Üç məzarsız qardaş
Nəvəsi Leyla Vəzirova:
“Ağır durumda olan Çəmənzəminliyə cəmi
3 dollar maddi yardım təklif etdilər”
XIX əsrin sonlarında, haradasa 1897-ci ildə hələ on yaşı olmayan kiçik bir uşaq çəkdiyi əziyyətlərdən bezərək rus dilində “Şikayət” adlı şeir yazır. Bununla da həyatının proqramını hazırlayır. Bu uşaq böyüyəcək, gənc bir dövlətin iki ölkədə səfiri, olacaq, ictimai xadim, alim, yazıçı kimi məşhurlaşacaq. O balaca Yusif böyük Yusif Vəzir Çəmənzəminli olacaq. Amma harada olmasına baxmayaraq, onunla əkiz qardaş kimi dünyaya gələn Zülm ondan əl çəkməyəcək. Çəmənzəminli repressiya illərində soyuq Sibirin şaxtasında dünyasını dəyişəndə də həmin Zülm ona yoldaşlıq edəcək. Dağ başında yazı, yayı yaşıllığa bürünmüş doğma şəhəri Şuşa isə ondan çox uzaqlarda olacaq...
Repressiya qurbanlarından olan, ictimai xadim, diplomat, araşdırmaçı, folklorşünas, yazıçı Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin acı həyatı haqqında nəvəsi Leyla Vəzirova və gəlini Fəridə Vəzirova danışacaq:
Sizcə,
Çəmənzəminli bir ziyalı, bir şəxsiyyət
kimi daha çox hansı tərəflərilə gizli
qalıb, öyrənilməyib?
- Çəmənzəminlinin həyat və yaradıcılığı haqqında yazılan elmi işlərin əksəriyyəti ilə tanışam. Orada bir çox məsələlərə toxunulub. Amma onun etnoqrafik dünyagörüşü, folklorşünas kimi fəaliyyəti və ən əsası “Avesta”, Zərdüştçülük ideologiyası haqqındakı çoxsaylı məqalələri hələ də öyrənilməyib. Babamın folklora olan sevgisi çox böyük idi. Novruz bayramı, məişət mərasimləri və mövsümlərlə bağlı miflər onu çox maraqlandırırdı. Onun folklorşünaslıq dünyagörüşünə aid Bəhlul Abdulla bir monoqrafiya yazıb. Amma Zərdüşt ideologiyası, “Avesta” mətnlərinə aid apardığı araşdırmalar tədqiqatlardan tamamilə kənarda qalıb. Halbuki Yusif Vəzir “Avesta”nı çox gözəl bilirdi. Bu mövzuda heç vaxt toxunulmayan məsələlərə - “Avesta” miflərinə, bu dini inanc sistemində olan bəzi qəribə, hətta bizim üçün ikrah yarada biləcək məqamlara ilk dəfə o müraciət etmişdi.
- Həmçinin
atəşpərəstlik dünyagörüşünün,
Zərdüşt ideologiyasının toxunulduğu “Qızlar
bulağı” kimi dəyərli əsər də bu gün
nisbətən kölgədə qalıb…
- Nəvəliyi bir kənara qoyuram. Adi oxucu kimi düşünürəm ki, “Qızlar bulağı” elə bir əzəmətli, möhtəşəm romandı ki, onu dünya ədəbiyyatının bir çox nümunələri ilə eyni sıraya qoymaq olar. Bu əsər çoxobrazlı və çoxqatlı məna yükünə malikdir. Onu anlamaq üçün dəfələrlə oxumaq lazımdır.
-
Çəmənzəminlinin Cumhuriyyət rəhbərləri
- M.Ə.Rəsulzadə, Xəlil bəy Xasməmmədov, N.
Yusifbəyli ilə münasibətləri barəsində birmənalı
fikirlər səslənmir.
Siz onun
publisistikasını araşdırmısınız. Həmin publisistik məqalələrdə bu barədə nələr qeyd
olunur?
- Sualınıza ən yaxşı cavabı onun “Müsavatçıya cavab” adlı məqaləsi verə bilər. Bu məqalədə dediyiniz məsələlər öz əksini tapıb. Onları mətbuat üçün demək bəlkə də, yaxşı deyil. Amma bəli, AXC rəhbərlərindən incidiyi məqam olub və bu küskünlük həmin məqalədə öz əksini tapıb. Təsəvvür edin, yazır ki, böyük maddi sıxıntı içindəyəm, amma Rəsulzadə bu çətinliklərə rəğmən ona cəmi 3 dollar təklif edir. Dəfələrlə müraciət edir ki, ona aylıq məvacib kəsilsin.
Mən onun publisistikasını araşdırmışam. Babam elə insan deyildi ki, şəxsi münasibətlərini, problemlərini məqalələrində işıqlandırsın.
Onun publisistikasında da cəmiyyətin ümumi problemləri-qadın azadlığı və xurafata qarşı münasibət öz əksini tapır. Hətta xurafata - üz cırmaq, sinə vurmaq kimi əməllərə qarşı yazdığı məqaləsindən sonra ona deyirlər ki, bir neçə gün evdən çıxma, çünki din adamları səni öldürə bilərlər.
- Çəmənzəminlinin qürbətdə keçən həyatı daha acınacaqlı olub. Məsələn, Parisdə ölüm ayağında olan qardaşını yaşatmaq üçün fəhləlik də edib. Bir az bu barədə danışaq…
- O, bütün ömrü boyu əziyyət görüb. Hələ uşaq olanda çəkdiyi əziyyətlərdən təsirlənərək rus dilində “Şikayət” adlı şeir yazıb. Cumhuriyyət süqut edəndən sonra oranın İstanbuldakı səfirliyi də bağlanır. Bir müddət İstanbulda işləsə də, məcbur olub Parisə gedir. Amma yenə də zülm babamdan əl çəkmir. Parisdə yaşayan qardaşı Miri vərəm xəstəsi idi. Onun sağalması üçün çox əziyyət çəkir. O boyda vəzifədə çalışan adam yad bir şəhərdə birdən-birə fəhlə işləməyə məcbur olur. Mən indi də bu faktı deməkdən utanmıram: bu, əslində bir rəşadətdi, mərdlikdir-fəhlə işləyə-işləyə xəstə qardaşa baxmaq. Qardaşı Mirinin dözülməz ağrıları, xəstəliyi ona mənəvi sarsıntı yaşadırdı. Həyatın hər sınağından çıxmışdı. Amma kiçik qardaşının dözülməz qışqırıqları qarşısında aciz qalmağı Yusif Vəziri tamam çökdürdü. Bir çox adama maddi yardım göstərilməsi üçün müraciət etdi. Bircə, Ceyhun bəy Hacıbəyli Mirinin sağalması üçün maddi yardım göstərdi. Miri ilə Ceyhun bəy həm dost, həm də qohum olublar. Parisdə biri hüquq, o biri isə diplomatiya üzrə təhsil almışdı. Ceyhun bəy Miriyə çox yaxşılıqlar edib. Onu sanatoriyalara aparıb. Buna baxmayaraq, Miri cəmi 29 yaşında vəfat etdi. Heç Mirinin məzarı da yoxdu. Çünki Fransa qanunlarına uyğun olaraq, bunun üçün də vəsait lazım idi. O da olmayanda Mirini 5 illik müvəqqəti yerdə dəfn edirlər.
Təsəvvür edin ki, onlar ailədə üç qardaş olublar. Amma demək olar ki, heç birinin məzarı yoxdu. Özü sürgündə öldüyü üçün
harada dəfn olunduğu bilinmir, erkən yaşda olan qardaşlarının
biri Parisdə, o biri isə Şuşada
basdırıldı. Yəni, bizim
üçün heç
birinin məzarı yoxdu.
Qürbətdəki həyatı bu cür acınacaqlı olub. Elə Kiyevdə oxuyanda
da, səfir kimi çalışanda da maddi və
mənəvi çətinliklərə
rastlaşıb. Orada
səfir olanda AXC hökumətinin baş naziri Nəsib bəy Yusifbəyliyə məktubla yazırdı ki, xahiş edirəm, mənə maaş təyin
edin. Kirayə və yaşayış
xərclərinin hamısı
öz üzərimdədir.
Bu yerdə Çəmənzəminlinin
gəlini Fəridə
xanım söhbətə
qoşulur:
- İstanbulda olarkən
oradakı idarəetmə
sistemini, çox bəyənir, cumhuriyyət
rəhbərlərinə təklif edir ki, orada
bizim səfirliyimiz açılsın. Ondan sonra AXC hökuməti
bu haqda qərar qəbul edir. Çəmənzəminli İstanbula böyük
çətinliklə gedib
çıxır. Bakıdan ora
iki aya çatır.
Çünki yol xərcləri
və başqa problemlər var idi. Axırda məcbur olub,
özünü tacir kimi qələmə verir. Birtəhər İstanbula yerləşə
bilir.
İstanbulda səfir olanda Azərbaycan Xalq Cumhuriyyəti dağılır. Təbii ki,
səfirlik də bağlanır. Çəmənzəminli
oradakı tələbələri
toplayıb deyir
ki, daha məndən heç nə gözləməyin.
Heç
öz aqibətinin necə olacağını
bilmirdi. Ondan sonra
Çəmənzəminlinin yaşayışı daha
da çətinləşir.
Üç il
müxtəlif işlərlə
məşğul olur.
Kitabxanalarda çalışır.
- Çəmənzəminlinin həyatında
maraqlı dövr
1927-ci ildən 1937-ci ilə
qədər, yəni repressiyaya uğradığı
ana qədərki mərhələdir.
Leyla xanım, atanız
Orxan Vəzirov həmin dönəmi necə xatırlayırdı?
- Çəmənzəminli 1927-ci ildən sonra Bakıya qayıdır. O qədər çətinliklər,
məhrumiyyətlər görmüşdü
ki, evlənmək də istəmirmiş. Artıq onun üçün şəxsi həyatın
heç bir mənası qalmamışdı.
Amma ailəsinin təkidilə Bilqeyis xanımla tanış
olur və ondan sonra özü
evlənməyə razılıq
verir. 1928-ci ildə
atam dünyaya gəlir. Evliliyin ilk illəri çox
yaxşı keçib.
Universitetdə, mətbuat orqanlarında
çalışıb, ailəsini
dolandırıb. Çəmənzəminli repressiyaya məruz qalanda atamın 10 yaşı var idi. On yaş da az yaş deyil.
Atam hər dəfə o illərdən
danışanda uşaqlaşırdı. Çünki atasını
uşaq ikən itirmişdi, ata həsrəti ilə yaşamışdı.
Atam 81 yaşında vəfat etdi. Atası ilə birgə
səhər yeməyinə
necə oturmaqlarından,
Yusif Vəzirin onlarla necə maraqlanmağından, ailəsini
hər dəfə istirahətə apardığı
şəhərlərdən danışırdı. Üzeyir bəylə
bağ qonşusu idilər. Hər yay birgə
istirahətlərindən söz
açardı.
- Yusif Vəzirdən
danışada gərək
ağır repressiya illərinə də toxunaq. Repressiyaya uğrayandan sonra
onun ailəsi nə kimi çətinliklərlə
üzləşdi?
Fəridə Vəzirova:
- 1938-ci ildə Orxan dördüncü sinifdə
oxuyurdu. Evə gələrkən qəribə bir mənzərə il rastlaşır. Görür ki, evdə hər
şey dağıdılıb,
aləm bir-birinə qarışıb. Anası Bilqeyis
xanım isə bir küncdə oturub ağlayır. Artıq hər şey bitmişdi. O illərin
“qara yeli” bu dəfə onların qapışın
döymüşdü. Deməli,
artıq onun da atasını həbs
ediblər. Atanı soyuq Qorki vilayətinə
göndərdilər, ailəsi isə Bakıda həbsdə qalmalı oldu. Bir ana və 3 uşaq həddindən artıq rütubətli bir yerdə - soyuq tərəvəz saxlama bazasında yaşayıblar. Belə şəraitdə
onlar xəstələnir,
bir sözlə ailə çıxılmaz
duruma düşür.
Amma Bilqeyis xanımın qardaşı Fərhad onlara sahib durub.
- Bu qədər məşəqqətli
həyat sürən,
buna baxmayaraq, sürgündə belə
yazıb-yaradan bir yazıçıya Azərbaycan
ziyalı elitasının,
cəmiyyətinin bu günki münasibəti sizi - yəni onun ailəsini qane edir?
- Son illər Çəmənzəminli
çox xatırlanır.
Bir neçə gündən
sonra Mədəniyyət
kanalında onun haqqında maraqlı veriliş olacaq. Haqqında xeyli yazılar yazılıb. Bizə də
material üçün müraciət
edənlər var.
Çəmənzəminli Kiyevdə Şevçenko adına Dövlət Universitetini
1915-ci ildə bitirib. Onun həmin universiteti bitirməyinin
100 illiyi münasibətilə Kiyevdə
maraqlı konfrans keçirildi. Bizim ondan xəbərimiz
belə yox idi. Ora dəvət alanda bildik və qardaşım Yusiflə getdik.
Demək,
Yusif Vəzir heç zaman unudulmur.
Müsahibə əsnasında söhbətlərə
qulaq asa-asa otaqda sanki kimlərinsə
göz yaşı içində gülüşünü
görürdük. Bu, 1938-ci il repressiya qurbanının uşaqlarının
göz yaşları idi. Böyüyü Orxan idi ki,
onun da cəmi 10 yaşı
vardı. Onu da hiss edirdik ki, bizə hər
şeyi bu “10 yaşlı ağsaqqal” danışır. Özü də
qızı Leyla və həyat yoldaşı Fəridə
xanımın gözüylə.
Özünün isə ancaq
sevincdən gülən
gözlərini xəyalən
göstərə bilirdi.
Ona görə sevinirdi ki, ömrünü
həsr etdiyi Çəmənzəminçilik mahiyyəti bu gün də unudulmur..
Gülən uşaq gözləri ilə bərabər, uzaqda bir ağlayan şəhər də var... Şuşa... Hələ ki, dağ başında yazı-yayı yaşıllığa, payızı-qışı dumana və qara bürünmüş bu şəhər göz yaşlarına sahib çıxa bilmir. Bu onun, o balaca Yusifin şəhəridir...
Elmin NURİ
Aydın yol.-2016.-17 sentyabr.-S.10.