Aynur Camalqızı:
"Milli-mənəvi dəyərlərə hörməti qadınlı-kişili
hər kəsdən gözləmək lazımdır"
İnsanların
ədəbiyyata, musiqiyə münasibəti dəyişdikcə
problemlərlə daha az üzləşəcəyik
Cəmiyyətdə mənəvi
aşınmalardan danışılanda daha çox
keçmiş illərlə müqayisə aparılır.
"Əvvəllər belə deyildi" - tipli nostalgiya var.
Şübhəsiz, bizim günlərdə dəyişən
çox şey var. Lakin hər şey pisliyə doğru dəyişib?
- sualına cavablar eyni deyildir.
Qadın Konsensus Mərkəzinin
direktoru, keçmiş millət vəkili Aynur Camalqızı
hesab etmir ki, keçmişdə hər şey daha
yaxşı, daha gözəl olub. Xatırladır ki, hər
zamanın öz problemləri olub:
"Məsələn, sovet dönəmində
orta məktəb dərsliklərində, ədəbiyyatda bizə
uzun müddət Qaçaq Nəbinin Həcərini fədakarlıq
və qəhrəmanlıq, min kişinin içində
baş çıxaran, kişi kimi möhkəm, etibarlı
qadın olaraq təqdim ediblər. Təhtəlşüurumuza
yeridiblər. Bizim nəzərimizdə qadın simvolu
Koroğlunun Nigarı və ya Nəbinin Həcəri olub.
Ancaq sovet dövrü bitəndən sonra bəlli oldu ki,
heç də hər şey bizə təqdim edilən kimi
deyilmiş. Mətbuatda bu barədə yazılıb, ədəbiyyatçılardan
biri araşdırmışdı ki, Qaçaq Nəbi öləndən
sonra Həcər 5 dəfə ərə gedib. Hətta sonuncu
ailə qurduğu kişi milliyyətcə erməni olub.
Bilirsiniz ki, əri qəhrəmanlıqla ölən, həlak
olan kişinin arvadının başqasına ərə getməsi
mentalitetimizdə məqbul sayılmır. Amma bu qadın uzun
müddət bizə mənəviyyat və əxlaq rəmzi
kimi qəbul etdirilib. Ona görə də bu cür məsələlərə
"mütləq belə olmalıdır" nöqteyi-nəzərindən
yanaşmaq doğru deyil. Təbii ki, burada fikirlər
haçalana, mənim fikirlərimlə də kimlərsə
razılaşmaya bilər. Ümumiyyətlə, bu tipli məsələlərdə
ortaya konkret bir resept qoymaq çətindir".
Müsahibim deyir ki, bütövlükdə
kütləvi informasiya vasitələrinin, xüsusən də
televiziyanın tərbiyəvi əhəmiyyəti çox
böyükdür.
Çünki televiziya hər kəsin evindədir.
O, hər birimizin çağırılmamış
qonağıdır. Bəlkə də ən
yaxın qohum-əqrəbalarımızdan çox, televiziya
ekranlarından gördüyümüz simalarla
"yaxın" ünsiyyətdə oluruq. Ancaq bizim telekanallarda daha çox əyləncəli
verilişlərin, bu verilişlərdə toyxana müğənnilərinin
meydan sulaması insanların, xüsusən gənclərin
zövqünün korlanmasına gətirib
çıxarır. A.Camalqızı:
"Əksər gənclərə sual
versəniz, həmin toyxana müğənnilərini az qala
bizim klassiklərlə bərabər tutarlar.
Çünki onlara seçim imkanı verilməyib.
Əgər televiziya kanallarında keyfiyyətli musiqi ilə
hazırda daha çox təqdim olunan "musiqi"nin fərqi
göstərilsəydi, məsələn, Müslüm
Maqomayevin, Şövkət Ələkbərovanın, Rəşid
Behbudovun mahnıları da həmin müğənnilərin
mahnıları qədər səsləndirilsəydi,
populyarlaşdırılsaydı, onda insanlarda seçim
imkanı yaranardı. O zaman insanlar ayırd edə bilərdilər:
gözəl səs sahibi hansıdır, səsi olmayan
hansıdır. Ancaq bu seçimi edə bilmədiyimizə
görə ciddi problemlər yaranır".
Bəllidir ki, insanların milli-mənəvi
dəyərlərə münasibətinin,
dünyagörüşünün formalaşmasında
televiziya ilə yanaşı, ədəbiyyatın da geniş
imkanları var. Müsahibim də düşünür ki, gənclərə
mütaliə vərdişini aşılamaq üçün
bu tip verilişlərin, eyni zamanda mətbuatda da
yazıların olmasının böyük əhəmiyyəti
var:
"Doğrudur, son illər ədəbiyyata
müəyyən meyillənmə yaranıb.
Ancaq bütövlükdə götürəndə
bizim cəmiyyət olaraq kitab oxumaq səviyyəmiz Rusiya,
Türkiyə kimi ölkələrlə müqayisədə
xeyli aşağıdır. Bu da əslində
çox qorxulu tendensiyadır. Rusiyada
yazıçı Pelevinin yeni kitabı 5-10 min tirajla çap
olunandan iki saat sonra həmin kitabları kitab
mağazalarından tapmaq olmur. Eləcə də
Türkiyədə Əlif Şəfəqin "Aşk"
romanı yarım milyon tirajla çap olundu və demək olar
ki, bir kitab da yerdə qalmadı. Ancaq bizdə
kitab 500 və ya ən yaxşı halda, 1000 tirajla çap
olunur, onun heç 200 alıcısı tapılmır. Bu, əslində cəmiyyətin mənəvi
deqradasiyasının, onun mənəvi cəhətdən nə
qədər yoxsullaşmasının göstəricisidir.
Ümumiyyətlə, bizim insanların ədəbiyyata,
musiqiyə münasibəti dəyişməlidir. Münasibət dəyişdikcə biz də bayaqdan
haqqında danışdığımız problemlərdən
get-gedə xilas olacağıq. Nə qədər
ki, cəmiyyətin elmə, təhsilə, ədəbiyyata,
musiqiyə münasibəti dəyişməyib, biz belə
problemlərlə üzləşəcəyik".
***
A.Camalqızı bir məqama da diqqət cəkdi:
"İstənilən məsələlərlə
bağlı müzakirə aparsaq, görərik: cəmiyyət,
təəssüflər olsun ki, hər şeyi qadından
gözləyir - qəhrəmanlığı da, fədakarlığı
da, əxlaqı da, namusu-qeyrəti də. Ancaq
Allah qadınla kişini bərabər yaradıb, onlara bərabər
imkanlar verib, qanunlarımızda da qadınlarla kişilərə
bərabər hüquqlar tanınır, biri o birindən
üstün sayılmır. Həmişə örnək
gətirdiyimiz Avropada da qadınla kişi
arasında bərabərlik işarəsi qoyulub. Ümumiyyətlə, bütün müəssisələrdə
onlara bərabər imkanların yaradılması tələb
olunur. Və qadınla kişi bu ölkələrdə
bütün sferalarda gerçəkdən də bərabərdirlər".
Bəs bizdə niyə vəziyyət fərqlidir?
Sualı cavablandıran həmsöhbətim
düşünür ki, bu, mentalitetimizdəki bir sıra
qüsurlu məqamlarla bağlıdır:
"Niyə hər şeyi qadından tələb
edirik? Axı, qadın daha zərif
və zəif məxluq hesab olunur. Elə
isə, niyə bütün fədakarlıqları ondan
gözləyək? Fikir vermisinizsə, adətən kişi haqqında hər hansı bir
söz-söhbət, şayiə yayılanda heç kəs
onun reallıq, yoxsa yalan, böhtan olduğunu müzakirəyə
çevirmir. Hesab edilir ki, o, kişidir və onun haqqında hər
şey danışıla bilər və o, kişi
olduğu üçün nə istəsə, edə bilər.
. Ancaq qadın haqqında hətta
bir böhtan yayılanda belə "bəlkə ona şər
atırlar" deyə heç kəs araşdırmaq istəmir.
Qadın bütün cəmiyyətin və ya
onu tanıyan insanların müzakirə və qınaq obyektinə
çevrilir. Təbii ki, bunu pisləyirəm
və hesab edirəm ki, əxlaqi, milli-mənəvi dəyərlərə
hörməti təkcə qadınlardan yox,
qadınlı-kişili hər kəsdən - bütün
insanlardan gözləmək, ya ummaq lazımdır".
A.Camalqızı söhbətində onu da
vurğuladı ki, ümumiyyətlə, qadınların əxlaq
mövzusunda yüksəkdən danışmasının əleyhinəyəm.
Çünki onun fikrincə, qadın əxlaqdan
danışanda çox çirkin görsənir:
"Qadın, sadəcə, əxlaqlı
olmalıdır, əgər bacarırsa.
Bacarmırsa, susmalıdır. Cəmiyyətimizin
də gözləntisi budur: qadın əxlaqlı
olmalıdır! Əxlaqdan danışmaqdan
çox əxlaqlı olmağa
çalışmalıdır. Əxlaqı
olmaq nədir? Bu məsələyə hərə
bir prizmadan yanaşa bilər. Mənim düşüncəmə
görə, əxlaqlı olmaq - yalan danışmamaq,
başqalarına pislik etməmək, heç kəsin
dedi-qodusu ilə məşğul olmamaq, arxasınca
danışmamaq, başqalarının həyatına
müdaxilə etməməkdir. Əxlaqlı
olmaq - Vətənini, torpağını sevmək, insanlara
sevgi və sayğı ilə yanaşmaqdır. Başqalarının uğuruna qüssələnmək
deyil, sevinməkdir. Düşünürəm
ki, əxlaqlı insanları təkcə cəmiyyət yox,
Allah da dəyərləndirir".
***
Hər gün efirdən, mətbuatdan cəmiyyətdə
dəhşətli cinayət hadisələrinin, qətllərin
baş verdiyinin şahidi oluruq. Mərkəz direktoru hesab edir ki, insanların aqressivləşməsi
onların biliksizliyi, təhsilsizliyi, savadsızlığı
ilə əlaqəlidir. Çünki insan
nə qədər elmli olursa, mütaliə edirsə, eyni
zamanda tərbiyələnirsə, bu, onun şəxsiyyət
kimi formalaşmasında ciddi önəm daşıyır.
Cinayət hadisələrini o insanlar törədir
ki, onların təhsili, savadı yoxdur və elələri
çıxış yolunu başqalarına zərər verməkdə
görürlər.
"Əslində, İslam dinində
intihar ən böyük günah sayılır.
Ancaq mətbuat səhifələrindən 12-13
yaşlı uşaqların intihar etməsi ilə
bağlı xəbərləri oxuyanda dəhşətə gəlirəm.
Bu yaşda uşağın hansı
problemi ola bilər ki, intihara əl atsın? Mən
çox narahatam ki, niyə insanlar bu qədər aqressivdir?
Niyə insanlar başqalarına əziyyət
verməkdən, zülm-zillət verməkdən qorxmur? Hesab edirəm ki, bu kimi məsələləri
müzakirə edib çıxış yollarını
axtarmaq lazımdır".
A.Camalqızı bu fikirdədir ki, maddi zənginliklər
heç də həmişə insanı xoşbəxt eləmir.
Ancaq insan mənən zəngin olanda hər
çətinliyə, əzab-əziyyətə qalib gələ
bilir. Misal çəkir:
"Milli Qəhrəman Mübariz
İbrahimov çox sadə ailədə doğulub.
Ancaq görün onun içində Vətən
sevgisi, torpaq məhəbbəti nə qədər
güclüydü ki, belə bir qəhrəmanlığa, fədakarlığa
imza ata bildi. O, öz həmvətənlərinin ürəyində
düşmənə qalib gəlməyin nə qədər
asan olduğunu göstərdi. Və qalib kimi öldü! Əgər insanın ürəyində Vətən,
torpaq sevgisi varsa, onun hər şeyə münasibəti fərqli
olur. Ümumiyyətlə, mən
düşünürəm ki, sevgi mədəni hadisədir.
Əgər insan əxlaqlıdırsa, mədənidirsə,
o, valideynlərini də, millətini də, Vətənini də
sevir, sevə bilir. Əgər insanın əxlaqı
yoxdursa, ondan nə yüksək vətənpərvərlik, nə
millətinə, nə dövlətinə, nə də
valideynlərinə yüksək münasibət gözləmək
olar".
Müsahibim onu da bildirdi ki, əslində
sadaladığı bu məsələlərlə
bağlı müəyyən dövlət proqramları var. Məsələn,
dövlətin gənclər siyasəti, gənclərdə vətənpərvərlik
ruhunun aşılanması ilə bağlı ölkə
başçısının sərəncamları var. Bu
istiqamətdə dövlət tərəfindən tələb
olunan addımlar atılıb. Ancaq elə məsələlər var ki, onları
inzibati üsullarla, inzibati metodlarla reallaşdırmaq,
doğrudan, çətindir. Cünki hər
bir uşağın tərbiyəsi onun ailəsindən
başlayır. Sonra uşaq bağçasında, orta məktəbdə,
daha sonra ali məktəbdə davam
etdirilir:
"Yəni hər bir insan öz işində
məsuliyyətli olsa, onda bu problemlər də ortaya
çıxmaz. Valideynin yaxşı
övlad böyütmək, müəllimin dəyərli vətəndaş
yetişdirmək məsuliyyəti olsa, belə problemlər
yaranmaz. Müəllim də, həkim də
insanlara münasibətdə son dərəcədə həssas
və diqqətli olmalıdır. Bu yaxınlarda
Milli Ordumuzda bir əsgər dünyasını dəyişdi
- Eldar Novruzov. İndi hər kəs onun
ölümünün baiskarını axtarır və hərə
bir səbəb göstərir. Məncə,
ilk öncə ondan başlamaq lazımdır ki, o, bir Azərbaycan
gənciydi və təəssüf ki, əsgər kimi
döyüş meydanında yox, adi bir xəstəlik
üzündən dünyasını dəyişdi. Ancaq bu hadisə baş verməyə də bilərdi.
Hər halda, bu işdə məsuliyyəti olan
hər kəs, əgər vicdanı varsa, öz
günahını etiraf etməlidir. Bu, mənim
nəzərimdə bir ailənin itkisi deyil,
bütövlükdə Azərbaycanın itkisidir - biz bir əsgəri
itirmişik. Yəni insanların öz
işinə məsuliyyətindən də çox şey
asılıdır".
Ayna.-
2011.- 29 oktyabr.- S.16.