Ramiz Rövşən: "Nə qədər
şeirimi yandırmışam"
Ədib "Mən şair işləmirəm"
deyir
Şair Ramiz Rövşən
sonuncu kitablarından birini "Nəfəs - kitablar
kitabı" adlandırıb. Şair deyir ki, bu kitabın
içində beş kitab var. Yəni bir damın altında
beş otağa bənzəyir:
- İlk kitabım
1970-ci ildə nəşr olunub. İndiyə qədər
dörd kitabım çıxıb. O hesabla, 12 ilə bir kitab
düşür. Bundan sonra elə bilirəm ki, kitabların
arası ən çoxu iki il çəkər.
- Belə çıxır ki,
yaradıcılığınızın məhsuldar
dövrü hələ qarşıdadır?
- Mən şair işləmirəm.
Son on-on beş il yaradıcılığımda o qədər
də məhsuldar dövr olmayıb. Elə illər oldu ki,
adam içindən çox çölüylə
yaşadı. Çöldə çox böyük gərginliklər
yaşandı. Özü də çöldəki o problemlərin
heç də hamısı həll olunub qurtarmayıb. Amma
ömrün elə çağına çatmışıq
ki, bundan sonrakı limit çox qalmayıb. Allahın bizə
verdiyi istedadın məsuliyyətini anlayıb çöldən
içəriyə yığışmağın,
özümüzə qayıtmağın vaxtıdır.
Yazan adam amfibiyanı
xatırladır - yarı suda, yarı quruda: Mənim də
ömrümün son on-on beş ili daha çox quruda
keçib. İndi yenidən "suya baş vurub"
yaradıcılıqla ciddi məşğul olmaq
vaxtıdır. Hər halda, yaza biləcəyimdən az
yazmışam. Yarımçıq işlərim çoxdur,
onları tamamlamaq lazımdır. Bilmirəm ömrün nə
qədəri qalıb. Əgər həyatda və sənətdə
görüləsi işlərimi nəzərə alsaq, sizi
inandırıram ki, ömrün çoxu qalıb.
- Ötən əsrin səksəninci illərində
yazdığınız şeirləri oxuyanda adama elə gəlir
ki, elə Ramiz Rövşən həmin dövrün
şairidir.
- Şairi illərlə
ölçmək olmaz. Şeirin içində əbədiyyət
yoxdursa, nə vaxt yazılır yazılsın, fərqi yoxdur,
deməli, ölü doğulub. Mən bu gün də
yazıram. Düzdür, heç vaxt çox yazan
olmamışam, amma az da yazmıram. Haqqımdakı miflərdən
biri də az yazmağımla bağlıdır.
Gördüyüm işin həcmi az deyil, çünki mən
təkcə şeir yazmıram. Bunlar yavaş-yavaş
açılacaq. 60-dan sonra sandıqda yazı-pozu gizlətməyin
adı yoxdur. Yeri gəlmişkən, ötən əsrin
60-70-ci illərində, xüsusilə də gənclik illərində
yazdıqlarımın heç də hamısı sonuncu
kitabımda getməyib. O vaxt tələbələr
arasında oxunan ən məşhur şeirlərimin
çoxunu bu günəcən çap etdirməmişəm.
Baxmayaraq ki, nə qədər şeirimi də
yandırmışam. Ona görə çap etdirməmişəm
ki, onlardan sonra daha güclü şeirlərim çap olunub.
Elə şeirlərim var ki, neçə dilə tərcümə
edilib, amma ana dilimizdə hələ də işıq
üzü görməyib. Bir də ki, məsələ sayda
deyil. Bəzi şairlərin cild-cild kitabı var, amma bircə
şeiri də yoxdur. Əgər 80-ci illərdə
"İlan balası"nı yazmışdımsa, 90-cı
illərdə "Ölüm kölgəsi"ni,
"Çarmıxdakı İsa"nı yazmışam. Sadəcə,
indi şeirə reaksiya fərqlidir. "Şair - ayrıca
insan növüdür" deyirlər. İndi bu növ
insanların azalan dövrüdür. Bu, təkcə Azərbaycanda
deyil, bütün dünyada belədir. Qərb mədəniyyəti
sivilizasiyaya çevrilib, sivilizasiya isə hər bir mədəniyyətin
sonu deməkdir. Çox şey artıq texnologiyaya dönüb,
şeir də o cümlədən. Amma poeziyanı sevən
adamlar, cəmiyyətdəki o qızıl damar həmişə
var. Sadəcə, indi o qızıl damarın üstü
köpüklə, zir-zibillə örtülüb.
Azərbaycanda bu gün
gedən proseslər isə çox ciddi və böyük
söhbətin mövzusudur. Bu gün Azərbaycanda ədəbiyyatdan
çox, ədəbiyyatətrafı çirkli mühit
mövcuddur. Yəni insanlar ədəbiyyatla məşğul
olmurlar. İş görməkdən çox, görülən
işə qiymət verməklə məşğuldurlar.
Özü də çox ədalətsizcəsinə...
Nadanlıq baş
alıb gedir. Bir az da cəmiyyətdəki aqressivliyin ədəbiyyata
keçməsi hiss olunur. Bir binanı söküb, yerinə
başqa bina tikdikləri kimi, bir şairi də
götürüb, yerinə başqa şair əkmək istəyirlər.
Bu mümkün deyil axı... Ədəbiyyatda heç kəsin
yeri kvadratmetrlə ölçülmür. Bu ərazi sonsuzdur
və burda hərənin öz yeri var. Ədəbiyyatda əsas
qiyməti müqayisəylə verirlər. Müqayisə
üçünsə ortaya predmet qoyulmalıdır. Bu gün
bizi bəyənməyən şair, ən azı oxucu
üçün bizdən daha maraqlı olmağa
çalışmalıdır. Şairin şairi üstələməyinin
yeganə yolu budur.
- Siz indiki ədəbi gəncliyin tutduğu mövqeyi
bəyənirsiniz?
- Bugünkü mənzərə
ötən əsrin 20-ci illərini xatırladır. Kiməsə
haqq vermək, kiməsə haqq verməmək. Buna bəlkə
də təbii baxmaq lazımdır. Amma hər şey tərbiyə
və əxlaq çərçivəsində
olmalıdır. İndiki gənclər əsər yazıb ortaya
qoysunlar, hər şeyi yazı həll eləyir. Ortada yazı
yoxdursa, hər cür giley-güzar boş taftalogiyadır. Bu
gün cəmiyyətdə mənəvi çürümə
gedir. Dünyada çoxdan yaşanıb qurtarmış
şeyləri biz təzədən yaşamağa
başlayırıq. Çoxdan bitmiş davalar bizdə məhəlli
formada üzə çıxır. Anarı Azərbaycan ədəbiyyatının
bütöv bir dövrünün rəmzi saymaq olar.
İstedadlı şairlər, yazıçılar az deyil,
amma elə tək-tük insan da var ki, bütöv bir
dövrün rəmzidir. 60-70-ci illər deyəndə və hətta
vizual mənada o dövrü təsəvvür eləyəndə,
gözümüzün qarşısına ilk növbədə
Anar, Bəxtiyar Vahabzadə gəlir. Qərbdə bir Edip,
Şərqdə isə Rüstəm Zal kompleksi var. Birincisi
oğulların atalara, ikincisi ataların oğullara
hücumunda özünü göstərir. Bizdə ötən
əsrin 20-ci illərində Hüseyn Cavidə, Əhməd
Cavada qarşı olan hücumların kökündə Edip
kompleksi dururdu. Bu, övladların ataları meydandan kənarlaşdırmaq
cəhdi idi. Cavid kimi şairlər Lenindən poema da
yazsaydılar, fərqi yox idi. Sovet rejiminə bu adamların
yaddaşı sərf eləmirdi. Çünki bu yaddaş
üstündə o manqurt dövləti qurmaq mümkün
deyildi. Biz ədəbiyyata gələndə 60-cı illər
idi. Həmin dövrdə bizə qarşı Rüstəm Zal
kompleksi işə düşdü. Yaşlı nəsil bizə
qarşı çox qəddar idi. Ədəbiyyata o vaxtkı
hücumlarla indiki hücumların fərqi o qədər də
çox deyil, yanaşma eynidir.
Yadımdadır, o vaxt mənim
ilk kitabım çıxanda Vaqif Səmədoğlu sevindi ki,
indi məndən əl çəkib səndən
yapışacaqlar. Məndən yapışdılar, amma Vaqifdən
də əl çəkmədilər. Biz belə bir dövr
yaşadıq. İndi yenə də Edip kompleksi
başlayıb. Mən cavanlara ədəbiyyatın mahiyyətini
öyrənməyi məsləhət görərdim. Qoy onlar
otuz il, qırx il eyni adamların həmişə maraq dairəsində
olmasının sirrini araşdırsınlar.
Əsl şairlə
mübarizə aparmaq gülməlidir. Çünki əsl
şairin vaxtı çoxdur. Bu vaxt yüz illərlə
ölçülür. Onunla mübarizə aparmağa
heç kəsin ömrü çatmaz. Ədəbiyyatda da,
siyasətdə də.
- Yəni bugünkü ədəbi gəncliyin
işi-gücü qəzetlərdə qeybət etməkdir?
- Bəli, mən tam o
fikirdəyəm. Onların arasında istedadlı olanı da, olmayanı da var. Bir də görürsən
istedadlı saydıqlarım
da gözümün qarşısında zayıllamağa
başlayırlar. Qəzet ədəbiyyatı yaradırlar. Bir vaxtlar
çayxanalarda danışılanlar
indi qəzet səhifələrinə çıxır.
Fərq ancaq bundadır.
- Sizin siyasi mənsubiyyətiniz də
var. Azərbaycanın bugünkü
siyasi mənzərəsini
necə şərh edərdiniz?
- Mən
heç bir partiyanın üzvü deyiləm. Mənə görə, şair heç vaxt partiya üzvü ola bilməz.
Partiya hissə, bölüm deməkdir. Poeziya gün işığı
kimi hamınındır.
Gün işığına demək
olmaz ki, prezident sarayının üstünə düşsün,
amma Müsavat qərargahının üstünə
düşməsin. Ya da, əksinə. Mən bir
çox məqamda sözümü deməyə
məcbur olmuşam.
Görmüşəm ki, o söz
deyilməlidir, amma deyən yoxdur. Əgər həmin vaxt o sözləri başqa şair desəydi, mən bəlkə də danışmazdım.
Bugünkü Azərbaycanın siyasi mənzərəsiylə
mənəvi-əxlaqi mənzərəsi
bir-birinin birbaşa davamıdır. Olan budur. Əgər axar çayın
suyunda hansısa kimyəvi zəhərlənmə
gedibsə, orda olan bütün balıqların canında
o zəhərin əlamətləri
hiss olunacaq.
Xatun
Ayna.- 2010.- 10 iyul.- S.18.
..