Əmək
hüquqları: bu, necə
qorunur?
İşə götürən
orqanlar Əmək Məcəlləsinin maddələrinə əməl
etmirlər
Əmək
mübahisələrinin əsasında işçinin və
işəgötürənin mənafeləri arasındakı
obyektiv ziddiyyət dayanır. Bu ziddiyyət onların
sosial-iqtisadi vəziyyətinin müxtəlifliyi ilə şərtlənir
və əmək fəaliyyəti prosesində yaranan fikir
ayrılıqlarında təzahür edir. Əmək fəaliyyəti
prosesində işçi və işəgötürənin
mənafelərinin üst-üstə düşmədiyi, bəzən
onların bir-birinə zidd olması çox vaxt onlar
arasında münaqişələrə gətirib
çıxarır.
Münaqişə
işçi və işəgötürən arasında tənzimlənmədikdə
həm ayrıca bir işçinin, həm də bütün əmək
kollektivinin mənafeləri ilə bağlı olan əmək
mübahisəsinə çevrilir. İşgötürən
tərəfindən hüquqauyğun və əsaslandırılmış
hər hansı hərəkət işçi tərəfindən
onun hüquqlarını və qanunla qorunan mənafelərini
pozan hərəkət kimi də qiymətləndirilə bilər.
Əmək
mübahisələri qanunla tənzimlənir. Əmək
hüquq münasibətlərinin subyektləri tərəfindən
müxtəlif cür qiymətləndirilməsi, tərəflərin
bu fikir ayrılığını birbaşa
danışıqlar yolu ilə tənzimləməyə cəhd
göstərməsi, fikir ayrılığını
danışıqlar yolu ilə tənzimləyə bilmədikdə
onun həlli üçün səlahiyyətli orqana müraciət
etmələri qanunda nəzərdə tutulub.
Fərdi
əmək mübahisələrindən başqa, kollektiv əmək
mübahisələri də var. Bu halda fikir
ayrılıqları kollektiv xarakter daşıyır. Bunda təzahür
edir ki, mübahisə tərəflərindən birini müəyyən
təşkilati birliyə (həmkarlar ittifaqının
üzvləri, təşkilatın işçiləri) malik və
ümumi sosial-əmək mənafeləri ilə birləşən
işçilər təşkil edir.
İşçi hansı şərtlərlə
əmək müqaviləsi bağlamalıdır?
Hüquqşünas Azər Quliyev izah edir ki, əmək müqaviləsində məcburi nümunələrə və Əmək Məcəlləsinin şərtlərinə əməl edilməlidir. Burada iki müstəqil tərəf var. Ola bilər ki, şərtlər hansısa tərəfi qane eləməsin. Misal üçün, işə götürən əmək müqaviləsinə hansısa şərt yazır, işə girən işə götürənlə mübahisə etmədən əmək müqaviləsini bağlamaya bilər. İşçi hansısa şərti əmək müqaviləsinə daxil etdikdə isə fikir ayrılığı yaranacaq, bu halda işə götürən əmək müqaviləsini bağlamayacaq".
Hüquqşünas
onu da bildirdi ki, qanunla tərəflər müstəqil olsalar
da, tərəflərin müstəqil olmasından nadir hallarda
söhbət gedir. 95 faiz halda çox şey işə
götürənin iradəsindən asılıdır. Azər
Quliyev:
"Yəni
5 faiz halda işə qəbul olanların istəyi həyata
keçir, onlar elə peşə sahibləridir ki, işə
götürən şəxsin ehtiyacı var. Bu zaman
işçilər hansısa bir şərti diktə edə
bilir. Əksər hallarda işə götürənin
işçilərlə əmək müqaviləsi
bağlamasında heç bir fikir ayrılığı
olmur".
Qanunla
tərəflərin hüquqları qorunsa da, məcəllənin
şərtlərinə əməl edilmir. Azər Quliyev:
"Əmək
Məcəlləsində yazılır ki, işə
götürən işçinin hüquqlarını məhdudlaşdıra
bilməz. Məcəllə işçiyə müəyyən
hüquqlar verir ki, öz şərtlərini diktə etsin. Amma
praktikada bu, belədir ki, işçi hansısa şərti
irəli sürürsə, həmin şərti işə
götürən istəmir, işçi ilə əmək
müqaviləsi bağlamır. Məsələn, Neft Şirkətində
işçilərin 99 faizində nəinki işə
götürənlə fikir ayrılığı olur, onlar
heç əmək müqaviləsini oxumurlar da. Sadəcə,
işçi dəvət edilir və əmək müqaviləsini
oxumadan imzaladırlar".
Əmək müqaviləsinə nəzarət
edən orqanların səhlənkarlığı
Hüquqşünas Əmək Məcəlləsinin
müvafiq bəndlərinin
işə götürən tərəfindən
pozulmasının səbəblərini də izah
etdi:
"Bunun
bir neçə səbəbi var; birinci olaraq iş yerlərinin
az olmasıdır. Bu da əsas səbəb deyil. İstənilən
halda iş yerləri az olsa da, işə götürən istəyir
elə bir müqavilə bağlasın ki, sabah işçini
rahat şəkildə işdən çıxarsın. Bizdə əmək müqaviləsinin
bağlanmasına dövlət nəzarətini həyata
keçirən orqan var,
ictimai qaydada isə nəzarəti həmkarlar
ittifaqı həyata keçirir. Əslində bu iki təşkilat - biri dövlət nəzarətini,
digəri ictimai nəzarəti
həyata keçirən orqan
kimi əmək
müqavilələrinə nəzarət etməlidir". Amma praktikada bu yoxdur.
Azər
Quliyev əmək müfəttişlərinin ildə bir dəfə
bütün müəssisələrdə yoxlama aparmaq
hüququnu xatırladır. Bu yoxlamalar işə götürən
şəxsin məsuliyyətini artırmış olardı:
"İşə götürən fikirləşməlidir
ki, əmək qanunvericiliyini həyata keçirən orqan gəlib
həm inzibati məsuliyyətə, həm intizam məsuliyyətinə,
həm də cinayət məsuliyyətinə cəlb edə
bilər".
İşçinin iddiasını
məhkəmədə sübuta yetirməsi çətin olur
Hüquq müdafiəçisi İradə Cavadova qeyd etdi ki,
əmək müqaviləsi
bağlanarkən işə götürən Əmək Məcəlləsinin
bütün bəndlərini
qeyd edir: "İşə götürən
işçi götürməsi
ilə bağlı elan
verir və elanda şərtlərini
yazır. Həmin
elandan da bəlli olur ki, hansı işçinin hansı vəzifələri
var. İşçi narazı qaldıqda fikrini bildirə bilər.
Reallıqda isə işçi işə gəldiyi zaman, təbii
ki, işə götürənin şərtləri ilə
razılaşır. Lakin bəzən olur ki, müqavilədə
başqa şərtlər göstərilir. Misal
üçün, işə götürən müqavilədə
85 manat əməkhaqqı göstərəcək, lakin 150
manat civarında və yaxud daha başqa rəqəmdə əməkhaqqı
verəcəyini deyə bilər. Əgər işçi
bununla razılaşırsa, iki tərəfin arasında belə
bir sövdələşmə əmələ gəlir. Bunun
şahidi də olmur. Şərtlərə əməl
olunmadıqda məhkəmədə şərtləri sübut etmək çətin olur".
İradə Cavadova işə götürənlə
işçi arasında əmək müqaviləsinin
bağlanma şərtlərindən də danışdı. Hüquq müdafiəçisi
bildirdi ki, işçi tərəfindən bəlli olmayan səbəblərdən
əmək müqaviləsi 1 illik və yaxud 2 aylıq
bağlanır. Onun sözlərinə görə,
şərait dəyişdiyi halda işçi həmin
müqaviləyə hansısa müddəaları daxil etmək hüququna malikdir.
Hüquq müdafiəçisi işçinin fikir
ayrılığına görə birtərəfli şəkildə
əmək müqaviləsi pozulduğu halda məhkəməyə
müraciət etmək hüququnun olduğunu qeyd etdi. Ekspert bildirdi ki, əksər
hallarda işə götürənlə işçinin fikir
ayrılığı tam göstərilmir. Vəkilin sözlərinə
görə, belə olan halda tərəfin iddianı məhkəmədə
müdafiə etməsində çətinliklər
yaranır. Müdafiəçinin bildirdiyinə görə, bəzi
hallarda isə işçinin məhkəmədə bir
sıra hüquqları da nəzərə alınır:
"İşçinin siyasi mənsubiyyətinə, irqi,
milliyyətçi məsələlərinə görə əmək
müqaviləsinin pozulmasına konstitusiyada da yol verilmir. Buna görə də işçi məhkəməyə
müraciət edə bilər və bunu sübuta yetirə
bildiyi halda haqlı olaraq məhkəmənin qərarını
da ala bilər".
Hüquq müdafiəçisi bildirdi ki, əmək
müqaviləsi bağlanan zaman siyasi baxışlara görə,
irqi ayrı-seçkilik və digər ayrı-seçkiliklər
olmamalıdır. Onun sözlərinə görə, burada işə götürənlə
işçi bərabər
hüquqludurlar.
İradə Cavadova əmək
müqaviləsinin birtərəfli
qaydada pozulmasına qanunun yol vermədiyini
xatırladır: "Əgər
hansısa bir müddətə əmək
müqaviləsi bağlandığı
göstərilibsə, işə
götürənin əmək
müqaviləsinə birtərəfli
qaydada xitam verməsi yolverilməzdir.
Məsələn, 6 ay və yaxud
1 illik müddətdə
bağlanan müqavilənin
başa çatması
ilə bağlı xitam verilibsə, müddətin başa çatması ilə izah edilir. Şirkətin iflasa uğraması
ilə bağlı əmək müqaviləsinə
xitam verildiyi halda digər üsullardan istifadə edilir. Bu da
Əmək Məcəlləsi
ilə tənzimlənir.
Şirkət iflasa uğraması
ilə bağlı işçilərə xəbərdarlıq
edir, konpensasiyalar ödənilir. Təbii ki,
bu zaman da tam razılaşma olmur. Amma işçinin bu
vəziyyətdən xəbəri
olur. Əgər işçi bundan
narazıdırsa, bir
ay müddətində məhkəməyə
müraciət edə
bilər. Lakin işə
götürənin bir
qayda olaraq işçinin xəbəri
olmadan əmək müqaviləsinə xitam
verməsi mümkün
deyil".
Tətbiq olunan cəzalar
Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi yanında Dövlət Əmək
Müfəttişliyi Xidmətinin (DƏMX) sektor
müdiri Nizami Əhmədov
bildirdi ki, onun çalışdığı qurum Əmək Məcəlləsi və əmək
qanunvericiliyinə dair digər
normativ hüquqi aktların tələblərinə
əməl olunmasına dövlət nəzarətini həyata
keçirir. Bildirdi ki, Əmək Məcəlləsində əməyin
mühafizəsinin əsas prinsipləri təsbit edilib. Məsələn, işçinin
həyat və sağlamlığının istehsal
fəaliyyətindən üstün
tutulması prinsipi var.
Nizami Əhmədov qeyd
edir:
"Əmək
müqaviləsi bağlanmadan işə cəlb olunan
işçilərin sosial müdafiəsinin təmin edilməsində
çətinlik yaranır, əmək haqlarının ödənilməsi
qeyri-rəsmi qaydalarla aparılır. İşəgötürənlər
dövlət ayırmalarından yayınır və vətəndaş
təqaüd almaqdan məhrum olur. İstehsalatda baş
vermiş bədbəxt hadisə nəticəsində xəsarət
aldıqda və ya öldükdə zərərə görə
ödəncin alınmasında problem yaranır. Tərəfimizdən
aparılmış təhlilə əsasən, əmək qanunvericiliyinə
əməl olunmasına dövlət nəzarəti zamanı
aşkar olunmuş pozuntuların əksəriyyətini (təqribən
20-25%-ni) işçilərlə əmək müqaviləsinin
bağlanmaması və ya onun şərtlərinin yerinə
yetirilməməsi təşkil edir".
O
bildirdi ki, son üç ildə işçilərin əmək
fəaliyyətinin leqallaşması nəticəsində
DSMF-yə yönəlmiş məcburi ayırmanın
miqdarı 106 milyon manat, əməkhaqqından tutulmaların məbləği
isə 68 milyon manat olub. Nizami Əhmədovun bildirdiyinə
görə, 2010-cu il ərzində 20 halda əcnəbilərin
xüsusi razılıq (lisenziya) alınmadan əmək fəaliyyəti
ilə məşğul olması faktı aşkar edilərək
işəgötürənlərə 328 min manat məbləğində
cərimə tətbiq edilib.
"Cərimələrdə cəza
kifayət qədər ciddidir"
Nizami
Əhmədov cərimələrin məbləğinin kifayət
qədər ciddi olduğunu deyir: "Cərimə 500 manatdan
35 000 manatadəkdir. Cərimənin ödənilməsi işəgötürəni
aşkar olunmuş qanun pozuntusunu aradan qaldırmaq məsuliyyətindən
azad etmir".
Nizami
Əhmədov bildirdi ki, Əmək Məcəlləsinin 30-cu
maddəsinə görə, kollektiv müqavilə
imzalandıqdan sonra bu müqavilənin bir nüsxəsi məlumat
üçün işəgötürənlər tərəfindən
DƏMX-yə təqdim edilməlidir. Sözlərinə əlavə
edir:
"İşçilərin əmək,
sosial, iqtisadi hüquqlarının qorunması, qeyri-leqal əmək
münasibətlərinin aradan qaldırılması və
layiqli əməyin təmin olunması üçün Əmək
və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi ilə Həmkarlar
İttifaqı Konfederasiyası arasında birgə tədbirlərin
həyata keçirilməsinə və bu səpkidə yeni əlaqələr
qurulmasına ehtiyac vardır".
Hacı ZEYNALOV
Ayna.- 2011.- 5 mart.- S.19.