Oqtay
Şıxəliyev - 80
Rənglərin
sehrli dünyasına həsr edilən ömür
Professional rəssam, bu gün 80
yaşını qeyd edən Oqtay Yusif oğlu Şıxəliyev
bu sənətə bağlanandan bəri həm monumental
boyakarlıq, həm dekorativ-tətbiqi sənət, eləcə
də dəzgah boyakarlığı sahələrində
bir-birindən maraqlı əsərlər qalereyası
yaradıb. Meksika, Almaniya, Kanada və s. yaradıcılıq
ezamiyyətlərində olub. Dünya şöhrətli
monumentalist rəssamlar - Rufino Tamayo və David Sikeyrosla
görüşləri yaradıcılığına müsbət
təsir göstərib. İndiyədək bir çox xarici və
yerli sərgilərdə uğurla iştirak edib. Əsərləri
dünyanın müxtəlif ölkələrində muzey,
qalereya və şəxsi kolleksiyalarda saxlanır.
Oqtay Şıxəliyev bədii
yaradıcılıqla yanaşı, pedaqoji işlə də
məşğuldur. Ə.Əzimzadə adına Rəssamlıq
Məktəbində, Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində dərs deyib, indi isə Rəssamlıq
Akademiyasında sənətin incəliklərini tədris edir,
professordur. Yetişdirdiyi rəssamlar arasında fəxri adlara
layiq görülənlər az deyil. Əməyi yüksək
qiymətləndirilmiş, 1982-ci ildə əməkdar rəssam,
2002-ci ildə isə xalq rəssamı fəxri adlarına
layiq görülmüşdür, prezident təqaüdçüsüdür.
...Oqtay Şıxəliyev 3 sentyabr
1931-ci ildə Bakıda dünyaya göz açıb. Abşeronun
qayım-qədim tikililəri, yarımçılpaq təbiəti,
qızılı günəş, dənizin ecazkar mənzərəsi,
xəfif və sərt dəniz küləklərinə bələnən
panoramı Oqtayın gələcəkdə peşə
seçiminə az təsir göstərməyib. Rəssam
olmağı qarşısına məqsəd qoymuş bu gənc
1947-ci ildə Ə.Əzimzadə adına Rəssamlıq Məktəbinə
qəbul olunur. Burada istedadlı pedaqoq-rəssamlar Lətif
Feyzullayev, Qafar Seyfullayev və Bağır Maratlıdan
xüsusi bir həvəslə sənətin özəlliklərini
öyrənməyə çalışır. 1952-ci ildə
rəssamlıq məktəbini fərqlənmə diplomu ilə
bitirən Oqtay Şıxəliyev 1952-ci ildə V.Muxina
adına Ali Bədii Sənaye Məktəbinə daxil olur.
Burada tanınmış istedadlı rəssamlardan sənətin
təcrübi və bədii-texniki incəliklərinə yiyələnir.
Məktəbi müvəffəqiyyətlə bitirdikdən
sonra doğma Azərbaycana qayıdır.Burada onu
yaradıcılıq işləri gözləyirdi.
60-cı illərdən bəri bir
çox ictimai binaların - idman sarayı, məktəb, zavod,
metrostansiya, park və s. bədii tərtibatını
hazırlayıb, onlarda ətraf mühitlə üzvi surətdə
səsləşən bədii kompozisiyalar yaradıb. Monumental
rəssamlıq sintetik sənətdir. Kompozisiya memarın
yaradıcılıq imkanlarını və məkanın
özəlliklərini nəzərə almaqla, sonda tikilini ahəngdar
bir şəkildə tamamlamalıdır. Monumental rəssamlıq
əsərinə müəyyən məsafədən
baxılır, rəssam mövzunun bədii həllinin
ümumiliyinə və monumentallığına
çalışmalı, bədii şərh prinsiplərində
isə dekorativ rənglərdən, yəni lokal rəng
keçidlərindən ustalıqla istifadə etməyi
bacarmalıdır. Bu özəlliklərdən Oqtay
Şıxəliyev yaradıcı ustalıqla istifadəni
bacaran rəssamdır. Biz onun əsərlərində milli və
müasir monumental rəssamlıq ənənələrinin
uğurlu sintezini görürük. Milli elementlər istər
mövzu və istərsə də bədii işlənmə
xüsusiyyətlərində, əsərlərin süjet,
kolorit və bədii şərhində müşahidə
edilir. Məsələn, keçmiş "Qarabağ"
mehmanxanasının bədii tərtibatında
xalqımızın etnoqrafik elementlərindən qaynaqlanmaqla,
daha çox isti rənglərə üstünlük
vermişdi.
Rəssamın
monumental yaradıcılıq örnəklərinə
Bakıda 18 saylı məktəb, Bakı Dövlət Sirki, Hacıbala Rəcəbovla birgə
Bakı məişət kondisionerləri zavodu,
"Azərbaycan" nəşriyyatının binası,
"Uşaq dünyası" universal mağazası və digərləri
misaldır.
18
saylı məktəbin fasadında qalaktikanı göstərən
"Ulduzlara doğru"
mozaik pannosu olduqca diqqətçəkicidir. Rəssam kompozisiya quruluşunda, rəng həllində, mövzu seçimində və eləcə də
pannonun ətraf mühitlə əlaqəli
şəkildə səsləşməsində bədii
yaradıcılıq imkanlarından və təxəyyüldən
məharətlə faydalana bilmişdir. İrəliyə doğru
uzanmış qoşa əllərin
içərisində fəzanın ənginliklərini fəth
etməyi istəyən gənc oğlan və
qız əllərində kosmik cihaz tutmuş vəziyyətdə
təsvir edilib. Burada
rəssam dünyanın sirlərindən agah
olmağın yeganə doğru yolunun elmdən, bilikdən, təhsildən
başladığını bədii biçimdə
çatdıra bilib.
"Azərbaycan"
nəşriyyatı binasının bədii tərtibatının
həllində müəlliflər maraqlı priyomdan
istifadə ediblər. Binanın girişinin
hər iki tərəfindən yarımdairəvi
səthin üzərində mətbuat tarixi
və çap sənəti ilə
bağlı müxtəlif mövzulu bədii
mozaika kompozisiyası
yaradılmışdır.
Başqa bir
örnək Heydər Əliyev İdman və
Konsert Kompleksidir.
Buradakı tərtibatında daha çox milli adət-ənənələrimizə,
folklor örnəklərimizə isnad edərək zövq oxşayan sənət inciləri
yaratmışdır.
Dəzgah
boyakarlığının müxtəlif janrlarında
bir-birindən maraqlı əsərlər
yaratdığını da qeyd etməliyik. Boyakarlıq əsərlərinin
əsas səciyyəvi xüsusiyyətləri kimi
obrazların monumentallığı, perspektiva
və kolorit həllində primitivliyi, lokal rəng həlli
və kompozisiya quruluşunun
aydınlığını və s.
göstərmək olar.
Rəssamın
tematik tablolarına misal
olaraq "Çənlər" (1969),
"Kürün ram
edilməsi" (1970), "Ancaq sülh" (1970), "Sallaqxana"
(1970), "Mənim buketim" (1971), "Kapella" (1980), "Muğam"
(1982) və s. əsərlərini göstərmək
olar.
"Kürün ram edilməsi"
əsərində Kür üzərində
su-elektrik stansiyası tikintisini
fırçanın qüdrəti ilə bədiiləşdirib.
Avtomaşınların sular
üzərində hərəkət etdiyi
məqamı rəssam ustalıqla təsvir edə bilib. Əsər üçün
baxış nöqtəsinin seçilməsi və kolorit həlli tamaşaçının
marağına səbəb ola biləcək
bədii cəhətlərdəndir.
"Sallaqxana" əsərində rəssam çox maraqlı mövzu
seçib. Öküzlərin balaca gölə salındığı mənzərəni
görüntüyə gətirən rəssam sonda
bədii vasitələrlə uğurlu əsərin
yaradılmasına nail olub.
Mövzunun etnoqrafik
çalarlarını da gözdən
qaçırmaq olmaz. Tablonun
ekspressivliyi və kolorit
həllində qırmızı və qara
rənglərin əlaqələndirilməsi seyrçini
həyəcanlandırır. Rəssam "Mənim buketim" və "Muğam"
əsərlərində də milli ənənələrə
tapınaraq cəlbedici əsərlər
yaratmışdır.
Maraqlı
portretləri sırasında "Mənim qaracam"
(1970), "Tarzən Bəhram Mansurov"
(1972), "Rəssam Rasim Babayev"
(1975), "SSRİ xalq artisti
Mirzəağa Əliyev" (1974), "Nigar"
(1975), "Rəssamın ailəsi" (1976) və s. əsərləri qeyd
etmək olar.
Tarzən
B.Mansurovun portretində stulda
əyləşən tarzən milli geyimdə
sol əlində tar ətrafa
nəzər yetirdiyi vəziyyətdə təsvir
edilib. Əsərin koloritində lokal rəng keçidlərinə üstünlük verilib. Əsərin
arxa fonunun
qırmızı rənglə həlli obrazın ifadəliliyini
daha da qüvvətləndirir.
Mirzəağa
Əliyevin portretində rəssam yenə də öz qəhrəmanını oturmuş
vəziyyətdə təsvir edib. Rəssam
obrazı daha yaxından təsvir etməklə
əsərin monumentallığını gücləndirib.
Obrazın sol əlini kresloya
söykəməsi əsərin ekspressivliyini
artırır...
Rəssam
özünün ailəvi portretini
digər portret əsərlərindən fərqli
biçimdə təsvir edib. Bu tabloda məkan seçimi və kompozisiya
həlli diqqəti cəlb edir. Rəsmi
geyimdə təsvir edilmiş rəssamın
surəti ilə xanımının yelpiklə təsvir edilməsi
bir qədər kontrastlıq yaradır.
Eyvanın təbii görünüşü
və əsərin yığcam kolorit həlli
seyrçinin diqqətini cəlb edir.
"Qobustan daşları" (1966),
"Sumqayıt boruları" (1970), "Meksika
həyəti" (1982), "Aydın səma" (1974) və s. əsərləri rəssamın mənzərə
janrında yaratdığı əsərləridir. Mənzərə
əsərlərində də təbiət
görüntülərinə yaradıcı yanaşaraq
bədii zövq aşılayan əsərlər
yaratmışdır.
Oqtay Şıxəliyevin
yaradıcılıq dünyası altmış ili əhatə edir. Bu gün də gənclik
həvəsilə çalışır,
hazırlaşır. Biz də sənətkarı
80 illik yubileyi
münasibəti ilə təbrik edir və
Uca Tanrıdan ona uzun ömür və can sağlığı arzulayırıq.
Əsəd
QULİYEV,
sənətşünas
Ayna.-
2011.- 27 avqust.-S.20.