Kişilər məktəbdən
uzaq düşüb
Bu da
oğlanların davranışında, ünsiyyətində
problemlər yaranmasına, onların bər-bəzəyə
meyil etməsinə yol açır
Azərbaycan Gender İnformasiya Mərkəzinin
araşdırmasına əsasən, fəaliyyət sahəsi
və iqtisadiyyatın sektorlarından asılı olaraq
qadınların və kişilərin məşğulluq
strukturunda müəyyən fərqlər mövcuddur.
Qadınların fəaliyyət göstərdiyi sahələr
əsasən tibb, təhsil, mədəniyyət və elm,
kredit və sığorta kimi sektorlardər. Bəlli olduğu
kimi, Azərbaycanda bu sahələrdə əməkhaqqı
aşağıdır. Kişilər əsasən istehsal sahələrində
üstünlük təşkil edirlər. Kişilər sənayedə
50 faiz, nəqliyyat və tikintidə 90 faizdən çox, idarəetmə
sahəsində 70 faizdən çoxdur.
Artıq rəqəmlərdən və
ümumi mənzərəyə aydınlıq gətirən
faktlardan bəllidir ki, kişilər məvacibi yüksək
olan sahələrdə işləməyə
üstünlük verir. Bunun səbəbləri haqda geniş
şərh verməyə lüzum yoxdur. Fəqət məsələ
ondadır ki, onların bilik və bacarıqlarına, əməyinə
və ən əsası kişi olduqlarına görə bir
çox sahələrdə ehtiyac duyulur. Məsələn, təhsildə.
Təhsil naziri Misir Mərdanov Bakıda,
eləcə də ölkədə müəllimlərin
böyük çoxluğunun qadın olmasının da ciddi
problem olduğunu etiraf edir. Onun fikrincə, müəllimlərin
85 faizini qadınların təşkil etməsi qəbul olunan
deyil. Nazir hesab edir ki, kollektivlərin heç olmasa 30 faizinin
kişi müəllimlərindən ibarət olmasına
müvəffəq olmalıyıq. Bir rəqəm: paytaxtda məktəb
direktorlarının 95 faizi qadınlardır.
M.Mərdanov kişilərin məktəbə
cəlbində maliyyənin mühüm rol
oynadığını təsdiq edir. Belə ki, təhsil
müəssisələrində kişilərin
azlığının əsas səbəbi məktəblərdə
əməkhaqqının aşağı olmasıdır.
180-200 manatla ailə saxlamaq mümkün olmadığından
kişilər məktəbə üz tutmurlar. Bəlkə də
qeyd olunan səbəb üzündən uzun müddət
kişi müəllimləri görməyən oğlanlar
artıq müəllim kimi işləmək istəmirlər.
Bu gün cəmiyyət arasında
müəllimliyin qadın sənəti olması ilə
bağlı fikir formalaşıb. Bunun nəticəsidir ki,
kifayət qədər yüksək balla ali məktəbə
daxil olanlar müəllim kimi çalışmaq istəmir.
Çox qəribədir ki, işsiz
qalanlar da bu addımı atmaq istəmir. Nəticədə
yüksək savadlılığın tələb olunduğu
peşələrdən birincisi olan müəllimlik işləmək
xatirinə işləyənlərin əlində cəmlənir.
Hətta hazırda həkimlik də qadın peşəsi kimi
formalaşmağa başlayıb. Əvvəllər tibb texnikumlarına
ancaq qızların getdiyi kimi, indi də tibb universitetinə
üz tutanların çoxunu qızlar təşkil edir. Belə
davam etsə, yəqin ki, gələcəkdə müəllimlər
kimi həkimlərin də çoxu qadınlar olacaq.
Müəllimlərin çoxunun
qadın olması, daha doğrusu kişi müəllimlərin
azlığının nə kimi sosial problemlərə yol
açdığına gəldikdə, təbii ki, burda ilk
öncə oğlan şagirdlərin bir şəxsiyyət
olaraq formalaşmasındakı qüsurların üzərində
dayanmaq lazım gəlir.
Qərbdə
kişi müəllimlərə daha böyük güzəştlər
vəd edilir.
Məktəblərin kadr strukturunda
kişi müəllimlərin say azlığı Moskva Təhsil
Mərkəzini də narahat edir. Lakin rus dili müəllimi,
pedaqoji elmlər namizədi Vadim Puqaç maaşın
azlığı məsələsini bəhanə hesab edir.
Onun fikrincə, indiki müəllimlər repetitorluq, şagirdləri
vahid dövlət imtahanlarına hazırlaşdırmaq
hesabına kifayət qədər çox pul qazana bilər.
Puqaçın fikrincə, maaşların
artırılması ilə müəllimlər heç də
yaxşı dərs keçməyəcək. Ən əsası
müəllimlərə yaradıcılıq sərbəstliyi
verilməlidir. Belə olduğu təqdirdə kişilər məktəblərə
üz tutar:
"Elə fənn yoxdur ki, qadınlar
onu tədris edə bilməsin, lakin indi ailələrdə
"tək valideyn" modeli getdikcə artmaqdadır. Ona
görə də uşaqlar heç olmasa məktəbdə
kişi cinsindən olan şəxslə ünsiyyətdə
olmalı, onun xarakterini mənimsəməlidir".
Moskva İqtisad məktəbində isə
hesab edirlər ki, maaş məsələsi ən ümdə
problemdir. Finlandiyanı da buna gözəl nümunə
sayırlar. Bu ölkədə müəllim maaşı
ölkənin orta əməkhaqqı göstəricisindən
yüksəkdir. Almaniyada müəllimin aylıq maaşı
3-4 min avroya bərabərdir. Bundan başqa, Almaniyada müəllim
hər il dövlət hesabına 2 həftəlik dəniz gəzintisinə
yollanmaq imkanına malikdir.
Lakin müəllimlərin qənaətincə,
Qərb məktəblərində işləmək Rusiya məktəblərindən
qat-qat çətindir. Ona görə ki, xaricə işləməyə
gedən rus müəllimləri "özbaşına"
Avropa uşaqlarının öhdəsindən gələ
bilmirlər. Rusiya müəllimləri şagirdlərini alman,
fransız, israilli şagirdlərlə müqayisədə
"mələk" adlandırır. Təsadüfi deyil ki,
Avropa müəllimlərinin əksəriyyəti tez-tez
psixoloq yardımına ehtiyac duyur.
Maraqlıdır ki, bu gün Rusiyada
kişi müəllim çatışmazlığı
yalnız dövlət deyil, özəl məktəblərdə
də rast gəlinən haldır. Lakin özəl məktəblər
bu sarıdan daha çox əziyyət çəkir. Belə
ki, özəl məktəblərdə şagirdlər tez-tez
şəhərətrafı yerlərə səfər edir və
belə hallarda kişi müəllimlərə daha çox
ehtiyac duyulur. Çünki kişilər uşaqları
yaxşı idarə edir, daha asan ələ alır. Onu da qeyd
edək ki, özəl və dövlət məktəblərində
işləyən kişi müəllimlərin orta yaş həddində
də fərq var. Özəl məktəblərdə daha
çox cavan kadrlar (30-40 yaş) işləyir. Dövlət məktəblərində
isə orta yaş həddi 45-dir.
Milli Valideyn-Müəllim
Assosiasiyasının sədri Təranə Şərifova deyir
ki, bu məsələ Azərbaycan üçün xüsusilə
aktualdır. Hətta söyləmək olar ki, bu bizim məktəblərin
ən böyük çatışmazlığıdır.
Şərifova Praqada səfərdə
olarkən orta məktəblərdə bu məsələnin
problem formatından çıxdığının şahidi
olub. Çünki Praqa məktəblərinin xüsusilə
ibtidai siniflərində çoxlu kişi müəllim fəaliyyət
göstərir. Müsahibim etiraf edir ki, kişilərin məktəbə
belə bir axını onu təəccübləndirib. Bunun səbəbini
soruşduqda bəlli olub ki, Çexiya məktəblərində
kişi müəllimlərə qadın müəllimələrindən
daha çox məvacib təklif edilir.
Maraqlıdır, Avropada gender bərabərliyinin
təbliği vüsət aldığı halda çexlər
buna necə nail olublar? T.Şərifova deyir ki, onlar məktəbdə
kişi tərbiyəsinə böyük ehtiyac olduğunu
başa düşürlər. Xüsusilə oğlanların
tərbiyəsində kişi müəllim əvəzedilməz
rola malikdir. Qadın anadır, o şagirdin
şıltaqlıqlarına qarşı mülayim davranır.
Bəzən kişi müəllimin bir baxışı kifayət
edir ki, şagird sakitləşsin. Bəlli olduğu kimi,
oğlanlar keçid dövrünü məktəbdə
keçirir. Bu zaman onların öz cinslərindən olanlarla
söhbətə, doğulan suallarına cavab verən şəxs
lazımdır. Bir sözlə, şəxsiyyət yetişdirməyi
qarşısına məqsəd qoyan məktəblərdə
qadınlarla yanaşı kişilər də
çalışmalıdır.
Beləliklə, çexlər bu problemi
artıq həll ediblər. Mexanizm
isə sadə, lakin maliyyə tutumludur. Məktəb rəhbərliyi
valideyn-müəllim assosiasiyasının üzvləri ilə
birlikdə ali təhsil ocaqlarına gedirlər, savadlı tələbəyə,
yəni müəllim olmağa hazırlaşan kişiyə
böyük məbləğdə maaş, məktəbin
yaxınlığındakı binadan hər cür şəraiti
olan mənzil vəd edirlər. Çexlər yaxşı
başa düşürlər ki, kişi ailə
başçısıdır, ailəni dolandırmalıdır.
Bunun üçün də kişilər yüksək məvacib
təklif edilən digər sektorlarda çalışmağa
üstünlük verir. Direktorlar da həmin məbləğdə
maaş təklif etməklə, həmin kişi müəllimləri
məktəbə cəlb edir.
Assosiasiya rəhbəri hesab edir ki, Azərbaycanda
da bənzər yanaşmaya zərurət var.
Məktəblərdə gender balansının
pozulması şagirdlərə
mənfi təsir edir
Psixoloq Asəf Kərimovun sözlərinə
görə, dünyada aparılan araşdırmalar nəticəsində
sübut olunub ki, məktəblərdə gender
balansının pozulması, qadın müəllimlərin
sayca çoxalması şagirdlərə mənfi təsir
göstərir.
Kişi müəllim çatışmazlığı məktəblərdə oğlanların
idarə edilməsində
çətinlik yaradır.
Oğlanların tabe edilməsində,
onlara nizam-intizam qaydalarının aşılanmasında
ciddi çətinlik yaranır. Problem nəticəsində
oğlan şagirdlərdə
olan kişi
xüsusiyyətləri get-gedə
deqradasiyaya uğrayır:
"Yeniyetmələr
yetkinlik yaşı dövründə artıq
ideal surətlər seçirlər.
Onlar üçün ideal surətlər
ilk növbədə ataları,
məktəbdə müəllimləri,
film qəhrəmanları olur.
Lakin bir qayda olaraq
şagirdlər məktəbdə
daha çox vaxt keçirir. Bu zaman ərzində onların kişi
xüsusiyyətlərini mənimsəmələri
üçün daha əlverişli şərait
yaranır. Lakin məktəblərdə kişi müəllimlərin
say azlığı bu
xüsusiyyətlərin mənimsənilməsində
çətinlik yaradır.
Bu bir qayda
olaraq yeniyetmələrin
əksəriyyətində artıq özünü göstərir".
Psixoloq onu da
bildirdi ki, ölkədə oğlanların
aqressiv maraq tələb edən sahələrə meyli getdikcə azalır.
Bura idman sahəsini də aid etmək olar. Narahatlıq yaradan məqamlardan
biri isə oğlanların geyim tərzində əmələ
gələn dəyişiklikdir.
Belə ki, hazırda oğlanlar bər-bəzəyə
daha çox meyil göstərir. Eyni zamanda, onların ünsiyyət davranışında
problemlər yaranıb.
Bu özünü oğlanların
ünsiyyət zamanı
qızlara məxsus hərəkətlər etməsində
göstərir:
"Davranış formalarında artıq kişi etiket qaydalarının pozulma faktları özünü
göstərir. Yoldaşlıq və dostluq
barəsində kişilər
mühitinin idealları
getdikcə zəifləyir.
Oğlanların qızlarla olan
ünsiyyətində də
problemlər yaranıb.
Oğlanlar və qızlar
arasında olan pərdə götürülür
və oğlanlar qızların ünsiyyətinə
daha açıq şəkildə müdaxilə
edir. Həddən artıq açıqlıq
isə münasibətlər
sferasında müəyyən
psixoloji problemlərə
gətirib çıxarır".
Psixoloqun sözlərinə görə, gender balansının
pozulması özünü
yalnız məktəblərdə
müəllimlərin sayında
yox, eyni zamanda ixtisas seçimində də göstərməyə başlayıb.
Artıq qadınlar və kişilər üçün ayrıca
peşələrin müəyyənləşməsi
stereotipləri özünü
göstərir:
"Hazırda hər hansı bir oğlan müəllim olmaq istəmir. Bu təkcə əməkhaqqının
azlığı, iqtisadi
maraqlarla bağlı deyil. Səbəb ondadır ki,
artıq Bakı şəhərində müəllim
peşəsi qadınlara
xas peşə kimi qiymətləndirilir".
Asəf Kərimov deyir:
"Diqqət yetiriləsi əsas məqam odur ki, bütün baş verənlər oğlanların fəaliyyətsizliyi
və ya daha az hərəkət etmələri
ilə nəticələnir.
Gənc oğlanlar daha çox hazır iş istəyir və öz üzərlərində
çalışmaq istəmir.
Onlarda özlərinə inamsızlıq
yaranır və gələcəkdə daha
asan yollarla nailiyyət əldə etməyə çalışırlar.
Oğlanlarda kişilərə məxsus möhkəm iradə, dözüm və təmkin kimi vacib xüsusiyyətlər
formalaşmır və
ya arxa plana
keçir".
Göründüyü
kimi, məktəblərdə
kişi müəllimlərin olmaması
adi problem deyil və birbaşa insan psixologiyasına təsir edən məqam olduğundan onun fəsadları gələcəkdə özünü
daha aydın şəkildə büruzə
verməyə başlayacaq.
A.ƏHMƏDOVA
Ayna.-
2011.- 27 avqust.- S.16.