"NATO-nun Bakıda əlaqə ofisi
yaradılmalıdır"
ATMİA prezidentinin fikrincə, ictimai rəydə
alyansın nüfuzunun qaldırılması üçün
bir sıra addımlar atılmalıdır
May
ayının 25-də Azərbaycan "Qoşulmama Hərəkatı"na
üzv oldu. Bu addımdan sonra cəmiyyətdə bir sual
yarandı: NATO ilə də əməkdaşlığın
perspektivləri necə olacaq? Əvvəlkitək sıx
münasibətlər, intensiv səfərlər müşahidə
olunacaqmı? Bu və digər mövzuda suallarımıza
ölkənin ən böyük çətir
assosiasiyalarından biri olan Azərbaycan Təhlükəsizlik
və Müdafiə İctimai Assosiasiyasının (ATMİA)
prezidenti, ehtiyatda olan polkovni-kleytenant Yaşar Cəfərli ilə müsahibəmizdə
aydınlıq gətirməyə çalışdıq.
- NATO-nun Azərbaycanla
və ya əksinə, Azərbaycanın NATO ilə münasibətlərinin
ikinci mərhələsinin başladığı şəksizdir.
1994-cü ildən başlanmış və 2011-ci ilin may
ayının 25-nə qədər davam edən dövrdə Azərbaycanın
və NATO-nun əməkdaşlıq hədəfləri may
ayının 25-dən sonrakı dövrdə elan edilən məqsədlərdən
fərqli görünür. Birinci mərhələdə NATO
ilə Azərbaycan arasında 200-dən artıq proqram, sənəd,
plan imzalanıb, onlar arasında PfP, İPAP, İPP,
PAP-DİB, OCC, PARP və s. əsas qurucu sənədlər
hesab olunur, Azərbaycan Silahlı Qüvvələrinin minlərlə
hərbi qulluqçusu NATO-nun müxtəlif plan və
proqramları çərçivəsində minlərlə
kurs, seminar, konfrans və tədbirlərdə iştirak ediblər,
Azərbaycanda ali hərbi təhsil NATO standartlarına
uyğunlaşdırılıb, Silahlı Qüvvələrin
fəaliyyətini tənzimləyən bir sıra qanunvericilik
sənədləri NATO standartlarına
uyğunlaşdırılıb, NATO-nun dəstəyi ilə
mühüm ekoloji layihələr həyata keçirilib,
Ağstafada Saloğlu ərazisinin minalardan və
partlamamış döyüş sursatlarından təmizlənməsi,
Ələt qəsəbəsində "Melanj" layihəsi
və s. reallaşıb.
Eyni zamanda
İPAP çərçivəsində Azərbaycan
Silahlı Qüvvələrində ştat- struktur dəyişiklikləri
həyata keçirilib, Azərbaycan Quru Qoşunlarının,
Hərbi Dəniz Qüvvələrinin və Hərbi Hava
Qüvvələrinin imkanları, maddi-texniki təchizatı
artırılıb, ölkənin hərbi
çağırış sistemində yeniliklər və təkmilləşdirmələr
baş verib və s.
Bütün
qeyd edilən islahatlar yekunlaşmadan məqsədləri,
prioritetləri bəlli olmayan, sıralarında demokratiyadan
uzaq, daha çox diktatura və avtoritar idarəetməsinin
hökm sürdüyü dövlətlərin cəmləşdiyi
bir quruma üzvlük, məncə, Azərbaycan
üçün əhəmiyyətsiz olacaq və bu, milli təhlükəsizliyimizin
təmin olunması prosesinə heç bir fayda verməyəcək.
- Siz qeyd etdiniz ki, ölkənin
müdafiə və təhlükəsizlik sektorunda islahatlar hələlik
yekunlaşmayıb. Bu istiqamətdə problemləri nədə
görürsünüz?
- Bizim
araşdırmalar göstərir ki, ölkənin müdafiə
və təhlükəsizlik sektorunun NATO standartlarına
uyğunlaşdırılması prosesində ciddi problemlər
qalmaqdadır. Misal üçün, hərbi qanunvericiliyin əsas
hissəsinin hələ də NATO standartlarına
uyğunlaşması gecikir, orduda idarəetmə tam yeniləşdirilməyib,
aşağı səviyyələrdə həyata
keçirilən ştat-struktur islahatları yuxarı səviyyəyə
qalxmayıb. Müdafiə Nazirliyi aparatının və
Silahlı Qüvvələr Baş Qərargahının səlahiyyətləri
konkretləşdirilməyib.
Daha bir
vacib məsələ müdafiə nazirinin mülki şəxs
olmaması ilə bağlıdır. Ümumiyyətlə,
orduda mülkiləşmə prosesinin aparılması istiqamətində
səmərəli addımlar atılmadı. Ordunun kadr təminatında
ciddi problemlər ortaya çıxdı, NATO standartlarına
uyğun təhsil almış kadrlar hələ də
Silahlı Qüvvələrdə orta səviyyəyədək
olan vəzifələri bölüşürlər və
onların heç biri Müdafiə Nazirliyindəki rəhbər
vəzifələrə təyin olunmayıb. Nə
qanunvericilik əsasında, nə də real şəkildə
orduya vətəndaş nəzarəti mexanizmi
yaradıldı.
Silahlı
Qüvvələrdə korrupsiya və rüşvətxorluğa
qarşı səmərəli mübarizə aparılmır,
kəskin şəkildə artırılan hərbi büdcə
fonunda hərbi qulluqçuların sosial təminatının
NATO standartlarına uyğunlaşdırılması prosesi
gecikir.
Daha bir
problem ordu islahatları və ümumiyyətlə, NATO ilə
imzalanmış bütün sənədlərin tam mətninin
ictimaiyyət üçün açıq
olmamasındadır. Bununla da cəmiyyət ordu islahatlarına
müdaxilə imkanlarından məhrum olub.
Bu gün
müdafiə və təhlükəsizlik sektorunda islahatlarda
durğunluq hiss olunur. Əsas problemlərdən biri Azərbaycanda
ordu quruculuğu perspektivlərinin hələ də bəlli
olmaması ilə bağlıdır. Ölkənin real hərbi-strateji
müttəfiqlərinin adları onun doktrinal sənədlərində
əksini tapmır.
- Bir sıra ekspertlərin fikrincə, Azərbaycanın
NATO ilə münasibətlərində geriləmə
artıq hiss olunmağa başlayıb.Sizcə, bu
mövcuddursa, onun əsl səbəbləri nədir?
- Məncə,
bu fikir əsaslıdır. Konkret misallar da çəkmək
olar. Misal üçün, hazırda NATO və Azərbaycan
münasibətlərində diqqətçəkən əsas
problemlərdən biri alyansın Bakı ilə
razılaşdırmağa hazırlaşdığı Fərdi
Tərəfdaşlıq üzrə Əməliyyat
Planının (İPAP) üçüncü mərhələsinin
taleyinin sual altına düşməsidir. Bu proses artıq bir
ildən çoxdur təxirə düşür. Müxtəlif
səbəblər səslənir, amma təəssüf ki, rəsmi
mövqe hələlik ortada yoxdur.
Azərbaycan
hakimiyyətinin NATO ilə daha sıx əlaqə qurmaqdan geri
çəkilməsinin səbəbləri müxtəlif
cür izah oluna bilər. Məncə, bu daha çox rəsmi
Bakının demokratik islahatlardan çəkinməsi ilə əlaqədardır.
Ümumilikdə
müşahidə olunan proseslərə görə, NATO-Azərbaycan
əməkdaşlığında hiss olunan geriləmələrin
bir sıra əsas səbəbləri mövcuddur. Yəni
burada tərəflərin qarşılıqlı məsuliyyəti
də var. Misal üçün, NATO-nun Cənubi Qafqaz
regionundakı tərəfdaş ölkələrlə əməkdaşlığa
dair konkret strategiyasının, bu regionda mövcud və gələcək
fəaliyyətə dair fəaliyyət proqramının
olmaması və s. münasibətlərə mənfi təsir
göstərir. Məncə, NATO-nun regionda
yürütdüyü siyasətdə bir sıra səhvlər
və çatışmazlıqlar müşahidə olunur.
Düşünürəm ki, alyansda region ölkələrinin
milli xüsusiyyətlərini, bölgədəki iqtisadi-siyasi
və hərbi vəziyyəti nəzərə alan, perspektiv
üçün konkret proqnozlar və fəaliyyət ssenariləri
ortaya qoyan strateji beyin mərkəzlərinin fəaliyyəti hələ
ki qeyri-səmərəlidir. Bu, əsas
çatışmazlıqlardan hesab edilə bilər.
Alyansın
Cənubi Qafqaz regionuna bütöv region şəklində
yanaşmaması münasibətlərdə bir sıra problemlərin
ortaya çıxmasına səbəb oldu. Hesab edirik ki,
alyansın regional münaqişələrin həlli prosesinə
müdaxilə etmədiyi onun ictimai nüfuzuna xələl gətirən
haldır. NATO mütləq bu məsələləri diqqətə
almalıdır. Daha bir vacib məsələ alyansın Azərbaycanla
münasibətlərdə daha çox təhlükəsizlik
və ekoloji məsələləri qabartması, siyasi və
iqtisadi islahatların hədəf olmamasıdır. Halbuki
siyasi islahatların dərinləşməsi, demokratik quruluşun
bərqərar olması müdafiə və təhlükəsizlik
islahatları üçün münbit şərait
yaradardı.
Alyansın
Cənubi Qafqazdan olan tərəfdaşlarla konkret əməkdaşlıq
mexanizmində də təkmilləşdirmələrə
ehtiyac yaranıb. Ölkələrdəki Əlaqə səfirliklərinin
fəaliyyətinin və səlahiyyətlərinin dəqiq və
təkmil olmaması, NATO baş katibinin Cənubi Qafqaz və
Orta Asiya xüsusi nümayəndə statusunun səlahiyyətinin
məhdud olması, Cənubi Qafqaz üzrə əlaqə
zabitinin fəaliyyətinin səmərəli olmaması diqqət
çəkir.
NATO-nun SNT
proqramı çərçivəsində tərəfdaşlara
cəlbedici təkliflər verə bilmədiyi, xüsusilə
də tərəfdaşlara təhlükəsizlik təminatının
verilmədiyi, NATO plan və proqramları üzrə tərəfdaş
ölkələrin üzərinə qoyulan öhdəliklərin
yerinə yetirilmə prosedurunun konkret olmadığı,
islahatların yerinə yetirilib və ya yetirilmədiyi üzrə
hər hansı şəkildə mükafatlandırma və cəzalandırma
mexanizminin yoxluğu və s. ciddi xüsusatlar hesab olunur. Bir məsələni
qeyd edim: bu gün Rusiya və İrandan Azərbaycanın milli
təhlükəsizlik maraqlarına olan təhdidlərin
qarşısının alınması üçün
NATO-nun hər hansı fəaliyyəti hiss edilmir. Fikrimcə,
alyansda bu məsələ xüsusi diqqət mərkəzində
saxlanılmalıdır.
- Azərbaycanın NATO ilə əlaqələrinə
ictimai dəstək varmı? Ümumilikdə, NATO-nun və
onun ayrı-ayrı qurumlarının ötən dövrdə
Azərbaycanın vətəndaş cəmiyyəti ilə əməkdaşlıq
səviyyəsini necə qiymətləndirirsiniz?
- Bununla
bağlı müəyyən mülahizələrimi söyləyə
bilərəm. Hesab edirəm ki, ötən dövrdə
alyansın Azərbaycan cəmiyyəti ilə münasibətlərində
bir sıra nüanslar diqqəti çəkib. Məncə,
NATO-nun Cənubi Qafqaz ölkələrində vətəndaş
təşkilatları və media ilə əməkdaşlığı
o qədər də geniş olmayıb və bu bəlkə də
alyansın fəaliyyət qaydalarından, onun xarakterindən
irəli gəlir. Amma bir sıra detallar var ki, NATO-nun onları
həll etməsi vətəndaş cəmiyyətinin işinə
yarayardı. Misal üçün, İPAP kimi sənədlərin
tam mətninin Azərbaycan cəmiyyətinə
açıqlanması vətəndaş cəmiyyətinə
böyük dəstək olardı. Eyni zamanda,
düşünürəm ki, NATO Azərbaycanda fəaliyyət
göstərən Avroatlantik yönümlü təşkilatlarla
birbaşa əməkdaşlıq qurulması mexanizmlərinə
malik olmalıdır.
Müxtəlif
tədqiqatlar göstərir ki, Azərbaycanın ictimai rəyində
NATO-nun nüfuzunu qaldırmaq üçün bir sıra
addımların atılmasına ehtiyac var. İlk növbədə
NATO Azərbaycan cəmiyyətini təmsil edən təşkilat
və qurumlarla sıx əməkdaşlığa
başlamalıdır. Tərəfdaş ölkələr
üzrə NATO-dan göndərilən qiymətləndirici
missiyaların gəldiyi nəticələr ictimaiyyətə
açıqlanmalıdır, NATO Cənubi Qafqazdakı
münaqişələrin, o cümlədən Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin nizamlanması prosesində
iştirakını gücləndirməlidir, alyansın
bölgədəki mövcud və perspektiv sülhməramlı
əməliyyatlarda iştirakının genişləndirilməsi
üçün cəlbedici təklifləri olmalıdır,
NATO-nun tərəfdaş ölkələr, o cümlədən
Azərbaycanla əməkdaşlığında siyasi aspektlər
gücləndirilməlidir, siyasi inteqrasiya, siyasi sahədə
islahatlar sürətlənməlidir.
Bununla
yanaşı, hesab edirik ki, NATO-nun Azərbaycanda Əlaqə səfirliyinin,
alyans baş katibinin xüsusi nümayəndəsinin və
region üzrə əlaqə zabitinin fəaliyyəti təkmilləşdirilməli
və səlahiyyətləri artırılmalıdır. NATO-nun
Bakıda real işləyəcək əlaqə ofisi
yaradılmalıdır, gələcəkdə isə ölkənin
34 bölgəsində belə ofislər
formalaşdırılmalıdır. Əlaqə səfirliklərinin
ötürülməsi ilə bağlı konkret plan və
mexanizm olmalıdır. Alyansın Azərbaycan kimi tərəfdaş
ölkələrin vətəndaş cəmiyyəti təşkilatları
və KİV ilə əlaqələrə dair xüsusi dəstək
strategiyası qəbul olunmalıdır. NATO standartlarına
uyğun islahatlarda vətəndaş cəmiyyətinin
yaxından iştirak etməsinə nail olunmalıdır.
C.Məmmədov
Ayna.- 2011.- 23 iyul.- S.15.