Əmin ər-Reyhani
yaradıcılığı Aida xanım
İmanquliyevanın təqdimatında
XX əsrin 70-ci illərindən etibarən Əmin ər-Reyhani yaradıcılığı Bakıda əhatəli araşdırmaya cəlb olunmuşdur. Ərəb məhcər ədəbiyyatının bu fenomen nümayəndəsinin Azərbaycanda ilkin tədqiqatçısı Azərbaycan şərqşünaslığının parlaq simalarından biri, görkəmli şərqşünas, filologiya elmləri doktoru, professor Aida xanım İmanquliyeva olmuşdur. Öz elmi fəaliyyətini ərəb məhcər ədəbiyyatının tədqiqinə həsr edən Aida xanım İmanquliyeva hələ Əmin ər-Reyhaniyə qədər bu ədəbi məktəbin iki nəhəng nümayəndəsi–Mixail Nuaymə və Cübran Xəlil Cübranın həyat və ədəbi fəaliyyəti barədə müfəssəl elmi tədqiqat işi aparmış və elmi ictimaiyyətə “Cübran Xəlil Cübran”,“Qələmlər birliyi” və Mixail Nuaymə” kimi dəyərli əsərlərini təqdim etmişdir. A.İmanquliyevanın üçüncü monoqrafiyası onun ötən əsrin 90-cı illərində müdafiə etdiyi doktorluq dissertasiyasının əsasını təşkil etmişdir. Bu əsər ilk dəfə 1991-ci ildə Bakıda rus dilində , 2003-cü ildə Azərbaycan dilində, 2006-cı ildə ərəb dilində və 2007-ci ildə türk dilində çapdan çıxmışdır. Monoqrafiyanın “Əmin ər-Reyhani və ərəb romantizminin təşəkkülündə onun rolu” adlı III fəslində ümumən ərəb romantizmi görkəmli ədibin yaradıcılığından gətirilən nümunələr fonunda araşdırılaraq təhlil olunmuşdur. Əmin ər-Reyhani ərəb məhcər ədəbiyyatının korifeyləri arasında Ərəb Şərqi ilə mütəmadi olaraq maraqlanan, onun gələcəyi barədə daha çox narahat olan bir mütəfəkkir idi. Məhz bu səbəbdən də A.İmanquliyeva hələ ötən əsrin 70-80-ci illərində bu ədib haqqında müfəssəl tədqiqat işləri aparmış, ər-Reyhani ilə bağlı qəzet, jurnal və müxtəlif məcmuələrdə Azərbaycan və rus dillərində məqalələr çap etdirmişdir. Bundan əlavə, o, Əmin ər-Reyhaninin “Hərəmxana divarlarından kənarda və ya Cihan” adlı povesti və onun kiçik nəsr janrlarında” adlı məqaləsində Qərb romantizminin təsirinin necə əks olunduğunu real faktlar əsasında tədqiq etmişdir.
Kim idi Əmin ər-Reyhani?
Əmin
ər-Reyhani ibn Faris 1876-cı il
noyabr ayının
24-də Livanın Fureykə
kəndində anadan olmuşdur. Livanın şimalında yerləşən
bu dağ kəndində əhalinin böyük əksəriyyəti
xristian ərəblərdən
ibarət idi. Kəndin əhalisinin əksəriyyəti
xristianlığın maronit
məzhəbinə mənsub
idi və orada xristian dininin qayda-qanunları, xaçpərəst ayinləri
hökmran idi. Ona görə də Əminin dindar anası uşağının
daim xristian dininin təsiri altında tərbiyə olunmasına üstünlük
verirdi. Əminin 10 yaşı olanda
atası onu Fureykə kəndində mövcud olan bir fransız missioner məktəbinə qoyur.
Əmin burada fransız dilini və ədəbiyyatını öyrənir.
O, ərəb dilində
yazıb oxuya bilmirdi. Əmin ər-Reyhani “Ərəb hökmdarları” adlı səyahət əsərinə
yazdığı müqəddimədə
göstərir ki, XIX əsrin sonlarında Livandakı ağır iqtisadi durum, onların ailələrinin üzləşdiyi
maddi ehtiyac onun atasını və əmisini çörək dalınca
qürbətə gedən
digər həmyerliləri
kimi, ABŞ-a üz tutmağa məcbur edir. Onlar on iki yaşlı
Əmini də özləri ilə okeanın o tayına aparırlar. Atası və
əmisinin Nyu-York şəhərində açdıqları
balaca bir ticarət köşkündə
Əmin onlara kömək edir, çox böyük ciddi-cəhdlə ingilis dilini, ingilis və Amerika ədəbiyyatını öyrənməyə
başlayır. Gənc oğlan
qazandığı pullara
ingilis və fransız dillərində
kitablar alır, mütaliəyə dərin
maraq göstərir.
O, fransız yazıçılarından
Huqo, Volter və Russonun, ingilis yazıçılarından
Bayron və Şekspirin əsərlərini
mütaliə edir. Hətta on yeddi yaşına çatanda səyyar bir teatr truppasında
Şekspirin əsərləri
əsasında hazırlanmış
tamaşalarda təlxək
obrazını məharətlə
ifa etmişdir. Əmin ər-Reyhani həmin dövrdə Amerika transsendentalistləri
R.U. Emerson və H.Toro,
ingilis romantikləri T.Karleyl və Reskinin əsərləri ilə yaxından tanış olur və bu əsərlər
sanki onun varlığına hakim kəsilərək,
ona kimliyini başa salır. Əmin ər-Reyhani 1897-ci
ildə ali
təhsil alıb hüquqşünas olmaq üçün Kolumbiya universitetinin hüquq fakültəsinə daxil olur və bir
il orada oxuyur. Lakin bir ildən
sonra o, naməlum səbəb üzündən
universiteti tərk edərək geriyə, öz ölkəsinə qayıdır. Burada o, ərəb
dili və ədəbiyyatı ilə
çox ciddi şəkildə məşğul
olmağa başlayır
və eyni zamanda ingilis dilindən dərs deməklə özünün
gündəlik dolanışıq
xərclərini çıxarır.
Livanda olduğu bir il ərzində ərəb dilini mükəmməl öyrənən Əmin ər-Reyhani ərəb ədəbiyyatı klassiklərinin
əsərlərini dərindən
mütaliə edir. Ərəb dilini öyrəndikdən sonra Əmin ər-Reyhani əl-Kisainin, Sibaveyhinin əsərlərini, Əbul
Əla əl-Məərrinin
“Luzum mə lə yəlzəm” ( “Luzumiyyat ”) əsərini dönə-dönə
oxuyur və özünün belə müdrik mütəfəkkirləri,
qüdrətli şairləri
dünyaya bəxş
edən bir xalqın oğlu olması ilə fəxr etməyə başlayır. Əmin ər-Reyhani Amerikada
qərar tuta bilmir. Ona görə də
o, tez-tez Livana qayıdır. Ədib öz
fəaliyyətində Nyu-Yorku
tez-tez tərk etməsinin səbəbini
Şərqə olan marağı ilə izah edir. Ərəb Şərqində baş qaldıran oyanış və dirçəliş
sədaları Əmin
ər-Reyhanini ürəkdən
sevindirirdi. Görkəmli
rus şərqşünası
akademik İ.Y.Kraçkovski
Əmin ər-Reyhani barəsində yazdığı
oçerkdə göstərir
ki, Livanlı ədib 1908-ci il gənc türklər inqilabı ərəfəsində
öz yazılarında
və çıxışlarında
insan amilini, insan şəxsiyyətini
təkamülə səsləyirdi . Əmin ər-Reyhani o dövrdə
Livanda və Suriyada bu inqilabla
bağlı çoxlu
məqalalər çap
etdirmiş və yığıncaqların ən
populyar natiqlərindən
biri olmuşdur. Əmin ər-Reyhani 1911-ci ildə
yenidən NyuYorka qayıdır. Lakin 3
il sonra
yenidən ərəb
ölkələrinə səyahətə
çıxmaq qərarına
gəlir. Fəqət
həmin vaxt artıq dünya ölkələrini, o cümlədən
ərəb ölkələrini
də Osmanlı imperiyasının tərkibində
ağuşuna alan I Dünya müharibəsi ona bu arzusunu həyata
keçirməyə imkan
vermir. Ölkəsini bürüyən aclıq,
xəstəlik, yoxsulluq,
amansız epidemiyanın
on minlərlə insanın
həyatına son qoyması
xəbərləri onun
milli ruhunu narahat etdiyindən mühacirətdə yaşayan
digər həmvətənləri
ilə birlikdə “Suriya və Livanın azadlığı
uğrunda” bir cəmiyyət yaradır. Bu cəmiyyət vasitəsilə
onlar aclıq və səfalətlə qarşılaşmış Livana
ianə toplayırlar.
Əmin ər-Reyhani hətta bütün Amerikada yaşayan suriyalıları
bir-iki gün ac qalmağa və yığılan məbləği
Livana yardım fonduna keçirməyə
çağırır. . Reyhani 1922-ci ildə Amerikanı birdəfəlik
tərk edir və bir il ərzində ərəb ölkələrini
gəzib dolaşır.
Həmin
illəri onun ədəbi fəaliyyətinin
ən məhsuldar dövrü hesab etmək olar. Beləki, ədibin ikicildlik “Muluk əl-arab” və “Qalbu Lubnan”əsərlərinin yazılıb
nəşr olunması
məhz həmin illərə təsadüf
etmişdir. Lakin xəstəlik
onu yavaş-yavaş üstələyirdi. Bununla belə
1936-1939-cu illərdə o, Livanın
bütün bölgələrini
piyada və at belində gəzir. Əmin ər-Reyhani
1940-cı il sentyabrın 13-də vəfat
edir. Onun bütün ədəbi
irsi kiçik qardaşı Albert ər-Reyhaninin
sərəncamına keçir.
O da öz növbəsində Livanın
Fureykə kəndində
qardaşının ev muzeyini yaradaraq onun bütün əsərlərini
orada cəmləşdirir.
F.Məcidova,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Aydın yol.- 2016.- 18 mart.- S.7.