Uşaq
ailə mühitində yaşamalıdır
Dövlət
uşaq müəssisələrinin səmərəsi
çox azdır
Ölkəmizdə boşanmaların
sayı son 5 il ərzində artıb. Yeni nikaha daxil olanlar
arasında boşanmaların sayı da yüksəkdir: hər
1000 nikaha 0.91 boşanma düşür. Müqayisə
üçün qeyd edək ki, Türkiyədə bu nisbət
xeyli aşağıdır - 1000 nikaha cəmisi 0.37 boşanma,
İtaliyada isə 1000 nikaha 0.27 boşanma düşür.
Valideynlərin boşanması uşaqlar üçün əsas
təhdiddir və uzunmüddətli perspektivdə
uşağın rifahına pis təsir edir. Uşaqların
öz valideynləərindən ayrılmasının yolverilməzliyi,
prinsipcə, milli siyasətin tərkib hissəsi olsa da, təcrübədə
bunun əksi müşahidə edilir.
Problem ondadır ki, ölkəmizdə
foster-himayədar ailələr mövcud olmadığından
valideyn himayəsindən məhrum olmuş uşaqların əksəriyyəti
dövlət uşaq müəssisələrində yerləşdirilir.
Bəzi hallarda isə uşağın qohumları
razıdırsa, yaxın qohumlara övladlığa və ya qəyyumluğa
verilir. Burada əsasən həmin uşaqların babaları və
ya nənələri, əmi, dayı, xala və bibilərinə
verilməsinə üstünlük verilir.
Uşaq Hüquqları üzrə QHT
Alyansının milli koordinatoru Nabil Seyidovun fikrincə,
uşaqların tərbiyəsi üçün ən əlverişli
mühit ailədir və uşaq ailə mühitində
yaşamalıdır. Onun sözlərinə görə,
müəssisədə yaşayan uşaqlar öz
icmalarında müxtəlif səbəblərdən müdafiə,
qayğı və təhsildən yararlana bilməyən və
nəticədə təcrid edilmiş uşaqlardır:
"Çətin şəraitdə
olan uşaqlar üçün dövlət uşaq müəssisələrinin
fəaliyyətinin səmərəsi çox azdır. Bu
cür müəssisələr həcmcə nəhəngdir,
çoxlu sayda uşaqlara keyfiyyətsiz qayğı göstərir
və uşaqların fərdi ehtiyaclarının ödənilməsinə
diqqət yetirmir. Habelə həmin müəssisələrdə
xeyli sayda işçi personalının saxlanması iqtisadi
nöqteyi-nəzərdən dövlət büdcəsi vəsaitlərinin
səmərəsiz xərclənməsinə gətirib
çıxarır. Eyni zamanda, bu cür müəssisələrin
dəstəklənməsi dövlətin ailələrə
yönəltməli olduğu qayğı və dəstəyi
azaldır. Nəticədə uşaqların mümkün qədər
ailəsində qalmasını təmin edən xidmətlər
yaradılmır və ya inkişaf etdirilmir".
Daha bir mühüm problem də odur ki,
internat müəssisələrində təhsil-tərbiyə
alan uşaqlar ətraf mühitdən təcrid olunur, müəssisədə
kənar əlaqələri məhdudlaşdırılır. Adətən
onların "bayırdan" kimisə görmək imkanı
yalnız xeyriyyə tədbirləri zamanı mümkün
olur. İnternat məktəblərinin məzunlarının təhsil
və təlim səviyyəsi və uğurlu iş
axtarışda gərəkli olan bacarıqları da xeyli
aşağıdır.
Atalı-analı yetimlər...
Uşaq Hüquqları üzrə
QHT Alyansının apardığı araşdırmalardan bəlli
olub ki, müəssisələrdə
yaşayan uşaqların yalnız
20-25%-nin valideynləri yoxdur, qalanları
isə - "atalı-analı yetimlər", yəni sosial yetimlərdir. N.Seyidovun
söylədiklərindən aydın oldu ki, bir pilot
layihə çərçivəsində uşaqların öz ailələrinə qayıtmalarına
yardım edilib. Lakin
ailələrinə qaytarılan uşaqların sayı
çox az olub və heç də bütün hallarda ailəyə
qovuşma uğurla baş tutmayıb. Bunun əsas səbəbi
uşaqların ailələrə qayıtmasından sonra
onların yaşadıqları icmada heç bir alternativ xidmətlərin
yoxluğu və yerli uşaq müdafiəsi qurumlarının
ailələrə dəstəyinin olmamasıdır:
"Ünvanlı sosial yardım həssas
təbəqədən olan ailələrin sosial durumunun
yaxşılaşdırılmasına yönəldilib. Lakin
yardımın verilmə prosesində gəlir növlərini
müəyyən edən bölmədə ziddiyyət var. Belə
ki, əlilliyə görə sosial müavinətlərin və
pensiyanın ailə büdcəsinə gəlir kimi
hesablanması əlillik problemi ilə üzləşən
ailələrə qarşı ədalətsizlikdir. Dövlətin
əlilliyə görə ayırdığı müavinətin
yalnız əlilliklə bağlı ehtiyacların cüzi bir
hissəsini ödədiyi halda, bu müavinəti gəlir kimi
hesablamaq, fikrimizcə, düzgün deyil".
QHT Alyansının bu mövzu ilə
bağlı hazırladığı hesabatdan aydın olur ki,
2007-ci ildə valideyn himayəsindən məhrum uşaqlardan
yalnız 1260 uşaq qəyyumluğa verilib. Qəyyumluğa
uşaq götürmüş ailəyə dövlət tərəfindən
ayda 25 AZN məbləğində maliyyə yardımı
göstərilir. Aydındır ki, bu məbləğ nə
ailənin, nə də uşağın ən əsas
ehtiyaclarını belə ödəmək iqtidarında deyil.
Müqayisə üçün demək lazımdır ki, 1 ədəd
çörəyin qiyməti 30 qəpik, 1 kq ətin qiyməti
6-7 AZN və 1 kq almanın qiyməti isə 1-2 AZN təşkil
edir. Ümumiyyətlə, narahat edən məqam odur ki, ailələrə
verilən həmin məbləğin hansı meyarlara əsasən
hesablanması və bu zaman hansı iqtisadi göstəricilərin
istifadəsi bəlli deyil.
N.Seyidov deyir ki, bioloji valideynlər
arasında aparılan sorğular zamanı onlar bildiriblər
ki, uşaqları evlərinə qayıdan zaman ailələr
sonsuz sayda problem və çətinliklərlə
qarşılaşır. Ona görə də ailələr
müvafiq qurumlar tərəfindən onlara kömək
göstərilməsində maraqlıdır. Valideynlərin əksəriyyəti
ailənin mənzil şəraiti
yaxşılaşdırılarsa və dövlət tərəfindən
müəyyən dəstək verilərsə, o zaman
uşaqlarını evə qaytarmaq istədiklərini bildiriblər.
Təkcə bir valideyn uşağın nitqi qüsurlu
olduğu üçün uşağın müəssisədə
qalmasını lazımlı hesab etdiyini dilə gətirib. O
da bunu orta təhsil məktəblərində müvafiq şəraitin
və loqopedin olmaması ilə izah edib.
Alternativ
modellər
TN-in məlumatına görə, fəaliyyətdə
olan dövlət uşaq müəssisələrində təxminən
10.054 uşaq təhsil və tərbiyə alır. Mövcud
müəssisələrə alternativ olaraq bir neçə
model var. Məsələn, alternativ qayğı imkanları:
foster-himayədar, kiçik ailə tipli uşaq evləri,
müvəqqəti sığınacaqlar, patronat ailələr.
Foster qayğı sistemi və ya uşağın müvəqqəti
- qısa və uzun müddətli - alternativ ailəyə yerləşdirilməsinə
dair müddəalar milli qanunvericilikdə var. Ailə Məcəlləsinin
142, 143, 144 və 145-ci maddələrində himayədar ailələrlə
bağlı müddəalar yer alıb.
N.Seyidov təəssüflə
vurğuladı ki, Ailə Məcəlləsində himayədar
ailələr məfhumu qeyd olunsa belə, praktikada bu, hələ
də reallaşdırılmayıb. Bu cür himayədar ailələrin
hazırlanması və fəaliyyətinin tənzimlənməsi
məqsədilə hələ də qaydalar və normativ
aktlar mövcud deyildir.
Onu da qeyd edək ki, dövlət də
uşaqların ailələrdə yaşamasını dəstəkləyir.
Bu məqsədlə 2006-cı ildə "Uşaqların
dövlət uşaq müəssisələrindən ailələrə
verilməsi və alternativ qayğı (deinstitusionalizasiya)
"2006-2015" dövlət proqramı hazırlanıb.
Hazırda həyata keçirilən proqram çərçivəsində
bir sıra alternativ qayğı xidmətlərinin, o cümlədən
foster-himayədar ailələrin seçilməsi, kiçik həcmli
ailə tipli uşaq evləri və uşaqların müvəqqəti
yerləşdirilməsi üçün
sığınacaqların yaradılması nəzərdə
tutulub. Lakin bu cür xidmətlərin qurulması
üçün qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsinə
böyük ehtiyac var.
Müsahibimin söylədiyindən bəlli
oldu ki, dövlət uşaq müəssisələrinin
işçi heyətinin deinstitusionalizasiya proqramı və
qarşıda duran vəzifələr barəsində, habelə
uşaq müdafiəsi sisteminin vəziyyəti haqqında məlumatlılıq
səviyyəsi xeyli aşağıdır. Belə ki, TN nəzdində
2010-cu ilədək fəaliyyət göstərən
işçi qrupun və 2010-cu ildən fəaliyyətə
başlayan Deinstitulaşma və Uşaq Müdafiəsi
İdarəsinin, habelə deinstitusionalizasiya dövlət
proqramının icrasında iştirak edən digər nazirlik
və komitələrin müvafiq əməkdaşlarının
da bu sahələrdə bilikləri və məlumatlılıq
səviyyəsi yetərincə deyil. N.Seyidov deyir:
"Doğrudur, son iki il ərzində
müxtəlif seminarlar və xaricə təcrübə səfərləri
hesabına həmin dövlət qurumlarının əməkdaşlarının
məlumatlılığı və bilikləri artıb. Lakin
bu kifayət deyil və həm dövlət uşaq müəssisələrinin
əməkdaşları, həm də aidiyyəti nazirlik və
komitə əməkdaşları uşaq müdafiəsi,
uşaq hüquqları və alternativ sosial xidmətlərə
dair xüsusi intensiv təlimlərdən keçməsinə
böyük ehtiyac vardır".
Ümumiyyətlə, yoxsul ailələrin
sosial-iqtisadi durumunun yaxşılaşdırılması, yeni
iş yerlərinin açılması, bölgə əhalisinin
maddi vəziyyətinin yüksəldilməsi istiqamətində
görülən tədbirlər əsas olsa da, digər
mühüm məsələlərin həlli də önəmlidir.
Məsələn, risk qrupundan olan ailələrin və
uşaqların müvafiq dövlət orqanları tərəfindən
qeydiyyata alınması, nəzarətə götürülməsi
və onlarla lazımi səviyyədə sosial işin
aparılması heç də az önəmli deyil. Bundan
başqa, icma səviyyəsində alternativ sosial xidmətlər
yaratmaq vasitəsi ilə xeyli sayda uşağın dövlət
uşaq müəssisələrinə düşməsinin həm
qarşısını almaq, həm də ailədaxili gərginlik
və narahatlığı aradan qaldırmaq
mümkündür.
AYNURƏ
Ayna.-
2011.- 16 iyul.- S.16.