Babək Qurbanov:
"Türklərdə milli musiqi alətlərinə dərin sayğı var"
Mənəvi dəyərlərə
bağlılıq millətin ayaqda qalmasında önəmlidir
Xalq şairimiz Osman
Sarıvəllinin ailəsində dünyaya göz açan
(1939) filosof-alim Babək Qurbanov 1992-ci ildən Ərzurum
Atatürk Universitetində fasiləsiz 16 il
çalışıb. Son iki ildə Qaziantep Universitetində
işləyir. Onun çalışdığı bu
universitetlər çox böyük elm kompleksləridir və
Babək müəllim Bakıda özünü
"universitet" adlandıran bir təhsil ocağının
kiçik bir binaya necə
"sığışdığına" təəccüb
edir.
Babək Qurbanov Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının musiqi nəzəriyyəsi
fakültəsini fərqlənmə diplomu ilə bitirdikdən
(1962) sonra musiqinin estetikası onun elmi fəaliyyətində
aparıcı istiqamət olub, namizədliyini Bakıda,
doktorluğunu Moskvada (1981) müdafiə etmişdi. İyirmi
beş ildir professordur. 1985-92-ci illərdə İncəsənət
İnstitutunun fəlsəfə, mədəniyyət nəzəriyyəsi
kafedralarının müdiri olmuşdur. Bakının və
Moskvanın elmi çevrələrində kifayət qədər
tanınır.
Yeri gəlmişkən,
Babək Qurbanovun musiqi əsərləri də az deyildir.
"Azerbaycan bezek sanatı" (1997) "Musiqinin bədii-estetik
məsələləri" (2000), "Azərbaycan incəsənəti:
təriflər, təhriflər" (2001), "Muzigin bazi
sanatsal-estetik sorunları (2005) isə Babək Qurbanovun Bakıda
və Türkiyədə işıq üzü
görmüş əsərlərinin tam siyahısı
deyildir.
Babək müəllim tətillərdə
adətən Bakıya gəlir, dərslərin
başlandığı ərəfədə geri
dönür. Onun Bakıda olduğunu dostumuz Zakir müəllim
xəbər verdi. Onunla görüşüb, söhbətləşdik.
Deyim ki, Babək müəllim bir filosof və
musiqişünas olaraq maraqlı müsahibdir. Zakirin
"monolit"dəki iş kabinetində oturub filosof və
musiqiçinin ömrünün Türkiyə illəri barədə
danışır, bu qardaş ölkədə təhsilə
və elmə münasibət barədə onun təəssüratlarını
dinləyirik.
- Ərzurum Atatürk Universitetindən sonra məni Qaziantep Universitetinə dəvət
etdilər. Burada yeni bölüm
açmaq istəyirdilər,
mən də razılaşdım. Atatürk Universitetində
fəlsəfəni, daha
çox da sənət fəlsəfəsini
tədris edirdim, sonra estetika fənnini tədris etdim. Gözəl sənətlər fakültəsi
var, burada musiqi tədris olunur və düşündüm: niyə
musiqi estetikası tədris olunmasın? Təklifimə razılıq verdilər.
Vaxtilə musiqi fəlsəfəsindən
müdafiə etdiyim üçün bu fənnin tədrisi mənim üçün nisbətən asan idi. Ümumilikdə isə bu illər
ərzində Atatürk
Universitetində 7-8 "qohum"
fənləri, hətta
türk düşüncə
tarixi fənnini tədris etməli olmuşam. İndi iki ildir Qaziantep Universitetində çalışır, eyni
fənləri tədris
edirəm.
Türk düşüncə tarixi
mənim üçün
yeni bir fənn idi. Ən qədim
dönəmlərdən müasir
günümüzə qədər
bunu izləməli oldum. Bunun üçün dünya türkoloqlarını
oxumalı oldum, oxuduqca çox şey mənim üçün aydın olurdu. Ziya Hilmi Ülken - çox məşhur türkoloqdur, onun "Çağdaş türk
düşüncə tarixi"
adlı sanballı bir əsəri var, onda bizim
Əli bəy Hüseynzadəyə də
yer verilib.
Bilirsiniz, türkcədə fəlsəfi
terminlərin çoxunu
nədənsə fransızcadan
götürüblər. Bizdə bəziləri
deyirlər ki, türkcə və azərbaycanca eyni dildir - amma fərqliliklər
də çoxdur, gərək Türkiyə
türkcəsinin incəliklərini
biləsən.
Elə vaxtlar olur, dərsdə
iki saat danışmalı oluram. Tələbələr diqqətlə dinləyir,
müəllimin söylədiklərini
lentə alırlar ki, heç nə diqqətdən qaçmasın.
Mən Bakıda çoxlu aspirantlar yetişdirdim. Türkiyədə də bu işimi
davam etdirirəm.
Orada qəbul imtahanlarında da qalıram. Nə deyim, işim çox olur.
- Siz sovet, rus - yəni Moskva fəlsəfə məktəbi zəminində
yetişdiniz. Oradan Türkiyə auditoriyasına
daşıdıqlarınız?..
- Bir işimi qeyd edə bilərəm. Rusların XX
yüzildə ən çox sayılan filosoflarından olan Nikolay Berdyayevin (1874-1948)
"Rus kommunizminin qaynaqları və anlamı" əsərini
rus dilindən çevirib 2008-də Ərzurumda
nəşr etdik.
Yeri gəlmişkən, bu məşhur əsər Avropanın bir çox dillərinə çevrilmiş olsa da, bu vaxtadək
türkcədə yox
idi.
- Türkiyə bir
ölkə olaraq filosof Babək Qurbanovun təsəvvüründə?..
- Türkiyə
- böyük ölkədir.
Türkiyənin adi gözlə görünən
və görünməyən
tərəfləri var. Dünyanın
ən böyük dövlətləri ilə
Türkiyənin ilişgiləri
var, qardaş olsaq da, Türkiyənin
öz çıxarları
var, bu ölkədə
çeşidli siyasi qüvvələr var, aralarında mübahisə
gedə bilir, bizim ölkəyə qarşı münasibətlər
dəyişə bilir,
bizimlə yaxınlaşmaya
əngəl olan qüvvələr, etnik qruplaşmalar çıxır
ortaya. Təbii ki, Türkiyəni
bütün tərəfləri
ilə, çox mürəkkəb spektri ilə bilməyimiz və nəzərə almağımız gərəkir.
- Ərzurumda 16 illik çalışma elmi
karyeranızda nə kimi bir mərhələ oldu?
- Türk
dünyasını daha yaxşı tanımağa
başladım. Axı bizim ölkədə təhsildə bu
yöndə yetərli bilgi verilmirdi. Hətta türkoloji
bölümdə daha çox qrammatikanın, dilin öyrədilməsinə
fikir verilirdi. Təbii ki, bu da önəmlidir, amma türksoylu
ölkələr ideoloji aspektdən öyrədilmirdi. Bu
dünyada bizim yerimiz nədir? - bunu bizə öyrətmirdilər.
O vaxt türksoylu
xalqların mənən bir-birinə yaxınlaşması arzu
edilmirdi, bu yaxınlaşma sovet ideoloqlarının izlədiyi
"sovet xalqı" ideologiyasına zidd idi. Onlar görməyə
bilməzdilər ki, türksoylu xalqlar sayca çoxdurlar və
bu hal onlara qorxulu görünürdü.
Düşünürdülər, bir-birinə dəstək
verib SSRİ-dən ayrıla bilərdilər. Ona görə də
bu xalqların mənən bir-birinə yaxınlaşmasına
yol verilmir, onları ayrılıqda saxlamaq məsləhət
bilinirdi. Mədəniyyətləri, sosial-mədəni həyatları,
keçmişləri, qazandıqları başarıların
ayrılıqda öyrədilməsinə diqqət yetirilirdi.
Türkiyədə bu
işlərin fəlsəfi tərəfinə diqqət yetirərkən
gördüm ki, o zaman SSRİ-də milli mədəniyyətlərin
rus ideologiyasında assimilyasiya-dessimilyası prosesləri barədə
Qərb sovetoloqları çox şeyi bəlkə də
doğru deyirmişlər. Fəqət o zamanın
ideologiyasına görə, biz onların söylədiklərinin
əleyhinə getməli idik. Məsələn, mənim
1984-cü ildə rus dilində çapdan
çıxmış "Azərbaycan incəsənəti
xaricdə" kitabım bu platformadan yazılmışdı,
baxmayaraq ki, o kitabımda daha çox onların söylədiklərini
yazmışam. Ərzurum illərində isə bu məsələlərə
ümumilikdə yeni gözlə və dərindən diqqət
yetirdikdə, məndə fərqli nöqteyi-nəzərlər
formalaşdı.
- Bizdə son illərdə musiqimizin saz
yaradıcılığı qoluna böyük önəm
verilməyə başlayıb. Sizin görümünüzdə
Türkiyənin mədəniyyət siyasətində bu məsələnin
qoyuluşu necədir?
- Bizdə son illər
aşıq yaradıcılığına Azərbaycanda
çox böyük önəm verildiyini yalnız təqdir
etmək gərəkdir. Aşıq
yaradıcılığına Türkiyədə də
çox böyük önəm verilir. Musiqi məktəblərinə
girmək istəyənlərin azı 70 faizinin əlində
bağlama (türkcədə sazın adı)
görürük. Bizim saza çox bənzəyir, bir az tembri
aşağıdır. Düşünürsən, başqa
musiqi alətləri yoxmu? Skripka, violençel, pianino, nəfəs
alətləri də var axı... Mən konservatoriya bitirdiyimə
görə fikrimdən bu keçir. Amma
düşünürsən ki, millətin ayaqda qalmasında
saza belə bir münasibətin bəlkə də rolu
olmuşdur. Türklər milli musiqi alətlərinə, mənəvi
bilgilərə, estetik dəyərlərə çox
bağlıdırlar, dərin sayğıları var.
Karsda Aşıq
Şenliyə həsr olunmuş böyük bir uluslararası
konfrans oldu, mən də çıxış etdim. Rəhmətlik
professor, folklorşünas Mürsəl Həkimov da gəlmişdi.
Bu yaxınlarda Qaziantep Universitetində deyildi ki,
Çobanoğlunun yubileyi yaxınlaşır. Bizi Qaziantep
yörəsi Osmaniyyə ilçəsinə bağlı bir
köyə aparmışdılar. Orada 200-300 il bundan öncənin
sazında çalan xalq aşıqlarını, ozanları
gördük. Qəribəydi, bu ifalar həm bizim musiqiyə,
həm türkmən musiqisinə yamanca bənzəyirdi.
- Qaziantepdən Ərzuruma dönək.Ərzurum bizim
təsəvvürümüzcə Qafqaz ilə Anadolu
arasında bir mənəvi körpü kimi görünür.
Ərzurumlu böyük filosof və şair İbrahim Həqqi
hələ sağlığından biz tərəflərdə
çox sevilən şair və mütəffəkir olub. Orada
da, bizdə də Qarayazı adlı məkan var. Yəni
bağlayıcı vəsilələr çoxdur. Bunları
bilirdinizmi?..
- Türkiyənin məhək
daşı, Ərzurumun dadaşı - orada belə bir söz
var. Ərzurum - Türkiyənin ən döyüşkən, ən
ruhlu insanlarının vətəni sayılır. Ərzurum
insanı ruhən azərbaycanlılara çox
yaxındır, mən onların arasında özümü
öz evimdəki kimi hiss edirdim. Ləhcə
yaxınlığı hər addımda hiss olunur. İbrahim Həqqiyə
gəldikdə, İbrahim Həqqi həzrətləri
ensiklopedik biliyə malik bir filosof və şəxsiyyət
idi. Öz dünyagörüşünü əks etdirən
"Mərifətnamə" adlı çox məşhur
bir əsəri var. Onun şeirləri azərbaycancaya çox
yaxındır. Ərzurum yaxınlığında Pasinlər
adlı məntəqənin bir adı da Həsənqaladır,
deyilir ki, bizim Uzun Həsən Ağqoyunlu orada qala
tikdiribmiş. Deyim ki, tez-tez Bakıya gəlib-getdiyimə
görə Ərzurumda bir gün də darıxmadım.
İşimin çoxluğu da məni darıxmağa qoymurdu.
- Bəs Qaziantep Universitetində işiniz nədən
ibarət olacaq?
- Mən oranın
professoruyam. Daha doğrusu, məni orada universitetin nəzdində
Türk Musiqisi Dövlət Konservatoriyasına dəvət
etdilər. Əsas vəzifələrdən biri də
oradakı elmi potensialı hərəkətə gətirməkdir.
Orada bir neçə dəyərli insan var, amma müdafiə
etməyiblər. Səbəb odur ki, orada elmi şura
yaranmayıb. Mən orada bir rol oynaya bilərdim. Bizim bir
yaxşı saz ustadımız var - İlqar İmamverdiyev, bu
yaxınlarda doktorluğunu müdafiə elədi. O da orada
çalışırdı. İndi mənim ora gəlməyim
elmi potensialı daha da gücləndirə bilər.
Burada Azərbaycan
Konservatoriyasının rektoru Fərhad Bədəlbəyli ilə
razılığa gəlmişik ki, onlardakı elm
adamlarının müdafiəsini Bakıda təşkil edək.
Orada üç nəfərin elmi rəhbəriyəm. Yetkin
insanlardır. İndi onların Bakıda müdafiə
imkanları olacaqdır. Oranın müdiri Ruhi Ersoy bəy
Qaziantep ilə Bakı arasında bu elmi əlaqələrə
çox böyük imkan yaradan şəxsiyyətlərdən
biridir. Fərhad Bədəlbəylinin elmi işlər üzrə
müavini professor Gülnaz xanım Abdullazadə də öz
növbəsində bu işə böyük imkanlar yarada
bildi.
Bayaq aşıq
musiqisindən söz düşdü. Məncə, qapanıb
təkcə xalq musiqisində qalmaq düzgün deyil.
Üzeyir bəy muğamla bərabər aşıq musiqisini də
gözəl bilirdi. Fikrət Əmirov, Bülbül, Niyazi, Əfrasiyab
Bədəlbəyli hər zaman deyirdilər ki, musiqidə
bizim iki qolumuz var. Biri aşıq-ozan musiqisi, biri də klassik
muğamlar. Onlar bir-birlərinə yaxın olduqları qədər
də bir-birlərindən fərqlidir. İkisi də
lazımdır. Özəlliklə qadın
aşıqların varlığı bədii sərvətdir.
Hazırda Azərbaycanda muğam və aşıq musiqisinə
dövlət siyasəti səviyyəsində böyük
önəm verilməsi, təkrar edirəm ki, təqdirəlayiqdir.
Həm klassik muğamı, eyni zamanda aşıq
yaradıcılığını insanlara sevdirmək gərəkdir.
İndiki işlərin bəhrəsini bir az irəlidə
görəcəyik. Bunlar xalqın mənəvi mədəniyyətidir,
bunları muzeydə deyil, canlı olaraq qoruyub saxlamaq gərəkdir...
İsmayıl Umudlu
Ayna.- 2010.- 25 sentyabr.-
S.19.