"NATO
və Avropa Birliyinə üzvlük milli maraqlarımıza
tam uyğundur"
Politoloq Azər Qasımlı: "Azərbaycana
indiki durumunda neytrallıq deyil, davamlı və
dayanıqlı müttəfiqlik gərəkdir"
"Ordunun
Aynası" əlavəsinin budəfəki müsahibi REAL Hərəkatı
İdarə Heyətinin üzvü, siyasi elmlər üzrə
fəlsəfə doktoru Azər Qasımlıdır.
- Bu gün Azərbaycanın NATO ilə əlaqələrini
necə qiymətləndirirsiniz? Azərbaycanın NATO ilə əməkdaşlığı
onun təhlükəsizliyinin təminatı üçün
nə dərəcədə vacibdir?
- Əfsuslar
olsun ki, NATO-yla əməkdaşlığımız istənilən
səviyyədə deyil. Azərbaycan iqtidarı
"balanslaşdırma siyasəti" apardığına
görə NATO ilə daha yaxın münasibətlər
qurmaqdan çəkinir, bu quruma yaxınlaşmamız
üçün tələb olunan hərbi və siyasi
islahatları gecikdirir. Bir sözlə, Azərbaycan bu
blokla inteqrasiyada maraqsız görsənir.
Hesab
edirəm ki, ölkəmiz "balans" siyasətindən əl
çəkməli, öz əsas seçimini etməlidir. Bu,
seçim NATO-nun xeyrinə olmalı və bu blokla münasibətlər
bilavasitə bu quruma üzv olmaq istiqamətində inkişaf
etməlidir. Bu ölkəmizin təhlükəsizliyi
üçün olduqca vacibdir. Yerləşdiyimiz
coğrafiyada müstəqilliyimizi istəməyən və ərazi
bütövlüyümüzə təcavüz edən
ölkələr var. Üstəlik bu ölkələr
avtoritar təfəkkürün daşıyıcıları
və qeyri-demokratik, geridə qalmış siyasi praktikaları
yayan və avtoritar rejimləri müdafiə edən dövlətlərdir.
Aqressiv və avtoritarizmi ixrac edən
dövlətlərin təsiri altına düşməmək,
təhdidlərinə qarşı uğurlu müqavimət
göstərmək və mümkün təhlükələri
neytrallaşdırmaq üçün Azərbaycanın NATO
kimi güclü və proqressiv müttəfiqə ehtiyacı
var.
- Cənubi
Qafqazda dondurulmuş münaqişələrin
nizamlanmasında, o cümlədən Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin həllində NATO-nun rolunu necə
görürsünüz? Şimali Atlantika Alyansı
münaqişənin həlli prosesinə necə cəlb oluna
bilər?
-
NATO hərbi-siyasi blokdur. Bu təşkilatın Cənubi
Qafqazda hər hansı münaqişədə, o cümlədən
Dağlıq Qarabağ münaqişəsində
iştirakı yalnız hansısa bir tərəfin müdafiəsi
şəklində ola bilər.
Cənubi
Qafqazda əsas olaraq iki münaqişə var: Cənubi Osetiya
və Abxaziyada Gürcüstan-Rusiya münaqişəsi və
Dağlıq Qarabağda Azərbaycan-Ermənistan
münaqişəsi.
NATO-ya
daxil olan ölkələr Gürcüstanın ərazi
bütövlüyünü tanıyır və
sözügedən əraziləri bu ölkənin tərkibində
görür. Digər tərəfdən, Rusiya Cənubi Osetiya
və Abxaziyanın müstəqilliyini tanıyıb və
onların himayədarlığını edir. NATO-nun bu
münaqişələrə cəlb olunması - Rusiyayla
müharibə etməsi anlamına gəlir.
NATO-Rusiya
münaqişəsi olduqca ciddi məsələdir və alyans
rəhbərliyi bu məsələdə çox ehtiyatlı
davranır. Hesab edirəm ki, NATO Rusiyayla açıq
qarşıdurmaya hələ hazır deyildir.
Dağlıq Qarabağ məsələsində
isə vəziyyət bir az fərqlidir. Formal olaraq Azərbaycan
Rusiya ilə deyil, Ermənistanla münaqişədədir.
Rusiya Qarabağı rəsmən Azərbaycanın ərazisi
hesab edir və Minsk Qrupu həmsədrlərindən biridir. Digər
tərəfdən, Rusiya Ermənistanın müttəfiqidir və
münaqişə olduğu zaman Ermənistanı müdafiə
ehtimalı yüksəkdir. Bu ehtimalı azaltmaq və ya
heçə endirmək üçün Azərbaycana
güclü müttəfiq lazımdır. Hesab edirəm ki,
bizim yeganə müttəfiqimiz qardaş Türkiyə ola bilər.
Türkiyə ilə mümkün olan bütün hərbi
sazişləri imzalamalıyıq, açıq və
geniş hərbi əməkdaşlıqda olmalıyıq.
Qarabağ
məsələsini Azərbaycan özü həll etməlidir.
Sadəcə bizə havadar olacaq, bizi müdafiə edəcək
ciddi və güclü müttəfiqimiz olmalıdır ki, nə
vaxtsa hərbi yolla ərazi bütövlüyümüzü
həll etmək istədiyimizdə Rusiyanın bu
münaqişəyə qatılmasının
qarşısı alınsın.
Türkiyə-Azərbaycan
müttəfiqliyi Rusiya üçün "durdurucu
faktor" olmalıdır. Türkiyə NATO-nun üzvü olduğu
üçün bu ölkəyə qarşı olan hər
hansı təcavüz NATO-ya qarşı təcavüz deməkdir.
Rusiya Ermənistana yardım edə bilər və edəcək
də, lakin bizim əsas məqsədimiz rusların ermənilərin
yerinə vuruşması və açıq şəkildə
üstümüzə gəlməsinin
qarşısının alınmasından ibarət
olmalıdır.
Türkiyəylə
hərbi əməkdaşlığımız dolayısı
yolla NATO-nun bölgədə olması və gələcəkdə
mövqeyinin möhkəmlənməsidir.
- Azərbaycan və Rusiya Qəbələ
RLS üzərində danışıqlar aparırlar və
yaxın zamanlarda yekun müqavilənin imzalanması gözlənilir.
Sizcə, bu istiqamətdə davam edən proseslər Azərbaycanın
milli təhlükəsizlik maraqlarına uyğundurmu?
-
Azərbaycan Qəbələ RLS-ə görə icarə
haqqını ildə 7 milyondan dəfələrlə
çox artırmaq istəyir. Ortada olan bilgilərə
görə, Azərbaycanın digər şərti RLS-dəki
azərbaycanlı hərbçilərin sayının
artırılması, stansiya yaxınlığındakı hərbi
şəhərcikdə xidmət sahələrinin - iaşə,
ticarət və digər sahələrin yerli sakinlərə
verilməsidir.
Digər
tərəfdən, belə bir bilgi də var ki, Rusiya 2019-cu ildə
Qəbələdə yeni "Voronej - VP" radiolokasiya
stansiyasının inşasını başa
çatdırmağı planlaşdırır. Bu stansiya
indiki "Daryal" RLS-i əvəzləyəcək.
İnşası planlaşdırılan stansiya Rusiyanın
mülkiyyəti olacaq və onu hər zaman sökmək,
daşımaq mümkün olacaq. Lakin iqtidar mənsubları bu
məsələyə hələ ki münasibət bildirməyib.
Bu olduqca ciddi məsələdir.
Hesab
edirəm ki, böyük ehtimalla Qəbələ RLS-in icarə
müddəti uzadılacaq. Bu, indiki xarici siyasətin məzmununa
tamamilə uyğundur. Qəbələ RLS-ə görə
Rusiyayla münasibətləri gərginləşdirməzlər.
Sadəcə, icarə şərtlərində dəyişikliyə
nail olunacaq. Bu, yanlış siyasətdir. Neçə illərdir
eyni siyasət davam edir.
Düşmənimizin
strateji müttəfiqi olan ölkənin ərazimizdə hər
hansı hərbi obyektdən istifadəsi məntiqsizdir və
milli maraqlarımıza uyğun deyildir.
Azərbaycan
Qəbələ RLS-in icarə müddətini uzatmaq istəyən
Rusiya ilə ya müqavilə imzalamamalı, ya da Rusiya rəhbərliyi
qarşısında daha ciddi şərt qoymalıdır:
Qarabağ ətrafında işğal olunmuş İranla həmsərhəd
rayonların işğalına son qoyulması və Azərbaycana
qaytarılması üçün Rusiyanın Ermənistana təzyiq
etməsi şərtini.
Sözügedən
ərazilərimiz işğaldan azad olunmayana qədər Qəbələ
RLS-in icarə müddəti uzadıla bilməz. Azərbaycanın
tələbi bu olmalıdır. REAL Hərəkatı olaraq
mayda keçirilən Cümhuriyyət Forumunda bu təkliflə
çıxış etmişdik. Amma Azərbaycan
iqtidarının belə bir addım atmasına inanmıram,
çünki buna siyasi iradə və qətiyyət
lazımdır. Qətiyyət isə Azərbaycanın
mövcud xarici siyasətinə xas deyildir.
- Azərbaycan
və NATO arasında Fərdi Tərəfdaşlığa
dair Əməliyyat Planının (İPAP)
üçüncü mərhələsinin
razılaşdırılma prosesində gecikmələr
müşahidə olunur. Xarici işlər nazirinin müavini
Araz Əzimov bunu NATO-ya üzv olan bir sıra ölkələrin
qərəzli mövqeyi ilə əlaqələndirib. Azərbaycanın
bir çox ekspertləri isə bunu ölkədə demokratik
islahatların yürüdülmədiyinə NATO üzvlərinin
etirazı kimi qiymətləndirib. Sizcə, nə baş verir?
Azərbaycanla NATO arasında əməkdaşlığın
irəliləməsinə mane olan amillər hansılardır?
- Azərbaycanla NATO
arasındakı Fərdi Tərəfdaşlığa dair Əməliyyat
Planının 3-cü mərhələsinin
razılaşdırılması həqiqətən gecikir.
İlk öncə Azərbaycanın NATO ilə
imzaladığı "Sülh Naminə Tərəfdaşlıq"
Proqramı və İPAP üzrə götürdüyü
öhdəliklərə nəzər salmaq
lazımdır. Azərbaycanın keçirəcəyi
sırf hərbi-texniki islahatlarla yanaşı, silahlı
qüvvələr üzərində mülki demokratik nəzarətin
tətbiqi üçün müdafiə nazirinin mülki
şəxs olması, nazirliyin Baş Qərargahdan
ayrılması, parlament nəzarəti mexanizminin tətbiqi, məhkəmə
və ictimai nəzarət mexanizmlərinin tətbiqi yer
alır. Digər tərəfdən, Azərbaycanda demokratik
institutların inkişafı da NATO üçün prioritet məsələdir.
Reallıqda
biz tamamilə başqa bir mənzərənin şahidiyik.
Korrupsiya dövlət strukturlarına hopub, insanların
fundamental hüquq və azadlıqları ilə bağlı
problemlər yaşanır, iqtisadi liberalizm yetərli səviyyədə
deyil. Bütün bunlar Azərbaycanla NATO arasında əməkdaşlığın
irəliləməsinə mane olur.
-
Rusiya baş naziri Vladimir Putinin "Avrasiya İttifaqı"
ideyasını necə qiymətləndirirsiniz? Azərbaycanın
buna qoşulma perspektivi varmı?
- "Avrasiya
İttifaqı" adlı dövlətlər birliyinin
yaradılmasını təklif edən Putinin əsas məqsədi
postsovet məkanını yenə də Rusiya ətrafında
birləşdirərək, NATO və Avropa Birliyinə
qarşı yeni güc mərkəzi yaradılmasıdır. Əslində
"Avrasiya İttifaqı" ideyası - SSRİ-nin bərpasına
cəhddir. Putin
Rusiyanın yeni Stalini olmaq istəyir. Avtoritar rejimləri ətrafında
toplamaq və onlara liderlik etmək istəyən Rusiya dünya
siyasətinə ədalət, sülh və əməkdaşlıq
qatmayacaq. "Avrasiya İttifaqı" - beynəlxalq sistemə
yalnız çaxnaşma və soyuq müharibə bəxş
edə bilər.
Putin
Rusiyasından Qarabağ münaqişəsinin ədalətli
həllini də gözləməyə dəyməz. Putin erməni
dövlətinə xüsusi münasibətini heç bir
zaman gizlətməyib, çıxışlarında Ermənistanın
Rusiyaya qardaş ölkə və strateji müttəfiq
olduğunu dəfələrlə qeyd edib. Ehtimal etmək olar
ki, Azərbaycanı "Avrasiya İttifaqı"na üzv
etmək üçün Rusiya Qarabağ
danışıqlarını bir az intensivləşdirsin və
hətta tərəflərə hansısa müqavilə də
imzalatdırsın. Lakin bütün bunlar sadəcə
imitasiya xarakteri daşıyacaq, münaqişənin real həllinə
xidmət etməyəcək. Azərbaycan
heç bir halda "Avrasiya İttifaqı"na
qoşulmamalıdır.
Öz
xalqını xoşbəxt edə bilməyən bir dövlət
başqa millətləri bədbəxt edər. Belə dövlətlərin
ittifaqlarından uzaq durmalıyıq.
- KTMT-nin bu gün Cənubi Qafqaz regionunda
oynadığı rol necədir? Bu hərbi-siyasi
təşkilatın perspektivi?
- Cənubi
Qafqazda Rusiyanın strateji müttəfiqi olan və KTMT-nin
yeganə üzvü Ermənistandır. Ermənistanın da Azərbaycanla
konflikti var. Dağlıq Qarabağ problemi bir tərəfdən
regionumuzu hər zaman qeyri-sabit vəziyyətdə saxlayan, digər
tərəfdən isə Rusiyanın bölgədə
mövcudluğunu şərtləndirən amildir. Ümumiyyətlə, Rusiya Cənubi Qafqaz bölgəsini
"qaynar nöqtələr" vasitəsiylə idarə etməyə
və region dövlətlərini nəzarət altında
saxlamağa çalışır. Rusiyanın vasitəçilik
fəlsəfəsi də məhz ondan ibarətdir ki, guya Rusiya
bu bölgədə vasitəçi və əsas söz
sahibi olmasa, nəinki Cənubi Qafqaz, hətta Rusiyanın tərkib
hissəsi olan Şimali Qafqaz bölgəsi də müharibələrin
qurbanı olar. Cənubi Qafqaz bölgəsində
təcavüzkar olmaqla Rusiyanın region siyasətini
mümkün edən Ermənistan üçün KTMT - təhlükəsizlik
qarantıdır.
Cənubi
Qafqazın başqa bir ölkəsi Gürcüstan isə
Avroatlantik məkana inteqrasiya yolunu seçib. Etdiyi seçimə görə
Rusiya tərəfindən cəzalandırılan
Gürcüstanın KTMT-də təmsilolunma ehtimalı
çox aşağıdır. Əslində
Cənubi Osetiya və Abxaziyanın müstəqilliklərini
tanıması Rusiyanın böyük səhvidir. Bununla Rusiya həm KTMT, həm də
özünün Gürcüstanla bağlı perspektivlərinin
üstündən xətt çəkmiş oldu.
Bölgədə
yeganə qərar verməyən ölkə Azərbaycandır. Azərbaycan nə NATO-ya
doğru addım atır, nə də ki, KTMT-də təmsil
olunmaq istəyir. Rusiyadan çəkindiyinə görə
NATO ilə daha sıx əməkdaşlıqdan
qaçır, Rusiyadan da ciddi bir divident ala bilmədiyindən
KTMT-yə üzv ola bilmir. Rusiyanın
isə bizim xeyrimizə siyasətinin dəyişməsini
gözləməyə dəyməz.
Hesab
edirəm ki, Rusiya Cənubi Qafqaz regionunda tamamilə səhv və
aqressiv siyasətiylə KTMT tipli təşkilatların
perspektivini mümkünsüz edir, fəaliyyətini
çıxılmaz vəziyyətə gətirir.
Problemləri
həll edib xeyir götürmək əvəzinə, Rusiya
problemlər yaradıb divident qazanmaq istəyir. Bu yanlış siyasətdir
və Qafqaz bölgəsinə ziyan gətirən
yanaşmadır.
- Azərbaycan bu ilin mayında
"Qoşulmayanlar Hərəkatı"na
üzv oldu. Bu yaxınlarda isə BMT Təhlükəsizlik
Şurasının qeyri-daimi üzvü seçildi. Sizcə, bu seçimlər
Azərbaycanın siyasi addımlarına necə təsir edir? Nələr
gözlənilir?
- Azərbaycanın
"Qoşulmayanlar Hərəkatı"na
üzv olması təmamilə yanlış qərardır. Bu təşkilata üzv olan ölkələr üzərlərinə
hərbi-siyasi ittifaqlarda təmsil olmamaq öhdəliyi
götürüblər. "Qoşulmayanlar
Hərəkatı" soyuq müharibənin
qalığıdır və dünya siyasətində də
ciddi təsir imkanları yoxdur. Belə bir
təşkilata üzv olmaqla ölkəmiz müsbət
heç nə qazanmayacaq.
Bu məsələylə
bağlı üzv olduğum Respublikaçı Alternativ Hərəkatı
bəyanatla çıxış edib. REAL olaraq hesab edirik ki, ərazisinin əhəmiyyətli
hissəsi Ermənistan tərəfindən işğal
olunmuş, sülh danışıqlarının nəticəsizliyindən
və başqa təhlükələr səbəbindən
müharibə ehtimalı ilə yaşayan ölkəmiz
"neytral" dövlətlərə
qoşulmamalıdır. Azərbaycana indiki
durumunda neytrallıq deyil, davamlı və dayanıqlı
müttəfiqlik lazımdır. Ermənistanın Rusiya
ilə strateji hərbi müttəfiqliyindən doğan
potensial təhlükələri, onlara rəqib ittifaqlarla
tarazlaşdırmaq əvəzinə, "Qoşulmayanlar Hərəkatı"na qatılmaq düşünülməmiş
bir addımdır.
Ermənistanın
KTMT-dəki üzvlüyünə qarşı Azərbaycan
Türkiyəylə bənzər saziş imzalamalıdır. Bununla biz regionda Rusiya-Ermənistan
müttəfiqliyinə qarşı real balans yarada bilərik.
KTMT vasitəsiylə Ermənistanın
qarşımıza çıxardığı Rusiya öz
növbəsində qarşısında Türkiyəni
görməlidir.
Qeyd
etdiyim kimi, Türkiyə-Azərbaycan hərbi-siyasi müttəfiqliyi
Rusiya üçün "durdurucu faktor" olmalıdır.
Azərbaycanın
BMT Təhlükəsizlik Şurasına qeyri-daimi üzv
seçilməsi isə diqqətəlayiq hadisədir və
ölkəmizin dünya çapında tanınması
üçün müsbət haldır. Lakin bununla yanaşı,
xarici siyasətimizin əsas fəaliyyət prioriteti olan
Qarabağ məsələsində bu üzvlüyün ciddi təsiri
olmayacaq. TŞ-da əsas söz sahibi olanlar veto haqqı
olan 5 daimi üzv olan ölkələrdir. Azərbaycanın
üzvlük imkanlarından istifadə edib xeyrimizə hər
hansı məsələni qəbul etdirməsi
inandırıcı deyil. Digər tərəfdən,
Azərbaycanın TŞ-ya qeyri-daimi üzv seçilməsi
ölkəmizə müəyyən çətinliklər də
qazandıra bilər. Məsələnü,
TŞ-da müzakirə olunacaq İranın nüvə
proqramı və bununla bağlı səsvermədə Azərbaycanın
mövqeyi İran tərəfindən müşahidə ediləcək.
Səsvermələr
zamanı bir-birləriylə ziddiyyətləri olan dövlətlər
arasında seçim etmək məcburiyyətində
olacağıq.
- Azərbaycanın NATO və Avropa Birliyinə
üzvlük perspektivi nə qədər uzaqdır? Bunların yaxınlaşdırılması
üçün hansı addımlar atılmalıdır?
- Azərbaycanın
NATO və Avropa Birliyinə üzvlüyü - milli
maraqlarımıza tamamilə və qeyd-şərtsiz
uyğundur. Xarici siyasətimizin əsas məqsədlərindən
biri məhz Avroatlantik məkana inteqrasiya olmalıdır.
Lakin Azərbaycanın NATO və Avropa Birliyinə
üzvlük perspektivi bilavasitə Avroatlantik inteqrasiyaya
tuşlanmış xarici siyasətdən, ölkədaxili
demokratik proseslərdən, demokratik institutların
inkişafından asılıdır. Qərb
standartlarına çatmayana qədər ölkəmiz AB və
NATO-dan uzaq olacaq. Bu perspektivi
yaxınlaşdırmaq üçün ilk növbədə
"balanslaşdırılmış xarici siyasətdən"
əl çəkməli, NATO və Avropa Birliyinə üzv
olmaq istəyimizi rəsmən bəyan etməliyik.
- Bəs ictimai rəydə NATO necə qəbul
olunur? Azərbaycan vətəndaşları bu
prosesə dəstək verirmi?
-
İctimai rəy sorğularında insanlarımızın
NATO-ya münasibəti olduqca müsbətdir. Vətəndaşlar
Şimali Atlantika Alyansını Qarabağ problemində
müsbət rol oynaya biləcək bir təşkilat kimi
görürlər. Əslində bunun
özü də siyasətçilər üçün bir
siqnaldır.
- İranla bağlı gözləntiləriniz
nədən ibarətdir? Müharibə olacaqmı?
- İran
nüvə silahı əldə etmək istəyir və Atom
Enerjisi üzrə Beynəlxalq Agentliyin hesabatında bundan
doğan narahatlıq öz əksini tapıb. Əgər İran nüvə
silahı əldə etsə, gələcəkdə bu ölkəyə
ABŞ-ın, Qərbin təzyiqləri mənasız olacaq.
İran Ermənistana yardım edən, onunla
yaxın münasibətlər quran ölkədir. Bunu nüvə silahı olmadan edir. Gələcəkdə isə nüvə silahı
olan ölkə statusuyla edəcək. Regionda
bizi mütamadi olaraq təhdid edən bir dövlətin nüvə
silahına malik olması milli maraqlarımıza uyğun deyil.
Lakin
düşünürəm ki, Qərbin İrana geniş hərbi
müdaxiləsi böyük səhv olardı. Burada söhbət yalnız
müəyyən obyektlərin havadan vurulmasından gedə
bilər. Sözün
açığı, böyük müdaxilənin
olacağını da gözləmirəm. İrana müdaxilə yalnız BMT Təhlükəsizlik
Şurasında qəbul olunan qətnamədən sonra
reallaşa bilər. Qətnamənin qəbulu
üçünsə Təhlükəsizlik
Şurasının daimi üzvü olan və hər zaman
avtoritar rejimləri müdafiə edən Çin və Rusiya
veto haqlarından istifadə etməməlidir.
Azərbaycanın
milli maraqlarına gəlincə, hesab edirəm ki, İrana
qarşı genişmiqyaslı hərbi əməliyyatlar bizim
maraqlarımıza uyğun deyil. Çünki Azərbaycana ən
azı 500 min qaçqın axın etsə, biz humanitar faciəylə
üz-üzə qalacağıq.
Azərbaycan
üçün ən optimal ssenari - İran daxilində
demokratik prosesin başlaması və bunun nəticəsi olaraq
indiki rejimin çökməsiylə Cənubi Azərbaycanın
ya müstəqil olması, ya da geniş muxtariyyətə
qovuşmasıdır.
C.Məmmədov
Ayna.- 2011.- 31 dekabr.- S.9-16.