Azərbaycanın
müstəqilliyinin 20 ili: xarici siyasətin formalaşması
(1991-2003)
(Ardı. Əvvəli 11, 18, 25 iyun,
2, 9, 16, 23, 30 iyul, 6, 13, 20, 27 avqust sayımızda)
Bu zaman Ermənistan daha bir kobud
müdaxiləyə əl atdı. Ermənistan KP MK Sov.İKP
MK-ya müraciət edərək Sumqayıt hadisəsi ilə əlaqədar
olaraq həbs edilmiş şəxslərin məhkəməsinin
Azərbaycandan alınaraq SSRİ Ali Məhkəməsinin
icraatına verilməsini xahiş etdi. Sov.İKP MK katibliyi
1988-ci il iyunun 11-də həmin müraciət barədə
mülahizələrini bildirmək üçün SSRİ
Ali Məhkəməsinin sədri V.İ.Terebilova, SSRİ
baş prokuroru A.Y.Suxarevə və SSRİ ədliyyə naziri
B.V.Kravçevə məktub göndərdi. Həmin şəxslər
iyunun 17-də məsələ barədə mülahizələrini
yazdılar. Cavab məktubunda hadisə ilə bağlı
olaraq 84 nəfərin həbs edildiyi, onlardan 82 nəfərinin
azərbaycanlı olduğu yazılırdı. Amma niyə
görəsə məktub müəllifləri digər iki nəfərin
hansı millətə mənsub olduğunu qeyd etmirdilər. Həmin
şəxslərdən biri artıq qeyd edildiyi kimi, hadisələrin
təşkilatçısı və başlıca icraçısı,
1959-cu ildə anadan olmuş, 1979, 1981 və 1982-ci illərdə
bütövlükdə 9 il 2 ay 13 gün həbsdə
yatmış Eduard Robertoviç Qriqoryan idi. Məktubda həmin
işlərin istintaqının SSRİ prokurorluğu tərəfindən
aparıldığı qeyd edildirdi. Bütün istintaq
işləri qanunun tələblərinə uyğun
aparılmış, üç iş başa
çatdırılmış və Azərbaycan SSR Ali Məhkəməsinin
icraatına verilmişdi. 26 nəfər barədə 12 iş
yaxınlarda məhkəməyə göndəriləcəkdi.
Terebilov, Suxarev və Kravçevin fikrincə, Azərbaycanda və
Ermənistanda geniş ictimai əks-səda doğurmuş
işləri RSFSR-in vilayət məhkəmələrinə,
xüsusən Volqoqrad, Voronej və Kuybışev vilayət məhkəmələrinin
icraatına vermək olardı. Onlar həmin işlərin
SSRİ Ali Məhkəməsinin icraatına verilməsinə
ehtiyac duymadılar.
Bununla kifayətlənməyən MK katibi
Y.Liqaçovun göstərişinə əsasən digər
şəxslərin də rəyləri soruşuldu.
Y.Liqaçov 1988-ci il iyunun 17-də A.İ.Lukyanovdan fikirlərini
bildirməsini xahiş etdi. İyunun 18-də həmin
sorğuya cavab verən A.Lukyanov "təklif tamamilə
qanunauyğundur" kimi cavab yazdı. Eyni zamanda bildirdi ki, məsələ
MK-nın şöbələrində əvvəlcədən
işlənilmiş və məqsədəuyğun
sayılmışdır. Onlarla razılaşmaq olar.
Bu zaman Ermənistandan qovulan azərbaycanlılar
kortəbii mitinqlər keçirərək DQMV-də
qayda-qanun yaradılmasını, Ermənistanda yaşayan azərbaycanlıların
təhlükəsizliyinin təmin olunmasını, həyat və
əmək fəaliyyətləri üçün normal şəraitin
yaradılmasını tələb edirdilər. Azərbaycan
hakimiyyəti həmin haqlı tələbləri yerinə
yetirə bilmirdi. Moskva isə zəif, xalqdan ayrı
düşmüş respublika rəhbərliyini dinləmək
istəmirdi. Ermənistandan azərbaycanlıların vəhşicəsinə
qovulmalarına cavab olaraq qaçqınlar da Azərbaycandakı
ermənilərin işdən çıxarılmasını
tələb edirdilər. Azərbaycan SSR DTK-nın 1988-ci il 28
iyun tarixli məxfi məlumatından aydın olur ki, bu zaman Ermənistandan
qovulan azərbaycanlıların sayı 16 min nəfəri
ötüb keçmişdi. Bir müddət sonra onların
sayı 18 min 500 nəfər oldu.
Belə bir şəraitdə Ermənistandan
qovulmuş azərbaycanlıların, Azərbaycandan
çıxıb getmiş ermənilərin geri qaytarılması
məsələsi gündəliyə gəldi. İyunun
27-30-da Azərbaycana gəlmiş Ermənistan SSR Nazirlər
Sovetinin sədr müavini Y.E.Xoçanberyana Azərbaycan
televiziyası və mətbuatında qovulan azərbaycanlıların
geri qayıtması ilə bağlı çıxış
etmək təklif olundu. Lakin o, Ermənistanda mənfi reaksiya
doğuracağını bəhanə gətirərək belə
bir çıxışdan imtina etdi. Y.Xoçanberyanın Azərbaycana
gəlişi qaçqınların Ermənistana
qayıtmasına və təhlükəsiz yaşamasına təminat
vermirdi. Bundan fərqli olaraq bir çox erməni Azərbaycan
rəhbərliyinin çağırışı ilə geri
qayıtdı. Lakin bu da Ermənistanı sakitləşdirmədi.
İyulun əvvəllərindən
etibarən Yerevanda və Ermənistanın digər şəhərlərində
kütləvi mitinqlər keçirildi. 1988-ci il iyulun 12-də
DQMV Xalq Deputatları Soveti bölgənin Azərbaycan SSR-dən
birtərəfli qaydada ayrılmasına dair qərar qəbul
etdi. Buna cavab olaraq iyulun 13-də Azərbaycan SSR Ali Sovetinin Rəyasət
Heyəti SSRİ və Azərbaycan SSR konstitusiyalarına, eləcə
də Azərbaycan SSR-in Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti
haqqında qanununa əsaslanaraq DQMV Xalq Deputatları Sovetinin
vilayətin Azərbaycan SSR-dən birtərəfli qaydada
ayrılmasına dair DQMV Xalq Deputatları Sovetinin 12 iyul tarixli
qərarının qanunsuz və heç bir hüquqi qüvvəsi
olmadığına dair qərar qəbul etdi.
SSRİ Ali Sovetinin Rəyasət Heyəti
1988-ci il iyulun 18-də Ermənistan SSR və Azərbaycan SSR
Ali Sovetlərinin Dağlıq Qarabağ haqqında məsələ
üzrə qərarları barədə qərar qəbul etdi.
Qərarda Ermənistan ilə Azərbaycan arasında
konstitusiya əsasında müəyyənləşdirilmiş
milli-ərazi bölgüsünün dəyişdirilməsinin
yolverilməzliyi bildirildi. Göstərilirdi ki, SSRİ
konstitusiyasının 78-ci maddəsinə əsasən
müttəfiq respublikanın ərazisi onun
razılığı olmadan dəyişdirilə bilməz.
Müttəfiq respublikalar arasında sərhədlər
müvafiq respublikaların qarşılıqlı
razılığı və SSRİ-nin ali orqanlarının təsdiqi
nəticəsində mümkün ola bilərdi. Həmin
müddəa Ermənistan SSR və Azərbaycan SSR
konstitusiyalarında da əksini tapmışdı.
Beləliklə, Ermənistan SSR-in
Dağlıq Qarabağ bölgəsini Azərbaycan SSR-dən
qopararaq tərkibinə qatmaq məqsədilə
başladığı açıq müdaxilə SSRİ
konstitusiyasının kobud şəkildə pozulması ilə
müşayiət olunduğundan hüquqi nəticə
doğurmadı. SSRİ Ali Soveti Rəyasət Heyəti həmin
iddiaları rədd etdi.
Buna baxmayaraq, DQMV-də müəssisələr
işləmirdi. Az sonra vilayətdə milli zəmində
toqquşmalar baş verdi. Qanlı toqquşmaların
qarşısını almaq üçün 1988-ci il iyulun
28-də Azərbaycanın Dağlıq Qarabağ regionunda
fövqəladə vəziyyət elan edildi.
Ermənistanda isə azərbaycanlıların
hüquqlarının pozulması və onların qovulması
daha da şiddətlənirdi. Azərbaycan hakimiyyəti Ermənistandakı
azərbaycanlıların hüquqlarını qorumaq
iqtidarında deyildi. Respublika böyük bir fəlakətlə
üz-üzə qalmışdı. 1988-ci il avqustun 1-nə
olan məlumata görə, Ermənistandan qovulan 15 min 165 nəfər
qaçqın Azərbaycanın 45 şəhər və
rayonuna toplanmışdı. Onların bəziləri zorla Ermənistana
qaytarıldı. Lakin həmin qayıdış elə də
ciddi bir nəticə vermədi.
Bu zaman, 1988-ci il avqust ayının 11-də
vəzifəsindən azad edilən Azərbaycan SSR DTK sədri
Ziya Yusifzadənin yerinə təyin edilən İvan
Qorelovskinin Azərbaycan KP MK-ya yazdığı məxfi məktubdan
aydın olur ki, 1988-ci ilin oktyabr ayının əvvəllərinə
olan məlumata görə, Ermənistandan Azərbaycana 28 min
225 nəfər və ya 6 min 516 ailə qovulmuşdu. Azərbaycanlılar
DQMV-dən də zorla qovulurdular. Azərbaycan SSR DTK-nın məlumatında
Stepanakertdən, Əsgəran, Martuni və Hadrut
rayonlarından Şuşa, Ağdam və başqa rayonlara 3
min 69 nəfər və ya 569 azərbaycanlı məcburi
köçkün ailəsinin gəldiyi vurğulanırdı.
Onların konstitusiya hüquqları öz respublikalarında
pozulmuşdu. Hakimiyyət həmin hüquqları qorumaqda
gücsüz idi. Mərkəzi hökumət isə azərbaycanlıları
qaçqına çevirən və digər müttəfiq
respublikaya qarşı əsassız iddialar irəli sürən
Ermənistanı cəzalandırmırdı.
Yaranmış vəziyyət Azərbaycanda
daim yaxşı yaşamış ermənilərə də mənfi
təsir göstərirdi. Onlar da Azərbaycanı tərk
edirdilər. Dağlıq Qarabağ regionuna köçməyə
icazə verilməsə də, erməni ailələri
kütləvi şəkildə muxtar vilayətin ərazisində
məskunlaşırdılar. Belə bir fakt diqqəti cəlb
edir ki, əgər 70-ci illərdə Dağlıq Qarabağda
ermənilərin çəkisi təqribən 75%, azərbaycanlıların
xüsusi çəkisi 25% idisə, 80-ci illərin
sonlarında ermənilər artaraq 80%, azərbaycanlılar isə
azalaraq 20% oldu. Bunda əsas məqsəd vilayətdəki ermənilərin
ümumi çəkisini artırıb Ermənistana birləşdirmək
idi. Azərbaycan SSR DTK-nın məxfi məlumatına görə,
1988-ci il dekabrın 1-dək Azərbaycanı 50 mindən
çox və ya 13 min 131 nəfər erməni ailəsi,
dekabrın 7-nə olan məlumata görə isə 78 min 728 nəfər
erməni tərk etmişdi. Ermənistandan qovularaq
qaçqına çevrilən azərbaycanlıların
sayı isə 110 min nəfərə
çatmışdı. Lakin onların Dağlıq
Qarabağ regionunda yerləşdirilməsinə icazə verilmədi.
Ermənistanda ev-eşiklərini itirmiş, vilayətə yerləşmiş
azərbaycanlı qaçqınlar mərkəzi və Azərbaycan
hakimiyyəti tərəfindən zorla oradan
çıxarıldılar.
Bu zaman 1988-ci il dekabrın 7-də Ermənistanda
25 min adamın ölümünə və 500 min adamın
evsiz-eşiksiz qalmasına səbəb olan zəlzələ
baş verdi. Əsassız ərazi iddiaları irəli
sürməsinə və tarixi torpaqlarında yaşayan azərbaycanlıları
zorla qovaraq qaçqına çevirməsinə baxmayaraq, Azərbaycanda
Ermənistan üçün humanitar yardım toplandı. Qəribə
idi. Humanitar yardım toplayanların arasında Ermənistanda
tarixi torpaqlarından qovulan azərbaycanlılar da var idi.
Dekabrın 12-də Ermənistana Azərbaycan humanitar
yardımla dolu İL-76 təyyarəsində 77 xilasedici
göndərdi. Lakin təyyarə Ermənistan səmasında
vuruldu. Bir nəfərdən başqa bütün xilasedicilər
həlak oldu. Ermənistan rəhbərliyi və kütləvi
informasiya vasitələri həmin hadisəyə reaksiya vermədilər.
Zəlzələnin nəticələrini aradan qaldırmaq
üçün çalışan xarici ölkə
xilasedicilərinin rastlaşdığı fakt təyyarə qəzasından
da daha dəhşətli idi. Onlar ermənilər tərəfindən
diri-diri doldurularaq qaynaqlanmış qaz borularından 30 nəfərədək
azərbaycanlı uşağın meyitini tapdılar. Bu, Ermənistanda
azərbaycanlılara qarşı düşmənçilik və
nifrət hisslərinin həddinin olmadığını
göstərirdi. Təbii fəlakət Ermənistanın
işinə yaradı. Zəlzələdən ziyan çəkən
əhaliyə yardım adı altında Ermənistana xarici
ölkələrdəki erməni diasporu çoxlu silah və
sursat göndərdi.
Bu zaman sovet rəhbərliyi Azərbaycanın
hüquqlarını kobudcasına pozan bir addım atdı.
SSRİ Ali Sovetinin Rəyasət Heyəti 1989-cu il yanvarın
12-də Azərbaycan konstitusiyasına zidd olaraq 10025 saylı qərarı
ilə Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətində
"Xüsusi İdarə Komitəsi" yaratdı. Komitənin
tərkibinə 8 nəfər daxil edildi. Onların 5 nəfəri
Sov.İKP MK, mərkəzi nazirlik və idarələrin
nümayəndələri idilər. Komitənin tərkibindəki
SSRİ DTK-nın iki əməkdaşı
çalışırdı. Sov.İKP MK Siyasi Bürosunun 13
yanvar tarixli P146/41 saylı qərarı ilə Azərbaycan
SSR-in Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətində Xüsusi
İdarə Komitəsi yaradılmasına dair qərar qəbul
olundu. Komitənin sədri Arkadi Volski təyin edildi. Komitənin
əməkdaşlarının Dağlıq Qarabağ regionuna
səfər edərkən ezamiyyə xərcləri onlara kifayət
etmirdi. Ona görə də MK-nın məsul işçiləri
N.Kruçina və E.Razumov 1989-cu il fevralın 3-də MK-ya məktub
yazaraq səfər edənlərin maddi təminatının
yaxşılaşdırılması məsələsini
qaldırdılar. Müraciətə uyğun olaraq Sov.İKP
MK katibliyi fevralın 9-da müvafiq qərar qəbul etdi. Qərara
əsasən Moskvadan Azərbaycanın Dağlıq Qarabağ
regionuna ezam olunan şəxslərə ezamiyyə xərcləri
deyil, vəzifə maaşlarının yarısı həcmində
əlavə vəsait verilirdi. SSRİ DTK və DİN əməkdaşlarına,
Xüsusi İdarə Komitəsində işləyən şəxslərə
isə aylıq maaşlarının yarısı verilirdi.
Belə bir komitənin yaradılması
regionun Azərbaycanın nəzarətindən
çıxmasında əsas rol oynadı. Ermənilər
Xüsusi İdarə Komitəsinin fəaliyyətini sabotaj edərək
Azərbaycan dəmiryolları və avtomobil yollarına
qarşı təxribatlar törətməyə,
Dağlıq Qarabağ regionunda kütləvi talanlar etməyə,
təbii sərvətləri dağıtmağa və meşələri
qırmağa başladılar.
Bunlara cavab olaraq avqustun 12-də
Bakıda kütləvi mitinqlər başladı. Əhali Ermənistanın
Azərbaycanın daxili işlərinə
qarışmasının və təcavüzünün
dayandırılmasını tələb edirdi.
Lakin Ermənistanın müdaxilələri
dayanmırdı. Belə ki, Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti
əhalisinin səlahiyyətli nümayəndələrinin
"konqresi" 1989-cu il avqustun 16-da keçirilən
iclasında Dağlıq Qarabağın Azərbaycan SSR tərkibində
muxtariyyətini tanımaqdan imtina etdiyini bildirdi. Konqres"
eyni zamanda DQMV-ni Azərbaycan SSR konstitusiyası və
respublikanın digər qanunlarının işləmədiyi
"müstəqil ittifaq ərazisi" elan etdi, DQMV-də
müstəsna xalq hakimiyyətini bəyan edən "milli
şura" yaratdı. Bütün bunlar Xüsusi İdarə
Komitəsinin fəaliyyət göstərdiyi müddətdə
baş verdi. Konstitusiyaya zidd olan həmin hərəkətə
cavab reaksiyası gecikmədi. Avqustun 26-da Azərbaycan SSR Ali
Sovetinin Rəyasət Heyəti "Dağlıq Qarabağ
Muxtar Vilayəti əhalisinin səlahiyyətli nümayəndələrinin
konqresi"nin qərarını qanunsuz elan etdi.
1989-cu il sentyabrın 23-də Azərbaycan
SSR Ali Soveti Azərbaycan Sovet Sosialist Respublikasının
suverenliyi haqqında Azərbaycan SSR-in konstitusiya qanununu qəbul
etdi. Qanunun 5-ci maddəsində yazılırdı: "Azərbaycan
SSR-in suverenliyi Azərbaycanın ayrılmaz hissəsi olan
Naxçıvan MSSR və Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti
də daxil olmaqla respublikanın bütün ərazisinə
şamil edilir" və "Azərbaycan SSR-in digər
müttəfiq respublikalarla sərhədləri yalnız
müvafiq respublikaların qarşılıqlı sazişi
üzrə dəyişdirilə bilər".
Azərbaycan tərəfi Xüsusi
İdarə Komitəsinin fəaliyyətinə
narazılığını bildirdi. Noyabrın 28-də sovet
rəhbərliyi Xüsusi İdarə Komitəsini ləğv
etdi. Onun əvəzində SSRİ Ali Soveti Xüsusi
Komissiyasının nəzarəti altında Dağlıq
Qarabağ üzrə Azərbaycan SSR-in Təşkilat Komitəsini
yaratdı. Ermənistan rəhbərliyi SSRİ Ali Sovetinin həmin
qərarını qəbul etmədi. Ermənistanda Erməni
Milli Hərəkatı quruldu. Onun rəhbərliyinə şərqşünas
alim Levon Ter-Petrosyan gətirildi. Hərəkatın əsas məqsədi
Azərbaycanın Dağlıq Qarabağ regionunu Ermənistana
birləşdirmək idi. 1989-cu il dekabrın 1-də Ermənistan
SSR Ali Soveti Ermənistan SSR və Dağlıq Qarabağı
birləşdirmək haqqında qərar qəbul etdi. Xankəndində
Ermənistan SSR bayrağı qaldırıldı. Heç
şübhəsiz, Ermənistan parlamentinin bir müttəfiq
respublikanın ərazisinin müəyyən hissəsinin digərinin
xeyrinə birtərəfli qaydada ələ keçirilməsini
qanuniləşdirməyə və digər dövlətin ərazisində
konstitusiyaya zidd qurumun yaradılmasına yönəldilmiş
bu və bir çox digər qərarları beynəlxalq
hüquqa zidd idi. Ona görə Azərbaycan tərəfi
dekabrın 2-də həmin qərarın hüquqi əsası
olmadığını bəyan etdi.
Azərbaycanda isə Xalq Cəbhəsi
quruldu. Onun rəhbəri şərqşünas alim Əbülfəz
Əliyev (Elçibəy) oldu.
Bu hadisələrlə paralel olaraq Ermənistandan
azərbaycanlıların vəhşicəsinə qovulması
davam edirdi. Kütləvi qovulma ölüm və
zorakılıq halları ilə müşayiət olunurdu. Məsələn,
Azərbaycan SSR prokurorluğunun məlumatına əsasən,
1988-1989-cu illərdə münaqişə zəminində 216
azərbaycanlı öldürülmüşdü. Onların
əksəriyyəti uşaqlar, qadınlar və yaşlı
adamlar idi. Kütləvi zorakılıq və talanlar
dövründə erməni hərbiləşdirilmiş
qruplaşmaları xüsusi qəddarlığı ilə
seçilirdi. Münaqişənin gedişində azərbaycanlılar
yaşadıqları 172 kənddən qovuldular.
Bütövlükdə münaqişənin gedişində
Ermənistan ərazisindən 185 min 519 nəfər və ya 40
897 azərbaycanlı ailə qovuldu. Onların hamısı əmlaksız
və evsiz-eşiksiz qaldı. Ermənistanda azərbaycanlılara
məxsus bütün tarixi yer adları dəyişdirilərək
erməniləşdirildi. Sonralar, 1991-ci il aprelin 9-da Ermənistan
Respublikası Ali Soveti Rəyasət Heyətinin qəbul etdiyi
qərar ilə azərbaycanlılara məxsus 94 kəndin də
adı dəyişdirildi. Ermənistanda azərbaycanlılara məxsus
tarix və mədəniyyət abidələri, məzarlar və
məscidlər tamamilə dağıdıldı, yerlə
yeksan edildi. Bu vəziyyəti SSRİ Nazirlər Sovetinin sədri
Nikolay Rıjkov da Yerevandakı çıxışında
etiraf edirdi.
Vilayətdə də azərbaycanlılara
qarşı zorakılıq davam edirdi. Ermənistan SSR Ali
Soveti Azərbaycanın daxili işlərinə müdaxiləni
davam etdirərək yanvarın 9-da Dağlıq
Qarabağı 1990-cı il iqtisadi planına daxil etdi. Bu isə
Azərbaycan ilə Ermənistan arasında münasibətləri
daha da pisləşdirdi. Azərbaycanda ictimai-siyasi vəziyyət
daha da kəskinləşdi. 1990-cı il yanvarın 10-da
SSRİ Ali Soveti Rəyasət Heyəti "Dağlıq
Qarabağ barəsində Ermənistan SSR Ali Sovetinin 1989-cu il
dekabrın 1-də və 1990-cı il yanvarın 9-da qəbul
etdiyi qərarların SSRİ konstitusiyasına uyğun
olmaması haqqında" qərar qəbul etdi. Qərarda Azərbaycan
SSR-in razılığı olmadan Ermənistan SSR ilə
Dağlıq Qarabağın yenidən birləşdirilməsinin
qanunsuz olduğu bildirilirdi. Buna cavab olaraq Ermənistan SSR Ali
Soveti Ermənistanda yalnız Ermənistan qanunlarının
qüvvədə olduğunu bildirdi.
SSRİ və Azərbaycan SSR
orqanlarının qərarlarına baxmayaraq, Ermənistan Azərbaycan
ərazilərinə qeyri-qanuni silahlı dəstələr
göndərməyi, hakimiyyət orqanlarına qarşı
silah tətbiq etməyi, Azərbaycanın daxili işlərinə
kobud surətdə müdaxilələri və təcavüzü
davam etdirirdi.
Mərkəzi hökumətin azərbaycanlıların
etirazlarına məhəl qoymaması və hüquqlarını
qorumaması nəticəsində Azərbaycanda vəziyyət
daha da gərginləşdi. Uğursuzluqlar daxili siyasi
sabitsizliyə gətirib çıxardı. Bakıda mitinqlər
ara vermirdi. Əhali Ermənistanın müdaxiləsini
dayandırmağı, Dağlıq Qarabağ regionunda vəziyyəti
normallaşdırmağı, Ermənistandan qovulan adamların
problemlərinin həllini tələb edirdi. Xalqdan ayrı
düşmüş Azərbaycan hakimiyyəti isə həmin
bunları yerinə yetirməyə qadir deyildi. Hakimiyyət
orqanları fəaliyyətsiz hala düşmüşdü.
Respublikanın paytaxtında vəziyyət nəzarətdən
çıxırdı. Azərbaycanın bölgələrində
də vəziyyət gərginləşmişdi. Bu zaman bir
neçə rayonda Azərbaycan Xalq Cəbhəsinin fəalları
hakimiyyət orqanlarını ələ keçirdilər.
Yanvarın 11-12-də Lənkəranda mitinqçilər Azərbaycan
KP şəhər partiya komitəsinin və yerli
radiostansiyanın binalarını tutdular. Bir neçə
rayonda da həmin hal təkrar olundu. Yanvarın 17-dən etibarən
Azərbaycana əlavə sovet hərbi hissələri gətirilməyə
başlandı. Yanvarın 19-da Azərbaycana yeridilən sovet əsgərlərinin
sayı artıq 24 min nəfərə çatmışdı.
1990-cı il yanvarın 19-dan 20-nə
keçən gecə Azərbaycan televiziyasının enerji
bloku partladıldı. Əhali heç bir informasiya ala bilmədi.
M.Qorbaçov Bakıda fövqəladə vəziyyət elan
edilməsi barədə dekret imzaladı. Elə həmin gecə
əsasən Rostov, Krasnodar və Stavropoldan gətirilmiş
ehtiyat əsgər və zabitlərdən komplektləşdirilmiş
ordu hissələrinə M.Qorbaçov başda olmaqla sovet rəhbərliyi
etirazları yatırmaq üçün Bakıda dinc əhaliyə
qarşı silah işlətmək əmrini verdi. Ordunun
Bakıda və Azərbaycanın digər ərazilərində
görünməmiş vəhşiliklə həyata
keçirdiyi hərəkətlər nəticəsində dəhşətli
qətliam baş verdi. 130 nəfərdən çox dinc azərbaycanlı
güllələndi, 700 nəfər yaralandı, 12 nəfər
itkin düşdü.
20 yanvar hadisəsi nəticəsində Əbdürrəhman
Vəzirov respublikadan qaçdı. Yanvarın 25-də Azərbaycan
KP MK-nın birinci katibi vəzifəsinə Ayaz Mütəllibov
gətirildi.
Bu zaman sərt nəzarət altında
olan Heydər Əliyev Azərbaycanın Moskvadakı daimi
nümayəndəliyinə gəlib bəyanat verərək
sovet rəhbərliyinin hərəkətlərini ittiham etdi,
baş verən hadisəni hüquqa zidd, demokratiyaya yad, humanizm
prinsiplərinin əleyhinə olan kimi qiymətləndirdi.
20 yanvar hadisəsi sovet hakimiyyətinin vətəndaşlarına
qarşı törətdiyi ağır cinayət idi. Həmin
hadisənin mahiyyətini təhlil edən akademik Ramiz Mehdiyev
yazır: "Totalitar kommunist rejimin XX əsrdə həyata
keçirdiyi ən qanlı terror aktlarından biri olan bu təcavüz
Azərbaycan xalqına qarşı, bəşəriyyətə
və humanizmə qarşı dəhşətli cinayətdir".
20 Yanvar hadisəsi SSRİ-nin
mövcudluğuna son qoyan amillərdən biri oldu.
Bu, SSRİ siyasi sisteminin böhranını və
M.Qorbaçovun yenidənqurma siyasətinin iflasını
göstərdi. Azərbaycan xalqı ilə
hakimiyyət arasında uçurumu daha da dərinləşdirdi.
Həlak olanların xatirəsinə ehtiram olaraq
Azərbaycanda fabrik və zavodlar 40 gün işləmədi.
20 Yanvar hadisəsi Azərbaycan xalqının həyatında
bir siyasi dönüş mərhələsi oldu. Xalq mərkəz ilə yolunun bir
olmayacağını, keçmişə
qayıdışın mümkünsüzlüyünü dərk
etdi, yerli hakimiyyətə də etimad bəsləmədi.
Müstəqillik və milli-azadlıq mərhələsi
başladı. Xalq nicat yolunu yalnız
müstəqillikdə gördü.
Hakimiyyətə gələn Ayaz Mütəllibov
da xalqı birləşdirə və Ermənistanın Azərbaycanın
daxili işlərinə qarışmasının
qarşısını ala bilmədi. Belə şəraitdə təkcə Azərbaycanda
deyil, bütün SSRİ-də böhranın dərinləşdiyi
bir zamanda M.Qorbaçov 1990-cı ildə prezident kreslosuna yiyələndi.
Lakin münaqişənin
dayandırılması istiqamətində təsirli tədbirlər
görə bilmədi. Ermənistanın Azərbaycana
təcavüzü dayandırılmadı. Ermənistan təkcə Dağlıq Qarabağ regionunda
deyil, Azərbaycan ilə sərhəd rayonlarda da azərbaycanlı
əhaliyə qarşı silahlı hücumları genişləndirdi.
Belə ki, təkcə 1990-cı il
martın 23-24-də Azərbaycanın Qazax rayonunun sərhəd
kəndlərinə hücum edən erməni silahlı dəstələri
9 nəfəri öldürdülər. Həmin gün
Bağanıs Ayrım kəndində 7 nəfər dinc sakin
diri-diri yandırılmaqla və doğranmaqla vəhşicəsinə
qətlə yetirildi, 1 nəfər yaralandı, əmlakları
talan edilməklə 13 yaşayış evi
yandırıldı. Bu, dəhşətli bir
cinayət idi.
(Ardı
var)..
Musa
QASIMLI,
Milli Məclisin
deputatı,
tarix elmləri doktoru,
professor
Ayna.- 2011.- 3 sentyabr.- S.19.