"NATO ilə təhlükəsizlik
sahəsində əməkdaşlıq strateji
həddə qaldırılmalıdır"
Niyaz
Yaqublu: "Hər hansı balans siyasətinin aparılması
effektiv deyil"
Şirvan şəhərində 1969-cu
ilin 28 noyabrında doğulub. 1993-cü ildə BDU şərqşünaslıq
fakültəsini, 2009-cu ildə Ayova Universitetində (ABŞ)
Visitng scholar proqramını (2009) bitirib. Hazırda BDU-da
müəllim, Azərbaycan MEA Fəlsəfə, Sosiologiya və
Hüquq İnstitutunda elmi işçi, Odlar Yurdu Universitetində
müəllim olaraq çalışır.
"İnkişafa Baxış" Araşdırmalar Mərkəzinin
sədridir. "Siyasi islam və onun ərəb ölkələrinin
xarici siyasətinə təsiri" mövzusunda PhD
dissertasiyası üzərində işləyir. Ərəb,
ingilis, fars, rus, türk, tacik, dəri, cığatay və s.
dilləri bilir.
"Ordunun Aynası" əlavəsinin
budəfəki qonağı politoloq, "İnkişafa
Baxış" Araşdırmalar Mərkəzinin sədri
Niyaz Yaqubludur. Onunla regional təhlükəsizlik problemləri,
Azərbaycan - NATO münasibətləri və s. mövzularda
söhbət etdik.
- Azərbaycanın
yerləşdiyi regionun təhlükəsizlik mühitini necə
qiymətləndirirsiniz? Hansı təhdidlər və
perspektivlər mövcuddur?
-
Regional təhlükəsizlik mahiyyətinə
görə beynəlxalq təhlükəsizliyin tərkib hissəsi
olub konkret bölgədə
hərbi, iqtisadi təhdidlər və digər
amillərin, eləcə də həm ümumilikdə konkret regiona, həm də
oradakı dövlətlərin suverenliyi və
müstəqilliyinə xarici müdaxiləni, təcavüzü
önləməklə bağlı durumun
məcmusudur. Regional təhlükəsizlik eyni zamanda müvafiq bölgədəki
ayrı-ayrı dövlətlərin, həmçinin bu bölgədə fəal olan
beynəlxalq aktyorların milli və korporativ maraqlarının uzlaşma
səviyyəsi ilə də müəyyən olunan
münasibətlər sistemidir. Bu baxımdan
Azərbaycanın yerləşdiyi Güney
Qafqaz subregionu, eləcə
də bilavasitə qonşu olduğu Yaxın Şərq bölgəsi və
Şərqi Avropadakı fəaliyyət teatrı kifayət qədər
dinamik və eyni zamanda konfliktlər üçün
kifayət qədər həssaslığı ilə seçilir. Bu qeyri-stabil
təhlükəsizlik matrisi bölgənin
daxili aktyorlarının arasındakı
müxtəlif sahələrdə inteqrasiya
proseslərinin əsas maneəsi kimi dondurulmuş münaqişələrin həlli
ilə yanaşı, yeni potensial
münaqişə ocaqlarının çoxluğu
ilə əlaqədardır.
Güney Qafqazda
etnik münaqişələrin əsas
iştirakçısı kimi Rusiya və onun strateji, hərbi müttəfiqi Ermənistan
çıxış edir. Üç
Güney Qafqaz ölkəsindən
Gürcüstan və Azərbaycan
arasında müəyyən mübahisəli məsələlərin
olmasına baxmayaraq, hər hansı bir münaqişə xarakterli
maraqlar toqquşması müşahidə
olunmur. Lakin Ermənistan bölgənin bilavasitə
iştirakçısı olmasına baxmayaraq,
Rusiya ilə Kollektiv Təhlükəsizlik
Müqaviləsi Təşkilatı çərçivəsində
bu ölkənin qoşunlarının Güney Qafqazda
iştirakını legitimləşdirir və bu
qoşunları öz milli
təhlükəsizliyinin başlıca qarantı kimi təqdim edir. Bu faktor Rusiyanın Azərbaycan
torpaqlarında dolayı yolla hərbi
iştirakını, Gürcüstan ərazisinin
işğalı zamanı isə birbaşa
hərbi müdaxiləsini təmin etmişdir.
Bu sadalanan məqamlar arasında bu
bölgənin təhlükəsizlik perspektivində əsas təhdidin
Rusiyanın regional münasibətlərə və
özünün milli təhlükəsiziliyinə
baxışı və məzmunundan irəli gəldiyi nəzərə
çarpır.
Münasibətlərə aqressiv
yanaşma və qaba güclə maraqların yeridilməsi
kursu Rusiya üçün strateji planda uğur vəd etməsə
də, bölgənin tam təhlükəsizlik mənzərəsinə
başlıca təhdid olaraq qalır.
Eyni zamanda İranın Güney Qafqaz və
Xəzər hövzəsi regionunda həm xarici, geosiyasi
rakursdan, həm də Tehranın daxili siyasi durumundan qaynaqlanan
yanaşmaları və siyasi kursu burada regional təhlükəsizliyin
əsas təhdidlərindən biridir. Bu təhdid bir yandan Azərbaycan
torpaqlarının Ermənistan tərəfindən
işğalını uzatmaqda və bölgədə sabitliyin
qurulmamasında maraqlı olan İranın Azərbaycanın
güclənməsini rəsmi Tehranın özünün
milli təhlükəsizliyi və ərazi
bütövlüyünə başlıca təhdid faktoru
hesab etməsindən, başqa yandan regiondakı daxili
inteqrasiya proseslərinin bölgə ölkələrinin Qərb
strukturlarına inteqrasiyasına müsbət təsir göstərəcəyinin
NATO-nun sərhədlərinin onun şimal hüdudlarına dirənməsi
kimi perspektiv vəd etməsindən irəli gəlir.
- Cənubi
Qafqazda mövcud olan münaqişələr regionun təhlükəsizlik
mühitinə necə təsir edir? Bu münaqişələrin
həlli istiqamətində beynəlxalq təşkilatların
rolu vacibdirmi? Nizamlanma prosesində hansısa irəliləyişlər
varmı?
- Bayaq qeyd etdiyimiz
kimi, regionun təhlükəsizlik
mühitinin əsas təhdidləri mövcud və potensial
münaqişə ocaqlarının həll perspektivlərinin sual altında olmasından doğur.
Bu münaqişələr həll
olunmadıqca yeni ocaqların ortaya çıxması qaçılmaz kimi görünür. Qarabağın işğalının davam etməsi, bu
münaqişənin və işğal
halının davam etməsi münaqişənin
başlıca müəllifi kimi
Rusiyanın, eləcə də Ermənistanın eynilə
Qarabağın işğalı ssenarisi əsasında
Gürcüstanın Cavaxetiya bölgəsində
yeni milli
münaqişə zonası yaratmaqla
torpaqlara iddia və hərbi
müdaxiləyə meyiletmə ehtimalını gücləndirir.
Bu cür
münaqişə potensialının diri
saxlanılması bölgənin inkişaf
perspektivlərini əngəlləməklə regional
təhlükəsizliyin əsas elementi olan millətlər və fərdlərin tam inkişafının
qarşısını alır. Bunun üçün beynəlxalq təşkilatların
münaqişələrin nizamlanma
prosesində effektiv mexanizmlərə malik olması və münaqişə tərəflərindən
bərabər məsafədə olması başlıca şərtdir.
Lakin göstərilən yanaşma
zamanı milli təhlükəsizliyin
keçilməz həddi olan ərazi bütövlüyünün şübhə
altına alınmasına yol verilməməlidir.
Bu baxımdan bölgədəki nizamlanma prosesinin yeganə
uğurunun atəşkəs rejimlərini
uzatma olması son məqsədə
çevrilməməlidir. Status-kvodan
çıxış edilərək münaqişə həllinə
yanaşılması daha
genişmiqyaslı hərbi münaqişənin bərpası
ilə nəticələnə bilər. Münaqişələrin
həllində təcavüzkarın təşviqi xətti
ağır nəticələr verə bilər. Bunun acı təcrübəsini isə
Avropanın 1938-ci ildə Sudetin Almaniya tərəfindən işğalı
zamanı verdiyi güzəştlər
ucbatından bütün bəşəriyyət
II Dünya müharibəsi kimi böyük bir faciə yaşamışdır.
- Azərbaycanın beynəlxalq
təşkilatlarla, xüsusilə də NATO ilə təhlükəsizlik
sahəsində əməkdaşlığının vəziyyətini
necə qiymətləndirirsiniz?
-
Azərbaycanın müstəqilliyinin 1991-ci ildə bərpası
ərəfəsində və ondan sonra qarşılaşdığı
ağır problemlər, eləcə də ərazisinin 20%-nin
Ermənistan və Rusiya qüvvələri
tərəfindən işğalı faktının özü, cənubdan İranın Azərbaycan
dövlətinin siyasəti və milli təhlükəsizliyinə
təhdidləri açıq müstəviyə
çıxarması ölkəmizin strateji
seçiminin Qərb strukturları ilə
daha yaxın əməkdaşlıq yaratmaq məntiqini ortaya qoyur. Bu əməkdaşlığın mövcud
sərt geostrateji reallıqlar
qarşısında Azərbaycan üçün
həyati əhəmiyyəti nəzərə alınmaqla NATO
və digər əlaqədar qurumlarla təhlükəsizlik
sahəsində əməkdaşlığın strateji həddə qaldırılması zəruridir.
Bu zaman hər
hansı balans siyasətinin
aparılmasının effektiv olmaması
diqqətdə saxlanılmalıdır.
- NATO ilə əməkdaşlıq
sənədləri üzrə ölkədə siyasi, iqtisadi və hərbi
islahatların aparılma prosesini necə
qiymətləndirirsiniz?
- NATO
ilə əməkdaşlıq sahəsində tələb olunan standartların siyasi,
iqtisadi və hərbi sahədə tətbiqi
ölkənin özünün idarəedilməsində
müsbət nəticələr verə bilər. Həmin
standartların tətbiqi və bu istiqamətdə
islahatlara gedilməsi sırf strateji xətt kimi həyata
keçirilməli, kampaniya mahiyyəti
daşımamalıdır. Sadaladığınız hər üç istiqamət əslində
yaxşı dövlət idarəetməsinin tərkib hissəni
nəzərdə tutan islahatları əhatə
etməlidir. Bu sahədə
yarımçıq addımlar, özəlliklə hərbi
sahədə NATO standartlarının sovet-rus
standartları ilə yanaşı davam
etdirilməsi ordunun idarə edilməsində
problemləri dərinləşdirə bilər. Eyni zamanda təchizat sahəsində addımlar və
strateji qərarlar və doktrinanın qəbulu
da bir-biri ilə
bağlı olduğu üçün
bir tərəfdən NATO ilə əməkdaşlıq
üzrə müqavilələrə tərəf olub, digər yandan bitərəflər
hərəkatına qoşulmaq və Rusiyaya strateji planda yaxınlıq göstərmək balansdan çox
"hamıya güzəşt" təsiri yaradacaq
və dövlətin təhlükəsizlik gücünü
və qabiliyyətini zəiflədəcək.
İranın nüvə proqramı,
ümumilikdə bu ölkənin hərbi
və siyasi rəhbərliyinin fəaliyyəti
regionun təhlükəsizliyinə necə
təsir edir?
-
İranın regionda fəaliyyəti onun qonşu dövlətlərlə
birmənalı şəkildə problemlərin
qabardılması ilə səciyyələnir. Təkcə
Ermənistanla strateji əməkdaşlığa
malik olan və Ermənistanın
da öz milli təhlükəsizlik konsepsiyasında qeyd etdiyi kimi,
onun varlığının təminatında
həyati vacib əhəmiyyət
daşıyan İranın digər qonşularına
münasibətdə aqressiv,
münaqişə yaratma xətti bu ölkənin dini-ideoloji
doktrinaya deyil, ekspansiya xəttinə sadiq
qalmasından qaynaqlanır. Nüvə proqramı doktrinası
əslində Pəhləvilər dönəmində başlayan və İranın "böyük dövlət" olmaq
planlarının tərkib hissəsidir. Milli
siyasət və regional genişlənmə
sahəsində Pəhləvi dövrünün
xəttini davam etdirən "vilayəti-fəqih"
rejimi indi dini kartla hərəkət
etməklə bir yandan
nüvə proqramı faktorundan təzyiq amili kimi yararlanır.
Yaxın Şərqdə Fələstin
amilinə bölgəyə nüfuz məqsədilə əl
atan Tehran Qafqazda müsəlman həmrəyliyini bir
anlığa unudur və təzyiq siyasətinin əsas hədəfi
kimi Azərbaycanı seçir. Bu xətt də əslində
İranın daxili gərginliyini xarici siyasət müstəvisinə
çıxarmaq istəyi ilə bağlıdır. Bölgədən
kənar qüvvələrin Güney Qafqazda
iştirakının əleyhinə siyasi kursu izləyən
İran əslində Azərbaycanın Qərb
strukturlarına inteqrasiyasına qarşı xətti ümumiləşdirilmiş
şəkildə ifadə etməkdədir.
İranın nüvə
proqramının qarşısının alınması Azərbaycanın
da milli maraqlarının prioritetlərindən
olmalıdır. Əlində nüvə silahı olan bir
rejimin Şimali Azərbaycana qarşı açıq
işğalçılıq kursu üçün qorxulu bir zəmin
yaratmış olar. Bu baxımdan İranın bölgədəki
təxribat və pozuculuq fəaliyyətinin
qarşısının alınmasının ən
yaxşı və səmərəli yolu Azərbaycanda
dövlət strukturlarının qanunun
üstünlüyünə əsaslanan fəaliyyətinin
gücləndirilməsi olardı. Bu isə həm də NATO
ilə əməkdaşlığı nəzərdə tutan
islahatların həyata keçirilməsini nəzərdə
tutur.
- Xəzərin
təhlükəsizlik problemlərinin həlli perspektivlərini
necə görürsünüz?
- Xəzərin hövzəsindəki təhlükəsizlük
problemlərinin xarakteri sahilyanı dövlətlərin siyasi
kursu ilə müəyyən olunur. Bu baxımdan Azərbaycan
üçün karbohidrat ehtiyatları baxımından əhəmiyyətinə
görə çox mühüm olan Xəzərin hüquqi
statusunun müəyyənləşməsi ilə
bağlı məsələ İranın göstərdiyi
cığal və öncədən bəlli olan
barışmaz mövqeyi nəticəsində mübhəmlik
pərdəsinə bürünür. Burada Türkmənistanın
elan etdiyi tam bitərəflik xətti, eləcə də
hövzədə hərbi sahədə onun tərəfindən
hər hansı ciddi təhdidin törədilə biləcəyi
mümkün olmadığından başlıca problem
İranın mövqeyindən irəli gəlir.
İranın diplomatik idarəsinin, eləcə
də bütünlüklə müxalif və ya hökumətdə
təmsil olunmasından asılı olmayaraq, siyasi qüvvələrinin
Xəzərin statusu məsələsinin həllini uzatmaqla istər
dənizdə hərbi təzyiq göstərməklə, istərsə
də bu vəziyyətin davamı kimi buradakı investisiya
mühitini qeyri-sabit hala gətirməklə Qərb
kapitalının bölgədə iştirakına
qarşı müqavimət və Azərbaycanın müstəqilliyinin
bərkiməsinə əngəl olmaq xəttini
yürüdür.
Eyni zamanda, Xəzərdə hərbi
qüvvələrin məhdudlaşdırılmasına dair
müqavilələrin işləmədiyi Rusiya tərəfindən
hövzəyə hərbi nəzarəti gücləndirmək
planlarının intensivləşdirilməsinə səbəb
olur ki, bu da bölgəni hərbi münaqişə
üçün çox həssas edir. İranın bu
dövlət formatında Xəzər dənizinin statusunun
müəyyənləşdirilməsində heç bir məntiqi
mövqe qoymayacağı aydın olduğu və Rusiyanın
da bölgədə hərbi nəzarətini artırmaq meyillərini
gücləndirdiyi üçün bu hövzədə təhlükəsizlik
problemlərinin çox kövrək biçimdə gərginləşmə
potensialının böyük olaraq qalacağı
qaçılmaz görünür. Qərb təhlükəsizlik
strukturlarının, eləcə də NATO-nun burada iştirakına
qarşı İran və Rusiyanın həssaslığı
Azərbaycanın strateji Qərbə inteqrasiya kursunda maneə
olmamalıdır. Çünki qeyd etdiyim qüvvələrin
regionda gücü yalnız beynəlxalq konyunkturun gedişindən
asılı olaraq önəm kəsb edir və
özlüyündə böyük və ya regional qüvvə
olmaqdan uzaqlaşmaqdadır.
- Azərbaycanın
Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsi Təşkilatı
ilə əməkdaşlıq perspektivləri varmı? Qəbələ
RLS-in Rusiyanın hərbi və siyasi marağı
baxımından istifadə olunması Azərbaycanın milli təhlükəsizlik
maraqlarına cavab verirmi?
- Azərbaycanın KTMT ilə əməkdaşlığı
bir dövlətin öz milli maraqlarının əleyhinə
fəaliyyətinin bəlkə də dünyada ilk nümunəsi
olardı. KTMT Rusiyanın maraqları üçün
yaradılmış bir mexanizmdir. Burada yürüdülən
siyasət Rusiyanın maraqlarının ifadəsidir və
burada heç bir kollektiv qərardan söhbət getmir. Rusiya
üçün vitrin xarakteri daşıyan bu qurum əslində
postsovet məkanındakı planlarını yaratmaq
üçündür. Bu siyasət Rusiyanın Ermənistanla
əlbir şəkildə Azərbaycan torpaqlarının
işğalına gətirib çıxarmış və
Moskvanın Güney Qafqazda varlığının təminatı
üçün başlıca məqamlardandır. Moskva Ermənistana
özünün kreaturası və forpostu kimi istinad etməklə
bölgədə hərbi gəlişmələrin müstəvisini
də bu strateji əməkdaşlıq çərçivəsindən
çıxara bilmir və belə bir niyyət də yoxdur. Bu
baxımdan Qəbələ RLS-dən bərabər istifadə
şərtlərinə əməl edilmədiyi (alınan
informasiyanın bölüşdürülməsi), bu strateji
obyektin Azərbaycan ərazisindən onun özünə
qarşı istifadə ehtimalını da çox yüksəldir.
Ona görə də Azərbaycanın
Rusiya himayəsindəki strukturların
dayanıqlı olmamasını və milli
maraqlarına qarşı olduğunu nəzərə
alıb Moskvanın orbitindən uzaqlaşması milli təhlükəsizliyimizə böyük töhfə olardı.
- Azərbaycanın
NATO ilə əməkdaşlıq perspektivlərini necə
görürsünüz?
- Azərbaycanın NATO ilə əməkdaşlığının
Bakı ilə bərabər Brüssel tərəfindən də
qətiyyətli addımlar çərçivəsində
gerçəkləşməsi mümkündür. Hər
hansı bir dövlət müəyyən bir beynəlxalq
qurumda təmsil olunarkən bu qurumda üzvlüyün onun
maraqlarını necə müdafiə edəcəyi və
milli təhlükəsziliyi baxımından hansı təminatlar
verəcəyini götür-qoy edir. Bu baxımdan NATO-ya
inteqrasiya Azərbaycanın milli təhlükəsizliyinə və
ümumilikdə milli varlığına ciddi təhdidlər
fonunda optimal görünür. Lakin NATO tərəfindən də
Azərbaycanın, eləcə də Gürcüstanın ərazi
problemlərinin həlli üçün işlək mexanizmlərin
ortaya qoyulmaması, Rusiya ilə hərbi-strateji blokda
olmasına baxmayaraq, Ermənistanla Azərbaycana eyni məsafə
saxlanması, bundan əlavə, ermənilərə tərəfdaşlıq
proqramları çərçivəsində daha artıq
yardımlar yatırması Bakının Şimali Atlantika
Alyansı ilə münasibətlərində əvvəlki
dinamizmin olmamasına gətirib çıxaran amillər
arasında dəyərləndirilə bilər. Bununla belə,
bölgədə baş verən tarixi dəyişikliklər
hər bir tərəfin özünün strateji seçimini
etmək üçün aydın mənzərə verəcək.
Bu zaman Azərbaycanın da NATO ilə əməkdaşlığı
genişləndirmək üçün öz maraqlarından
çıxış etməklə daha konkret addımlara gedəcəyi
və alyansın da öz üzvlərinə dəstək
üçün motivasiyanı gücləndirməklə
bağlı yeni yanaşmalar və mexanizmlər ortaya
qoyacağı ehtimal edilir.
Ayna.-
2011.- 17 sentyabr.- S.15.