"Bu ikinci Ərəblinski hardan
çıxdı?"
Sidqi Ruhulla - 125
Keçmişin
görkəmli aktyoru Sidqi Ruhullanın 125 illik yubileyidir. Onun fəaliyyəti
teatr tarixinin inkişafı ilə qırılmaz surətdə
bağlı olmuş, bu mühitdə şöhrətlənmişdir.
Gənclik illərində "Vətən" dramında
Sidqi rolunu məharətlə ifa etdiyindən
yoldaşlarının təklifi ilə Sidqi təxəllüsünü
qəbul etmişdir.
Sidqi
Ruhulla (1886, 28 mart - 1959, 5 may) öz müəllimi H.Ərəblinskiyə
çox bağlı olmuşdur. S.Mümtaz adına Azərbaycan
Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət arxivində
şəxsi fondunda (Fond 519) saxlanılan sənədlərdən
aydın olur:
"N.B.Vəzirovun
"Müsibəti-Fəxrəddin" əsərində
Rüstəm bəy rolunu Ərəblinski özü ona təklif
etmişdir. Bu əsəri balaca bir otaqda məşq edərkən
müəllimi Ərəblinskinin ona göstərdiyi hər hərəkətə,
hər bir danışıq qaydasına fikir vermişdir. Hətta
Rüstəm bəy rolunu səhnədə oynarkən Ərəblinskinin
ona göstərdiyi hərəkətləri səhnədə
elə göstərmişdi ki, Haqverdiyev birinci pərdədən
sonra səhnəyə gəlib Ərəblinskiyə "Bu
ikinci Ərəblinski haradan çıxıbdır"
demişdir.
...Həmişə
yaxşı aktyor olmağı düşünürdü. Əlyazmalarından
oxuyuruq: "Məşğələlərdən sonra evə
gəlib Rüstəm bəy rolunu öyrənirdim.
Eşitmişdim ki, Ərəblinski həmişə bir rolu
hazırlayanda qoca anasını yanına
çağırıb onu tərəfi-müqabil tutub, onunla
danışarmış. "Mən nə edəcəyimi
düşünürdüm, çünki özümü Ərəblinskiyə
oxşatmaq istəyirdim, o vaxt mən sənəti məhz onda
görürdüm. Rolun bir parçasında çox çətinlik
çəkirdim. Rüstəm bəyin oğlu Mahmud bəyin
meyitini onun evinə gətirirlər, Rüstəm bəy
meyitin üzərində ağlayır. Mən həmin
parçanı hazırlamaq üçün nə edəcəyimi
bilmirdim. Bu vaxt Ərəblinskinin anasını qabağına
qoyub danışmağı yadıma düşdü.
Çarpayıdan yorğanı götürüb meyit əvəzinə
yerə uzatdım və nəticədə Bakıda
qaldığım evdən qovuldum".
O zamanlar
tamaşa vermək üçün icazə almaq çox
çətin idi. Ya gərək senzor tərəfindən icazə
verilmiş əsərlərin kataloqu, ya da çap olunmuş
afişalar olsun. S.Ruhulla yazır:
"Mən
rayonlara gedəndə əvvəlcə icazə verilmiş əsərin
adını, altında icazəsiz əsərin adını
xırda yazardım. İcazəsiz tamaşa
oynadığım üçün jandarma idarəsindən gəlib
səhnəni əhatə etdilər. Pərdə enən kimi
suflyordan pyesi götürdülər və mən bir neçə
gün həbsdə qaldım".
Cəfər
Cabbarlı S.Ruhulla haqqında yazmışdır: "Sidqinin ən
böyük xidməti odur ki, çar istibdadının ən
ağır günlərində Azərbaycanda bütün
şəhərləri, kəndləri və xırda
obaları belə dolaşmış və o zamana qatı
qaranlıq arasında teatr işığı
aparmışdir".
S.Ruhulla
Güney Azərbaycanın baş şəhəri Təbrizdə
milli teatrın təməlini qoymuşdu. Təbrizdə olarkən
yerli azərbaycanlı ziyalılardan, sənətə rəğbət
bəsləyənlərdən kiçik dəstə toplayaraq
burada bir neçə tamaşanın quruluşunu vermişdir.
Həmin tamaşalardan Ə.Haqverdiyevin "Bəxtsiz
cavan" dramı və Molyerin "Zorən təbib"
komediyası diqqəti cəlb etmişdi.
Təbrizdən
qayıdandan sonra onun yaratdığı həvəskarlar
truppası öz ana dilində tamaşalar verir və nəticədə
bu truppa professional Azərbaycan teatrına çevrilir. Ruhulla
eləcə də orta Asiyada özbək dilində ilk musiqili
tamaşanın quruluşçusu olmuşdur. Onun aktyorluq fəaliyyəti
bilavasitə qastrollarla əlaqədar idi. O, Rusiyanın bir
çox şəhərlərində, Türkmənistanda,
Özbəkistanda, Dağıstanda, Gürcüstanda,
İranda və bir çox xarici ölkələrdə qastrol
səfərlərində olmuşdur.
Ruhulla
1913-cü ilin yazında Tiflisə qasrtrola gələndə Əbdürrəhim
bəylə birlikdə yerli tamaşaçıların
xüsusi maraq göstərdikləri "Ağa Məhəmməd
Şah Qacar" faciəsini hazırlamışlar. Ruhulla
Qacarı, Əbdürrəhim bəy isə Sadıq xanı
oynamışdır. Teatrşünas İ.Rəhimli yazır
ki, "Fədakarlar Tiflisdə milli teatr sənətimizin
inkişafı sahəsində yorulmaz fəaliyyətlərini
davam etdirirdilər. Bakıda mart qırğınından sonra
aktyorlar pərən-pərən düşmüşdülər.
Aktyor və rejissor Sidqi Ruhulla Bakıdan öz aktyor dəstəsi
ilə Tiflisə gəlmişdi. O burada yerli teatr həvəskarları
ilə "Leyli və Məcnun" (Məcnun - S.Ruhulla),
"Əsli və Kərəm "(Kərəm - S.Ruhulla)
operalarını, "Arşın mal alan" (Soltan bəy -
S.Ruhulla) operettasını, Əbdürrəhim bəyin, Nəcəf
bəyin pyeslərini tamaşaya qoyur.
Teatrla
yanaşı özünü kinoda da sınamışdır.
"Gilan qızı" filmində Hacı Zahid rolunda,
"Tamilla"da - Yolçu, "Hacı Qara"da - Əlimərdan
bəy, "Fətəli xan"da- Rza bəy rollarını
böyük məharətlə ifa etmişdi. Həm teatrda, həm
kinoda oynadığı rollar özünəməxsusluğu,
mürəkkəb xarakterləri ilə fərqlənirdi.
Teatr sənətindəki xidmətlərinə
görə 1931-ci ildə əməkdar artist, 1938-ci ildə Azərbaycanın
Xalq artisti fəxri adlarına, sonralar dövlət
mükafatına layiq görülmüşdü.
Məxluqə MƏMMƏDOVA
Ayna.- 2011.- 19 mart.- S.19.