Səbətdə gedən
sovqatın dadı
yaxud Gəncə səbətinin
keçmiş şöhrəti
Bolluq-bərəkət
rəmzi, natürmortların yaraşığı...
Deyəsən, "texnoloji mədəniyyət"in
təsirinə davam gətirməyərək
məişətdən çıxır. İndi onu yalnız
bayram günlərində sovqat göndərənlər
alır.
Gəncənin
Bağmanlar küçəsində yaşayan
səbəthörmə ustası Vilayət Qurbanov deyir ki, bu
qədim şəhərdə səbət toxumanın
yəqin min il yaşı var: "Böyük qardaşım
deyir ki, Süleyman Peyğəmbər də səbət
toxumaqla güzəran keçirib".
Gəncədə
səbəthörmə keçmişdən bəri əsasən
Bağmanlar məhəlləsində kök salıb. Bu
qadın işi deyil, onunla yalnız kişilər
məşğul olub. Bakının bəzi
kəndlərində də səbəthörmə
sənətkarlığı olub:
"Amma
Gəncədən fərqli olaraq, orada səbətə
yalnız bazarlığı daşıma, yaxud
meyvə-tərəvəzi uzun müddət saxlama vasitəsi
kimi baxıblar, məhz buna görə də həmin
bölgədə alt hissəsi qabarıq, ovalşəkilli
səbətlər geniş yayılıbmış. Biz
tərəflərdə isə ənənəvi olaraq
səbət həm də onu hörən sənətkarın
qabiliyyətini göstərən incə əl işi
nümunəsi sayılıb".
Vilayət
Qurbanov ixtisasca mühəndisdir. Bir vaxtlar xalça-mahud
kombinatında işləyib. Səbəthörmə
işinə isə hələ məktəb yaşlarından
başlayıb. Bu sənəti atasından öyrənib.
Danışır ki, atası müəllim imiş.
Dolanışıq çətin olduğundan dərsdən
sonra evdə səbət toxuyar, səhər tezdən
hazırladığı səbətləri bazarda
səbətsatanlara verər, oradan məktəbə
yollanarmış.
Bu sənətlə
məşğul olanların sayı indi çox azdır. Usta
təəssüflə bildirir ki, Gəncədə
səbət toxuma işi yalnız bir neçə evdə
qorunub saxlanıb:
"Bir 30 il
əvvəl qarğı səbətlərə böyük
ehtiyac vardı. O vaxtlar başqa
şəhərlərə meyvə-tərəvəz
səbətlərdə göndərilirdi. Üzüm qulpsuz
səbətlərə qablanardı. Belə
səbətləri arasına iri taxta lövhələr
qoymaqla üst-üstə yığmaq mümkün idi", -
deyə o, atasının da dostları ilə köməkləşib
bu cür səbətlər toxuduğu günləri
xatırlayır.
Gəncə
səbətini mədəni irsimizə aid edən Vilayət
usta səbəthörmənin unudulmaz peşə olduğunu
deyir.Bu sənətin məhv olmaması üçün
həvəsi olan gənclərə, bir də öz
nəvəsinə aşılayır.
"Atam işdən
gələnəcən yarımçıq qoyduğu
səbətləri mən başa çatdırırdım. Onda mənim 12 yaşım vardı. Bu işi həm
ona kömək etmək üçün, həm də
özümün böyük həvəsim olduğu
üçün edirdim", - deyə o,
məhəllədəki bəzi ustalardan da baxıb
öyrəndiyini bildirir.
Hər usta
səbətləri fərqli fiqurda, özünəməxsus
şəkildə toxuyarmış. Hər usta müvafiq
ölçülü səbəttoxuma üzrə
"ixtisaslaşıbmış". Vilayət usta isə
ən müxtəlif ölçülərdə və
formalarda səbət toxuya bilir:
"Bizim
küçəmizdə İslam kişi,
Məhəmmədəli, İsmayıl, Ələsgər
dayı vardı. Mən uşaqlıqdan o ustaların yanında
oturub, əllərinə baxırdım. Biri böyük
səbət toxuyur, digəri oval toxuya bilirdi... İndi
səbət toxuyanların çoxu ancaq bir formada iş
çıxarırlar".
Vilayət usta gün
ərzində təkbaşına 1 və ya 2 iri
ölçülü səbət toxumaq mümkün
olduğunu deyir. Ancaq səbətin nəcib, eyni zamanda,
möhkəm toxunması vacib sayılır. Gəncə
səbəti uzunömürlü sənətkarlıq
nümunəsidir.
İndiki camaatın bu
sənət nümunələrinə meyilli olmamasının
bir səbəbini də bazarda keyfiyyətsiz "türk
səbətləri"nin çoxluq təşkil etməsində
görür. Toy və nişan günlərində
kosmetik vasitələrin yığılması
üçün satılan "türk
səbətləri"nin görünüşü
cəlbedici olsa da, onların keyfiyyətini çox
aşağı sayır: "Quruduqdan sonra çubuqları
kövrəkləşir və ovxalanıb tökülür.
Ağırlığa isə, ümumiyyətlə, davamı
yoxdur".
Və bunun təqsirini
kapitalizmdə görür: "Kapitalizm istəyir ki, tez
qırılsın, bir də alınsın. İstehsal
çox olsun. Məsələn, keçmişdə elektrik
lampası 10 il yanırdı. İndi bu gün taxırsan,
sabah xarab olur. Corablar da onun kimi".
Usta artıq
yaşının 60-ı haqladığını və
sağlığının ona hər gün bu
sənətlə məşğul olmaq imkanı
vermədiyini, amma buna baxmayaraq, sənətini yaşatmağa
çalışdığını deyir.
Bu sənətin
özünəməxsus incəlikləri varmış. Elə
usta var 10 ildir səbət toxuyur, amma bir çox
xırdalıqları hələ də bilmir: "Yoğun
qarğıdan və ya nazik qarğıdan necə
səbət toxumalı olduğunu bilmək lazımdır.
Nazik qarğı ilə toxunan səbətin
çubuqlarını seyrək taxdıqda, həmin
səbət boş alınır. Yararsız olur".
Vilayət Qurbanov
hörgü zamanı istifadə etdiyi qarğıların
özəlliyindən danışdı:
"Qarğı
yeganə möhkəm, dayanıqlı materialdır ki, ona qurd
düşmür. Əlli il yaşı olan evin
üstündəki qarğıları söküb
təzədən səbət toxumaq olar. Su, gün
dəyməsə qarğı quru yerdə 100 ildən
çox qala bilir. Nəmli şəraitdə isə xarab olar.
Elə adam var deyir ki, evimdəki səbəti o vaxt sənin
atandan almışam".
Usta deyir ki, qarğı
gərək təzə ola. Müxtəlif növ
qarğıların bitdiyi yerlərin adını
çəkir. "Kür qırağının
qarğısı yoğun olur.
Onlar daha çox iri səbət
üçün uyğundur. Amma Goranboyun Qədirli
kəndində bitən qarğı növü səbət
üçün çox əlverişlidir. Dəmyə
qarğıdır, möhkəm, nazik, həm də elastikdir"
deyən usta o zamanlar yoğun qarğıların daha çox
evlərin dam örtüyünə və dəyələrin
kənarlarına hörüldüyünü də
xatırladır.
Dəmyə qarğı
əvvəllər asan tapılarmış, hətta
qarğı satanlar onların küçəsinə
gələr və "malı" səbət toxuyanların
hər birinin qapısına çox ucuz qiymətə
təslim edərmişlər. İndi
isə yol kənarlarında bir bağlamasını 5 manata
satırlar. 50 ədəd qarğıdan ibarət olan bu
bağlamadan isə cəmi 15-20 ədəd səbət toxumaq
mümkündür.
Toxuduğu hər səbətə
gözünün nurunu, əlinin zəhmətini və
qəlbinin istisini qoyan Vilayət usta hətta
əvvəllər ikigözlü səbət də
toxuduğundan söz açır:
"Bunları həm bazarlıq
etmək, həm də meyvə-tərəvəzlərin
bir-birinə qarışmaması üçün
hörürdüm. Bu içi dolu zənbilləri uzun
müddət mətbəxdə sərin yerdə saxlamaq
mümkün idi. Qarğı səbət ərzağı
təmiz saxlayır, arakəsmələri olduğu
üçün içindəkilər havalı qalır.
Əzilmir, sıxılmır, altlıq hissəsi ikiqat
toxunduğundan, yerə düşdükdə
içərisindəkilərə heç nə olmur.
Hətta şüşə olsa belə. Amma karton
yeşiklər etibarsızdır".
Toxuduğu səbətlərin
ən böyüyü 60-70, ən balacası isə 1 kiloluq
olub. Bundan da kiçik səbətlərin
hörülməsini ona daha çox uşaq
bağçalarından sifariş verirlər. Orada balaca
qızlara bu səbətlərlə rəqs etmək
öyrədirlər.
Ənənəvi olaraq, iri
səbətlər - məşhur "Gəncə
bazarlığı" üçündür. Vilayət
usta bu bazarlığın şöhrətindən
danışdı: "Gəncə səbəti"
Gəncənin yerli məhsullarından olan
bazarlığın "pasportudur". Səbətsiz
bazarlıq heç bir şeydir. Bunun dəyərini bilən
mötəbərlər elə indi də özlərinə
gətirilən sovqatın həqiqətən Gəncə
bazarlığı olduğuna əmin olmaq üçün
onu məhz qarğı səbətdə
istəyirlər".
İndi şəhərimizdə
"qanuni" bazarlıq edənlərin sayının "99
faiz azaldığını" deyən zəhmətkeş
sənətkar qalan 1 faizin belə bazarlıqları Novruz
bayramı və Yeni ildə paytaxta sovqat göndərdiyini
bildirdi. Onun da alveri bu səbətlərin içini dolduran
alverçilərdən asılıdır:
"Mənim satdığım səbətlərin
qiyməti onların ölçüsü, qalın və
incəliyinə görə 3 manatla 15 manat arasında
dəyişir. Bakıya bazarlıq qablaşdıran
alverçilər məndən yoğun qarğıdan toxunan,
qiyməti 5 manata olan səbəti alır.
Yaxşısını təklif edirəm, deyirəm - Bakıya
gedir, gəl daha zərifini, gözəlini verim. Deyirlər - lazım deyil, bizə beləsi sərf
edir. Əvvəllər hərənin başı öz
alverinə qarışırdı. İndi isə bazarda
alverçilərin qazancı bir-birindən
asılıdır", - deyə o indi bahaçılıq
olduğuna görə səbət toxumağın ona o
qədər də gəlir gətirmədiyini dedi.
"30 il əvvəl hər
gün 100 səbət satırdım. Buradan 14 respublikaya
sovqat gedirdi. Əsgər gedən oğullara bağlamaları
məhz səbətdə göndərərdilər.
Üstünə ağ parça tikib, üzərinə
çatacağı ünvanı yazardılar".
Bir neçə sərgidə
iştirak edən Vilayət Qurbanov oradan
gülərüzlə qayıdıb. Gəncə
camaatının bazarlıq mədəniyyətini əks
etdirən nümunələr sərgidə 1-ci yer tutub.
Evində şahmatşəkilli, ovalvari, bəzəkli, qulpsuz
və formalarda səbətlər var. Bu səbətləri
Almaniyaya sərgi-festivala aparacaq.
Daha bu
formalı səbətləri toxuya bilmədiyindən usta
onları satmayıb. Öz əl işlərinin
xalqın şad günündə işlənməsinə
görə sevinir. Deyir ki, bayramlarda, nübarlıqlarda,
qurbanlıqlarda nişanlı qızlara Gəncə səbətində
aparılan naz-nemətlərin dadı başqa olur. "Mən
millətin üzünü güldürmək, sevincinə
şərik olmağı xoşlayıram. Təki xalqın
bütün pulu ancaq xeyir işə xərclənsin".
Aytən Ələkbərova
Ayna.- 2010.- 4
dekabr.- S.16.