Avropaya bənzəmək
lazımdırmı?
Müasir Azərbaycan ailəsinə
baxış
Müsahibimiz,
Dialoq Avrasiya platformasının Azərbaycan təmsilçisi
Mustafa Saatçı ilə söhbətimiz müasir ailə
anlayışını, eyni zamanda onun qorunub saxlanan ənənələrini
və müasirimizin gələcəklə bağlı
gözləntilərini əhatə edir.
- Bu yaxınlarda "Adət-ənənələrimiz
və müasirlik baxımından bir dəyər olaraq ailə"
mövzusunda konfrans vardı. Siz bu konfransın təşkilatçılarından
biri olmusunuz. Bu konfransı keçirmək hansı zərurətdən
yarandı?
-
İlk olaraq onu söyləyim ki, bu gün bütün
dünyada ailə ilə bağlı bir çox problemlər
yaşanır. Konfrans zamanı həm bu problemlərə, həm
də bir çox aktual məsələlərə toxunuldu. Qadına
qarşı zorakılıqdan tutmuş boşanmalara qədər,
ailədəki zorakılıqla əlaqədar dağılan və
cəmiyyətin təməlini təşkil edən ailələrin
dağılmasının topluma təsiri və
insanlığın dəyişik bir nöqtəyə
dönməsinə səbəb ola biləcək təhlükəli
məqamlar müzakirə olundu. Bu proses dünyanın bir
çox ölkələrində baş verir.
Dialoq
Avrasiya platformasına üzv 15 ölkə var. Bu ölkələrin
hər birində ailə ilə əlaqədar konfranslar
keçirildi. İlk olaraq 2010-cu il noyabrın 29-da Antalyada 55
ölkədən 650 elm adamının iştirakı ilə
geniş bir konfrans keçirdik. Azərbaycandan o konfransa 33 nəfər
qatıldı. Qərara gəldik ki, bu mövzuda bir konfrans da
Azərbaycanda keçirilsin. Bunun üçün Ailə,
Qadın və Uşaq problemləri üzrə Dövlət
Komitəsinin, Fəlsəfə, Sosiologiya və Hüquq
İnstitutu və DA platforması birgə
çalışıb bu işi təşkil etdik.
Tarixdən
bu günə adət-ənənələrdə ailə anlayışı,
eyni zamanda sosial baxımdan ailə mövzusu iki əsas xətt
idi. Məqsəd - ailə məfhumunun, müasir dövrdə
ailənin daha da sağlamlaşdırılması, ondakı
mövcud problemlərin həll yollarının dərindən
müzakirə edilməsidir. Konfransda adət-ənənələrdən
müasirliyə keçid dövründə dünya mədəniyyətlərində
ailələrin qazandığı və itirdiyi müştərək
dəyərlər müzakirə olundu. Tam bizim istədiyimiz
kimi alınmasa da, bu, ilk addım idi. Gələcəkdə
daha geniş toplantılar keçirmək niyyətimiz var.
Ümumilikdə, hesab edirəm ki, konfrans yaxşı
keçdi.
- Müasir ailə və adətlər:
necə düşünürsüz - Azərbaycanda müasir
ailə anlayışı varmı və adətlərə
riayət olunurmu?
- Azərbaycanda müasir ailə anlayşı var. Amma daha çox adətlərə
bağlı ailə modeli mövcuddur. Təbii ki, müasirliyi
də qəbul etmək istəyi var. DA platformasının ilk
sədri və Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin sədri
Anarın çox gözəl bir cümləsi var: əgər
Sovet dönəmində Azərbaycan dilinə daxil olan sözlər
dilimizin 10 faizini təşkil edirdisə, son 20 ildə Avropadan
gəlmə sözlər dilimizin 15-20 faizini təşkil edir.
Bu da qloballaşma ilə əlaqəlidir. Mən 1993-cü ildə
Azərbaycana gəldim. Daha çox adət-ənənələrə
bağlı bir Azərbaycan ailə modeli var ikən, Avropaya
qapıların açılması nəticəsində
müasir ailə quruluşuna doğru bir irəliləyiş
var. Amma bu, köklü bağlılıqlardan qoparaq
olmamalıdır. Böyüyə-kiçiyə hörmət
itməməlidir. Milli-mənəvi dəyərlərə, adət-ənənələrə
sahib olaraq modernləşmək lazımdır. Gələcəyi
qurarkən keçmişi də inkar etmək olmaz.
Azərbaycanda milliliyə, ənənələrə
bağlı bir ailə modeli gündən-günə
müasirləşən dünyanın təsiri altına
düşmək təhlükəsiylə
qarşılaşır. Xaricdən bu qədər insanın gəlməsi,
televiziyalarda açıq-saçıqlıq, sərbəst
informasiyanın olduğu bir şəraitdə bu təhlükələr
artır. Bu məsələləri diqqət mərkəzində
saxlamaq gərəkdir. Bu gün çox vacibdir ki, adət-ənənələrə
bağlı müasir ailə modeli yaradaq. Bu iş üzərində
mütəxəssislər işləməli və toplumu
düzgün yönəltmək üçün
çalışmalıdır. Konfrans üzrə
digər ortaqlarımız da problemə məhz
bu baxımdan yanaşırlar.
- Fikrinizcə, Azərbaycanda
müasir ailəni tərənnüm edənlər daha
çox hansı yaş
qrupuna aiddir?
- Adət-ənənəyə uyğun ailələr
45-50 yaş arasında azərbaycanlı nəsil qrupuna aiddir.
20-30 yaş civarında olan ailələr artıq müasirliyə
doğru gedən ailələrdir. Çünki Azərbaycan cəmi
20 ildir müstəqillik qazanıb. O gün doğulan uşaq
bu gün 20 yaşındadır, 10 yaşında olan uşaq
isə artıq 30 yaşındadır. Onlar artıq modern ailə
tipinə daha yaxındır. Çünki onların tamam fərqli
dünyagörüşü var. Özəlliklə də
Bakıda belədir. Rayonlara getdiyiniz zaman isə yaşdan
asılı olmayaraq adətlərə uyğun ailələr
görərsiniz. Bu da ordakı yaşam tərzinə
uyğundur. Ağsaqqallar, ağbirçəklər gənclərin düşüncə
tərzinə çox
güclü təsir göstərir. Əslində
Türkiyədə də
elədir. Böyük şəhərlərdə kosmopolit quruluş olduğu üçün,
sürətlə inkişaf
getdiyi üçün
adətlərə bağlılığı
saxlamaq çox çətindir.
- Ailə ümumi anlamda kimin qarşısında məsuliyyət daşıyır?
- Ailə ilk olaraq evdə, ağsaqqalın, ağbirçəyin qarşısında
məsuliyyət daşıyır.
Ancaq əsas məsuliyyət cəmiyyət qarşısındadır.
Çünki ailədaxili problem genişlənirsə, bu artıq yalnız bir evdə yaşayanlara
aid deyil, həm də cəmiyyətin, dövlətin problemi olur.
Bir ailədə
dövlətə, millətə, adətlərə hörmət
aşılanmalıdır. Ailə üzvləri
ilə yanaşı, cəmiyyət qarşısındakı məsuliyyət də dərk edilməlidir.
- Müasir ailə
standartları nə ilə fərqlənir?
- Dünyada müasir ailə
anlayışına görə bir evdə yaşayanların hər
biri istədiyi kimi hərəkət edə bilir. Nə
qadının kişiyə, nə də kişinin qadına məcbur
etdiyi bir şey yoxdur. Hər biri istədiyi saatda gedib-gələ
bilir. Onların anlayışına görə, azadlıq
dedikləri məhz budur. Ancaq Azərbaycanda, eyni ilə
Türkiyədə standartlar tamam fərqlidir. Əgər iki
insan bir evi, bir həyatı paylaşırsa, deməli, bir-biri
qarşısında məsuliyyət daşıyır. Hər iki tərəfin öz hüquq və vəzifələri
var. Kiçiklər böyüklərin göstərişini
yerinə yetirməli, hər hansı işdə
məsləhətləşməli, icazə almalıdır.
Misal üçün, köhnə
adətlərimizdən birini, görücü üsulu ilə
evlənmək adətini yada salaq. Görücü sizin
adınızdan gedir, birini bəyənir və siz də
"Valideynlərim belə qərar verib" deyib, onunla evlənməyə
razılıq verirsiz. Bizim müasir anlayışda isə hər
kəs özü gələcək həyat
yoldaşını seçir. Və ya valideyn
seçdiyi adamı övladına bəyəndirdikdən
sonra ailəsinə qəbul edir.
Müasirləşmə,
inkişaf budur. Avropada isə 11 yaşından sonra uşaq
özü öz iqtisadi azadlığını qazanmağa
başlayır. 18 yaşından sonra isə tamamən ailədən
qoparaq, öz həyatını özü qurmalı,
özü özünü təmin etməlidir. Hətta
valideynləri ilə bir evdə qalacaqsa, qaldığı
otağın kirayə haqqını ödəməlidir.
Heç bizdə belə bir vəziyyətlə
qarşılaşdınızmı? Yox, çünki bizdə
belə bir anlayış yoxdur. Bizdə hər şey tamamilə
əksinədir. Ailə övladına ev də
almalıdır, toy da etməlidir, bir çox
ehtiyaclarını da ödəməlidir. Fərq çox
böyükdür. Avropada övlad azadlıq istəyirsə,
deməli, özünü dolandırmaq üçün
bütün məsuliyyəti tamamilə öz üzərinə
götürməli, öz ehtiyaclarını özü ödəməlidir.
Müasir Avropa, dünya ailə standartı budur.
Azərbaycanda
ön planda valideynə hörmət dayanır. Valideyn də
öz növbəsində övladı hər zaman
gözü qarşısında saxlamağa
çalışır, lakin hüquqlarını və
azadlıqlarını pozmamağa çalışır.
- Sizcə, Azərbaycan və ya
Türkiyə toplumu müasir Avropa ailə standartını mənimsəməlidir,
yoxsa buna gərək yoxdur?
- Gəlin
müəyyənləşdirək: biz Avropaya
çatmalıyıqmı? Həqiqətənmi onlar bizdən
irəlidədir? Dərindən düşünsək, onlar
bizdən örnək almalıdır. Çünki bizim ailə
dəyərlərimiz həqiqətən də təqdirəlayiqdir.
Analiz
etsək, görərik ki, onların gəncləri
bütün günü küçələrdə. Valideynin
idarə edə bilmədiyi övlad başqaları tərəfindən
idarə oluna bilər. Valideyn övladını milli-mənəvi
dəyərlərlə doyurmadıqca övlad o
aclığı başqa, lazımsız işlərlə
doyurur. Narkomaniya məsələsi qalxır, əxlaqsızlıq
gündəmə gəlir. Maddi və mənəvi
ölçü anlayışı var. Mənəvi
ölçü baxımından ailə öz
övladını doğru-düzgün istiqamətləndirməyi
bacarmalıdır. Bu istiqamətləndirmə olmursa,
boşluq yaranırsa, bu boşluq yalnız dəyərlərlə
doldurulur. Bir çox Avropa ölkələrində,
ABŞ-ın özündə belə gənclik çox
çətin vəziyyətdədir. Özündən xəbərsiz,
gələcəyə planları, idealları yoxdur.
Düzgün yola yönəlmək üçün
özünə bir psixoloq belə tapmaq istəmirlər.
İstədiyi kimi hərəkət edirlər. Sadəcə,
özü üçün yaşayan bir insan toplumu meydana gəlir.
Fikrimcə, bu, müasirlik deyil. Bu baxımdan hesab edirəm ki,
ailə anlayışını onlar bizdən almalıdır,
biz onlardan yox.
- Din ailədaxili məsələlərə
nə dərəcədə təsir göstərməlidir?
- Din, təbii ki, ailəyə təsir edir. Türk xalqı lap qədimdən
tək Allaha inanıb. Azərbaycanda
gözəl bir deyim var: "Vicdan da yaxşı
şeydir". Bu vicdan dediyimiz insanın daxili avtokontrol mexanizmidir. Siz bu mexanizmi nə
ilə doyurursuz?
Təbii
ki, milli-mənəvi dəyərlərlə. Bu məsələdə, təbii
ki, din də böyük rol oynayır. Allah qorxusu,
Allahın rizasını
qazanaraq, cənnətə
düşmək istəyi,
başqasının haqqını-hüququnu
tapdamadan həyat yaşamaq - bunlar hamısı vicdana təsir edən, eyni zamanda bizi
doğru-düzgün yola
yönəldən bir
mexanizmdir. Bu baxımdan, təbii ki, dinimiz bizim
həyat tərzimizi tənzimləyir.
- Azərbaycanda, Türkiyədə bir ailə cəmiyyət qarşısında sosial məsuliyyət daşıyırmı?
- Təbii ki, daşıyır. Düşünün, 7 yaşına qədər olan bir uşaq
evdə, sizin nəzarətiniz altındadır.
7 yaşdan sonra
bu uşaq cəmiyyətə daxil olur. Övlad - ailəsini əks
etdirən bir güzgüdür. Məhəllədə,
kənddə övladın
düzgün olmayan hərəkətinə görə
qonşular sizə xəbərdarlıq edə
bilər: "Belə
olmaz! Uşağına
fikir ver! Elədiyiniz düzgün deyil" və s. Bu, o demək deyil ki, kimsə sizin ailə məsələlərinə müdaxilə
edir. Əksinə, bu, o deməkdir
ki, cəmiyyətin də ailədən gözləntisi var. Ümumi
qaydalar deyilən bir anlayış var. Bu, yazılmamış qanun olsa da, hər
kəs bu qanunlara uyğun yaşamalı, hərəkət
etməlidir. Təsəvvür
edin ki, digər ölkədən
gələn bir adam öz adətlərinə
uyğun hərəkət
edəndə ətrafdan
dərhal reaksiya gəlir: "Bizim adətlərdə belə
bir şey yoxdur".
Avropaya baxsaq, orada insanlar özlərini o qədər
sərbəst aparırlar
ki, məhrəm dairələrdə edilməli
hərəkətləri küçələrdə
edirlər. Bizdə isə bu mümkün deyil. Ən azı - qəbulolunmazdır.
Gözlərimlə gördüyüm bir vəziyyəti danışım. Fransaya getdiyimdə
bir neçə gənc musiqi alətləri ilə metronun içərisində
musiqi çalırdılar.
Heç kim
də buna mənfi reaksiya vermirdi. Tam əksini
isə Bakıda gördüm. Dənizkənarı parkda, insanların dincəlməyə gəldiyi
vaxtda, bir qrup gənc gitarada çalır və mahnı oxuyurdular. İnsanlar
narazılıqlarını bildirməyə başladılar:
"Küçədə musiqi çalmaq olar? Gedin bunu musiqi məktəbində edin.
Biz bura dincəlməyə
gəlmişik". Müqayisə etdiyimiz zaman anlayırıq ki, orda normal qəbul olunan burda mənfi
reaksiya ilə qarşılanır. Hər cəmiyyətdə
məqbul davranış
normaları var. Hər
bir vətəndaş
da bu normalara
riayət etməlidir.
- Etik normaların qorunmasında
ailənin vəzifələrini
necə görürsünüz?
- Azərbaycanda bu normalara riayət çox yüksək səviyyədə aşılanır.
Böyüyə qarşı hörmət
bizə uşaqlıqdan
öyrədilir. İctimai
nəqliyyata yaşlı
adam minirsə,
gənc dərhal ayağa qalxaraq, yer verir. Hətta özü
zəif və ya xəstə olsa belə, ona uşaqlıqdan öyrədilmiş qaydalara
riayət edir. Avropada isə tamam fərqli münasibət
var. Yaşlı minirsə,
cavan oturursa, o heç vaxt qalxıb, yaşlıya yer verməz. "Mən birinci
minmişəm, oturmuşam,
deməli, yer mənimdir".
Ancaq qeyd edim ki, gənclərimizdən
hörmət görmək
üçün yaşlılar
da özlərini nümunəvi aparmalıdır. Çünki insan psixoloji bir varlıqdır. Ona necə münasibət göstərsən, o da sənə qarşı eyni ilə davranacaq.
- Bəs, köhnə tipli ailələrin müasir ailələrə təsiri
necə görülür?
- Təsir etməyə çalışan və hətta təsir edənlər var. Yaşlılar
fikir paylaşanda
"Bizim vaxtımızda..."
sözləri ilə başlayır və öz dövrləri ilə müqayisə edirlər. Amma hərdən onlar
vəziyyəti öz
şəxsi fikirlərinə
uyğun dəyərləndirməyə
başlayırlar. Bu da bir təsir
vasitəsidir. Sadəcə, nəzərə almaq lazımdır ki, onlar da bunu
pis mənada demirlər. Daha yaxşı olmaq
üçün irad bildirirlər. Lakin, fikrimcə, böyüklər
də son 20 ildə baş vermiş dəyişikliyi nəzərə
almalıdır..
Ü.Axundova
Ayna.- 2011.- 11 iyun.- S.6.