Fərqanə sözünü
deyir
Qəlbində bir dünya poeziya duyğusu yaşadan istedadlı şairə Fərqanə Mehdiyeva bir vaxt nədənsə
Yanıb
qovrulanda külə deyəcəm,
Sözümü heç kəsə deməyəcəyəm.
desə də, sözünü deməkdədir
və özü də necə! Vaxtında, yerində, sərrast qayəsi və ünvanı ilə. Onun sözü də özünün xanım-xatınlığı qədər
vəznli, samballıdır.
Qoy qadın şairlərimiz məndən inciməsinlər,
şairələrimizin əksəriyyətinin
yazıları fərdi
duyğularının həndəvərindən
uzağa getmir və demək olar ki, yalnız
bir mövzu - məhəbbət mövzusu
ilə hüdudlanır.
Sözsüz ki, məhəbbət
poeziyada baş mövzudur və bu istiqamətdə uğurla qələm işlədən, yeni poetik fikir hasil
edən şairlərimizi
(eləcə də şairələrimizi) qınamağa
haqqımız yoxdur. Əksinə, onların əsərlərini təqdir
edirik. Ancaq o da var
ki, şairin mövzu dairəsi nə qədər geniş və rəngarəng olarsa, bu, daha artıq
təqdirə layiqdir və müəllifin dünyagörüşünü, sənətkarlıq səviyyəsini
səciyyələndirir.
Fərqanənin şeirlərində ilk nəzərə
çarpan cəhət
məhz mövzu və ideya çalarıdır.
Bu silsilədə məhəbbətdən tutmuş, məişət problemlərinə, ana-bala münasibətlərinə, eləcə də sadə bir fəaliyyətdən dünyanın və həyatın mücərrəd və keşməkeşli qanunlarına qədər mövzular, ideya-estetik istiqamətlər görünməkdədir.
Bir neçə misala baxaq.
"Daşyonanla söhbət" şeirində
Qəbrimin üstə qoymağa
Başıma düşən daş bəsdi!
kəlməsi fani ilə baqinin ortaq nöqtəsini , yaxud dünyanın görünən və
görünməz tərəflərinin
kəsişmə xəttini
isnad verir. Ümumiyyətlə, Fərqanənin
şeirlərini ardıcıl
oxuyarkən sanki özünü iki dünyanın - şairin ideal mənəviyyat dünyası ilə real maddi dünyanın
arasında hiss edirsən. Bunlardan biri müəllifin
özünün hakim
olduğu saf, məsum və ülvi duyğular və bu duyğuların
yaratdığı müqəddəs
ideallar kompleksinin qərarlaşdığı aləm,
digəri isə şairin özünün
də bir parçası olduğu və heç bir fərdi idealı meyar kimi qəbul etməyən obyektiv
reallıqdır. Elə
bu səbəbdən də onun şeirlərində
vaxtaşırı qarşılıqlı
əks-təzadlar zühur edir ki, bu da
fəlsəfi mənada
təkcə ilə ümuminin qarşılıqlı
münasibətindən doğan
gerçəklik anlamına
gəlir.
Yonduğun məzar daşları
Sənə dərd, azar verməsin.
A müştəri gözləyənim,
Heç Allah bazar verməsin! (!)
Bunu yalnız gözəl poetik ifadə kimi dəyərləndirmək bəlkə də insafsızlıq olardı. Əslində burada Fərqanə Mehdiyevanın daxili aləmindən doğan sosial-ictimai fəlsəfənin alt qatı görünür. Bir nəfər daşyonanın yaxşı yaşaması çoxsaylı digərlərin ölümü ilə şərtləndiyi təqdirdə şair sosial ədalət prinsipini əldə tutaraq çoxluğun tərəfində dayanır və ölümlə olum arasındakı təzadın poetik heykəlini özünəməxsus bir üslubda inşa edir.
Fərqanənin əsərlərində güclü həyatsevərlik hiss olunur. Bununla belə, o, heç də hər cür yaşayışı həyat kimi qəbul etmir və bu səbəbdən də insanların xoşbəxt və firavan həyat sürməsi ən çox önəm verdiyi mövzulardandır. İnsan ömrünü qayçılayan ehtiyac bəzən ona gətirib çıxarır ki, həyata, varlığın özünə ikrah yaranır:
Sınıqdıqca sıxılır
can,
Bitəcək axır haçan?
Səbrim çatmır axıracan,
Gözümə durub bu həyat.
Bu da yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, şairin yaratdığı ideal həyat
fəlsəfəsi ilə
uyuşmayan məqamlardan
biridir və ona görə də onun poeziyasında
etiraz hayqırtısı
kimi qabarır. Həmin
fikir onun digər bir şeirində də öz bədii ifadəsini tapır:
Axtarram itirdiyimi,
Aparın gətirdiyimi.
Ərk edib götürdüyümü
Yerinə qoymağım gəlir.
("Deyirlər şirindi dünya")
Fərqanənin poeziyasında vətən
və ana mövzularında işlənmiş
yazılarda milli qürur, milli-mənəvi
dəyərlər, vətəndaş
qeyrəti kimi cəhətlər orijinal formada bədiiləşdirilir. Burada hər
şeydən əvvəl
sözün kəsəri
diqqət çəkir
ki, bu da
müasir oxucu tələbini qane etməyə yararlı amil kimi əhəmiyyətlidir.
"Çobanı sürüdən
çoxsa", "Laçınsız
Laçını oynama,
qardaş", "Anam
şəhərə gedir",
"Oyat məni Qaragilə" və bu səpkidən olan bir çox
şeirlərində sözün
zaman, məkan və ünvan konkretliyi onun bədii dəyərini, eləcə də emosional təsirini artırır.
... Canı cana gətirmişik,
Başımızı itirmişik,
Papaq qoymağa yer yoxdu.
Heç şübhəsiz ki, şair özü üçün yox, oxucusu üçün yazır. Bu halda bədii fikrin oxucuya necə, hansı formada çatdırılmasının əhəmiyyəti böyükdür. Burada sözün sadəliyi və səmimiyyəti ilkin şərtdir, onun daxili fəlsəfəsi alt qatda olduğu qədər zahiri pafosu da bədii mübaliğə həddində olmalıdır. Əks halda məntiqi uyğunsuzluq sözün inandırma dərəcəsini aşağı salar. Bu cəhətdən Fərqanənin şeirlərində ciddi irad tutulası məqamlar gözə çarpmır. Əksinə, vaxtilə deyilmiş sözün daha sadə yozumunu, əks məntiqini tapıb ondan bədii təzad istehsal edir:
Oyat məni, Qaragilə,
Oyat məni durum gedim...
Adi, sadə bir cümlənin
alt qatında çox
düşündürücü məqamlar mövcuddur. Niyə
yatıb qalıb, nə üçün vaxtında ayılmaq istəyir, hara gedir, nədən və ya nəyin
ucbatından çıxıb
gedir və s. və i.a.
Maraqlıdır ki, Fərqanənin bu getmək məqsədinin açılışını onun başqa bir şeirində tapdım və deyəsən elə düz tapmışam:
Bu
nağıl dünyanın
dilindən tutub
Gedəsən dünyanın
axırınacan.
Bir dəli sevginin
əlindən tutub
Gedəsən dünyanın
axırınacan.
Göy üzündən kənara hərdən çıxasan,
Göydən ayrılasan, yerdən çıxasan.
Pünhan saxladığın
sirdən çıxasan,
Gedəsən dünyanın
axırınacan.
Əl atıb çəmənin gülün
götürüb,
Əyilib ocağa külün götürüb,
Əlinə bir kağız, qələm götürüb
Gedəsən dünyanın
axırınacan.
Mən daha heç nə yazmaq istəmirəm və buna lüzum da qalmadı.Fərqanənin
iradəsinə və
qətiyyətinə bələdəm. Eyninə
bir şey girdisə, qurtardı. Əlinə kağız, qələm götürübsə,
varıb bu dünyanın axırınacan
gedəcək! Nə deyirik, bu şərəfli
və çətin yolda sənə uğurlar, şairə bacımız!...
Ədalət.- 2009.- 31 yanvar.- S. 19.