Azərbaycanın müstəqilliyinin
20 ili: xarici
siyasətin formalaşması (1991-2003)
(Ardı.
Əvvəli 11, 18, 25 iyun, 2, 9, 16, 23, 30 iyul, 6, 13, 20, 27 avqust,
3, 10 sentyabr sayımızda)
Azərbaycan tərəfinin təkidləri
Sov.İKP MK-nın milli siyasət şöbəsində
öyrənildi və bəyənildi. Sov.İKP MK-ya
şöbənin təqdim etdiyi arayışda Azərbaycan
prezidentinin nəticələri əsaslı hesab edilirdi.
Göstərilirdi ki, münaqişənin qarşısı
alınmasa, o, Ermənistan ilə Azərbaycan arasında
geniş miqyaslı toqquşmaya, Azərbaycanda hakimiyyət dəyişkənliyinə
gətirərdi, Azərbaycan SSR Ali Sovetinin yeni milli tərkibi
DQMV-nin ləğvi və ittifaq müqaviləsindən imtina
haqqında qərarlar qəbul edə bilərdi.
Həmin təkliflər Sov.İKP MK
katibliyinin 1991-ci il 17 yanvar tarixli iclasında müzakirə
edildi. Qəbul edilən qərara görə, SSRİ
vitse-prezidenti G.İ.Yanayev Azərbaycan prezidenti ilə ittifaq
şurasının iclası zamanı görüşməli
idi. Bu zaman SSRİ-də milli münasibətləri kəskinləşdirməyə
və ölkəni dağıtmağa çalışan
xarici qüvvələr fəallıqlarını daha da artırırdılar.
Yaranmış vəziyyət Sov.İKP MK Siyasi Bürosunun
1991-ci il 30 yanvar tarixli iclasında müzakirə edilərkən
Özbəkistan KP MK-nın birinci katibi İslam Kərimov
respublikada islamçı qüvvələrin hakimiyyətə
can atdığını diqqətə çatdırdı.
Bildirdi ki, Daşkənd Orta Asiyadır. Daşkəndin
partlaması bütün Orta Asiyanın partlaması deməkdir.
İclasda çıxış edən A.Mütəllibov
partiyanın hakim mövqelərini getdikcə itirdiyini,
mübarizənin ağır olduğunu, iqtisadi vəziyyətin
çətinliyini, kommunistlər arasında həmrəyliyin
olmadığını dedi. Digər çıxış edənlər
ziyalıların partiyadan uzaqlaşdıqlarını və
müxalifətin hakimiyyəti ələ keçirmək istədiyini
bildirdilər.
İclasda SSRİ-nin saxlanılması
üçün referendum keçirilməsi haqqında qərar
qəbul edildi. Lakin ölkədə referenduma birmənalı
münasibət mövcud deyildi. Onun əleyhdarları Moskvada və
ölkənin digər şəhərlərində mitinqlər
keçirməyə başladılar. Bu zaman, 1991-ci il
fevralın 5-də Azərbaycan SSR Ali Sovetinin qərarı ilə
Azərbaycan Respublikası adı rəsmi olaraq qəbul edildi.
SSRİ Daxili İşlər Nazirliyinin 1991-ci il 14 mart tarixli məxfi
məlumatına əsasən, Moskvada keçirilən mitinqlərdə
əhali SSRİ-nin saxlanılmasının əleyhinə səs
verməyə çağırılırdı. Martın 17-də
ölkədə referendum keçirildi. SSRİ-nin
saxlanılması tərəfdarları üstünlük
qazandılar. Azərbaycanda isə Naxçıvan Muxtar
Respublikasında referendum keçirilmədi. Əhali səsverməni
boykot etdi.
Belə bir şəraitdə Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağ regionunda azərbaycanlılara
qarşı silahlı hücumlar ara vermirdi. SSRİ daxili
işlər nazirinin birinci müavini İ.F.Şilov Sov.İKP
MK-ya yazdığı 1991-ci il 14 mart tarixli məxfi məktubunda
martın 14-də saat 8:30-da Əsgəran rayonunda naməlum
şəxslərin Şuşada təşkilata məxsus
avtobusu avtomat atəşinə tutduğunu, üç nəfər
sərnişinin öldürüldüyünü yazırdı.
Onların arasında məzuniyyətdən qayıdan sovet
ordusunun qulluqçusu da var idi. Üç nəfər
güllə yarası almışdı. Yaralıların ikisi
xəstəxanaya yerləşdirilmişdi. Zərərçəkən
altı nəfərin hamısı azərbaycanlı idi.
İ.F.Şilov 1991-ci il martın 16-da Sov.İKP MK-ya göndərdiyi
əlavə məlumatında ittifaq müqaviləsinin
bağlanmasının əleyhinə Naxçıvanda mitinqlərin
keçirildiyi, Sumqayıt, Ağstafa, Şəki və b.
rayonlarda SSRİ-nin saxlanılması üçün
keçiriləcək referendum əleyhinə aclıq
aksiyalarının keçirildiyini yazırdı.
1991-ci il martın ortalarında SİTA
sovet hökumətinin mövqeyini bəyan edərək
Dağlıq Qarabağın Azərbaycanın ayrılmaz bir
hissəsi olduğunu bildirdi.
Aprelin 16-da G.Yanayevin yanında SSRİ
daxili işlər naziri B.Puqo, müdafiə naziri D.Yazov, DTK sədrinin
müavini A.Aqeyev, daxili qoşunların komandanı
Y.Şatalin, Azərbaycan prezidenti A.Mütəllibov və Azərbaycan
KP-nin ikinci katibi V.Polyaniçkonun iştirakı ilə
keçirilən müşavirədə DQMV-də vəziyyəti
normallaşdırmaq üçün konkret təkliflər -
silahlı dəstələrin çıxarılması, Ermənistanın
Azərbaycanın daxili işlərinə
qarışmasının qarşısının
alınması və s. səsləndirildi.
SSRİ DTK sədrinin müavini A.Aqeyev hadisələri Ermənistanın
qızışdırdığını birmənalı
olaraq dedi. Müşavirədə DQMV-də vəziyyəti
normallaşdırmaq barədə qərarlar qəbul edildi.
Lakin M.Qorbaçov xarici təsirlər altında həmin tədbirləri
həyata keçirməkdən intina etdi. Sovet rəhbərinin
DQMV-dəki vəziyyətdən həm Ermənistanda, həm
də Azərbaycanda möhkəmləndirmək üçün istifadə
etmək istəkləri
erməni tərəfini
şirnikləşdirirdi.
Qəti tədbirlərin həyata
keçirilmədiyini görən Ermənistan Azərbaycanın
daxili işlərinə müdaxiləsini daha da genişləndirərək
SSRİ xalq deputatlarının növbədənkənar
qurultayının çağırılmasına dair
müraciət etdi. Bu barədə Azərbaycan Respublikası
Ali Sovetinin Rəyasət Heyəti 1991-ci mayın 5-də etiraz
qərarı qəbul etdi. Qərarda Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti və ermənilər
yaşayan digər məntəqələri barəsində məsələni
müzakirə etmək üçün "SSRİ xalq
deputatlarının növbədənkənar
qurultayının çağırılmasına dair məsələ
qaldırmaq haqqında" Ermənistan Respublikası Ali
Sovetinin qərarı Azərbaycanın daxili işlərinə
kobud müdaxilə, SSRİ konstitusiyasının 76-cı maddəsinə
zidd qərar, regionda vəziyyəti yenidən kəskinləşdirmək,
erməni və Azərbaycan xalqları arasında düşmənçiliyi
qızışdırmaq, bu çirkin işə yenidən
ittifaqın hakimiyyət orqanlarını cəlb etmək cəhdi
hesab edilirdi. Göstərilirdi ki, dördüncü ildir, Ermənistan
Azərbaycana qarşı elan olunmamış müharibə
aparır silahlı quldur dəstələri Azərbaycanın
sərhədyanı kəndlərinə basqınlar edir, dinc
sakinləri, SSRİ Daxili İşlər Nazirliyi daxili
qoşunlarının və sovet ordusunun əsgər və
zabitlərini, respublikanın hüquq-mühafizə
orqanlarının əməkdaşlarını
öldürürlər. Azərbaycanın yaşayış məntəqələrinin
raket və top atəşinə tutulması adi hal olmuşdu.
Burada evlərin dağıdıldığı və
yandırıldığı, bütöv kəndlərin
viran qoyulduğu, Naxçıvan Muxtar Respublikasının Kərki
kəndinin sakinlərinin zorakılıqla qovulduğu və kəndin
Ermənistan tərəfindən ilhaq edildiyi qeyd olunurdu.
Vurğulanırdı ki, Ermənistandan DQMV-ə çoxlu
terrorçu quldur dəstələri göndərilir, onlar
adamları qətlə yetirir, soyğunçuluq edir, evlərə
od vururlar. Məlum olurdu ki, erməni silahlı dəstələrinin
basqınlar zonasına DQMV ərazisindən savayı, respublikanın
on bir rayonu və Naxçıvan Muxtar Respublikası da daxil
idi. Respublikanın sərhədyanı zonasının hər
yerində yaşayış məntəqələri Ermənistan
tərəfdən top atəşinə tutulurdu. Yaxşı təlim
görmüş quldur dəstələri SSRİ Daxili
İşlər Nazirliyi daxili qoşunlarının, sovet ordusu
əsgər və zabitlərini tərksilah edirdilər. Ölkə rəhbərliyi isə qanunsuz
yaradılmış silahlı dəstələrin tərksilah edilməsi üçün uzun müddət tədbirlər
görməmişdi.
1988-1989-cu illər ərzində Ermənistandan
azərbaycanlı əhali əsrlər boyu
yaşadığı ərazidən qəddarcasına
qovulmuşdu.
Azərbaycanlılar kütləvi surətdə
qovulub çıxarılarkən onların bir çoxu qətlə
yetirilmiş, qış vaxtı neçə-neçə
qaçqın dağlarda soyuqdan ölmüşdü. Ermənistanda
bir nəfər də azərbaycanlı qalmamışdı.
Erməni yaraqlıları Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətində
də xeyli azərbaycanlını evlərindən qovmuşdu.
Azərbaycanda isə ermənilər
yaşayır və işləyirdilər. Belə şəraitdə
ermənilərin həyatı
üçün azərbaycanlılar
deyil, erməni quldur dəstələri təhlükə törədir,
onları girov vəziyyətinə salırdılar.
Qanunsuz yaradılmış silahlı
dəstələrin tərksilah
edilməsi haqqında
SSRİ prezidentinin fərmanına
Ermənistan rəhbərliyi
açıq-açığına etinasızlıq göstərirdi.
Ermənistan Azərbaycan ərazilərinin bir hissəsini işğal etmək niyyətini ümumittifaq və dünya ictimaiyyətindən
gizlədirdi. Təcavüz, terror və zorakılıq
hərəkətləri Ermənistanda
dövlət siyasəti
səviyyəsinə qaldırılmışdı.
Azərbaycan Respublikasının Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətini Ermənistana birləşdirmək
haqqında Ermənistan
Ali Sovetinin qanunsuz, konstitusiyaya zidd qərarı ləğv edilməmişdi. Azərbaycan tərəfi
SSR İttifaqından konstitusiyaya
sadiq qalaraq hər bir respublikanın,
o cümlədən Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünün
təmin olunmasını
tələb edirdi.
Qərarda Dağlıq Qarabağın
Azərbaycanın ayrılmaz
hissəsi olduğu bir daha bəyan
edilir, "Dağlıq
Qarabağ problemi"
adlandırılan problemin
Azərbaycan Respublikasının
konstitusiyası əsasında
həll ediləcəyi
bildirilirdi.
Bununla bağlı olaraq Azərbaycan
Respublikası Ali Sovetinin Rəyasət Heyətinin qəbul
etdiyi qərarda deyilirdi:
"1. SSRİ xalq deputatlarının
növbədənkənar qurultayının
çağırılmasına dair məsələ
qaldırmaq haqqında" Ermənistan Respublikası Ali
Sovetinin qərarı suveren dövlət olan Azərbaycan
Respublikasının daxili işlərinə kobud müdaxilə
sayılsın və bununla əlaqədar olaraq Azərbaycan
Respublikasının Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti
haqqında məsələyə baxmağa SSRİ Ali Sovetini
yenidən vadar etmək və SSRİ xalq deputatlarının
buna dair növbədənkənar qurultayını
çağırmaq üçün göstərilən hər
hansı cəhdə qarşı qəti etiraz bildirilsin.
2. SSRİ Konstitusiyasının 81-ci maddəsinə
əsasən SSRİ prezidentindən və SSRİ Ali Sovetindən
tələb edilsin ki, Azərbaycan Respublikasına qarşı
Ermənistan Respublikasının təcavüzünə son
qoymaq üçün qəti tədbirlər görsünlər,
Ermənistanda qanunsuz yaradılmış silahlı dəstələrin
buraxılmasına və DQMV-ni Ermənistana birləşdirmək
barəsində Ermənistan Respublikası Ali Sovetinin
konstitusiyaya zidd qərarının ləğvinə nail
olsunlar".
Lakin SSRİ rəhbərliyi Ermənistanın
təcavüzünün qarşısını ala bilmədi.
Bu isə erməni silahlı dəstələrini şirnikləşdirir
və basqınlarının artmasına rəvac verirdi. Belə
ki, Dağlıq Qarabağ regionunda hərbi əməliyyatları
genişləndirməklə yanaşı, Ermənistan
silahlı dəstələri 1988-ci ildən 1991-ci ilin sonunadək
Azərbaycanın Ağstafa, Qazax, Tovuz, Gədəbəy, Kəlbəcər,
Laçın, Qubadlı və Zəngilan rayonlarına 304 dəfə
silahlı hücum etmiş, 1249 kütləvi artilleriya atəşinə
tutmuşdular. Bunların nəticəsində 411 nəfər
öldürülmüşdü. Hücumlar Naxçıvan,
Sədərək və Ordubad istiqamətlərində də
edilmişdi.
Belə bir şəraitdə baş verənlərin
nə qədər təhlükəli olduğunu dərk edən
mərkəzi hakimiyyət müəyyən addımlar
atdı. 1991-ci ilin aprelində SSRİ-nin mərkəzi
hüquq-mühafizə orqanları Dağlıq Qarabağ
regionundan kənarda, erməni silahlı qrupları tərəfindən
cinayətkar mərkəzə çevrilmiş Azərbaycanın
Xanlar rayonunun Çaykənd kəndində silahlı
qrupları həbs etdi. Məhz buradan qonşu kəndlər və
yollar mütəmadi olaraq bombardman edilir və top atəşinə
tutulur, yerli azərbaycanlı əhali qorxu və vahimə
içində saxlanılırdı. Qeyd etmək
lazımdır ki, 1989-cu ildən 1991-ci ilədək Çaykənddə
və ətraf ərazilərdə 54 nəfər yerli sakin erməni
silahlı dəstələri tərəfindən qətlə
yetirilmişdi. Çaykənd əməliyyatından bir
müddət sonra, 1991-ci il sentyabrın 8-də A.Mütəllibov
prezident seçildi.
Dünyada və ölkədə baş
verən obyektiv proseslərin təsiri altında SSRİ-nin
dağılması sürətləndi. 1991-ci il avqustun 19-da
M.Qorbaçovun devrilməsi məqsədi ilə edilən
çevriliş cəhdi iflasa uğradı. Dünya birliyi və
SSRİ xalqları çevrilişi müdafiə etmədilər.
Bundan sonra xarici işlər naziri A.A.Bessmertnıx vəzifəsindən
azad edildi. Avqustun 28-də xarici işlər naziri vəzifəsinə
Boris Pankin təyin olundu. Noyabr ayında Xarici İşlər
Nazirliyinin əvəzinə SSRİ Xarici Əlaqələr
Nazirliyi yaradıldı. Xarici İqtisadi Əlaqələr
Nazirliyinin funksiyalarının bir hissəsi ona verildi.
Noyabrın 19-da E.Şevardnadze yenidən xarici əlaqələr
naziri təyin edildi. Lakin SSRİ-nin dağılması ilə
həmin qərar yerinə yetirilmədi.
Çevriliş cəhdinin boşa
çıxması ölkənin dağılmasını
sürətləndirdi. Azərbaycan 1991-ci il avqustun 30-da
dövlət müstəqilliyinin bərpası haqqında bəyannamə
qəbul etdi. Ermənistan isə sentyabrın 21-də müstəqilliyini
elan etdi. Həmin hadisələrə qədər əgər
Ermənistanın Azərbaycanın daxili işlərinə
qarışması və təcavüzü SSRİ tərkibində
iki müttəfiq respublika arasında baş verirdisə, bundan
sonra onun xarakteri dəyişdi.
Musa
QASIMLI,
Milli Məclisin deputatı,
tarix elmləri doktoru,
professor
Ayna.-
2011.- 17 sentyabr.- S.19.