Azərbaycanın
müstəqilliyinin 20 ili: xarici siyasətin
formalaşması (1991-2003)
(Əvvəli
11 iyun sayımızda)
Reykyavik
görüşündən sonra Sov.İKP MK Siyasi Bürosunun
13 noyabr iclasında Əfqanıstanda qarşıda həyata
keçiriləcək tədbirlər müzakirə edildi. M.Qorbaçov
Siyasi Büro üzvlərinə M.Nəcibullanın milli
barışıq, siyasi və ölkə rəhbərliyi ilə
kəndlilər arasında birlik istəklərini
çatdırdı. Bildirdi ki, SSRİ Əfqanıstanda
altı ildir döyüşür, yanaşma dəyişməsə,
Sovet İttifaqı hələ 20-30 il də döyüşməli
olacaqdır. M.Qorbaçov sovet hərbçilərinin Əfqanıstan
müharibəsini pis bildiklərini, məsələni həll
etmək üçün açar tapa bilmədiklərini
etiraf etdi, qoşunların çıxarılma prosesini tezliklə
başa çatdırmağın zəruriliyini
vurğuladı.
A.Qromıko
Əfqanıstanın İran və Pakistan ilə sərhədlərini
bağlamağı təklif etdi. Lakin mürəkkəb relyef
ucbatından sovet qoşunları həmin vəzifəni yerinə
yetirə bilmirdilər. O, müharibənin tezliklə başa
çatdırılması təklifini müdafiə etdi.
A.Qromıkonun çıxışına müdaxilə edən
M.Qorbaçov müharibəni bir, ən çoxu iki ilə
qurtarmağın vacibliyini söylədi. A.Qromıkonun fikrincə,
Əfqanıstanın sosial vəziyyəti müharibəni qələbə
ilə başa çatdırmağa imkan verməmiş,
SSRİ bu ölkədə daxildən yardım ala bilməmişdi.
Onun baxışına görə, B.Karməl əfqan
xalqı üçün bir rəmzə çevrildiyi
üçün ondan imtina etmək deyil, əksinə, əlaqələr
saxlamaq lazım idi. A.Qromıko amerikalıların Əfqanıstan
məsələsinin həllində maraqlı
olmadıqlarını və müharibənin davam etdirilməsini
istədiklərini qeyd etdi. Daha sonra Hindistanın məsələyə
necə yanaşacağını sual edərək "bizim
xalqımız bu həll ilə azad nəfəs alacaq" -
dedi. Onun fikrincə, əsas məsələ müharibəni
dayandırmaq, sovet qoşunları çıxarıldıqdan
sonra isə Əfqanıstanın bitərəf dövlət
olması və düşmən tərəfə keçməməsi
idi.
SSRİ DTK sədri Viktor Çebrikov isə sovet qoşunlarının Əfqanıstana daxil olmasından sonra sərhədləri bağlaya bilmədiyini və xalqın sovetləri müdafiə etmədiyini açıq şəkildə bildirərək əlavə etdi: "Nəcibi Moskvaya çağırıb açıq danışmaq lazımdır".
E.Şevardnadze çıxışında ordunun çıxarılmasının dəqiq vaxtını göstərməyin vacibliyini bildirdi. Eyni zamanda qeyd etdi ki, ordu olmadan Sovet İttifaqı Əfqanıstanda işləyə bilməz. O da Əfqanıstanın müstəqil olmasının, bir dövlət olaraq qərarları müstəqil qəbul etməsinin tərəfdarı idi.
İclasda çıxış edən Sov.İKP MK Siyasi Bürosunun üzvü, MK katibi Aleksandr Dobrınin M.Nəcibullaya sərbəstlik verməyin lazım olduğunu dedi.
Onun fikrincə, M.Nəcibulla iki məsələdə
- milli birliyin təmin edilməsində və Əfqanıstan ətrafında
məsələnin siyasi həllində sərbəst
olmalı idi. A.Qromıkodan fərqli olaraq A.Dobrınin B.Karməldən
imtinaya tərəfdar çıxırdı. O, milli birlik məsələsində
Əfqanıstan Xalq Demokrat Partiyası Mərkəzi Komitəsində
heç kimin M.Nəcibullanı müdafiə etmədiyini də
diqqətə çatdırdı. M.Nəcibullanı Moskvaya
çağırmağı və açıq
danışmağı təklif etdi.
Çıxış
edən SSRİ müdafiə nazirinin müavini Sergey Axromeyev Əfqanıstanın
hər qarış torpağında sovet əsgərinin
olduğunu, ancaq Sovet İttifaqının bu ölkədə
heç bir hərbi problemi həll edə bilmədiyini etiraf
etdi. Onun çıxışından məlum olurdu ki, Əfqanıstanda
mərkəzdə hakimiyyət olsa da, yerlərdə mövcud
deyildi. S.Axromeyev birmənalı olaraq dedi: "Biz əfqan
xalqı uğrunda mübarizəni uduzmuşuq. Xalq hakimiyyəti
müdafiə etmir. 50 min sovet əsgəri sərhədi qorusa
da, vəzifəsini yerinə yetirə bilmir". O da sərhədləri
qorumağın mürəkkəbliyini vurğulayaraq vəziyyətdən
çıxmağı və Pakistan ilə əlaqə
saxlamağı təklif etdi.
SSRİ
xarici işlər nazirinin müavini Yuri Vorontsov
çıxışında Əfqanıstan əhalisinin
80%-nin kəndli olduğunu, ölkənin 18 milyon nəfər əhalisinin
yalnız 5 milyon nəfərinin hakimiyyətin nəzarəti
altında olduğunu söyləyərək orduların
çıxarılması təklifini müdafiə etdi.
Müzakirələrə
yekun vuran M.Qorbaçov 1987-ci ildə sovet
qoşunlarının 50%-nin, 1988-ci ildə isə qalan 50%-nin
çıxarılmasının, Pakistan və ABŞ ilə
danışıqlar aparılmasının, M.Nəcibullanın
Moskvaya çağırılmasının, onunla
açıq danışılmasının və problemləri
özünün həll etməsinin vacibliyini söylədi.
Heç
şübhəsiz, sovet rəhbərliyinin belə bir qərar
qəbul etməsi səbəbsiz deyildi. Əfqanıstana
müdaxilə nəticəsində SSRİ beynəlxalq
nüfuzunu itirmiş, ona qarşı edilən tənqidlər
çoxalmış, təzyiqlərə məruz
qalmışdı. Külli miqdarda vəsaitin hərbi əməliyyatların
aparılmasına sərf edilməsi ölkə daxilində
sosial-iqtisadi vəziyyəti
ağırlaşdırırdı. Əhalinin vəziyyəti
pisləşirdi. Xalq sonu görünməyən müharibənin
davam etdirilməsindən, yad bir ölkədə hansı məqsədlər
üçün hərbi əməliyyatlar
apardığını bilməyən, döyüşlərdə
həlak olan əsgər meyitlərinin gətirilməsindən
hiddətlənirdi.
Bu
zaman SSRİ - ABŞ münasibətlərində digər məsələlərdə
də irəliləyişə nail olundu. Belə ki,
Avropada adi silahların və silahlı qüvvələrin
ixtisarına dair Vyana danışıqları davam etdirildi.
Müzakirələr nəticəsində tərəflər
problemə dair bütün məsələlər barədə
razılığa gəldilər. Bunun üçün
bütün Avropa dövlətləri rəhbərlərinin
iştirakı ilə yüksək səviyyəli
müşavirə keçirilməsi barədə
razılıq əldə edildi. Yaxın və orta mənzilli
raketlərin ləğvi məsələsində də irəliləyişə
nail olundu. 1987-ci ilin aprelində ABŞ dövlət katibi Corc
Şultsun Moskva səfəri zamanı sovet tərəfi
Avropada orta mənzilli SSRİ və ABŞ raketlərinin,
Çexoslovakiya və ADR-dəki operativ-taktiki raketlərin ləğvi
təklifini və ya "ikili sıfır"
variantını da irəli sürdü. Bütün məsələlərin
müzakirəsi üçün geniş tərkibli
danışıqlar keçirməyi təklif etdi. Nəticədə
1987-ci ilin dekabrında Vaşinqtonda M.Qorbaçov ilə
R.Reyqan arasındakı görüşdə yaxın və
orta mənzilli raketlərin ləğvinə dair müqavilə
imzalandı. Nüvə silahları sınaqlarının
dayandırılmasına dair danışıqlara başlamaq
haqda razılıq əldə edildi. Kimyəvi silahın ləğvi
sahəsində də danışıqlar davam etdirildi.
Nəhayət, SSRİ və ABŞ rəhbərləri Əfqanıstandan sovet qoşunlarının çıxarılması barədə də ümumi dil tapdılar. 1988-ci ilin aprelində Cenevrədə Əfqanıstandan sovet qoşunlarının çıxarılmasına dair saziş imzalandı. Sazişə görə, qoşunların çıxarılması 1989-cu il fevralın 15-dək başa çatdırılmalı idi. Qeyd etmək lazımdır ki, qoşunların çıxarılma prosesi problemsiz də deyildi.
Sovet rəhbərliyi Cenevrə sazişinin əksinə
olaraq hər hansı bir yolla Əfqanıstanda
mövcudluğunu saxlamağa çalışırdı. Belə
bir mövqe E.Şevardnadze, V.Çebrikov, A.Yakovlev, D.Yazov,
V.Muraxovski və V.Kryuçkovun 1989-cu il yanvarın 23-də
Sov.İKP MK-ya yazdıqları tam məxfi qeydlərində əksini
tapmışdı. Qeydlərdə Əfqanıstanda
yaranmış vəziyyət təhlil edilir və sovet siyasətinin
yürüdülməsi üçün təkliflər
verilirdi. Burada sovet ordusunun Əfqanıstandan
çıxması ilə hökumət və müxalifət
qüvvələri arasında döyüşlərin
başladığı, hökumətin yalnız sovet
aviasiyasının köməyi ilə mövqelərini qoruya
bildiyi vurğulanırdı. Sovet aviasiyası "düşmən"lərin
olması adı altında kəndləri dinc əhalinin
yaşamasına baxmayaraq, başdan-başa bombardman etməklə
əfqan hökumətini hakimiyyətdə saxlayırdı.
Qeydlərdə Əfqanıstanın ağır vəziyyətə
düşdüyü, sovet yardımları olmadan keçinə
bilməyəcəyi və Pakistanın Cenevrə sazişinin əksinə
olaraq Əfqanıstanın daxili işlərinə
qarışdığı göstərilirdi.
Tədbirlər
planında qoşunların çıxarılması məsələsinə
dair beş variant təklif edilirdi: Birincisi, yaranmış
ağır vəziyyətdən çıxış edərək
Hayrotan - Kabul yolu ilə bir diviziya (12 min nəfər)
çıxarılsın. Lakin bu, BMT Təhlükəsizlik
Şurasında müzakirələrə gətirərdi.
İkincisi, Kabulda aclığın olduğunu əsas gətirərək
BMT-ni yardıma çağırmaq olardı. BMT qüvvələri
gələnədək sovet ordu hissələri humanitar məqsədlər
üçün Əfqanıstanda qala bilərdi.
Üçüncüsü, qoşunlar fevralın 15-dək
çıxarılmalı idi. Dördüncüsü,
qoşunları qismən çıxarmaq olardı.
Beşincisi, qoşunlar tam çıxarılır, lakin
SSRİ Əfqanıstana yardım edirdi.
Həmin
qeydlər Sov.İKP MK Siyasi Bürosunun 1989-cu il 24 yanvar
iclasında müzakirə edildi. Ordunun
çıxarılması barədə qərar qəbul
olundu. Qərarda sovet təyyarəçilərinin Əfqanstanda
könüllü qalması məsələsinin öyrənilməsi,
nəqliyyatın və təyyarələrin Əfqanıstana
icarəyə verilə bilməsi, iqtisadi yardım edilməsi
tövsiyə olunurdu.
Sovet
ordu hissələri müəyyən edilmiş vaxtda Əfqanıstandan
çıxarıldı. Qoşunların
çıxarılması tarixi əhəmiyyət
daşıyırdı.
Sovet
siyasətinin iflasını göstərən bu hadisə
soyuq müharibənin sonunun başlanğıcı idi. Ordu
hissələrinin çıxarılması beynəlxalq
münasibətlərdə yeni şəraitin yaranmasından xəbər
verirdi. Sovet ordu hissələri Əfqanıstandan
çıxarılsa da, ölkə bədbəxt vəziyyətə
düşdü. Sovet müdaxiləsi ölkəyə
görünməmiş fəlakətlər gətirmişdi.
İqtisadiyyat dağılmış, əfqan cəmiyyəti
parçalanmışdı. Ölkəni uzun illər davam edən
qanlı vətəndaş müharibəsi
bürümüşdü. Hakimiyyət uğrunda silahlı
mübarizə on minlərlə insanın ölümünə
və vətəndən didərgin düşməsinə səbəb
olmuşdu. Yüz minlərlə əfqan qaçqına
çevrilmişdi.
Sovet
qoşunlarının çıxarılması ABŞ ilə
ikitərəfli münasibətlərin inkişafına ciddi təsir
etdi. Belə ki, 1989-cu il dekabrın 2-3-də Maltada "Maksim
Qorki" gəmisində R.Reyqan ilə M.Qorbaçov
görüşündə imzalanan sazişdə artıq
ABŞ və SSRİ-nin bir-birini antaqonist dövlətlər
hesab etmədikləri, aralarında düşmənçilik
dövrünün başa çatdığı
yazılırdı. Həmin görüş dünyada soyuq
müharibənin başa çatmasında mühüm bir
addım idi. Malta danışıqlarında çoxlu fikir
ayrılıqlarının mövcudluğuna baxmayaraq,
M.Qorbaçov və R.Reyqan iki ölkə arasında dialoqu
davam etdirmək barədə razılaşdılar.
Lakin
az sonra qarşılıqlı münasibətlərdə
durğunluq yarandı. Bu da ABŞ-da prezident seçkiləri ilə
bağlı idi. Seçkilərdən sonra SSRİ - ABŞ
münasibətləri ziddiyyətli şəraitdə davam
etdirildi. Bunun da əsas səbəbi 1989-cu ildə Corc
Buşun ABŞ prezidenti seçildikdən sonra SSRİ-ABŞ
münasibətlərində fasilə götürməsi ilə
bağlı idi. Həmin müddət ərzində Corc
Buş, dövlət katibi Ceyms Beyker və milli təhlükəsizlik
məsələləri üzrə müşavir B.Skoufroft
"çəkindirmədən sonra" adlı strategiya
işləyib hazırladılar. Strategiyanın məqsədi
SSRİ ilə yaxşı və daha sabit münasibətlər
qurmaq idi.
Bu zaman
SSRİ daxilində gedən mürəkkəb ictimai-siyasi və
iqtisadi proseslər səbəbindən də ölkə rəhbərliyi
ABŞ ilə münasibətlərin davam etdirilməsində
maraqlı idi. Belə ki, ölkədə
separatçılıq, mərkəzdənqaçma meyilləri
güclənir, milli ziddiyyətlər kəskinləşir və
hakimiyyət əleyhinə fəaliyyətlər
artırdı. Ona görə də sovet rəhbərliyi xarici
köməyə ehtiyac duyurdu. Bu baxımdan SSRİ xarici
işlər naziri E.Şevardnadzenin ABŞ-a növbəti səfərinə
xüsusi əhəmiyyət verilirdi. 1990-cı il aprelin 4-6-da
E.Şevardnadzenin ABŞ-a səfərində əsas məqsəd
də məhz SSRİ prezidenti M.Qorbaçovun iyun ayında
ABŞ-a nəzərdə tutulan səfərini tezləşdirmək,
tərksilah sahəsində mövqeləri
yaxınlaşdırmaq, Avropada və dünyada vəziyyəti
sabit inkişafa yönəltmək, SSRİ - ABŞ əməkdaşlığını
möhkəmləndirmək idi.
Martın
31-də Lev Zaykov, V.Kryuçkov, Eduard Şevardnadze, Aleksandr
Yakovlev, Dmitri Yazov, Oleq Baklanov, İqor Belousov həmin səfər
barədə direktiv göstərişlərini Sov.İKP MK-ya
yazdılar. Direktivlərdə göstərilirdi ki, ABŞ tərəfi
ilə danışıqlar zamanı SSRİ-nin daxili vəziyyəti
barədə açıq söhbət etmək, Baltikyanı
respublikalarda baş verənləri söyləmək
lazımdır. Elə etmək lazımdır ki, Vaşinqtonun
sovet respublikalarında separatçı əhval-ruhiyyəni
müdafiə etmək imkanları olmasın. Direktivlərdə
strateji hücum silahları ilə raketdənmüdafiə
sistemlərinin bir-biri ilə əlaqəli olduğu göstərilirdi.
Adi silahlara dair təkliflərdə hər iki blokun Avropada
silahlı qüvvələrini 700-750 min nəfər
azaltması və kimyəvi silahın ləğvi tövsiyə
olunurdu. Dənizlərdə sabitliyin qorunmasının vacibliyi
vurğulanırdı.
Regional məsələlərə
münasibətdə Almaniyanın birləşdirilməsində
dörd dövlətin birgə hərəkət etməsi və
başqa qüvvələrin ondan sui-istifadə etməsinə
yol verilməməsi təklif edilirdi. SSRİ-yə sərmayələr
qoymaq üçün sənədlərin hazırlanmasına
dair təkliflər verilməsi tövsiyə olunurdu.
Təqdim
olunan həmin direktivlər Sov.İKP MK Siyasi Bürosunun 2
aprel iclasında geniş müzakirə edilərək bəyənildi.
Onların əsasında SSRİ xarici işlər nazirinə
ABŞ prezidenti Corc Buş ilə söhbət zamanı
müzakirə ediləcək məsələlər barədə
konkret göstərişlər verildi. Göstərişlərdə
ABŞ prezidenti ilə danışıqların iki
başlıca çərçivədə aparılması
tövsiyə edilirdi: Birincisi, SSRİ - ABŞ münasibətlərinin
yeni mərhələsi həm hər iki tərəf, həm də
dünya üçün əhəmiyyətlidir. SSRİ rəhbərliyi
buna hazırdır. İkincisi, Avropada, dünyanın
böhranlı rayonlarında vəziyyətin sabitləşdirilməsi
zəruridir. Danışıqlarda Vaşinqtonu Baltikyanı
respublikalarda separatçı hərəkətlərdən
çəkindirmək tövsiyə edilirdi. Birtərəfli
üstünlük qazanmağın Vaşinqton
üçün ziyanlı olduğu, SSRİ-nin
dağılmasının və sabitsizliyin ABŞ-a ümid bəslədiyi
xeyri gətirməyəcəyi başa salınmalı idi.
Hadisələrin belə gedişi ABŞ-ın uzunmüddətli
maraqlarına zərbə vurar, SSRİ-nin zəifləməsinin
onun üçün ağır nəticələri
olardı.
Göstərişlərdə
SSRİ xarici işlər nazirinə söhbətini bir
neçə istiqamətdə aparmaq tövsiyə edilirdi.
Birincisi, söhbətin tərksilah bölümünün əsasını
Maltada əldə edilən razılaşmalar təşkil etməli
idi. Strateji hücum silahlarının və Avropada adi
silahların 50% azaldılması təklif olunurdu. İkincisi,
Almaniya məsələsi geniş qoyulmalı, SSRİ-nin
Almaniya Demokratik Respublikasının anşlüsünə təzyiq
altında razılıq verməsi fikri yaranmamalı idi. Bunu
açıq demək göstərişi verilirdi ki, SSRİ
vahid Almaniyanın NATO-ya daxil olmasının əleyhinədir
və hamı üçün məqbul qərarlar
axtarılmalıdır. Əks təqdirdə qitədə vəziyyət
dəyişə bilərdi. Almaniyanın birləşməsi
ilə sinxron olaraq Avropada təhlükəsizliyin yeni sisteminin
yaradılması təklif edilməli idi. Almaniyanın birləşməsi
məsələsində "altılıq" mexanizminin
işə salınması tövsiyə olunurdu.
Üçüncüsü, regional məsələlərin
müzakirəsi zamanı SSRİ-nin Əfqanıstanda azad,
demokratik seçkilərə tərəfdar olduğu
vurğulanmalı idi. ABŞ və SSRİ-nin Yaxın Şərq,
Mərkəzi Amerika və Kambocada birgə fəaliyyət
göstərməsi tövsiyə edilməli idi.
Dördüncüsü, ticari-iqtisadi əlaqələrin
inkişaf etdirilməsi təklif olunurdu. Bu sahədə
mövcud olan maneələr Maltada əldə edilən
razılaşmalara zidd idi. Beşincisi, keçirilən
görüşlər zamanı SSRİ prezidentinin ABŞ-a səfərinin
müddəti müəyyənləşdirilməli idi.
SSRİ
xarici işlər nazirinin ABŞ prezidenti və dövlət
katibi ilə danışıqlar zamanı riayət etməli
olacağı ikinci bir direktiv isə daha geniş idi. Buna
görə, 1990-cı ilin iyun ayında SSRİ və ABŞ
prezidentlərinin yüksək səviyyəli görüşü
hazırlanmalı; SSRİ-nin daxili vəziyyəti barədə
müfəssəl məlumat verilməli; SSRİ-nin vəziyyətindən
istifadə edərək birtərəfli üstünlük
qazanmağın sadə təzahür olmadığı izah
edilməli; silahların azaldılmasına və məhdudlaşdırılmasına
çalışılmalı; açıq səmalar
olmalı, təyyarələr sərbəst uçmalı
idi.
Direktivlərdə
regional problemlərin müzakirəsi zamanı
aşağıdakı məsələlərə diqqət
ayrılması barədə göstəriş verilirdi: Şərqi
Avropa ölkələrinin daxili işlərinə
qarışmaq yolverilməzdir; ərazi məsələlərini
qaldırmaq və millətçi hissləri
qızışdırmaq olmaz.
Sənəddə Avropa təhlükəsizliyi məsələlərinə dair konkret göstərişlər var idi. Buna görə, Avropada yeni təhlükəsizlik sistemi yaradılanadək köhnə sistemi saxlamaq, Helsinki prosesinə yeni dinamizm vermək və 1990-cı ildə ATƏM ölkələrinin yeni müşavirəsini keçirmək təklif edilirdi. Bu zaman SSRİ-nin ABŞ ilə birgə əməkdaşlıq etməyə hazır olduğunu bəyan etmək lazım idi.
(Ardı gələn
sayımızda)
Musa
Qasımlı,
Milli Məclisin
deputatı,
tarix elmləri doktoru
Ayna.- 2011.- 18 iyun.- S.19.