Ali təhsilin İKT əsaslı
innovativ inkişafı
1.Ali təhsilin informatlaşmasi
pedaqoji innovasiyalarin nüvəsidir.
İnformasiya
cəmiyyətində biliklər iqtisadiyyatı ilə təhsil
sistemi arasında sıx əlaqə var. Biliklər
iqtisadiyyatına gedən yol təhsildən keçir. Biliklər iqtisadiyyatının
formalaşmasında xüsusən
ali təhsilin mühüm rolu
var. İnformasiya həcminin
və texnologiyaların sürətli artımı ali təhsilin məzmun və
texnoloji baxımından daim təkmilləşməsini tələb edir. Belə bir fakta diqqət edək: 2008-ci ildə
dünyada 1.5 ekzebayt (1.5 x 10
18 bayt) həcmində informasiya
yaradılmışdır. Bu
informasiya miqdarı özündən əvvəlki 5000 il ərzində
yaradılmış informasiya həcmindən çoxdur. Digər
tərəfdən, texniki
informasiyanın da həcmi
sürətlə
artır (təxminən hər il 2
qat artım müşahidə
edilir). Bu o deməkdir ki, bəzi
ixtisaslar üzrə tələbənin I kursda aldığı məlumatların böyük bir
hissəsi artıq o, IV
kursa çatdıqda köhnəlir.
Bu amillər ali təhsil
sistemində qlobal problemlər
yaradır. Bu problemləri müzakirə etmək
üçün 2009-cu ildə YUNESKO
Paris şəhərində "Ali təhsilə dair
ümumdünya konfransı" (WCHE- 2009) təşkil etmişdir. Konfransda 150 ölkədən
nümayəndə heyəti, o
cümlədən 100 ölkənin təhsil naziri iştirak edirdi. Gündəlikdə duran əsas məsələlər XXI əsrdə
ali təhsilin strateji inkişaf planını müəyyənləşdirmək,
təhsilin kütləviləşməsi ilə əlaqədar
keyfiyyətə təminat problemlərinin müzakirəsindən ibarət idi. YUNESKO-nun Baş direktoru cənab
Kauşiro Matsuura bu
konfransdakı məruzəsində ali təhsilin müasir vəziyyətini belə
xarakterizə etmişdir: "Bu
gün ali təhsildə əsl inqilab baş verir. Ali təhsilin
kütləviləşməsi, cəmiyyətin qloballaşması, İKT-nin
təhsilə tətbiqi, biliklərin müxtəlif formalarda
mübadilə imkanlarının artması bu inqilabi
prosesləri daha da sürətləndirir".
Konfransda İKT-nin tətbiqi ilə
rəqəmsal uçurumun
ləğvi, təhsilin keyfiyyətinin yüksəldilməsi,
əlyetərliyin təmin edilməsi
kimi məsələlərə
dair tövsiyələr verilmişdir. Konfransda qeyd edildi ki, əgər universitetlər inkişaf etmək və qlobal rəqabətdə qalib gəlmək
istəyirlərsə, təhsilin keyfiyyətini daha da yüksəltməlidirlər, çünki təhsilin keyfiyyəti universitetlərin qlobal səviyyədə
rəqabətədavamlılığının əsas
indikatorudur. Konfransda qeyd edildiyi kimi,
XXI əsrdə ali təhsilin aşağıdakı
qlobal tendensiyaları var:
- təhsilin
qloballaşması və beynəlmiləlləşməsi;
tələbələrin
sayının sürətlə
artması nəticəsində ali təhsilin kütləviləşməsi;
biliklərə əsaslanan
iqtisadiyyatın inkişafı ilə əlaqədar ali təhsilə ehtiyacın kəskin artması;
biliklərə əsaslanan cəmiyyətin
formalaşması zərurəti;
universitetlərin cəmiyyətdə rolunun yüksəlməsi; həyat boyu təhsilin aktuallaşması;
müasir şəraitə
uyğun yeni tip ali təhsil müəssisələrinin yaranma
zərurəti; təhsilin keyfiyyətinə nəzarətin
artması, akkreditasiya və
ixtisaslaşmanın beynəlxalq səviyyədə maraq kəsb
etməsi və s.
İnformasiya
cəmiyyətində İKT-nin verdiyi imkanlar əsasında təhsilin
planlaşma və reallaşma
dairəsi dəyişir.
İKT-nin sürətli inkişafı təhsilin
qloballaşmasına real imkanlar
yaradır. Bu gün İKT vasitəsi
ilə istənilən zamanda, istənilən məkanda, istənilən
formada təhsil almaq mümkündür. Böyük həcmli rəqəmsal informasiya
resursları və biliklərə sürətli əlyetərliyin
mümkünlüyü tələbələrin təlim
imkanlarını xeyli artırır. İKT bu prosesdə alət rolunu oynayr. Bu
texnologiyaların tətbiqi nəticəsində müasir pedaqoji mühitə təhsil servisi, təhsil trayektoriyası kimi
yeni anlayışlar daxil
olur. Bu gün təhsilin
müasir texnologiyalara olan tələbatı artır, təhsil
modelləri, təhsil prosesi iştirakçılarının
rolları tədricən dəyişir. Təhsildə istifadə edilə
bilən yeni-yeni vasitələr
yaranır. Bu gün MP
pleyer, smart telefon
və digər innovativ
mobil qurğular vasitəsi ilə mobil təhsil
imkanı yaranır, bu da
tələbəyə dünyanın istənilən
nöqtəsində keyfiyyətli
təhsil almağa imkan yaradır.
Cəmiyyətin
informatlaşması kimi qlobal proseslər nəticəsində
yeni informasiya mühiti yaranır. Müasir insanın fəaliyyəti
informasiya mühitində reallaşır. Bu mənada yeni formalaşan informasiya mühiti tələblərinə
uyğun olaraq təhsilin məzmunu, texnologiyaları, təşkili
və idarəedilmə metodları dəyişməli,
inkişaf etməlidir. Bu
problemin həlli təhsilin informatlaşması məsələlərini
aktual edir. Tədqiqatlar sübut edir ki, təhsildə
İKT-nin səmərəli tətbiqi
təhsilin keyfiyyətini 80%-dək yüksəldə bilər.
İnformasiya cəmiyyətinin texnologiyaları, o cümlədən
İnternetin daim artan resurs və servis imkanları təhsilin məzmun
və təşkili formalarına ciddi dəyişikliklər edir.
Bu günün təhsili - "İnformasiya-Təhsil məkanı"
mühitində reallaşır. Universitetlərdə dövr
edən informasiya massivinin həcmi o qədər böyük,
onun emalına ayrılan vaxt o qədər azdır ki, bu prosesləri informasiya sistemləri olmadan səmərəli idarə etmək mümkün
deyil. Müəllim belə bir
informativ mühitdə özünü sərbəst hiss etməli,
qoyulmuş konkret pedaqoji məqsədlərə informasiya
texnologiyaları vasitəsi ilə asanlıqla nail
olmalıdır. Bu vəziyyət müəllimin peşə
hazırlığına, onun metodik ustalığına yeni
bir komponenti - "informasiya mədəniyyəti" komponentini əlavə edir.
Müasir müəllim öz fənnini İKT-nin tətbiqi ilə
tədris etməyi bacarmalıdır.
Təhsilin informatlaşması kimi qlobal əhəmiyyətli,
mürəkkəb texnoloji problemin
həlli bir sıra məsələlərin
təşkilati, texniki, elmi-metodik, layihələndirmə,
kadr, maliyyə və s. kimi məsələlərin
kompleks həllini tələb
edir. Təhsilin informatlaşması
problemi dünya təhsil təcrübəsində tarixən
analoqu olmayan sistem problemdir. Bəşər
tarixində heç bir təhsil yeniliyi, təhsil islahatı, təhsil
innovasiyası bu qədər inqilabi dəyişikliklərə səbəb
olmamış, bu qədər diqqət və investisiya tələb etməmişdir.
İKT bu gün elə bir sürətlə inkişaf edir ki,
təhsil sistemi bu yeniliklə heç cür ayaqlaşa bilmir, inkişaf edərək
heç cür ona çata bilmir. Lakin İKT-nin təhsil
sisteminə, ölkələrin iqtisadi, texnoloji
və intellektual
inkişafa təsir imkanları
nəzərə alınaraq bu problemin həlli ilə
bütün sivil dünya məşğuldur. Problemlərin elmi tədqiqinə və praktik
tətbiqinə hər il milyardlarla dollar sərf
edilir. İKT-nin tətbiqi hesabına təhsil
kütləviləşir, fərdiləşir, fasiləsiz xarakter daşıyır, keyfiyyət yüksəlir. Bu səbəblərdən indi dünya təhsil xidmətləri
bazarının maliyyə tutumu enerji bazarının maliyyə tutumundan artıqdır. Təhsil
xidmətləri bazarı
bir neçə trilyon
dollar təşkil edir, bu sahədəki mənfəətin əhəmiyyətli hissəsi məhz elektron təhsil hesabına əldə
edilir. Məsələn, innovativ inkişafın bariz nümunəsi olan Cənubi Koreyada təhsilin
informatlaşması artıq sənayenin yeni bir istiqaməti kimi formalaşmaqdadır. Cənubi
Koreyada elektron təhsil xidmətləri bazarının illik tutumu
2 milyard ABŞ dollarından artıqdır, bazarın illik artım tempi 8% təşkil edir. Ölkədə 17
virtual universitet fəaliyyət
göstərir. Təhsilin informatlaşması üzrə görkəmli rus alimi, professor V.Tixomirovun etiraf
etdiyi kimi, RF bu məsələlərdə Cənubi
Koreyadan 15 il geridədir. Ali təhsilin
Cənubi Koreyada kütləviləşməsi istiqamətində
qeyd edək ki, orta məktəb məzunlarının 82%-i
universitetlərdə öz təhsillərini davam etdirir. Belə kütləvi
ali təhsil isə yalnız elektron təhsil vasitəsi ilə reallaşa bilər. Bu ölkədəki universitetlərin
80%-i elektron təhsil texnologiyalarından geniş istifadə
edir. Bu gün inkişaf
etmiş ölkələr təhsilin
texnoloji təminat problemlərini
artıq müzakirə etmirlər. Bu, heç kimdə sual
doğurmur, keçilmiş mərhələdir. Bu sahədə artıq
problem yoxdur. İndi əsas
məsələ bu texnologiyaların tətbiqi ilə təhsilin keyfiyyət və
səmərəsini yüksəltməkdən ibarətdir. Digər
mühüm problem informasiya cəmiyyətində müəllimin,
şagirdin, təhsil müəssisəsinin fəaliyyətinin metodik təminatından
ibarətdir. Təhsil müəssisələrinin
informasiya cəmiyyəti tələblərinə
uyğunlaşması qloballaşmanın bütün
universitetlər
qarşısında qoyduğu mühüm tələbdir.
Bu məqsədlə universitetlərdə sistemli şəkildə,
uzunmüddətli innovativ təhsil proqramları
hazırlayıb həyata
keçirmək lazımdır.
Təhsilin
informatlaşması məqsədyönlü, xüsusi təşkil edilmiş,
mükəmməl layihələndirilmiş prosesdir. Təhsilin informatlaşması-təhsilin
keyfiyyətini yüksəltmək məqsədi ilə
İKT-nin intensiv tətbiqinə yönəlmiş tədbirlər külliyyatı
olub, təhsildə real vəziyyətin
dəyişməsinə, təhsilin məzmun, forma
və texnoloji baxımdan təkmilləşməsinə
xidmət edir. Bu səbəblərdən təhsilin informatlaşmasına
pedaqoji problem, pedaqoji praktika,
pedaqoji elmin bir istiqaməti kimi baxa bilərik. Bu sahəyə pedaqoji informatika və
ya elektron pedaqogika deyilir. Bu sahə təhsilin müasir
fəlsəfəsini
müəyyən edir, onun strateji və konseptual məsələlərinin
həllinə, o cümlədən təlimin
klassik problemlərinə -
təhsilin keyfiyyətinin
yüksəlməsi və əlyetərliyin təmin
olunmasına innovativ yanaşmanı təmin edir. Təhsilin informatlaşması təhsil
sferasında İKT-nin texniki və texnoloji imkanlarının səmərəli
reallaşmasına yönəlmiş elmi-pedaqoji, tədris-metodik,
elmi-metodik tövsiyələrin hazırlanması metodologiyası, texnologiyası və
praktikasıdır. Təhsilin
informatlaşması pedaqoji innovasiyaların nüvəsidir.
Təhsildə informasiya texnologiyalarından istifadənin aşağıdakı kimi
funksiyaları var:
1.İnformasiya-öyrədici funksiya.
2.Formalaşdırıcı funksiya. 3.Nəzarət-korreksiya
funksiyası. 4.Diaqnostik funksiya.
5.Tədqiqat funksiyası.
Qeyd edilən
bu funksiyalar təcrid edilmiş halda yox,
qarşılıqlı əlaqədə fəaliyyət
göstərir, müasir təhsilin
mühüm prinsipləri ilə harmoniya təşkil edir. Təhsildə İKT-nin tətbiqinin
pedaqoji səmərə verməsi, keyfiyyətin yüksəlməsinə xidmət
etməsi üçün prosesin elmi cəhətdən tədqiqi
əhəmiyyətlidir. Bu istiqamətdə müxtəlif
ölkələrdə son 30 ildə ciddi tədqiqatlar
aparılmışdır. Bu problemlərlə məşğul
olan böyük elmi tədqiqat mərkəzləri, o cümlədən
YUNESKO-nun nəznində Təhsilin informatlaşması
institutu fəaliyyət göstərir. Bu institut bir sıra MDB ölkələrində təhsilin informatlaşması
istiqamətində səmərəli fəaliyyət göstərir.
Tədqiqatlar göstərir ki, informasiya
texnologiyalarının elmi-metodik cəhətdən
düzgün tətbiqi təhsilin
keyfiyyətini 80 %-ə qədər
yüksəldə bilər. Tədqiqatlarda müasir təhsilin
vəziyyəti ilə informasiya
cəmiyyətinin sürətli inkişafı arasında
yaranan ziddiyyətlər də tədqiq
edilir. Bu ziddiyyətləri təxminən belə
qruplaşdırmaq olar:
1. Təhsilin
məzmununu müəyyən edən informasiyanın mürəkkəbliyi,
həcminin sürətlə artması ilə insanın
intellektual imkanları, tədrisə ayrılmış
vaxtın məhdudluğu arasında
ziddiyyət.
2.
Dövlət təhsil standartları əsasında kadr
hazırlığı tələbi ilə təlimin fərdiləşməsi,
diferensiallaşması, təlimin fərdi təhsil
trayektoriya əsasında
reallaşması tələbi
arasında olan ziddiyyət. Boloniya prosesinə keçidlə əlaqədar
bu problemlər daha da
aktualdır.
3.
Kompüterin daim artan texniki və didaktik imkanları ilə təlimdə bu
imkanlardan səmərəsiz istifadə arasında olan ziddiyyət.
Təhsildə
İKT-nin tətbiqinin bu ziddiyyətlərdən əlavə digər problemləri də mövcuddur:
1.
İnformasiya texnologiyalarının texniki imkanlarının sürətlə
artması, bunun nəticəsi kimi yeni pedaqoji imkanların
yaranması, təlimin yeni məzmununun formalaşması.
2.
Kompüteryönümlü yeni
nəsil dərsliklərin hazırlanması, onlara elektron formatlı əlavələrin
yaradılması, TMK-lərin tərtibi, onlardan istifadə
metodikalarının hazırlanması.
3. İKT vasitəsilə fənlərarası
və fəndaxili əlaqələrin yaradılması və s.
Bu ziddiyyətlərin
və problemlərin siyahısını xeyli artırmaq mümkündür. Ali təhsil
sistemində mövcud olan bu problemləri həll etmək
üçün müəyyən strategiya əsasında
universitetin informasiya-təhsil mühiti formalaşmalı, bu informasiya
mühitində tədris metodikaları
hazırlanmalıdır. Yeni formalaşan elektron
pedaqogikanın tədqiqat obyekti ola bilən bu problemlərin həlli
pedaqoji ictimaiyyət qarşısında duran mühüm məsələdir.
(Ardı var)
İlham
ƏHMƏDOV
Azərbaycan müəllimi.- 2011.- 14
yanvar.- S.13.