Novruz dəyərləri sınaq
qarşısında
Bayramın
orijinallığını qoruya biləcəyikmi?
Novruz
yaxınlaşır. Niyə Novruzu xatırladım? - bunun bir
qayğıdan doğan səbəbi var. Bildiyimiz kimi, tarixən
ölkəmiz kimi, milli-mənəvi dəyərlərimiz, adət-ənənələrimiz
də varolma mücadiləsi verib. Sonra Sərbəstlik.
Özünə Qayıdış. İndi isə
Qloballaşma... Yenə də milli-mənəvi dəyərləri
qorumaq bir zərurət, bir ümdə məsələ kimi bu
xalqın qarşısında dayanıb.
Çağdaş gəncliyin
bir qismi ekranlarda seyr etdiyi dəyərsizlikləri "Qərb
dəyərləri" kimi dərk edərək milli dəyərləri
geriqalmışlıq sayır. Milli dəyərlərə
xor baxanların çoxunun gerçək Qərb dəyərləri,
onun bəşəri mahiyyəti barədə
ağıllı-başlı təsəvvürü belə
yoxdur. Və yeni bir təhdid. Bu qloballaşan dünyanın
çağırışları qarşısında
sınaq imtahanına hazırlaşan dəyərlərimizdən
biri də Novruzdur. Yeni il, yeni arzular bayramı... Bizim minillərdən
üzü bəri gələn bayram. Novruz imtahandan bu dəfə
necə çıxacaq?
Novruzun mənşəyi
barədə fərqli mülahizələr var. Bir
sıra Şərq xalqları onu özünə doğma
bilir. İslamın Novruz bayramına öz baxışları
mövcuddur.
Əslində isə
xalqın bayramla əlaqədar keçirdiyi mərasimlərin
heç bir dinlə bağlılığı yoxdur və bu
sübut edilib. Orta əsr müəllifləri Şərq
ölkələrində İslam yayıldıqdan sonra da
Novruz bayramında yaz ənənələrinin, əkinçilik
təqvimi etiqadlarının möhkəm yer tutduğunu
göstərirlər. Tarixi qaynaqlarda Novruz bayrami barədə
XI yüzil ərəb tarixçisi Əbu Reyhan əl-Biruni
qeydlər aparmış və bu bayramla bağlı xalq
arasında yayılmış adət-ənənələrdən
bəhs etmiş, Novruz bayramının təbiətin
oyanması əkinçilik təsərrüfatının
başlanması ilə bağlı əsl dünyəvi bayram
olduğunu qeyd etmişdir. O çağın məşhur
tarixçisi Nizamül-mülk də öz "Siyasətnamə"
əsərində Novruz bayramından yazın gəlişi ilə
əlaqədar keçirilən kütləvi xalq bayramı
kimi bəhs etmişdir. Novruzun gəlişi klassik Şərq,
o cümlədən Azərbaycan ədəbiyyatında
"Bahariyyə" adlı lirik şeirlərdə də təsvir
və tərənnüm edilmişdir.
Mərhum
folklorşünas alim, professor Əzizə Cəfərzadənin
belə bir mülahizəsi ilə razılaşmamaq olmur ki,
Novruz bayramı türklər, ərəblər, farslar, hindilər
və digər Yaxın Şərq və Orta Asiya bölgəsi
xalqlarının müştərək bayramıdır. Professor
qeyd edir ki, eramızdan 487 il əvvəl bu adları çəkilən
etnosların mühitində heç bir tarixi hadisə və
hansısa tarixi və ya dini şəxsiyyətin mövlud
günü ilə bağlı olmayan yeni bir təqvim
yaradıblar. "Bu gün bizim milli təqvimə görə
heç kəsin anadan olduğu, dünyadan
köçdüyü gün deyil. Allahın hökmü ilə
qışın getdiyi, baharın gəldiyi, gecə ilə
gündüzün bərabərləşdiyi günü
seçib bizim alimlərimiz. Onlar bu günü seçəndə
təsadüfən düşüb çərşənbə
gününə. Ona görə də çərşənbə
günü də bir növ müqəddəs hesab olunur və
fikirləşiblər ki, insan, kainat 4 ünsürdən - su,
od, torpaq və küləkdən yaranıb. Hər il 4 çərşənbə
gətiriblər ilin əvvəlinə. Çərşənbələr
Novruzdan, günün bərabərləşməsindən əvvəl
olur", - deyə professorun Novruzla bağlı elmi məqaləsində
qeyd edilib. Novruz bu xalqlar, bu xalqların təmsil olunduğu
ölkələrdə və bizim Azərbaycanda dövlət
səviyyəsində qeyd olunur. Novruzun dövlət səviyyəsində
bayram edilməsində mərhum prezident Heydər Əliyevin
rolu olmuşdur. Özü şəxsən Novruz şənliklərində
iştirak etməklə bayramın daha da rövnəqlə
qeyd olunmasına sanki bir təkan verdi. Prezident İlham Əliyev
də ailəsi ilə bərabər Novruz şənliklərində
iştirak etməklə bu ənənəni qoruyub saxlayır.
Novruz bayramının
diqqət mərkəzində olması üçün bu il
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinə Dəstək Fondu jurnalistlər
üçün müsabiqə elan edib. Bu məqalə də
həmin müsabiqəyə təqdim etmək
üçündür.
Novruz bizim diyara su
çərşənbəsi ilə qədəm qoyur. Bu ilk
çərşənbə buzların əriyib çaylara
tökülməsindən, torpağın su içməsindən
xəbər verir. İkinci gələn od çərşənbəsidir.
Bu günlər günəş torpağı qızdırmağa
başlayır. Qədimlərdə od çərşənbəsində
tonqallar qalayarmışlar. İndi isə az qala hər çərşənbədə
od qalanır və süfrəyə hər ailə
üzvünün adına bir şam yandırırlar.
Üçüncüsünə yel cərşənbəsi
deyilir. Azərbaycanın bəzi bölgələrində bu
çərşənbə çox əziz tutulur. Yəni yel
artıq azacıq oyanmış torpağı, təzəcə
çıxmış yaza həsrət gülləri tərpədir,
tumurcuqlanan budaqları yellədir.Ən nəhayət, torpaq çərşənbəsidir. Yəni torpağı ana təbiət su ilə suvardı, günəşsə isitdi, yel təzə cücərtiləri tərpətdi və indi də növbə torpağındır - artıq əkinə
başlamaq olar. Novruzun fəlsəfəsi
budur.
Novruzda səməni göyərdilir.
Göyərdilən səməni yazın gəlməsinin, təbiətin
canlanmasının, əkinçiliyin rəmzidir. Bayram
qabağı adətən evdə təmizlik, həyətdə
abadlıq işləri aparılır. Bayram üçün
qoğal, paxlava, şəkərbura, şəkərçörəyi
və digər şirniyyatlar hazırlanır. Yumurtalar rəngbərəng
boyadılır, məcməyi və sinilərdə xonça
bəzənir, şam yandırılır, tonqal qalanır, səməni
qoyulur, ölənlərin xatirəsi yad edilir,
küsülülər barışır, qohum-qonşular
bir-birinə qonaq gedir, pay göndərirlər. Novruz
bayramında süfrədə yalnız acılıqdan,
şorluqdan uzaq, şirin tamlı xörəklər
olmalıdır. Habelə adətə görə, süfrəyə
"s" hərfi ilə başlayan 7 növ nemət qoyulur.
Novruzun maraqlı adətləri sırasına papaq
atmaq, qulaq falına çıxmaq, yumurta
döyüşdürmək və s. oyunlar da daxildir. Novruzun
personajları isə Kosa və Keçəldir. Bu son zamanlar
bayram şənliklərində Bahar qızı və Dədə
Qorqud personajı da bayram şənliklərində
görünməyə başlayıb. Nəsə bu
"yenilik" Qar qızı və Şaxta babanı
xatırladır. Onlar isə Miladi yeni ilin personajları. Biz isə
bu bayramı Miladdan çox-çox əvvəldən qeyd etməkdəyik.
Bəlkə bu lazım deyil? Hər adətin dəyəri onun
orijinallığındadır. Ona toxunmayaq və bu
orijinallığı - bizə məxsusluğu qoruyaq. Unutmaq
lazım deyil ki, hər millətin varlığı, qədimiliyi
onun milli adət-ənənələri, mif və əsatirləri
ilə bağlıdır.
İdrak Abbasov
Ayna.-2010.-20 fevral.-S.6.