31 mart soyqırımı: tarix eynən
davam edir
Akif Aşırlı yeni faktlar təqdim
edir
Bəlli
olur ki, 1918-20-ci illərin Azərbaycan qəzet və dərgilərində
31 Mart Soyqırımı ilə bağlı hələ vərəqlənməmiş
çoxlu materiallar varmış. Məhsuldar
çalışan tarixçilərimizdən Akif
Aşırlının təqdim etdiyi "31 mart
soyqırımı: 1918-1920-ci illər mətbuatında"
kitabında soyqırım tarixşünaslığı
üçün yenilik sayılacaq faktlar, məqalələr əksini
tapır. "Azərbaycan", "İstiqlal",
"Hümmət" kimi mətbu orqanlarla yanaşı, ilk dəfə
olaraq "Qardaş qayğısı" qəzetindəki
materiallardan da bəhs edilir. Əslən Bakı
yaxınlığındakı Maştağa kəndindən
olan Seyidağa Axundzadənin 1919-cu ildə "Turan" mətbəəsində
çap olunmuş "Mart hadisəsi 1918..." kitabı da
ilk dəfə müasir əlifbada bu kitabın bir bölməsi
olaraq təqdim olunur.
Akif
Aşırlı bildirir ki, gözdən keçirilən
dönəmin mətbuatında 31 mart soyqırımı
haqqında külli miqdarda materiallara rast gəlmək olar. Bunlara
indiyədək diqqət yetirilməyib. Akif Aşırlı
ilə həmkarlıqda Bağanıs Ayrım
soyqırımı haqda rusca və ingiliscə kitab nəşr
etmiş millət vəkili Qənirə Paşayeva müəllifin
bu son işini çox çətinliklə ərsəyə
gələn, lakin vacib bir iş kimi dəyərləndirərək
deyir:
"Bir
dövlət və bir millət olaraq vəzifəmiz
xalqımıza qarşı son 100 ildə törədilmiş
soyqırımları dünya ictimaiyyətinə
çatdırmaqdır. Bu, bir neçə aspektdən bizim
üçün vacibdir, birincisi, bu soyqırımları
törədənlər o vaxt ədalət
qarşısında cavab verməsələr də, ən
azı tarix qarşısında cavab verməlidirlər. Dünya
bu soyqırımı törədənləri bilməli,
tanımalıdır. İkincisi, ermənilərin törətdikləri
bu soyqırımların motivasiyasını, ölkəmizə
qarşı ərazi iddialarını daha yaxşı
anlamağa, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
kökünə işıq salmağa kömək edərdi. Dünya
bunu anlamalı, bilməlidir ki, Bakıda 1918-ci ilin martında
dəhşətli bir soyqırım həyata keçirilib. Eyni
zamanda bu kimi nəşrlər Azərbaycanın öz oxucusu,
yeni yetişən gənclik üçün vacibdir. Bir cəhəti
də qeyd edim ki, o dövrün mətbuatı ciddi faktordur,
heç kəs bu faktların real olduğunu inkar edə bilməz.
Mən Akif bəyə təşəkkür edirəm ki, o
dövr mətbuatının araşdırılması ilə
ciddi məşğul olur. Bu işin elektron versiyaları da rus
və ingilis dillərində saytlara yerləşdirilməlidir.
Bu işlər məhdud tirajlarla
yekunlaşmamalıdır".
"Milli Məclisdə
bağıra-bağıra deyirik ki, nə üçün
Bakıda Soyqırım Muzeyi olmasın?"
Millət vəkili Sabir Rüstəmxanlı da qeyd edir ki, burada o hadisələri öz gözü ilə görmüş adamların təsvir etdikləri təqdim olunur və bunları təkzib etmək mümkün deyil. Mən təəssüf edirəm ki, o dövr mətbuatı hələ də lazımınca öyrənilməyib. Mənim şəxsi fikrimdir ki, o vaxtın ziyalıları milli məsələlərə münasibətdə indiki ziyalılarla müqayisədə qat-qat dürüst adamlar idilər. Hadisələrə yanaşma tərzində daha doğru idilər. 1905-07-ci ildən bəri ermənilər bir neçə dəfə bizim millətə qarşı soyqırımlar törədiblər, biz isə həmin tarixlərin matəmini tutmaqla öz yerimizdə saymaqla məşğuluq. Artıq 17 ildir mənim də üzv olduğum Milli Məclisdə bağıra-bağıra deyirik ki, nə üçün Bakıda Soyqırım Muzeyi olmasın? Mən Daşkənddə gördüm ki, günahsız qurbanlar muzeyi var, buna bərk heyrətə gəldim. I Pyotrdan bəri Orta Asiyada nə qədər qırğınlar olubsa, onların xronologiyası, qurbanların adına və soyadına qədər var. Bakıda belə bir muzey mümkün deyil... Bakıda bir erməni aşiqliyi var. Erməni qəbiristanlığı köçürüləndə bütün aləm dəymişdi bir-birinə. Halbuki Bakıda on müsəlman qəbiristanlığı köçürülüb, bir kəlmə söz deyilməyib. Çəmbərəkənd qəbiristanlığını köçürüb yerində əyləncə parkı salmışdılar. İndi Qarabağ şəhidlərinin məzarlarını ayırıb, yaşıl ağaclarla çəpərləyiblər ki, kənardan görünməsin, bir azdan imkan olsa, onları da söküb apararlar. Niyə Bakıda bir soyqırım muzeyi olmasın? 2004-cü ilə qədər - düz 14 il Bakıda Tarix Muzeyi bağlı qaldı. Biz savaş içindəyik, dünyaya tariximizdən danışırıq, amma gələn qonaqlara tariximizi göstərə bilmirdik. İdeoloji müharibə, informasiya savaşı gedir. Erməni ölkəsinə gələnləri aparıb "soyqırım" uydurmasını göstərir, biz isə... Bu yaxınlarda bizim köhnə dostumuz, "Literaturnaya qazeta"nın redaktoru Polyakov yazmışdı ki, mənim ömrümün ən dəhşətli günü Yerevanda soyqırım abidəsinə baxdığım gündür. Gəldi baxdı, getdi, amma o xatirə onun içində ömürlük qaldı. Niyə biz bunu eləyə bilmirik? O gün mən Bakının rəhbərinə deyirəm ki, nə qədər Bakının mərkəzində on-on beş küçəni ildə dörd-beş dəfə asfaltlayacaqsınız? Nə qədər səki daşlarını dəyişmək olar? Bu işlərin xərcinə bir muzey tikmək olmazmı?.. Cavab verir: "Niyə camaatın gözünə girir o?" Camaatın gözünə girmir, camaatın cibindən gedir. Bu yolla camaatın cibini soyursunuz. Bu boyda sərvəti və imkanı olan bir ölkənin bundan yaxşı vaxtı olmayacaq ki? Neft pullarının yaxşı gələn vaxtıdır. Bir bina tikmək çətin şeydir bəyəm? Deməli, bizim içimizdə bu məsələlərin üzə çıxmasına mane olan üzlər var. Hesab edirəm ki, bizim mətbuatımız, jurnalistikamız hücumçu mövqedə dayanmalıdır. Tarix Muzeyimiz hələ də Hacı Zeynalabdin Tağıyevin evində yerləşir. Gedin baxın görün Türkmənistanda necə bir muzey tikiblər! Milli varlığımıza, tariximizə bugünkü Azərbaycan Respublikasında bu ögey münasibətin kökü nədir? Nə ilə bağlıdır?"
"Konkret hədəf yoxdur ki, kimə
nifrət edəsən"
MM
üzvü Fazil Qəzənfəroğlu xatırlatdı ki,
mart soyqırımı ilə bağlı iki ciddi mənbə
var: Parlament təhqiqat komissiyasının materialları, bunlar
müəyyən dərəcədə toparlanıb çap
olunub, ikincisi - o dövrün mətbuatı. O dedi:
"Hesab
edirəm ki, mart soyqırımlarını 1915-ci ildən
Şərqi Anadoluda türklərin soyqırıma məruz
qoyulması ilə birləşdirməliyik. Bu materialları həm
də Türkiyəyə verməliyik ki, ümumi kontekstdə
bütün türklərin ermənilər tərəfindən
soyqırıma məruz qalmasını dünyaya təqdim edə
bilək. Bunu müştərək bir tarix kimi, müştərək
faciə kimi bilməyimiz olduqca vacibdir. Bu hadisələr - təşkilatlanmamış
bir xalqın təşkilatlanmış bir qüvvə tərəfindən
itkilərə məruz qoyulmasıdır. Dağlıq
Qarabağın 90-cı ildən sonrakı işğalı
dövründə də təqribən eyni vəziyyət
vardı. Eyni kəndlər, eyni insanlar, eyni təşkilatlanmış
qüvvə qarşısında itkilər. Mən Sabir bəyin
təklifini yüksək qiymətləndirirəm, dəfələrlə
bu səslənib. Bizdə Şəhidlər Xiyabanına
insanlar gəlib baxarkən nifrətin kimə yönələcəyini
bilmirlər. Konkret hədəf yoxdur ki, kimi ittiham edəsən.
Bu hədəfi konkretləşdirmək lazımdır.
Soyqırım muzeyində Türkmənçay müqaviləsindən
bu yana Azərbaycan türklərinə qarşı törədilən
bütün soyqırım faktları göstərilməlidir.
Burada Güney Azərbaycanda törədilən
soyqırımlar da əksini tapmalıdır".
Millət vəkili Musa Qasımlı
bu kitab barədə mülahizələrini bölüşərkən
qeyd etdi ki, tarixdən ibrət dərsləri
alacağımız çox hallar var. Biz bu məsələləri
ciddi şəkildə araşdırmalıyıq. Tarixdən
söz düşəndə boş danışmağın mənası
yoxdur. Tarixdən danışanda fakt, material və məntiq
olmalıdır. Bu kitabda isə hər üçü
danışır".
Müəllif Akif Aşırlı bu
yöndə araşdırmalarını davam etdirəcəyini
deyir.
İsmayıl
Ayna.- 2011.- 2 aprel.- S.19.