Diaspor siyasətində boşluq
Elm
adamları nə üçün diaspor işinə yaxın buraxılmır?
Milli səfərbərliyə
doğru gedilən yolun hələ də sonu görünmür.
Çağdaş dünyamızda
bütün toplumlar varolma, mövcudluq prinsipləri əsasən
mədəni, dini, sosial və digər yönlərdə
səfərbər olunmaqdadır.
Bəzən buna diaspor, etnik-milli bütünlük, yeni mədəni-sosial dalğa
da deyilir. Belə ki, Amerika,
Avropa və Afrikanın özündə
qara dərililər
"Panafrikanizm" modelini
daha uğurlu hesab edirlər. Burada ateist, islam, xristian, yəhudi, kosmoqonik inanclı olmasına rəğmən onlar həm də qara dərili olduqlarının fərqinə
varmaqla ümumi prosesdə birlik və bərabərlik anlamında bütünləşmə
modelini ümümdünya
prosesinə çevirə
biliblər. Hazırda
irland, ingilis, alman, yəhudi, italyan, ispan, fransız xalqlarına məxsus diaspor strukturları bir tərəfdən bu toplumların milli bütünlüyü, digər
tərəfdən isə
bu toplumlara məxsus olan dövlətlərin inkişaf
perspektivləri proqramına
uyğun inkişaf edir. Çox təəssüflər olsun
ki, bu qavram
hələ də Azərbaycanda mövcud deyil.
Ümummilli səfərbərliyə
mane olan nədir?
Etnik mənşə
baxımından Türkiyə,
Qazaxıstan, Özbəkistan,
Türkmənistan, Ukrayna,
Avropa, Kanada, ABŞ və digər dövlətlərdə azərbaycanlıların
toplam sayları beş milyondan çoxdur. Buraya Borçalı və Dağıstandakı 850 minlik
soydaşlarımız da
əlavə olunsa, Azərbaycandan kənardakı
soydaşlarımız çox
böyük bir sosial güc kimi istənilən prosesdə fəal hərəkət edə bilər. Güney Azərbaycanda və toplam İranda 30 milyonluq həmyerlilərimizin
öz tarixi yurdlarında milli mövcudluqlarını qorumaq
üçün pərakəndə
şəkildə yaşam
tərzinə malik olmaları problemin daha da dərinləşməsinə
səbəb olubdur.
Dünyaya səpələnmiş 8 milyonluq
erməni diasporunun ümummilli səfərbərliyi
üçün İsrail
(1), Livan (4), Suriya (3),
Almaniya (2), Fransa (7), Rusiya (5), ABŞ (4), Kanada
(2), İran (2), Gürcüstan
(1), Ukrayna (2), Bolqarıstan
(1), Birləşmiş Ərəb
Əmirlikləri (1) strateji
tədqiqat mərkəzləri
fəaliyyət göstərir.
Bundan əlavə, dünyanın 65 ölkəsində
erməni icmalarına
məxsus 500-dən çox
mədəniyyət mərkəzi,
kilsələr şurası
və digər ictimai qurumlar fəaliyyət göstərirlər.
Həmin mərkəzlər
toplumu daim milli konsolidasiya yönündə səfərbər
etməyin yeni-yeni texnologiyalarına üz tuturlar. Eyni zamanda Ermənistan Elmlər Akademiyası Şərqşünaslıq, Avropa
və Amerika, Ədəbiyyat, Dilçilik,
İncəsənət və
Mədəniyyət, Tarix,
Arxeologiya və Etnoqrafiya, Folklor, Fəlsəfə və Hüquq insitutuları, Eçmiədzin Kilsəsi
Patriarxlığı da
dünya ermənilərinin
milli konsolidasiya proqramlarının hazırlanmasında
fəal şəkildə
iştirak edir. Bu yöndə ardıcıl
olaraq dünyanın hər yerində müvafiq konfranslar və digər tədbirlər keçirirlər.
Azərbaycanda isə bütün bunlar yox kimidir.
Diaspor təşkilatları
ilə uzlaşma yönündə tələb
olunan strategiya hələ də hazırlanmayıbdır. Bu sırada
elmi ictimaiyyətlə
birlikdə hər hansı bir addımlar atılmır. Diaspor təşkilatlarımızın
sosial və ictimai məziyyətlərinin
fərqinə varılmır.
Onların vahid struktura çevrilməsi istiqamətində indiyə
kimi nizamlı şəkildə hansı
missiyanın daşıyıcısı
olduqlarının fərqinə
varılmayıb. Ara-sıra
edilən təşəbbüslər
də hələ ki, heç bir səmərə verməyib. Bunun əksinə olaraq, avantüristlər daha çox meydan sulamaqla məşğul olublar. Yurd dışında
yaşayan soydaşlarımızın
say tərkibinə görə
deyil, keyfiyyət göstəricilərinə üz
tutmaq isə kimsəni düşündürməyib.
Türkiyə və Tatarıstan
örnəyi
Bu sətirlərin müəllifi dünya tatarlarının 19 qurultayından
12-də şəxsən iştirak
edibdir. Tatarlar heç zaman deməyiblər ki, Yaponiyanın paytaxtı Tokioda 20 minlik diaspora malikdirlər. Tokioda yaşayan elm, iqtisadiyyat, texnologiya üzrə mütəxəssis
olan və öz millətinin rifahı üçün
iş görə biləcək soydaşlardan
Tatarıstanın inkişaf
etməsində onların
necə səfərbər
olunmaları prinsipi ən ali dəyər
hesab edilir. Eləcə də Güney Koreya, Finlandiya, Polşa, Macarıstan, ABŞ, Kanada,
Türkiyə, Çin,
Ukrayna və digər ölkələrdəki
tatar icmalarından bu məqsədlə yararlanıblar. Məhz bu prinsipi əsas
götürərək son 19 ildə Tatarıstanda 2 sellüloz, 1 tibbi cihazlar, 5 mebel, 2 bilgisayar və mikrocihaz, 12 beton-metal konstruksiya, 4 kimyəvi məhsullar, 3 kərpic, 3 qida sənayesi, 1 əczaçılıq, 1 televizor,
1 optik cihazların istehsalı və digər sənaye müəssisələrinin yaradılmasına
nail olunubdur. Tatar diasporunun
bütünləşməsi yönündə "Vatanım
Tatarıstan" radiosu
yayınlanır və
"Kazan Utları" (odları)
elmi, tarixi və ədəbi aylıq dərgisi nəşr edilir.
Dünya boyunca 45 milyonluq tatar türklərinin milli səfərbərliyi
yönündə bütün
fəaliyyətlər məhz
intellektual səviyyədə
qurulubdur. Diasporu təmsil edənlərin övladları Tatarıstanda
dövlət hesabına
orta və ali təhsil almaq imkanına malikdirlər. Bu sırada xüsusilə tatar dili, ədəbiyyatı, tarixi və mədəniyyəti, eləcə
də dini təhsil siyasətinə üstünlük verilir. Həmin diaspor təşkilatlarının rəhbərləri
arasında hər hansı biznesmenə, alverçiyə, siyasi avantüristə, taksi şoferinə rast gəlinməz. Diaspor təşkilatlarının başında
nüfuzlu ziyalılar
və elm xadimləri dururlar.
Türkiyə kökənli diaspor təşkilatları da türk-islam faktoru əsasında bir federasiya şəklində
hərəkət edirlər.
Məhz diasporun konsolidasiyasına arxalanan dövlət onlara lazım olan bütün dəstəyi
vermək gücündədir.
Qarşılıqlı olaraq
bütün fəaliyyət
növləri də şəffaf şəkildə
izlənilməkdədir. Bu prinsiplərə söykənən
dövlət və diasporun birgə səyləri nəticəsində
uzun illərdir Türkiyənin qarşılaşdığı
bir sıra problemlər belə öz həllini tapa bilir. İndi
İtaliyada türk diasporunun maliyyə gücü 15 milyard dolları aşıbdır.
Almaniya, Fransa, İsveç, Hollandiya, İngiltərə, ABŞ, Kanada,
Avstriya, Belçika, Rumıniya, Bolqarıstan və digər ölkələrdə türk
diasporunun maliyyə gücü sayəsində
bu dövlətlər
Türkiyənin sosial,
iqtisadi, bank sektorunda önəmli rol oynamaqdadır. Hər il türk diasporunun
fəal çalışmaları
hesabına Türkiyənin
dövlət büdcəsinə
100 milyardlarla qazanc gətirilir. Buna görə
də indi Türkiyə aqrar ölkədən sənaye
dövlətinə çevrilmişdir.
Hazırda bu prinsiplər Orta Doğu dövlətlərində inkişaf
etdirilir. Buna yönəlik
işlər görülür.
Yaxın gələcəkdə
Liviya, Suriya, Misir, Tunis, Əlcəzair,
İordaniya, İraq, Birləşmiş Ərəb
Əmirlikləri, Səudiyyə
Ərəbistanı, Küveyt
və digər dövlətlərdəki türk
diasporunun səmərəli
fəaliyyətinin sayəsində
ildə orta hesabla 250 milyard dollar həcmində milli gəlirin əldə olunması proqnozlaşdırılır.
Türkiyə bir dövlət olaraq diasporun mədəni, ictimai və sosial həyat tərzində onlara yaxından dəstək verir. Belə ki, diasporu təmsil
edənlərdən kimin
ağıllı təklifi
varsa, bunun üçün xüsusi
kreditlər də ayrılır. Verilən kredit həmin dövlətlə Türkiyə arasında
iqtisadi inkişafa təkan verməlidir. Diasporun ölkənin
yurd dışında beynəlxalq idman yarışlarında
onun yanında necə durduğu yüz dəfələrlə
sübut olunubdur. Bu yarışlar sanki doğma divarlar
arasında baş verirmiş kimi qəbul edilməkdədir.
Türkiyə istənilən an diasporu təmsil edən sabiq vətəndaşlarının
yanında olmağı da bacaran bir ölkəyə çevrilib.
Buna görə də insanlarda dövlətə inam hissi
çox güclüdür.
Pərakəndəliyimizin
anatomiyası
Yurd dışında yaşayan
soydaşlarımız əsasən iki qrupa bölünürlər.
MDB məkanı və digər ölkələr. Bu dövlətlərdə
yaşayan soydaşlarımızın böyük əksəriyyəti
öz ölkəsində iqtisadi azadlıqların olmaması,
ağır sosial şəraitdən bezib gedən sabiq vətəndaşlarımızdır.
Əslən Güney Azərbaycanı təmsil edənlər
isə İrandakı klerikal rejimə müxalif olan
soydaşlarımızdır. Onların çoxu bir zamanlar
"Hezbe-tudeyi İran", "Xalq Fədailəri",
"Xalq Mücahidləri", "Rahi Kargəran" tipli
solçu partiyaları, şahpərəstləri, İran
milli burjuaziyasını təmsil edənlərdir. Dünyada
kommunizm düşərgəsi iflasa uğradığı
üçün bu təşkilatlara mənsub olmuş
mühacirlərimiz indi milli siyasətə üz tutublar.
Güney və Quzey Azərbaycanı
təmsil edən soydaşlarımızın iki yüz illik fərqli
mental dəyərlər içində boy atdıqları
üçün etiraf etmək lazımdır ki, bir qədər
problemlər mövcuddur. Ancaq bu heç də o demək deyil
ki, həmin problemləri həll etmək çətin bir
işdir. Bu yöndə Azərbaycan dövlətinin yurd
dışındakı soydaşlarla bağlı milli siyasətinin
doktrinası olmalıdır. Təəssüflər olsun ki,
bu doktrina indinin özündə belə hazırlanmayıb. Azərbaycan
türkünün mühacirət tarixi elmi konseptual qiymətini
almayıb. Milyonlarla insanımıza necə sahib
çıxmağın elmi-nəzəri əsasları istiqamətində
indiyə kimi adicə "dəyirmi masa" belə
keçirilməyib. Bunun qarşılığında irəli
sürülən təşəbbüslərə
qarşı sərt münasibət göstərilibdir.
Diasporla bağlı görülən işlərin çoxu
"çal-oyna" təfəkküründən uzağa
getməyib. Təbii ki, bunlar da gərəklidir. Bu insanlar uzun
illər yurd dışında bəlli səbəblərdən
yaşamaq zorunda qalıblar. Onların övladları tədricən
ikinci və ya üçüncü nəsildən sonra mədəni
assimilyasiyaya məruz qalırlar. Bu gün Moskvada yaşayan məşhur
hərbi xadim, general Səməd bəy Mehmandarovun nəvə
və nəticələri artıq tam ruslaşıblar. Bu statistikanın sayı isə minlərlədir.
Yurd dışında
yaşayan soydaşlarımız
nadir hallarda Azərbaycanın
sosial-iqtisadi həyatında
iştirak edir. Halbuki bu istedadlı
insanların sayı yüzlərlədir. Onların
hər biri Azərbaycanın ayrı-ayrı
bölgələrini təmsil
edirlər. Onlar malik olduqları maliyyə vəsaiti sayəsində heç olmazsa mənsub olduqları, böyüyüb
boy atdıqları bölgənin
inkişafında müstəsna
rol oynaya bilərlər. Turizm sektorundakı hərc-mərcliyə,
pərakəndəliyə, talançılığa son qoyularsa,
hər il elə soydaşlarımızın
hesabına yüz minlərlə turistin axını sayəsində
yüz milyonlarla vəsait büdcəyə
daxil ola bilər.
Ölkə prezidenti İlham Əliyev Dünya Azərbaycanlılarının 3-cü Qurultayında çıxışında
məhz sətiraltı
ifadə ilə bu neqativ hallara
işarə vurdu. Təəssüflər olsun
ki, Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi və diaspor komitəsi bunun fərqinə varmadılar.
Milli diasporumuzla
bağlı elmi ictimaiyyətin yaxın buraxılmaması, mövcud
problemlərin həlli
istiqamətində tələb
olunan konsepsiyaların
hazırlanmaması prosesin
durğunluq şəklində
qalması deməkdir.
İnsanların keçmişini təftiş etməklə
deyil, bu gün diasporda tutduğu mövqeyinə önəm verilməsi, onların irəli çəkilməsi sayəsində
diasporun aktiv duruma gətirilməsi daha məqsədəuyğun
hesab edilməlidir. Yurd dışında yaşayan soydaşlarımızın
sosial şəbəkəyə
çevrilməsi, dövlət
və millət bütünlüyü anlamında
uzlaşması yönündə
elmi metodologiyanın hazırlanması və bu prosesin inkişaf
etdirilməsi mövcud
olan bütün pərakəndəliyə son qoya
bilər. Leninizmdən
miras qalan "kim bizdən deyilsə, bizim düşmənimizdir" konsepsiyası
indi dünyada məqbul hesab edilmir.
Ənvər BÖRÜSOY
Ayna.- 2011.- 9 iyul.- S.7.