YADA DÜŞDÜ
Son
vaxtlar içimdə qəribə bir qorxu yaranıb. Düşünürəm
ki, böyüklərimiz bizi tərk etdikcə, onların
fiziki yoxluğu, mənəvi yoxluğu həm də bir tarix,
salnamə boşluğu da yaradacaq. Nə qədər
söyüb yamanlasaq da, nəhəng bir dövlətin
içində hardasa biz də var olmuşuq. Və var oluşumuz bizim də hardasa bir intibah
dövrü yaşamağımıza səbəb olub. Mənim üçün həmin dövr 60-cı
illərdən üzü 90-a qədər davam edir vəg
qırılır. Xəyalımda həmin
dövrün şəxsiyyətlər qalereyası
yaşayır. Bu qalereyanın məkan
labirintlərinə girəndə Yazıçılar
İttifaqının "Natəvan" klubu, Şüvəlandakı
yaradıcılıq evi, yazıçıların
poliklinikası gəlir göz qabağıma. "Natəvan" klubunda təntənəli
kürsülərdən danışan adamları Şüvəlandakı
üçmərtəbəli kiçicik
yaradıcılıq evinin bağında çox yaxından və
tamam başqa atmosferdə görmək şansı vardı.
6-7 yaşlı uşağın yaddaşı nəyi qoruya
bilibsə, onu xatırlayıram...
Gənc və yaraşıqlı Səyavuş
Məmmədzadəni, o taydakı hadisələrdən
danışıb ağlayan Mədinə Gülgünü,
eynəyini sındırdığım Hökumə Billurini,
qırmızıyanaqlı Əbülhəsəni, dənizə
girəndə qabaritləri ilə məni heyrətləndirən
Xəlil Rzanı xatırlayıram. Çox
sonralar müharibədə şəhid olacaq kiçicik Təbriz
də gözümün qabağındadı.
Bir də yadımdadı ki, o
vaxtlar çox cavan bir uşaq şairi var idi. Biz balacalar hovuzun qabağında dümələnəndə
bizə qumdan evcik düzəltməyə yardım edirdi.
Əzbər bildiyimiz
Ağ cücə,
qara cücə,
İki avara cücə...
şerinin müəllifi idi. Çox təəssüf,
adını unutmuşdum, yazını yazanda Tofiq abidən
soruşdum - Sabir Məmmədzadə - dedi.
Uzun illərdən sonra yaradıcılıq
evinin yeni binası tikiləndə orda dincələn atamın
yanına getmişdim. Çoxmərtəbəli binanın
balkonundan o biri kiçicik evə boylanmaq istədim. Hər
şey çox yad gəldi mənə.
... Yazıçıların poliklinikası isə
ayrı bir aləm idi. Burda yazı-pozu dünyasına aid
bütün son xəbərləri, son qeybətləri
eşitmək mümkün idi. Bəs eləyirdi ki, yarımca
saat o uzun koridorda həkim kabinetlərinin qabağında
oturasan. Kimin evində hansı mebel dəsti var, kimin arvadı
pintidi, kim ərindən boşanır, kim oğluna kimin
qızını alır... Hər yazıçı öz
kaprizi ilə, nazı ilə, öz dahilik ədası ilə...
Və bu şıltaqlıqlara dözən tibbi personal. Yəni
o vaxtlar "yazıçı" sözü xüsusi anlam
daşıyırdı. Və mənim uşaqlıq
dövrümdə atam yuxarı eşelonda təmsil olunmasa da,
hər halda biz də bu imtiyazlardan istifadə edirdik. Orda
hamı bir-birini tanıyırdı. Hər kəs doğma
olmasa da, hər halda yaxın idi. Bir müddət əvvəl
ora da getdim. Tanıdığımız həkimlərin
çoxu indi haqq dünyasında idi. Yeni personal
məni tanımırdı, mən də onları. O uzun
koridor da çox kiçik gəldi,
sıxıldım.
İndi bu uzun-uzadı girişdən sonra deyim də
niyə xatirələrə daldığımı. Təxminən
bir ay əvvəl Nahid Hacızadə yeni çapdan
çıxmış kitabını göndərdi mənə.
Kitabı "Yada düşdü" adlandırıb.
Oxudum, özü də birnəfəsə oxudum və mənim
də yadıma düşdü. Son vaxtlar memuar ədəbiyyatı
məni çox cəlb eləyir. Kitabın girişində
müəllif yazır ki, "Könül dünyamda lay-lay, bəlkə
də qalın cildlərə sığmayan xatirələr
uyuyur. Hərdən görkəmli sənətkarların
yubileyləri, anım günləri ilə bağlı
yaddaşımı silkələyir, uzaq-yaxın illərin
ayrı-ayrı təəssüratlarını, epizod və əhvalatlarını
qələmə alır, qəzet və jurnallarda dərc elətdirirəm.
Saralmış mətbuat səhifələrində nə qədər
xatirələrim, məqalələrim gözdən-könüldən
uzaq düşüb.
İnsan yaşa dolduqca kövrəkləşir,
daha çox xatirələrlə yaşayır. Hərdən oxuduğum hər hansı bir əsər,
dinlədiyim həzin bir musiqi, gördüyüm bir yarpaq titrəyişi,
bir vaxt keçdiyim yollar, seyr etdiyim mənzərələr,
görüşdüyüm köhnə dostlar və daha nələr-nələr
məni duyğulandırır. İstər-istəməz
xatirələr dənizinin ənginliklərinə baş
vururam. Vaxt olur ki, qələmim səmtini dəyişir, əlimin
altındakı yazıdan günlərlə, həftələrlə,
bəzən də aylarla uzaq düşür, xatirəsini əziz
tutduğum insanlarla xəyalən baş-başa
qalıram".
...Yadıma düşür ki, burda adı
çəkilən insanların bir çoxunu yaxından
görmüşəm, onlarla ünsiyyətdə olmuşam, mənə
dərs deyənləri olub. Və hətta bir redaksiyada
çalışdıqlarım da olub. Oxuyuram və
düşünürəm ki, nə qiymətli kitabdı. Bir
gün gələcək bizim bu maddiyyata başı
qarışmış millətimiz ayılıb görəcək
ki, tarixini, mədəniyyətini öyrədəcək bir
kimsə qalmayıb çevrəsində. Yenidən düz
yola, imana qayıdacaq və yenidən kitablara
qayıdacaq. O zaman tariximizin ən maraqlı dövrlərindən
biri olan Sovet dövrünü araşdırmaq ehtiyacı
duyulacaq. O zaman biləcəklər ki, bir vaxtlar
qəribə bir hökumət vardı, yazıçılara
yaradıcılıq evləri, poliklinikalar, klublar
ayırırdı, kitablarını 40 min tirajla çap
edirdi. Çap eləmək bir tərəfə, hələ
qonorar da verirdi. Özü də bu kitablar təkcə öz
dilində yox, müxtəlif xalqların dilində də
çap olunurdu. Böyük Sovetlər ölkəsinin
dilbər guşələrində dincəlib
yaradıcılıqla məşğul olmaq şəraiti
yaradırdı. Bütün murdar cəhətləri ilə bərabər
bu dövr həqiqətən mədəniyyətimizin intibah
dövrü idi. Həmin dövr bizə nə qədər
nəhəng simalar bəxş etmişdi. Nahid Hacızadə
"Yada düşdü"sündə həmin
dövrün gözəl təsvirini verib, bütün təzadları
ilə. Özü də tam əks qütbdə dayanan şəxsiyyətləri
xatırlayaraq verib. Oxuyuram, uşaqlıq yaddaşımın
dəyişməz cığırları ilə yenidən
addımlayıram:
"O, çox mərd-mərdanə,
sözü üzə şax deyən, yar-yoldaşa vəfalı,
dostluğu ucadan-uca tutan, Tanrısı zəhmət olan, qəlbi
xalq hikməti ilə dolu, işıqlı bir şəxsiyyət
idi. Uşaqlıq illərindən həyatın
hər cür ağrı-acısını dadmış, əsl
"həyat universiteti" keçmiş,
çalışqanlığı və dönməz iradəsi
ilə özünə şərəfli bioqrafiya yaza-yaza
"Xalq yazıçısı" fəxri adına layiq
görülmüşdü. Öz xeyirxahlığı və
nəcib əməlləri ilə ad
çıxarmışdı.
O, ürəyincə vəzifə də
görmüş, pillə-pillə yüksəlmişdi:
Yazıçılar İttifaqının katibi,
"Kommunist" qəzetinin, "Azərbaycan"
jurnalının redaktoru, Bədii-Ədəbiyyat Fondunun sədri...
Söz-sənət adamlarından,
xüsusilə də cavan şair və
yazıçılardan kimin işi çətinə
düşdü ürəklə onun üstünə
qaçırdı. O da bu xahiş-minnəti yerə
salmır, həmin adamın qabağına düşür,
qapılar döyür, telefonları dilə gətirir,
müşküllərə açar tapır,
nigarançılıqlara nöqtə qoyur, ürəklərdə
ümid göyərdir, ümid bitirirdi. Ona görə də
yazıçıların böyük bir nəsli onu öz
hamisi, ağsaqqalı hesab edirdi. O, çox nadir, təkrarolunmaz,
özünəməxsus yerişi-duruşu,
danışığı, davranışı olan, sevilən,
seçilən, koloritli bir insan idi. Adı, şəxsiyyəti
ilə bağlı yaddaşlara yazılan o qədər
maraqlı, duzlu-məzəli əhvalatlar, sərgüzəştlər
var ki! Onları yada salanda ürəklər
işıqlanır, dodaqlara təbəssüm qonur".
Oxuyuram və dumanlı-dumanlı Əli Vəliyevin köhnə
evini xatırlayıram. Gərək ki, indiki Prezident
Aparatının ərazisində yerləşən
iki-üçmərtəbəli evlərdən biri idi. Arxa tərəfdən
həyətə girib həyətdəki pilləkənlə
ikinci mərtəbəyə qalxmağımız yadıma
düşür. Qumru xanımın mehriban çöhrəsi
gəlir yadıma və bir də həmişə
soruşduğu:
- Bala, bilirsən haralısan? - sualı.
- Bakılıyam - dediyimi xatırlayıram.
Xoşuna gəlmirdi:
- Bala, sən Ağdülüsən,
Məşədi İbrahimin törəməsi.
Asfaltın üstündə
böyümüş beş-altı yaşlı uşaq
üçün nə Ağdü, nə Məşədi
İbrahim. Amma indi o yerlərə getmək üçün nələri
verməzdim...
"Rəsul Rzanın 1942-ci ildə
"Döyüşən Krım" qəzetində
çalışdığı zaman qələmə
aldğı bir şeri var - "Bəxtiyar". Məndən
soruşsalar ki, Rəsul Rzanın ən çox sevdiyin əsəri
hansıdır, fikirləşmədən, tərəddüdsüz
deyərəm: "Bəxtiyar"! "Bəxtiyar"!
"Bəxtiyar"!!!
Bəlkə məni qınayanlar da olar: "Axı
Rəsul Rzanın bundan da qat-qat güclü sənət
nümunələri var, sən onları bir yana qoyub, niyə
"Bəxtiyar"ı önə çəkirsən?"
Əlbəttə, burada, bu qınaqda bir həqiqət
də var. Ancaq bir həqiqət də var ki, "Bəxtiyar"
söz-söz, misra-misra öz melodiyası, musiqisilə ürəyimin
başına, könül dəftərimə həmişəlik
yazılıb, varlığıma hopub və damarlarımda
dövr eləyir.
"Bəxtiyar" - Vətənin öz qəhrəman
oğluna çaldığı müqəddəs
layladır. "Bəxtiyar" - sözdən ilmələnmiş,
çeşnilənmiş, toxunmuş tablolar tablosudur, insan
hisslərinin qammasından yaranmış elegiyadır, himndir!
"Bəxtiyar" - seçilən zirvədir!
"Bəxtiyar" - qaları, yaşarı,
söz abidəsidir! Hansı ölkədə, hansı dildə,
hansı zamanda desən öz müəllifinin adını
qürurla səsləndirə, yaşada bilər".
Qəribədir ki, mənim də Rəsul Rzadan əzbər
öyrəndiyim ilk şer "Bəxtiyar" olub. Və Müşfiqin 60 illik yubileyində,
büstünün açılış mərasimində Rəsul
Rzanın başımı sığalladığını
xatırladım, 9 yaşım vardı.
Və bu xatirələrin içində Gəray
Fəzli, Həbibə Məmmədxanlı, Rauf
İsmayılovun adı keçir. Mən bu adamlarla
işləmişəm, bir otaqda oturmuşam. Yadımdadır
ki, çox sərt, ciddi Həbibə xanım mənə
xoş münasibətilə (yəqin ki, atama görə)
seçilirdi və bir az da hamilik edirdi mənə.
Yadımdadır ki, Jurnalistlər İttifaqına üzv olmaq
üçün sənədlərimi hazırlayanda zəmanətə
görə Həbibə xanıma yanaşdım.
"Yaz gətir, qol çəkim"- dedi. Yazdım, imza
üçün gələndə televiziyanın həyətində
rastlaşdıq, "Yasa gedirəm"- dedi - "Belə
yerdə qol çəkməyim". Sonra o sənədləri
də atdım bir tərəfə, Həbibə xanım
soruşanda da "gətirəcəm" deyirdim. İndiyə
qədər də sənəd yığıb qol çəkdirməyin
ucbatından heç bir ittifaqın üzvü deyiləm.
Nahid müəllim yazır: "O, böyük
yazıçımız Ənvər Məmmədxanlının
bacısı idi. Həm komitədə, həm də kənarda
çox ziyalı, nəcib, geniş ürəkli bir insan kimi
tanınırdı. Neçə illərdən bəri idi ki,
"Teatr şöbəsi"nə fədakarlıqla rəhbərlik
edirdi. Bu çətin, emosional, söz-söhbətə, bir
az da dedi-qoduya meylli sahənin adamları - rejissorlar, aktyorlar, rəssamlardan
tutmuş qrim ustasınacan - hamı ona dərin hörmət,
ehtiram bəsləyirdi. Şöbədə
çalışan cavanlar isə ona "bizim anamız"
deyirdilər. O, bunu ürəyinin böyüklüyü,
göz-könül toxluğu, başqalarının dərdini
öz dərdi bilməsi, yanımcıllığı ilə
qazanmışdı".
Yadıma düşdü...
... Daxili telefon cingildəyir.
- Gəl görüm bura -
xırıltılı səsindən Gəray müəllimi
tanıyıram.
- Nolub? - deyirəm qorxa-qorxa.
- Gəl.
İçəri girirəm və məlum olur
ki, Gəray Fəzli "prosmotrdan" sonra verilişi efirdən
çıxarıb.
- Rəngkarlıq sənətimizin (elə belə
də deyir) banisi haqqında belə veriliş eləyərlər?
Get yenidən işlə.
Verilişin efirdən çıxarılması
o deməkdir ki, həm töhmət alacaqsan, həm də
qonorar almayacaqsan. Yadımdadır ki, o vaxt Gəray müəllimdən
möhkəm incimişdim. İndi anlayıram ki, haqlı idi.
Ssenari qonorar xətrinə yazılmışdı. Bu gün
bizim Gəray müəllim kimi doğru-düzgün adamlara nə
qədər ehtiyacımız var.
...Görəsən yeni nəsil Ənvər Məmmədxanlını
oxuyurmu? Oxumaq bir tərəfə, tanıyırmı? Mənə
görə, özü də elə möhtəşəm buz
heykələ bənzəyən Ənvər Məmmədxanlı
haqqında Nahid müəllimin müşahidələri
çox dəqiqdi:
"Yüksək intellekti, zövqü, mədəniyyəti
imkan verirdi ki, ədəbi orqanlardan, nəşriyyatlardan
birinin başında dursun və yaxud dövlət
strukturlarında mühüm vəzifə tutsun. Ancaq bunlardan
qaçırdı. "Allah mənə az-çox istedad
veribsə" - deyirdi - "Niyə mən onun qədrini bilməməliyəm.
Mənim həyatım da, xoşbəxtliyim də yazı
stolumun arxasındadır. Yazanda yazıram,
yazmayanda da adlayıram tərcüməyə. Yazmaq sağ qolumdusa,
tərcümə sol qolumdu. İkisi də
yaradıcılıqdı, ayrılmazdı bir-birindən.
Ömrüm boyu qara çörəyim tərcümədən
çıxıb, bu, ən halal çörəkdi".
İstedadından, şöhrətindən,
şəxsi əlaqələrindən qətiyyən
istifadə etmirdi. Çətin dolanırdı. Demək olar ki,
qələm sahiblərinin hamısından çətin. Dərdini,
ağrı-acılarını qəlbində
bükülü gəzdirir, bunu heç kəsə, hətta
ən yaxın adamlarına belə
açmırdı".
...Xatirələri oxuyuram və nə qədər
insan portretlərini seyr edirəm. Abbas Zamanovu, Mir Cəlalı,
Nəsir İmanquliyevi, Əliağa
Kürçaylını, Əjdər Xanbabayevi, Vilayət
Rüstəmzadəni, Tofiq Mütəllibovu yada salıram. Bu
gün sağ-salamat olan böyüklərimizi (Allah uzun
ömür versin), dost-tanışı görürəm bu
xatirələrdə - Bəxtiyar Vahabzadəni, İlyas
Tapdığı, Əlibala Hacızadəni, Zəlimxan
Yaqubu, Əlövsət Bəşirlini, Oqtay Rzanı...
Boy-buxunlu, yaraşıqlı, mehriban, cana yaxan Şahmar Əkbərzadə
gəlir gözümün önünə:
"Şahmar dostlarını çox sevirdi. Qəribə
idi ki, qəlbən bağlandığı, ürəyini
verdiyi, fəxr etdiyi dostlarının hamısı ondan
yaşca böyük idi: Çingiz Aytmatov, Bəxtiyar Vahabzadə,
Xudu Məmmədov, Nurəddin Rza, Zeynal Məmmədov... Bir dəfə
səbəbini soruşdum. Gülümsəyib dedi:
"Ustadlar yanında şəyirdlik edirəm, məktəb
keçirəm. Onların hər biri bir dəryadı".
O adlarını çəkdiyim dostlarına
şerlər həsr etmiş, onlar barədə yazmış,
ürəkdən gələn sözlər demişdir. Dost qədri
bilən idi Şahmar! O, qəzetçilikdə ağır yol
keçmişdi - müxbir, şöbə müdiri, baş
redaktor. Şahmar jurnalist kimi də özünəməxsusluğu
ilə seçilirdi. Yazılarında xalq ruhu , xalq təəssübkeşliyi
çox güclü idi. Publisistikası başqa bir aləm
idi. Mənim ömrüm boyu şairlərimiz arasında
publisist qələminə heyran qaldığım, qibtə
etdiyim üç sənətkar olub - Səməd Vurğun, Rəsul
Rza, Məmməd Araz. Sonralar bu cərgəyə Şahmar da
qoşulub. Son illər Şahmarı daha yaxından
tanıdım - şair kimi, insan kimi, ailəsinə,
balalarına, nəvələrinə vurğun bir ata kimi, baba
kimi... Onun heç bir təltifi, fəxri adı yox idi. Sinəsinə
döyənlər, "şair mənəm" deyənlər
onu qısqanır, gur məclislərdən, poeziya
bayramlarından, görüşlərdən bir az aralı
saxlayırdılar. Ancaq o, təpədən-dırnağacan
şair idi".
Əslində "Yada düşdü"
kitabında xatirələr və məqalələr
bölümləri ayrı-ayrı toplansa da, elə
hamısı bir-birini tamamlayır. Və indi şirin xəyal
kimi yaddaşımıza qayıdan o günləri yenidən
yaşadır. Biz yenidən həmin o intibah dövrünü
keçə biləcəyikmi? Bu nəhəng simalar yenidən
doğulacaqmı və onların yenidən doğulması
üçün yeni bir utopik quruluşmu gərəkəcək?
Bilmirəm. Bildiyim bir həqiqət var ki, olub-keçənləri
yazıb qoymaq lazımdı. Olduğu kimi. Düzdür, Nahid
Hacızadə burda bildiyi bir çox həqiqətlərin
üstündən çox ehmalca keçir, həmişəki
kimi ehtiyatlı mövqeyini qoruyur. Bu da onun haqqıdı. Və
mən güman eləyirəm ki, günlərin bir
günü ayılıb keçmişimizi xatırlayanda
söykənə biləcəyimiz qiymətli mənbələrdən
biri də bu kitab olacaq.
... Görünür yaşlanıram. Mən də
xatirələrlə yaşamağa başlayıram, xatirəsini
əziz tutduğum insanlarla baş-başa qalıram. "Yada
düşdü" cəmi 500 nüsxə çap olunub.
Tirajlanan bu qədər eybəcərliyin içində - cəmi
500 nüsxə xatirə işığı. Çoxdumu?
Böyük vəzifələrdə işlədiyi müddətdə
Nahid Hacızadə kimsədən bir "zərf"
götürməyib. Amma indi bu kitabın çapı
üçün ona Moskvadan zərf göndəriblər və
göndərən adam önsözdə bunu xüsusi olaraq
qeyd edib. Bu da günümüzün gerçəkliyi. Əslində
mən bir yazımda bütün bunları
yazmışdım. Nahid müəllim də yazını
yarıyarımçıq daxil edib kitabına. Nə demək
istədiyim heç bilinmir də. Bu da onun haqqıdı.
Bəlkə səhv edirəm, amma bu gün bizim
xatirə-memuar janrına çox ehtiyacımız var. Nəsrdən,
şerdən daha çox. BÖYÜKLƏR, nə yaza
bilirsinizsə yazın, bir gün yolundan azmışların
imana gələcəyinə güman var.
"Yada düşdü"... Kitabın son səhifəsini
bitirirəm, özlüyümdə deyirəm ki, mənim də...
Ədalət.- 2009.- 24 yanvar.- S. 6,8.