqət, Dərviş
Vəliyə ən azından poetik paxıllıqdan dözməyənlər
qoy özlərinə
təskinlik tapmağa
çalışsınlar). Yol barədə söhbətimizə
bir də qayıdalım. Abinin
- Vəli Xramçaylının
bu konuda yazdığına üz tutalım:
... Bu yolda nə
qazandım,
Qoynunda bir ozandım.
Sonuna yetəmmədim,
Mən getdim, o uzandı.
Əslində, bizlərin
Dərviş Vəlisi
yolu uzatmaqla hamımızı ilahinin dərgahına gedən yola dəvət edir... Çünki, bu haqdan gələn
səsdi...
Və beləliklə,
mən təxminən
5-6 il öncə
gəldiyim qənaətimdə
haqlı olduğumu bir daha yəqin
etdim. Haqlıyam ki, poeziya öz hisslərini tapmağa, onu öz adı ilə çağırmağa
imkan verən ilahi bir gücün
obrazlı təzahürüdür.
Vəli Xramçaylı
həm də çox az saylı
şairlərdəndir ki,
özündən yaşlı
və cavan həmkarları onun haqqında bir çox dəyərli fikirlər söyləməklə
yanaşı, adına
İbrahim İlyaslı,
Alim Məhərrəmli,
Ələddin İncəli,
Akif Səməd, Aşıq Əli, Teyfur Çələbi, Əfrahim, Vahid Oruc, Firudin Rəhim
və başqaları
şeirlər həsr
edib. Bu şeirlərə
mən müxtəlif
dövri mətbuatlarda
rast gəlmişəm.
Bir qayda olaraq həmkarları ona " - Ay Dərviş Vəli" deyə müraciət edirlər. Vəlinin dərvişliyi onun dünyaya baxışı
ilə yanaşı özünəməxsus yaşam
tərzində də özünü göstərir.
Dünya malında
gözü olmayan şair son tikəsini tanıdıqları ilə
bölməklə yanaşı,
həm də onların istənilən işinin dalınca getməklə də dəfələrlə təsdiqləyib.
... Gör kim imiş bu millətin gör xanı,
Oğulsansa adamları gəl
tanı.
Bu millətin ziyalısı
bəs hanı,
Heç yoxdumu, yoxsa elə budumu?
Bu misralarda göstərir ki, Vəlinın adının önünə
"pərçimlənən" dərviş sözü səbəbsiz deyil. Cəmiyyətdəki haqsızlığa da şair dözümsüzdü.
Türk millətinə sonsuz sevgi, Turan insanın
özkürlüyünə biganə qalmaq istəmir və qalmır da bizim Dərviş Vəli.
Vəli Xramçaylının Azərbaycan
poeziyası qarşısında
xidmətlərini də
birmənalı qiymətləndirmək
fikrində deyilik. Onun Azərbaycan
şeirini zənginləşdirən
nümunələri yetərincə.
Bu barədə xəsis olsa da bir neçə
kəlmə dedik.
Fəqət, bir amil... O da budur:
şairin üzüyumşaqlığı
sayəsində ədəbiyyatımıza
yamaq olan neçə-neçə istedadsız
adamlar da özünü hələ
ki şair saymaqdadı. Ədəbiyyata
dəxli olmayan neçə-neçə cızmaqaraçının
kitabında Vəlinin
ön sözü, xeyir-duası var. Onların
çoxundan, ola bilsin ki, Vəli Xramçaylının
xəbəri yoxdu. Xeyir ola,
ay Dərviş Vəli?!
Ancaq niyə və nədən belə olub və olur?
Bax, burasını şəxsən
mən Vəli abiyə bağışlamaq
fikrində deyiləm.
Mənim kimilər də... Bu günahı Dərviş Vəli, heç şübhəsiz
ki, gor evinə
qədər daşıyacaq...
Sonda oxuculara
bir daha demək istəyirəm ki, Türk şeirinin,
Türk dilinin zənginliyinə, onun harmoniyasıyla yaxından
Elçin SƏLCUQ
Ədalət.- 2009.- 14 mart.- S. 22.