Büdcə
planlaşdırmasına gender
yanaşması yoxdur
Ekspert
Azər Mehtiyev: "Qanunvericiliyə büdcə işində
gender yanaşmasının tətbiqi ilə bağlı
müddəalar əlavə etmək olar"
(Ardı.
Əvvəli ötən sayımızda)
İqtisadi Təşəbbüslərə
Yardım İctimai Birliyinin rəhbəri, Milli Büdcə
Qrupu İH üzvü Azər Mehtiyev Azərbaycanda gender siyasətini
qiymətləndirir. Gender büdcəsinin tətbiqi,
dünyada bu prosesin həyata keçirilmə təcrübəsindən
danışır. Yürüdülən
gender siyasətinin beynəlxalq səviyyədə
qiymətləndirilməsinin nəticələrini
açıqlayır.
- Nəhayət,
üçüncü istiqamət - ümumi sosial yönümlü xərclər - üzrə
büdcədən sərf edilən vəsaitlərdən birbaşa və dolayısı ilə həm
qadınlar, həm də kişilər faydalanır. Bu xərclərdə
qadın və kişilərin faydalanma
imkanları həmin sahələrdə çalışan
işçilərin (əməkhaqqı ödənişləri
üzrə), xərclərin digər benefisiarlarının (məsələn,
şagirdlər, xəstələr, təqaüdçülər
və s.) cins
bölgüsündən asılıdır. Məsələn,
ölkədə təhsil işçilərinin təqribən
68%-ni qadınlar, 32%-ni kişilər təşkil edir. Yaxud səhiyyə və
sosial xidmətlər sahəsində
çalışanların 77 faizi
qadınların, 23 faizi kişilərin
payına düşür. Deməli, bu sahələrdə əməyin ödənilməsinə
yönəldilən vəsaitin çox
hissəsi qadınlara çatır. Amma
dövlət idarəetməsi, müdafiə və başqa sahələrin işçiləri
arasında kişilər 65-70 %-dir.
Başqa bir misal: 2010-cu ilin sonuna ölkədə bütün
pensiyaçıların 61 faizini, yaşa görə pensiyaçıların isə
66 faizini qadınlar təşkil edib. Deməli, ödənilən pensiya vəsaitinin çox
hissəsi qadınlara verilir. Uyğun olaraq, belə sahələrdə
əməyin ödənməsinə gedən vəsaitin çoxu kişilərə çatır. Oxşar qaydada biz şagirdlərə,
tələbələrə, müxtəlif proqramlar
üzrə, ayrı-ayrı xəstəliklər üzrə dərman
və müalicə məqsədlərinə yönəldilən
vəsaitlər üzrə də faydalanma
imkanlarını cins tərkibinə əsasən
müəyyən edə bilərik. Bütün
xərclər üzrə belə hesablamaları aparmaq olar.
İlk baxışdan belə sadə
misallar və hesablamalar
büdcə vəsaitinin bölünməsində və
istifadəsində ədalətin təmin edildiyini
nümayiş etdirir: bu və ya başqa
sahədə vəsaitin istifadəsi benefisiarların cinsi tərkibinə uyğundur.
Lakin bir qədər dərin hesablamalar
göstərir ki, bütün
sahələrdə qadın və kişilərin say nisbəti ilə onların
faydalandıqları vəsaitlərin məbləğ nisbətləri
arasında hər zaman kişilərin
xeyrinə olmaqla ciddi
fərqlər var. Məsələn,
təhsildə çalışan qadın və kişilərin
say nisbəti 68:32 olduğu
halda, əməyin ödənişinə
yönəldilən vəsait üzrə belə nisbət
55:45 təşkil edir.
Yəni
təhsil sahəsində çalışanların orta aylıq əməkhaqqı qadınlarda
kişilərdən təqribən 20-25 faiz
aşağıdır.
Qadınların
üstünlük təşkil etdiyi səhiyyə və sosial
xidmətlərdə, pensiya təminatında
da biz bənzər durumun şahidi oluruq. Az qala
bütün sahələrdə orta əməkhaqqı üzrə
qadınlarla kişilər arasında fərqlər nəzərə
çarpır. Bu onu
göstərir ki, əməyin daha yüksək ödənildiyi vəzifələrdə
əsasən kişilər çalışır. Büdcənin
gender ekspertizası (və ya
gender büdcəsi) məhz belə "gizli" bərabərsizliyi üzə
çıxarmağa imkan verir.
Beynəlxalq
təcrübədə, bütün
istiqamətlər üzrə büdcə xərclərindən
qadınların faydalanma dərəcəsini
müəyyən etməyə imkan verən
indikatorlar var. Məsələn,
dövlət büdcəsindən Sahibkarlığa Kömək
Milli Fonduna hər il milyonlarla manat vəsait ayrılır. Hər il bu Fondun
sahibkarlara təqdim etdiyi
kreditlərin məbləği 100 milyon
manatı keçir. Ekspertiza
əsasında müəyyən etmək olar
ki, Fonddan kredit alan sahibkarların ümumi sayından neçə faizi qadın sahibkarlardır, habelə
onların aldıqları kreditlərin cəmi məbləği
ümumi kreditin
hansı hissəsini təşkil edir. Yaxud orta hesabla
bir qadın sahibkarla bir kişi sahibkara
verilən kreditin orta
məbləğlərini müqayisə etmək olar. Bunlar gender
bərabərsizliyinin çox ciddi mənzərəsini üzə
çıxarar.
- Gender
büdcəsinin tətbiqi sahəsində ayrı-ayrı
ölkələrin təcrübələrini
araşdırmısınız. Sizcə, indiki
halda Azərbaycanda hansı ölkənin
təcrübəsindən istifadə daha
faydalı olar?
-
Ötən əsrin 80-ci illərindən dünyanın bir çox ölkələrində
gender büdcələşməsi daha geniş tətbiq edilməyə
başlanıb. Bir çox
ölkələrdə bu işin
ciddi və dəqiq mexanizmlərə əsaslanan
qanunvericilik bazası formalaşıb və
icbari qaydalar müəyyən
edilib. Ayrı-ayrı ölkələrdə
bu sahədə fərqli modellər və
təcrübələr mövcuddur. Təbii
ki, həmin təcrübələrin
ölkəmizdə tətbiqi və ya onlardan faydalanma
baxımından maraq doğuran
məqamlar var.
Gender büdcəsinin tətbiqində
ön sırada duran
ölkələrdən biri
Avstraliyadır. Orada bu,
"qadın büdcəsi" adlandırılır. Bu ölkədə ilk
"qadın büdcəsi" 1980-ci ilin
ortalarından tətbiq edilib. Hər il üzrə hökumətin federal
büdcəsini əks etdirən sənədlərin tərkibinə
"qadın büdcəsi" adlı 300 səhifədən
artıq sənədlər toplusu əlavə
edilir. Burada federal büdcənin bütün
xərc istiqamətləri üzrə gender
qiymətləndirmələri əksini tapır.
Fransada 2000-ci ildə qəbul
edilən Büdcə Aktı hökumətdən hər ilin dövlət büdcəsinə gender bərabərliyinin maliyyə təminatını
əks etdirən ayrıca əlavənin daxil
edilməsini tələb edir.
Filippin höküməti
1994-cü ildə gender və inkişaf yönümlü
büdcə siyasətini təsdiqləyib. Tələb
edilir ki, hər bir hökumət strukturu özünün illik
büdcəsinin ən azı 5 faizini gender və inkişaf məqsədlərinə
ayırsın. İndiyədək hökumət bu həddə nail ola bilməsə də, işlər davam etdirilməkdədir.
Böyük Britaniyanın bu sahədəki təcrübəsi də maraq doğurur. Maliyyə Nazirliyi gender büdcəsi
yanaşmasından istifadə barədə öhdəlik götürüb. Bu
prosesdə əsas məsləhətçi və tədqiqatçı
rolunda 1989-cu ildən fəallıq
göstərən Qadın Büdcə Qrupu
çıxış edir. Bu
qrupda tədqiqatçılar, qadın təşkilatları
və həmkarlar ittifaqları təmsil olunur.
Onun başlıca fəaliyyəti
qadınların qərar qəbulunda rolunun
artmasına yönəlib. Qrup gender büdcəsi ilə bağlı məsələlərin
gündəmə gətirilməsi, büdcə ilə
bağlı nəşrlərin hazırlanması,
qadınların büdcə məsələləri barədə
məlumatlandırılması, parlamentarlar
və hökumət üzvləri ilə iş
kimi məsələlərlə məşğuldur.
Yetərincə
maraqlı və öyrənilməsi vacib
olan təcrübələrdən biri Kanadaya məxsusdur. Burada xüsusi qurumlar vasitəsilə gender
büdcələşməsi və büdcə təhlili həyata
keçirilir.
Ölkə
qanunvericiliyinin tələblərinə əsasən,
dövlət strukturları öz strategiya və proqramlarını hazırlarkən
gender yanaşmasını mütləq nəzərə
almalı və bunu müvafiq
sənədlərdə əks etdirməlidir. Ölkədə
Qadınların vəziyyəti üzrə Nazirlik,
Qadınların vəziyyəti üzrə Məsləhət
Şurası, hər bir vilayətdə (ərazidə)
qadınların vəziyyəti üzrə Departamentlər fəaliyyət
göstərir. Bundan başqa,
dövlət strukturlarında qadın maraqlarının
inteqrasiyası üzrə qruplar
yaradılıb. Eyni zamanda,
Kanadada gender büdcəsi
və gender bərabərliyinin təminatı
problemləri ilə məşğul olan
1500-dən çox QHT fəaliyyət
göstərir.
Bu misalları artırmaq olar. Lakin bütün
hallarda əsas olan budur ki, həmin ölkələrdə
hökumət gender büdcəsinin tətbiqində
maraqlıdır və bunun zəruri normativ hüquqi bazası
formalaşdırılıb. Bundan başqa, həmin ölkələrdə
dövlət büdcəsi konkrat məqsədli
proqramlar əsasında tərtib olunur. Hər bir nazirlik, komitə, agentlik və
s. büdcədən istədiyi vəsaiti
hansı işlərə sərf edəcəyini və bunun müqabilində konkret
hansı sosial nəticələrə nail olacağını göstərməlidir.
Hətta dövlət qurumlarının saxlanmasına
ayrılan vəsaitin məbləği də dəqiq məqsəd
və hədəflərin göstərildiyi konkret
proqramlar əsasında aparılır. Bu isə büdcənin gender
yanaşmasının tətbiq imkanlarını
artırır. Bizdə tətbiq olunan
büdcə planlaşdırması isə hələ də vəsaitlərin
inzibati qurumlar
arasında bölgüsündən uzağa
getmir.
- Həm yuxarıda qeyd etdiklərinizdən, həm də xarici təcrübələrdən aydın olur ki, gender
büdcəsi ölkədə həyata keçirilən sosial-iqtisadi siyasətin, xüsusilə gender siyasətinin mühüm
tərkib hissəsi kimi
çıxış edir.
Bu baxımdan hazırda ölkədə həyata
keçirilən gender siyasətini necə
qiymətləndirmək olar? Bu, qərarların qəbulunda
qadınların rolunun artmasına
aparırmı?
- Tamam doğrudur. Əslində
gender büdcəsindən danışarkən
ilk növbədə ölkədə məhz
gender bərabərsizliyinin aradan qaldırılmasına yönəlik
siyasətə diqqət yetirməliyik. Azərbaycan mövcud beynəlxalq konvensiyalara
qoşulub, son illər
bu sahədə bir
sıra normativ hüquqi
sənədlər qəbul edilib və
ümumiyyətlə, gender məsələlərindən
çox danışılır. Sanki elə təsəvvür
yaranır ki, ölkəmizdə gender bərabərsizliyinin aradan
qaldırılması və qərarların qəbulunda
qadınların iştirakının artırılma məsələsi
hökumətin kifayət qədər diqqət mərkəzindədir.
Lakin bir qədər diqqətli
araşdırmalar göstərir ki, əksər hallarda bu sahədə
görülən işlər görüntü xarakteri
daşıyır. Məsələn, son parlament seçkilərində
deputatlığa namizəd olan qadınların sayı əslində
elə də çox deyildi. Lakin onların da az bir hissəsi
prosesə müstəqil şəkildə qoşulmuşdu.
Qadın namizədlərin əksər hissəsi
"yuxarıdan" məsləhət əsasında prosesə
qoşulmuşdu. Yekunda isə həqiqətən siyasətlə
məşğul olmaq istəyən qadınlar deyil, məhz
"yuxarı"ların məsləhət bildikləri Milli
Məclisə düşüblər. Həm də bu zaman
parlamentdə qadınların olmasını təmin etmək əsas
hədəf kimi götürülüb. Onların nə qədər
fəal olduqlarını hamımız görürük. Yaxud
son bələdiyyə seçkilərində də biz eyni
ssenarinin şahidi olduq.
Yürüdülən gender siyasətini
beynəlxalq səviyyədə qiymətləndirmənin nəticələri
də sizə maraqlı ola bilər. Bu ilin sentyabrında BMT
dünya ölkələrində qadınların vəziyyəti
haqqında hesabatı açıqladı. Hesabatda
dünyanın 165 ölkəsində 5 göstərici - ədalət,
təhsil, səhiyyə, iqtisadiyyat və siyasət - üzrə
qadınlara münasibət müəyyən edilib. Həm hər
bir göstərici, həm də yekun indeks 100 ballıq
şkala üzrə qiymətləndirilib. Azərbaycan yekunda
71.7 balla 165 ölkə arasında 77-ci yerdə qərarlaşıb.
Ayrı-ayrı göstəricələrə
gəldikdə, ölkəmizdə qadılara münasibətdə
ədalətlilik 75.1, təhsil 95.6, səhiyyə 76.1,
iqtisadiyyat 79.0 balla qiymətləndirilib. Azərbaycan
üçün ən pis göstərici məhz siyasətdə
qadınların iştirakı ilə bağlıdır - 12.7
bal. Bu, əslində dünya ölkələri arasında da ən
pis göstəricilərdən biridir. Bu göstərici
üzrə yalnız 7 ölkənin balı Azərbaycandan
aşağı olub. Bunların sırasında Liviya (12.6 bal),
İran (12.1), Əlcəzair (12.0), Myanma (7.5), Papua Yeni Qvineya
(7.7) Səudiyyə Ərəbistanı (5.0) var. Hətta
Pakistan (19.3), Əfqanıstan (16.6), Mərakeş (17.8),
İordaniya (19.2) kimi ölkələrdə bu göstərici
bizdən yüksək olub. Bu, qadınların qərar qəbulu
prosesində iştirak imkanlarını və səviyyəsini
nümayiş etdirən mühüm göstəricidir.
Diqqət yetirin: Azərbaycanda hazırda
mövcud olan siyasi partiyalardan heç birinin rəhbəri
qadın deyil. İndiyəcən yalnız bir qadın siyasi
lider - Lalə-Şövkət xanım üzdədir. Faktiki
olaraq ortada siyasi fəallıq nümayiş etdirən və
ölkə səviyyəsində tanınan qadınlar
görünmür.
Gender bərabərsizliyinin aradan
qaldırılması qadınların ictimai-siyasi həyatda fəallığının
artırılmasını tələb edir. Qadın
maraqlarının ən yaxşı
daşıyıcıları və bu maraqların təminatı
uğrunda daha yaxşı mübarizə aparanlar elə
qadınlar özləri ola bilər. Ona görə də
qadınların təşkilatlanmasına, onların real
ictimai-siyasi birliklərinin yaranmasına diqqət
artırılmalıdır. Yeri gəlmişkən, son zamanlar
gənclər arasında ictimai-siyasi fəallığı ilə
seçilən və ümid gətirən qadınlar və
qadın təşkilatları formalaşmaqdadır.
-
Qadın millət vəkilləri nə gender büdcələşməsi,
nə də qadınların digər problemlərini ciddi şəkildə
qabarda bilir. Elə özləri də ictimai-siyasi həyatda fəallıq
nümayiş etdirmirlər...
- Fikrinizi bölüşürəm. Əslində
bu, onların necə seçilmələri ilə birbaşa əlaqəlidir.
Onlar parlamentdə təmsil etdikləri qrupların
maraqlarına uyğun hərəkət edirlər. Yalnız
bir neçə fəal qadın millət vəkilinin
adını çəkmək olar. Məsələn, vaxtilə
millət vəkili olan Gültəkin Hacıyeva xarici siyasət
məsələlərində kifayət qədər fəal
idi. Hazırda Qənirə Paşayeva müxtəlif istiqamətlərdə
ictimai-siyasi fəallıq göstərir. Gülər Əhmədovanın
uşaq məsələləri üzrə fəallığı
diqqət çəkir. Lakin hətta onlar da parlamentdə
gender büdcəsi məsələsini indiyədək səsləndirməyiblər.
Ölkəmizdə gender büdcəsinin
tətbiqinə nail olunmasında vətəndaş cəmiyyətinin
fəallığının artırılmasına ehtiyac var. Bu
istiqamətdə ayrı-ayrı QHT-lər tərəfindən
kiçik layihələr həyata keçirilsə də, hələlik
sistemli və davamlı işlər qurulmayıb. Bu məsələdə
qadın təşkilatlarının daha çox fəallıq
nümayiş etdirməsi məqsədəuyğun olardı.
Bu, Milli Büdcə Qrupunun (MBQ) da marağında olan bir məsələdir..
Aynurə
Ayna.-
2011.- 5 noyabr.- S.16.