"İşıq"
- qadın azadlığının bayraqdarı
Və qadınlar üçün
ilk mətbu orqan
Rusiyada
ilk qadın nəşri hələ 18-ci yüzildə knyaginya
Daşkovanın redaktorluğu ilə çıxan
"Nevinnoye uprajneniya" ("Məsum təlimlər") dərgisi
olsa da, qadın hüquqlarını müdafiə edən dərgi
- "Soyuz jenşin" 1907-1909-cu illərdə işıq
üzü görmüşdü. Onun yazıları əsasən
qadınların seçki hüququ, cinslərin hüquq bərabərliyinə
həsr olunurdu. Rusiya türklərinin ictimai həyatında isə
ilk qadın dərgisi 1906-cı ilin yanvarında
Baxçasarayda (Krım) nəşrə
başlamışdı. "Aləmi-nisvan" adı ilə
çıxan bu nəşrin redaktoru "Tərcüman"
qəzetinin redaktoru İsmayıl bəy Qasprinskinin
qızı Şəfiqə xanım idi. Nəşr bir il
davam etmiş, 40-a yaxın sayı işıq üzü
görmüşdü. Bu ərəfədə Osmanlıda
qadınlar üçün iki nəşr - həftəlik
illüstrasiyalı - "Qadınlar qəzetəsi" və
"Nisvan" dərgiləri çıxırdı.
Azərbaycanın
sovetləşməsindən sonrakı ilk illərdən
Bakıda "Şərq qadını" ("Azərbaycan
qadını") dərgisi nəşr olunmuş və bu nəşr
ölkədə qadın mətbuatının bayraqdarı
kimi təqdim olunmuşdu. Halbuki ondan öncə belə bir
yöndə ayrıca nəşr - "İşıq" qəzeti
olmuşdu. Lakin bu nəşr mətbuat tarixində öz
yerini tuta bilməmişdi, bu səbəbdən ki, sovet dönəmində
"burjua mətbuatı" kimi qiymətləndirilirdi.
Onun
meydana çıxmasında ötən əsrin əvvəllərində
yaranmış münbit ictimai şərait rol
oynamışdı. Artıq ən müxtəlif mətbuat
orqanlarında müntəzəm olaraq qadın problemlərini
işıqlandırırdı. Onların arasında "Tərəqqi"
qəzeti bu məsələdə xüsusilə seçilir,
qadınların öz problemlərini təşkilatlar vasitəsi
ilə birləşərək həll edə biləcəklərini,
Osmanlı qadınlarının fəaliyyətindən
nümunə götürməyi təlqin edirdi. Qəzet
"Osmanlı qadınları", "Müsəlman
xanımların ittifaqı", "Xatunlar ictimai",
"Xanımlar arasında Osmanlı tərəqqipərvər
cəmiyyəti" sərlövhəli yazılarında
müvafiq cəmiyyətlərin proqramlarını da dərc
etməklə azərbaycanlı qadınları təşkilatlanmağa
istiqamətləndirirdi.
Düz 100 il öncə...
Bakının 14 müsəlman
qadın fəalı bu kimi
yazıların təsiri altında 1908-ci il oktyabrın 26-da
Rübabə xanım Qasımovanın mənzilində toplanaraq "Nicat" maarif cəmiyyətinin qadın şöbəsini
açmaq barədə
qərar qəbul etmişdilər. Bunlar Hənifə xanım Məlikova,
Rübabə xanım Qasımova, Xədicə xanım Əlibəyova,
Əminə xanım Əfəndiyeva, Şərqiyyə
xanım Axundova, Səkinə
xanım Axundova, Səbirə xanım Əbdülrəhman,
Sara xanım Vəzirova,
Əminə xanım Tanrıquliyeva, Xurşud
xanım Vəzirova, Səltənət
xanım Əmircanova, Rəhilə xanım Hacıbababəyova,
Qəribsultan xanım Xanlarova və Ayşə xanım
Hacıqasımova idi. Şöbə
öz qarşısına təhsil almaq istəyən müsəlman qızlara kömək məqsədini
qoymuşdu. Bu cəmiyyətin üzvü
olan Xədicə
xanım Əlibəyova 1911-ci ildə
"İşıq" adlı ilk qadın mətbuatının
yaradıcılarından biri və redaktoru oldu.
"İşıq"ın
ilk sayı 1911-ci il yanvarın 22-də çıxmış,
nəşri 1912-ci ilin sonunadək davam etmiş, bu müddətdə
onun 68 nömrəsi buraxılmışdır. Qəzetin bu
kimi bölmələri vardı: Təlimi-nisvan
(Qadınların təlimi); Vəzayefe-beytiyyə (Məişət
məsələləri); Hüquqi-müslümə - (Müsəlman
qadının hüququ) və ya Bacılarıma bir neçə
söz; Təbabətə dair; Ədəbiyyat; Evdarlıq; Xəbərlər;
Elanlar.
Redaktor
Xədicə Ələddin qızı Əlibəyova Azərbaycanın
ziyalı qadınlarından idi. Tiflisdə 1884-cü ildə
ruhani ailəsində doğulmuşdur.
İlk
təhsilini rus qız gimnaziyasında almış, sonra
Zaqafqaziya Olginskaya Mamalıq İnstitutunda oxumuşdur. Hüquqşünas
Mustafa bəy Əlibəyovla ailə qurmuşdur. Azərbaycan
qadınlarının həyatında, qadın xeyriyyə cəmiyyətlərinin
işində yaxından iştirak edirdi. "İşıq"
qəzeti fəaliyyətini dayandırandan sonra Şəkiyə
köçərək həkim-ginekoloq işləmiş,
ömrünün sonuna yaxın Bakıya
qayıtmışdır. 1961-ci ildə burada vəfat
etmişdir.
"İşıq"ın
naşiri Mustafa bəy Mirzə Cabbar bəy oğlu Əlibəyov
1872-ci ildə Şəkidə doğulmuşdur. İlk təhsilini
Şəkidə almış, Tiflis gimnaziyasında
oxumuşdur. Hüquqşünas, vəkil, jurnalist kimi
tanınırdı. Bakıda 1937-ci ildə həbs edilmiş,
bəzi məlumatlara görə, 1943-cü ildə konslagerdə
həlak olmuşdur.
Pedaqoq
Nabat Nərimanova, həkim Əminə xanım Batrişina,
Çayqıraqlı Həyat xanım, Həlimə xatun
Axundova, Xuraman Rəhimbəyzadə, onun anası Asya Axundova,
Maral xanım Nəbizadə və başqaları qəzetə
tez-tez məqalələr, şeirlər göndərir,
qadınların acınacaqlı həyatından söz
açırdılar. "İşıq" qəzetində
axund, molla və qazılar da çıxış etmişlər.
Mustafa bəy Əlibəyov qəzetə həm rus, həm də
Azərbaycan dillərində məqalələr yazırdı.
Qadınlar nələrdən
yazırdılar?
Qəzetinin
səhifələrində qadın hüququna dair ziddiyyətli
yazılar da, qadınları elm, təhsil ardınca gedib
dörd divar arasından çıxmağa səsləyən
yazılar da dərc edilirdi. Məsələn, İsmayıl bəy
Əliyarov qadınlara izah edirdi ki, onlar da kişilərlə
eyni mövqe tuta bilərlər. O, kişilərə üz
tutub deyirdi:
"Bu
vaxta qədər o biçarələri öz
zülmünüz ilə söyüb onlarda olan bütün
hissi-insaniyyəti öldürdüz. Dəxi bəsdir
onları dili bağlı heyvan dərəcəsinə gətirdiniz.
... Nə qədər ki, arvadlar axund, hacı, molla babanın və
onun kimi həzrətlərin şəriətdən xaric
hökmləri ilə dolanarsa, hərgiz demək olmaz ki,
müsəlman milləti tərəqqi edib qeyri-millətlər
kimi saəadətə yetəcəkdir". Həlimə xatun
Axundova öz məqalələrində qadının kölə
vəziyyətinin köklərini axtarıb tapmğa
çalışırdı. O, ailədə qızların
sevilmədiyini, azyaşlı qızların ərə verilməsini
tənqid edirdi.
Həlimə
xatun qadınları öz hüququnu başa düşməyə
çağırırdı: "Bacılarım, qeyrət
vaxtıdır... Bizlərə elm lazımdır. Bundan
ötrü oxuyub, oxudub, tərbiyə alıb, tərbiyə
vermək lazımdır. Bizlərə elm lazımdır.
Elm... Elm... Elm...". O, zülmə, haqsızlığa
qarşı çıxaraq: "İnsan olduğumuz halda
bizimlə insan kimi rəftar edilməlidir", - deyirdi.
"Bacılarıma
bir neçə söz" başlığında
Çayqıraqlı Həyat xanım alovlu məqalələrlə
çıxış edirdi. "Qız xeylağının
oxumaq nəyinə lazımdır, bir namaz surəsini bildi bəsdir"
deyənlərə qarşı çıxaraq
bacılarını "istibdad altından azad olmağa, hərəkətə
gəlməyə" çağırırdı.
Qadınlar
redaksiyaya göndərdikləri məktublarında öz
hüquqsuz vəziyyətlərindən şikayətlənir,
təhsil, məktəb tələb edirdilər.
"Dörd
divar arasında elmdən, mərifətdən, insaniyyətdən
bibəhrə qalıb bu dünyadan getmək bizim
üçün eyib deyilmi?" - deyə
Çayqıraqlı Həyat xanım qadınları fəaliyyətə
səsləyirdi. Gəncəli Xuraman xanım Bəyzadə
elmə yüksək qiymət verir və buna səsləyirdi:
"Bacılarım, bunu da bilməlisiniz ki, hər şey
çoxaldıqca ucuzlaşır, fəqət, elm
çoxaldıqda bahalanır".
Zərif
Əfəndiyev rus və Avropa qadınlarının öz
hüquqlarını müdafiə üçün cəmiyyətlər
yaratdıqlarını, oraya toplaşıb problemlərini
müzakirə etdiklərini, müsəlman xanımları
üçün də bu cür cəmiyyətlər
yaratmağın vaxtı çatdığını qeyd
edirdi.
"İşıq"
qəzetinin "Təlimi-nisvan" bölməsində verilən
materiallar maarifçilik baxımından diqqətəlayiqdir. Bu
yazılarda doğru olaraq göstərilirdi ki, övladın tərbiyəsi
valideynin tərbiyəsi ilə bağlıdır. Müsəlman
qız məktəbinin türk dili müəllimi N.Nərimanova
ananın öhdəsinə düşən vəzifələrin
- validəlik, mürəbbiyəlik, rəfiqəlik və vərəsəlikdən
ibarət olduğunu qeyd edirdi.
Müəlliflər
sübut etməyə çalışırdılar ki, oxumaq,
elm, təhsil almaq nəinki kişilərə, bəlkə
onlardan daha çox qadınlara lazımdır. Çünki
onlar uşağın tərbiyəsinə baxırlar. Əgər
ananın elmi və tərbiyəsi olmasa, onda öz
uşağına da tərbiyə verə bilməz.
Şamaxı
qız məktəbinin müəllimi Gövhər
Şövqiyyə yazırdı ki, biz hələ bu XX əsrdə
belə hüquqdan məhrumuq və cəhalət məhbəsində
əsirik. Millətlərin tərəqqisi kişilərin tərəqqisi
ilə deyil, qadınların tərəqqisi ilə
ölçülür. Ona görə də təlim-tərbiyə
ocaqlarının sayını artırıb, qızları məktəbə
cəlb etməliyik.
Redaktor
X.Əlibəyova qəzetdə "Vəzayefe-beytiyyə"
başlığı altında məqalələr verirdi. Ailə-məişət
mövzusunda yazılmış bu materiallar qəzetin əksər
nömrələrində dərc olunmuşdur. "Təbabətə
dair" şöbəsindəki materialları çox zaman Xədicə
xanım özü və həkim Əminə xanım
Batrişina yazırdı.
O illərdə
mətbuatın əsas mövzusuna çevrilmiş qadın
azadlığı probleminə "İşıq" necə
yanaşırdı?
Qəzet
bir tərəfdən mədəni tərəqqi və elm
öyrənməyin əhəmiyyətindən bəhs edir,
digər tərəfdən çadraya haqq qazandırır,
şəriət çərçivəsindən
çıxmırdı. Bu da təsadüfi deyildi. Din
adamları "İşıq" qəzetinə məktublar
göndərərək onun işinə istiqamət verməyə,
qadın azadlığı problemi ətrafında müzakirələrin,
hicab məsələsinin dünyəviliyin xeyrinə həll
olunmasının qarşısını almağa
çalışırdılar.
Qadın
ağlına, zəkasına şübhə ilə yanaşan
bir çox ziyalı "övrətləri kişilərə
nisbətən əql və fərasətləri zəif, qəlbləri
lətif və nazik" kimi xarakterizə edərək bunun əvəzində
səliqə, duyğu, səbir kimi gözəl sifətlərin
onlarda qərar tapdığı fikrini yayırdılar. "Arvadlar
ancaq yüngül işləri ifa etmək üçün
yaranıblar", - deyə bu ziyalılar qadının səhərdən
axşamacan mətbəxdə çalışmasına haqq
qazandırırdı.
X.Əlibəyova
qadına təlim və tərbiyənin vacib olduğunu təsdiq
edir, lakin onun fikrincə, bu tərbiyə ana dili və şəriəti,
evdarlıq işlərini öyrənib bilməkdən ibarət
olmalıdır.
Hər kim "İşıq"
qəzeti alsa - kafirdir!
Nəşrə
başladığı zaman qəzetin tirajı kifayət idi. Lakin
ilin ortasına yaxın müəlliflərin çoxu onunla əməkdaşlığı
kəsib yazı göndərmədilər. Nəşri necə
olur-olsun qoruyub saxlamağa çalışan Xədicə
xanım nüfuzlu ruhanilərə məktublar yazır,
onlardan məsləhət istəyirdi: "Ümidvaram ki,
göstərdiyiniz xətt ilə hərəkət edib kənara
çıxmayım". Göstərdiyi cəhdləri nəticəsiz
qalan X.Əlibəyova ümidsiz vəziyyətə düşərək
yazırdı: "...Ruhani atalarımızın bir neçəsi
bihiss bir heykəl kimi etiraz edib qəzetimizi geri göndərdilər.
Onlardan birisi də Bakıda minbərdən camaata: "Hər
kim "İşıq" qəzetini oxusa kafirdir", "Hər
kimin evində "İşıq" qəzeti olsa, o ev
murdardır" - buyurmuşdur. "Çünki övrət
qəzetəsinin olması qiyamət nişanəsidir", -
deyə isbata çalışmışdır...
Qardaşlarım, bacılarım. Bundan sonra heç kəsə
ümid bağlamayıb ciddi-cəhd ilə
özünüzü, qardaş və
bacılarınızı qaranlıqdan işığa
çıxarmağa
çalışmalısınız".
Qəzet
bu kimi çətinliklərlə daha bir il nəşr
olunduqdan sonra fəaliyyətini dayandırdı. Lakin bu
qısa vaxt ərzində məhdud imkanlara baxmayaraq, bu qəzet
fikir plüralizmi şəraitində Azərbaycan
qadınının qarşısında duran problemlərin və
onların həlli yollarının
araşdırılmasında əvəzsiz işlər
gördü. Qadınların taleyini düşünməyə,
maarifə, zülmətdən işığa səsləməklə,
ziyalı qadınları səfərbər etdi. Həlimə
xanım Axundova, Çayqıraqlı Həyat xanım, Tubu
xanım Salatınzadə, Asya Axundova, Nabat Nərimanova kimi
qadın müxbirlər yetişdirdi. Onların yazıları
göstərirdi ki, artıq Azərbaycan qadını
oyanmışdır. Öz hüquqsuz vəziyyətini dərk
edir, çıxış yolu axtarır.
AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun əməkdaşı Ağarəfi Zeynalovun
dediyinə görə, vaxtilə qəzetin nüsxələri
ipək parça üzərinə basılıb
imperatriçaya göndərilirmiş. Bu məsələ ilə
maraqlanıb faktı dəqiqləşdirmək maraqlı
olardı. Heyif ki, Azərbaycan kitabxanalarında qəzetin
ikinci nəşr ilinin tam nüsxələri yoxdur. Bəlkə
də onları Rusiya arxivlərindən tapıb komplektini
tamlaşdırmaq olardı. İlk qadın qəzet redaktoru
olaraq Xədicə xanım Əlibəyovanın
yaşadığı evin qarşısında barelyefini və
ya xatirə lövhəsi vurmaq olar. Elmi nəşrlərdə
isə "İşıq" jurnalı əvəzinə,
birmənalı şəkildə "İşıq" qəzeti
yazılmasına diqqət yetirilməlidir.
Amaliya QASIMOVA
Ayna.- 2011.- 29 yanvar.- S.19.