Oqtay Mir Qasım: "İnsanlar bir-birlərini heç
bir zaman anlamır"
Oturub səssizcə
izlədiyimiz film, bizi sınırsız ehtimallar üzərində
düşünməyə sövq edərkən, eyni zamanda
anladılan hekayələrlə
dünyagörüşümüzün biçimlənməsinə
təsir edər. Yaxşı rejissor - çəkdiyi filmlə
seyrçinin içində xəyallar oyandırıb,
onları olayların içinə qatan,
düşündürərkən, rahatlıq gətirən
insandır. Hər filmin bir hekayəsi var.
Və hər hekayə nə qədər gerçəkdirsə
və ya gerçəyə yaxındırsa, o qədər təsirlidir.
Azərbaycanın dəyərli rejissoru Oktay Mir
Qasımla çocuqluq illərindən başlamış bu ən
sonda çəkdiyi "Xoş gəldin, Mələk"
filminədək çox şeydən danışdıq.
- Yaşanan çocuqluq - həyatımıza yön verən,
bizi biçimləndirən, həyata hazırlayan ən
önəmli təəssüratdır. Sizin çocuqluq illəriniz
necə keçdi?
- Çox bəxtiyarlıq
dövrüydü mənim üçün. Bilirsiniz,
bəzən mənə elə gəlir ki, mən artıq
formalaşmış bir insanam, buna görə məhz
çocuqluq illərimə borcluyam. Təmiz, saf və təzəlik
qoxusu verən təəssüratlar... Və bir
cənnətdi bu. İlk sırada onun üçün ki, o
zaman heç bir mənfi insanın mənfi sifətindən xəbərimiz
yox idi. Ata, ana və qohum olaraq
gördüyüm və tanıdığım insanların
hamısı çox saf və təmiz idi. Xəyanətin nə olduğunu bilmirdim. İkiüzlülüyün nə olduğunu
bilmirdim. Vətən torpaqdı. Torpaq üçün çalışdıq.
Ailədə
atam bu mövzuya, yəni torpaq və əməyə çox
fikir verirdi. Böyüyün sözü bir qanundu. Amma qürur, mənlik, şərəfli olmaq, hətta
çempion olmaq bu birinci və ən önəmli məqsəd
olmuşdu. Geridə qalmaq mümkün
deyildi. Hər şeydə birinci olmaq.
Böyük sözü qanun idi. Bu bir paradoks.
Atam bənzərsiz,
gözəl bir insandı. O, dindar bir ailədə
doğulmuşdu və babam onu din xadimi olmağa
hazırlayırdı. Və o, uşaqlıq illərindən
çox istedadlı idi. Bu üzdən də
babam ona güvənirdi. Amma atam bunu istəmədi.
Dünyəvi elmlər onu cəzb etdi. O,
atalarının qanununu pozdu və 13 yaşında məktəbə
getdi. Ailədə bu bir dram olmuşdu. Babam onu uzun illərdən sonra
bağışladı. O, həkim oldu. Çünki
bunun əslində xəyanət deyil, inkişaf forması
olduğunu gördü. Atam, bolşevizmi qəbul
etmədi. Bu, atam.
Anam kübar
bir ailədə doğulmuşdu. Atam 38, anam 16 yaşında. Atam elçiliyə təkbaşına getmişdi.
Ailə çox nümunəvi və tərbiyəli
bir ailə oldu. Beş oğlu doğuldu, beş
uşaq böyütdülər. Atamın sifəti,
onun siması, gözəlliyi bununla ifadə olundu. Atam dindar ailədən idi, Seyid soyadında
"Mir" də onu göstərir.
Amma atam olduqca təhsilli və
səviyyəli bir adam idi. Şərqin
təsiri altında inkişaf etmiş, amma riyaziyyat,
coğrafiya, fizika və hər sahədə bilik almış
bir adamdı. Mən onu çox aydın zəkalı və
kübar bir adam sayıram. Anam
Avropaya daha meyilli bir ailədə doğulmuşdu. Ana tərəfdən babam Polşada oxumuş, nənəm
rus məktəbini bitirmişdi. Avropaya,
Batıya yaxın yöndə yetişmişdilər. Amma çox böyük bir birlik və maqnitizm
vardı hər ikisinin arasında. İki
ailə arasında heç bir problem olmamışdı.
Elmlər Akademiyasının ilk prezidenti idi.
KP-nin üzvü olmadı, istəmədi.
Özgürlüyünü itirmək istəmədi
və onu oradan çıxardılar. Diktatorluq
rejimi idi. Azərbaycanın başında Mir Cəfər
Bağırov "yox" dedi və möcüzə oldu - 15
dəqiqə sonra onu oturduğu kürsüdən atırlar. Amma atam toplumda malik olduğu hörmətini itirmədi.
Bu mənim ailəm.
Biz çox
dinamik bir həyat sürdük - idman, turizm, səyahət,
velosipeddə uzun məsafə qət etmək və heyvanlar aləmilə
təmasda olmaq - bu yöndə çox sərbəstlik
verilmişdi.
Hər bir
çocuğun ailədə müqəddəs borcu - elmdə,
sənətdə, məktəbdə özünü təsdiqləməkdir. Bu bizim
üçün çox önəmliydi. Və bu
üzdən işim yaxşı gedirdi: 14-15 yaşında
velosipedlə 70 km gedirdim. Mərdəkana gedib gəlirdim.
Hava limanına gedər, geriyə, Sumqayıta
gedib qayıdardım.
- Sizi rejissor olmağa yönəldənlər oldumu?
- Bu bir sirdir mənim
üçün, amma qüsura baxmayın, bunu belə söyləyirəm.
Çünki heç də bunu özəl bir
qəhrəmanlıq saymıram. Bu mənim
üçün problem deyil. Amma çox
soruşurlar. Gerçəkdən də
ilginc bir məsələ. Mən bu
nöqtəni tapa bilmirəm. Nə zaman bu
qərarı alıb, nə zaman ilk dəfə
düşünüb, ilk dəfə başladım? 16
yaşındaykən film studiyasına getdim və oradan iş
aldım. Zirzəmidə kimyəvi maddələr
qarışdırdım. Oradan
başladı çəkilişlər. Və
maraqlı kadrlar.
Moskvada 3 il
universitetə getdim, sonunda qəbul edildim. Müsabiqə
çox ağır idi. Amma bu anda
Yazıçılar Birliyindəyəm və bura mənim
üçün təsadüfi deyil və bizim sizlə burada
görüşdüyümüz zaman düşünmək
olar ki, bu, çox təbiidir. Mən 50 ildən
çox kinodayam, film çəkilişlərindəyəm,
amma ədəbiyyat rahatlıq tapdığım bir yerdir.
Sanki raallıqdan qaçıb özümü
gizlədə bilirəmsə, bu da ədəbiyyatdır.
Filmçilikdə insan özünü normal
ifadə edə bilmir, çünki faydalı əmək faizi
əmsalı filmçilikdə çox
aşağıdır. Ümumiyyətlə,
filmçilik çox faciəvi bir sənətdir. Belə
bir söz var: iynəylə gor qazmaq. Filmçilik
budur. Onun üçün bir çox
insanlarla təmasda olursan. Uğurun və
qane olmağın o insanlarla bağlıdır. İşin texniki tərəfi istədiyin qədər
keyfiyyətli olmur.
. Sponsor, bazar,
siyasət var. Rahatlıq yox. Mən
heç zaman qaça bilmərəm. Bu
film dünyası mənim dünyamdır. İşsiz olarkən ağlayıram, amma bəzən
də nifrət edirəm. Ədəbiyyat
müqəddəsdir. Sənə təbiətdən
Yaradıcılıq qismət olmuş. İstedad
özünü ifadə eləyə bilir. Bir qələm, bir kağız. Başqa
bir şeyə gərək yox. Və xəyal.
Xəyalda gördüyün nə varsa, onu təsvir
edirsən. Amma filmdə belə deyil.
Sevdiyimdən nifrət edirəm. Bu mənim özüm.
Zəncirləri
qıra bilmərəm, onlarla bağlanmışam. Amma
özüm üçün intim olan etirafları yalnız
yazıyla anlada bilərəm.
- Bir filmi uğurlu edən şeylərdən ən
önəmlisi rejissordur. O, istedadından və təxəyyülünün
gücündən istifadə edərkən, heyranlıq
oyandıran təfərrüatlar və ustalıqla lentə
alınmış görüntülər yaradaraq aktyor və
aktrisaları da yönləndirir. Siz necə bir
rejissorsunuz? Bu günədək neçə film çəkdi
- Mən gücsüzəm. Bu suala cavab vermirəm. Çünki
gerçəkdən bilmirəm. Səmimiyyətlə
deyirəm. O qədər dahilər var,
qarşısında baş əydiyim dahilər var ki. Akura
Kurosava, Federiko Fellini, Milos Forman, Jan Viqo kimi rejissorlar... Amma o qədər
zəif, o qədər bu meydanda artıq olan, özünə
rejissor deyən insanlar var ki... Onun
üçün nə yazarlara, nə aydınlara, nə adi
insanlara, nə də özümə cavab verə bilmirəm.
Amma tələbələrimə belə deyərəm: siz, əzizlərim,
özünüzün yalnız peyğəmbər
olduğunuzu düşünməlisiniz. Əstağfurulla, bu
pis səslənsə də, siz dünyanın mərkəzində
ola bilərsiniz, hədəf bu. Rejissor həm
sərkərdə, həm də xilaskar, həm loğman, həm
də imam olmalıdır. Hədəf bu.
Avtoritet olmalısan. O zaman ki, mərhəmət cilovlaya
bilmirsən, işini də itirərsən, insanlar da səninlə
bərabər itirər. Eyni zamanda burada bir
pedaqoji var. Və sevgisiz çalışa bilməzsən.
Həm sevgi, həm intizam.
Bu günə
kimi uzunmetrajlı dramatik yeddi film çəkdim. Bir çox
qısametrajlı film və sənədli filmlər çəkdim,
TV üçün ssenarilər...
Daha az sevdiyim, daha zəif və
uğursuz saydığım filmlər var,təbii
ki, amma onları soyuqqanlı olaraq çəkdim, yaratdım. Zaman keçdikcə hər film geridə
qalmış, çox dumanlı xatirələrə
çevrilir. Amma daha çox sevdiyim,
bilirsinizmi, nədir? Daha çox sevdiyim
üzərində düşündüyüm bir layihədir.
Amma çəkilişlər başlanan kimi
sevgi keçib gedər. Layihələr
xoşbəxtlik verir insana.
- Çox insanın həyatında unutmadığı,
yaddaşında saxladığı filmlər var. Hətta o
film bəlkə də insanı həyatda güclü
olmağa, başarılı və xoşbəxt olmağa
götürən yolda bir açar rolu oynar. Siz filmlərinizi
çəkərkən nələr hiss edirsiniz?
- Çəkiliş adi
texniki bir prosesdir. Çünki bundan öncə
söylədiyim kimi, xəyalımda layihə olan fikri
düşünərkən həyəcanlanıram. Hətta qarşı-qarşıya gələn qəhrəmanları
sevirəm. Mənim üçün əsla
müsbət, mənfi fərqləndirməsi yoxdur. İnsanlar bir-birlərini heç bir zaman
anlamırlar. Bu, bir dramdır. Bütün filmlərdə bu fikrin ifadəsini tapmaq
mümkündür. İnsanları, qəhrəmanları
düşünərkən sevirəm. Amma iş
sırasında bir layihə həyata keçirmək çox
formal bir prosesdir. Təbii ki, aktyorla iş gedir. Onlar
üçün çox önəmli. Mənim
üçünsə çox texniki və incə bir
prosesdir. Düşündüyüm zaman
daha səmimi oluram. Filmi xəyalımda,
başımda anarkən daha duyğulu oluram. Texniki baxımdan səhnə çəkilişi
hipnozdur. İnsanlarla təmasda olmanın
da texnikası var. Aktyora bunu anlatmaq texnologiyam da var, amma
soyuqqanlı oluram. Nə edəcəyimi
bilirəm. Məni bu nöqtədən
başqa yerə qoymaq mümkün deyil.
- Ən son çəkdiyiniz
"Xoş gəldin, Mələk" filminin necə
yarandığını anlada bilərsinizmi?
- Bir dəfə şəhərdə
küçədə gedərkən diqqətimi bir cüt cəlb
etdi. Gənc zabit və onun qoluna girmiş bir
qız. Onun nişanlısı fərz edə
bilərsiniz. Hər ikisinin üzündə
işıq vardı. Məhəbbət
işığı və qürur işığı. Qız onun yanında gedənin, seçdiyi
insanın əsgər olmasından qürur duyurdu. Savaşan, vətən uğrunda savaşan insan.
Oğlan da qürurluydu: onun yanında gedən qız gözəldi.
Gözəlliyi şəkil olaraq, zahiri görünüş
olaraq deyildi, iç gözəlliyi vardı. Onun
sevgilisi bəlkə onu hər kəsdən daha
işıqlı bir qız deyə
düşünürdü. Mən
dayandım və onlara baxdım. Özümü
itirdim. Onlar da hiss etdilər. Oğlan
tutuldu. Çünki mən gülümsəyirdim.
Qız da utandı. Başımla salam verdim. Onlar utanaraq mənə salam verdilər. Bir an
dönüb oğlan yenidən mənə baxdı. Və bir daha onları görmədim. Bir mələk kimi. Amma o qədər
böyük gözəllik vardır ki... Çox
böyük bir zaman bu duyğularla yaşadım. Öncə bu bir impuls oldu. Anlaşılmaz
bir görüntü. Amma sonra nəbzim
vurmağa və dramatik bir yanaşma başladı. Nədən mən onlara belə diqqətlə
baxdım, zövq aldım? Çünki qəhrəmana
olan sevgini gördüm. Bizim zamanımızda moda, diqqət
çəkənlər bankı, TV ulduzu, müğənni,
iş adamı, bahalı maşın sürən gənc və
s. Amma qəhrəman zabit, bu o qədər dəyərli
sayılmaz. Bu, impuls olaraq ardından bu hekayəni
yaratdı, gətirdi. Layihə nə zaman
olur, onu bilmək olmur. İnsanın beynində
o qədər çox sistemsiz hərəkət edən
molekullar fırlanar ki, onların arasında bunları tutmaq
mümkünsüzdür. Belə oldu.
Zəncir kimi bu böyüdü,
böyüdü, uzandı, hörümçək toru kimi
oldu. Bəsit bir həqiqət.
- Həyatın ağladan və güldürən tərəflərini
qeyd edən biri olaraq kinonun həyata təsiri haqqında nələr
söyləyə bilərsiniz?
- Nə zamansa bəlkə
kino dünyada yeni bir şey olan zaman inqilab kimi oldu. Audiovizual təfəkkür gətirdi. 20-ci yüzilin inkişaf yolunda mütərəqqi
bir rol oynadı. Dünyaya pəncərə
oldu. Qloballaşmanı qəbul ediriksə,
kinonu informasiya forması kimi etiraf etməliyik ki, tərəqqinin
ayrılmaz bir parçasıdır. Bu günün
baxışıyla bu, əyləncə... Onun
dünyada olan kino prosesinin yüzdə neçə hissəsi
mənəvi ifadələrdir? İnsanların,
aydınların, axtarışda olan insanların ifadəsidir?
Bu, qarşılıqlı bir məsələ.
Son zamanlar TV o qədər yayıldı ki, zaman
yox düşünməyə. Bu üzdən
TV proqramı milyonlarla. Onların
içində gözəllik tapmaq imkansız. Avropa və
Amerika kinosu təsirində adam mutant olur. Fransız kinosu amerikalaşır. Amerikalaşmaya pis baxıram. İnsanlığı
öldürmə, standartlaşmış mədəniyyət
yox olmuş mədəniyyətdir. Zidd
fikirlər bizə gərəkdir. Həqiqət
mübahisə sırasında ortaya çıxar. Standartlaşma çox təhlükəli şeydir.
Və hər yandan sifariş var. Amerika böyük bir mədəniyyətdir,
Amerikan ədəbiyyatı dünyaya nə çox töhfələr
vermişdir: böyük adlar vardı, indi də var. Amma
kütləvi basqına məruz qalmış məhsulları
ilə.
- Siyasətə maraq duyursunuzmu?
- Siyasətlə çox
maraqlanıram. Pantürkist kimi yaşadım
uşaqlıq illərimi. Bu mənim fəlsəfi
əqidəm. Mən birliyi sevənlərdənəm.
Təbii olan birlikləri. Efesdə
Antik Teatrda dünyada olan türk millətlərinin pop, caz və
folk festivalını keçirdim. Və bu
festivalın sonunda bütün gəlmiş qruplar bir mahnı
ifa etdilər. 4 misra - tatar türkcəsi,
nəqarat - Türkiyə türkcəsi, 4 misra Azərbaycan
türkcəsi, nəqarat - Türkiyə türkcəsi.
Orada sözlər təxminən belədir - Biz
türklər Uzaq Şərqdən gəldik. Yolumuz çox da asan olmadı. İnsanlarımızı
yolda itirdik. Çox əziyyət çəkdik.
Biz gəldik ki, sizə ey Adəm və Həvva
övladları, anamızın dilində barış və
qardaşlıq sözünü söyləməyə.
Əziz bəy ilə Oljas Süleymenov Azərbaycan
türkcəsini bilir. Bu, mənim atamın
fəlsəfəsidir, mənim də fəlsəfəmdir.
Əmim Türkiyədə oxumuş, sonra
Sorbonnaya getmiş. Hüseyn Cavid atamla dost idi. Son zamanlar baş verən olaylar məni çox
narahat edir. Ən mühüm tel - Azərbaycan
və Türkiyə arasında olan birlikdir. Bu qırılsa, bitdi hər şey. Və Türkiyə dünyada hörmətini itirər.
Türkiyə də kiçilir. Mən Türkiyəni sevirəm və sevdiyim
üçün, bunun üçün düşünürəm.
Dünyada çox adam artıq, sadəcə,
özünü düşünür. Amma elə
insanlar var ki, anasının məzarına gedib bir
çiçək qoyur, bəziləri isə bir dəfə
gedir. Adam var nostalgiyası çox
ifratdır, bəzisində isə tərsinədir. Birlik olmadan həyatda gəlişmə olmaz. Avropa nədən birləşir? Türkiyə - türkündür və
türkün Türkiyədən başqa dostu yox.
Yasemin Bayer
Ayna.-2010.-9 yanvar.-S.19.