Təhminə Milani:
“İran
kinosunun mövqeyi zəifləyib”
Baiskar - senzura, sərt
nəzarət...
Təhminə Milani… Rejissor, ssenarist, bir neçə dəfə beynəlxalq mükafat alıb, beynəlxalq müsabiqələrdə münsif…
Bakıda “START” Gənclərin VIII Beynəlxalq Film Festivalında
da münsiflər heyətində yer alırdı. Azərbaycanlı jurnalistlərlə söhbəti
alındı. Azərbaycanca fikrini anlada bilirdi. Bunu öz yaradıcılıq
işləri ilə bağlı Bakıya sıx-sıx gəlməyi
ilə izah edir. Onunla söhbətin axarı
bir qadın kinematoqrafın İranda kino sənətinin indiki durumu, şəxsən kinoya baxışı ətrafında
gedirdi. Deyir:
- İran kinosunun
regionda və dünyada mövqeyi yaxşı idi, lakin təəssüflər
olsun ki, son iki-üç ildə bu mövqe zəifləyib. Buna səbəb ölkə daxilində səlahiyyətli
şəxslərin müstəqil
film istehsalçılarına diqqətsizliyidir. Yəni
indi dünyaya təqdim oluna biləcək çox az film tapılar.
Mən müxtəlif beynəlxalq
festivallarda jüri olmuşam və İran kinosunun mövcud vəziyyətini
və perspektivini daha yaxşı görürəm. Misal üçün,
jüri olduğum son bir neçə festivalda İrandan bir film də iştirak etmədi. Lakin iki-üç il öncə
müxtəlif ölkələrdə
festivalları İran
kinosunun iştirakı
üçün bir-birləri
ilə rəqabət aparırdılar. Bu onu göstərir ki, indi İranda
ya filmlər çəkilmir, ya da onların ölkədən kənarda
nümayiş olunmasına
icazə verilmir.
Bunun ziyanı təkcə rejissorlara deyil, bəlkə həqiqətdə
elə İranın özünə dəyir.
Fikrimcə, kino sahəsində
çalışan səlahiyyətli
şəxslər bir az genişürəkli
olmalı və icazə verməlidirlər
ki, tənqidi filmlər çəkilsin.
Kinonun mahiyyəti elə bundadır. Lakin belə görünür
ki, onlar bunu istəmir və tənqidi düşünən hər
kəsə nəzarət
edirlər. Bu nəzarət İran mədəniyyətinin ziyanınadır.
- Sizi feminist adlandıranlar var. Gerçəkdən
siz feministsiniz?
- Mən deməmişəm
ki, feministəm. Bu adı mənə
“Keyhan” qəzeti (hökumətə yaxın
qəzet) verib. Mən qadınlarla bağlı filmlər çəkirəm.
Ona görə ki, balansın olmasının
tərəfdarıyam. Fikrimcə, ailənin sağlam və normal olması üçün qadın və kişinin bərabər hüquqları
olmalıdır. Yoxsa
o ailədə rahatlıq
ola bilməz.
Mənim üçün
nə kişinin və nə də qadının üstünlüyü var. Mənim
də həyat yoldaşım, uşağım
var, ev
işləri görürəm,
yemək bişirirəm
və bunların heç birini də pis hesab
etmirəm. Həyat yoldaşım mənə
yardım edir. Həm evdə, həm də işdə. Həyat yoldaşımla birlikdə
memarlıq işləri
görürük. Çalışıram filmlərimdə ailələrlə
bağlı məsələlərə
toxunmaqla balansın qorunmasına kömək edim. Qadınların kişilərdən üstün olduqlarını
düşünmürəm və belə bir məqsədim də yoxdur. Mən insanlığı düşünür,
ona görə mənə feminist adının
qoyulmasını düzgün
hesab etmirəm. Lakin əgər mənim İranın orta təbəqə qadınları
ilə bağlı siyasi, ictimai və psixoloji filmlər çəkməyimin
və cəmiyyətdə
balansa çalışmağımın
adı feministlikdirsə,
onda, bəli, mən feministəm. Çünki feminizm digər
adlar kimi müxtəlif mənalarda
işlənir. Kommunizm də
belədir. SSRİ-də olan kommunizmlə
Çindəki bir-birindən
fərqlidir. Feminizm də
Amerikada başqa, İranda başqa, Səudiyyə Ərəbistanında
başqa mənalarda işlənir.
- Bu il
sizin üçün
necə keçdi və hansı işləri gördünüz?
Gələn ilə hansı
layihələrlə gedirsiniz?
- Təəssüf ki, üç ilə yaxındır yeni film çəkməmişəm. Sonuncu prezident
seçkilərindən və
baş verən hadisələrdən sonra
incəsənət adamlarına
nəzarət gücləndirilmişdi.
Lakin son vaxtlarda mənə yeni bir filmin
çəkilməsi ilə
bağlı lisenziya verilib və bu, o deməkdir ki, yaxın gələcəkdə yeni
filmin çəkilişinə
başlayıram. Ötən
il mənim
üçün səmərəli
il idi. Ona görə
ki, bir çox
ölkələrdə festivallara
jüri kimi dəvətlər aldım,
mədəni işlərlə
məşğul oldum,
bir neçə ssenari yazdım və memarlıq işləri ilə məşğul oldum.
Yeni filmim vətənpərvərlik
mövzusundadır və
böyük vəsait
hesabına ərsəyə
gələcək. Ümid
edirəm gələn
il təkcə
İrana yox, həm də dünyaya gözəl bir film verə biləcəyəm. Yeni filmimin
adı “Səs-küylü
tənhalıqdır” (“Tənhayiye
Porhəyahu”). Bu film də qadınlarla bağlıdır. Filmdə dərzi
işləyən gənc
qızın müharibəyə
(İran-İraq müharibəsi)
baxışlarını ekranlaşdırmalıyam.
- Digər ölkələrdə film çəkmək
barədə düşünürsünüzmü?
Azərbaycanda film çəkmək istərdinizmi?
- Azərbaycanda film çəkmək
istərdim və ümid edirəm, bu baş tutsun.
Azərbaycan mədəniyyəti mənim üçün doğmadır. Azərbaycan müsiqisini
dinləyirəm, Azərbaycanın
köhnə kinolarını
dəfələrlə ailəmlə
birlikdə izləmişəm
və izləyirəm.
Həqiqətən, özümü Azərbaycanda evimdəki kimi hiss edirəm, elə bilirəm, başqa bir Təbrizə gəlmişəm.
Bu hisslər mənə
çox doğmadır.
Dünyanın müxtəlif yerlərindən
mənə film çəkmək
üçün təkliflər
edilir, o cümlədən
Hollivuddan təkliflər
almışam. Lakin mənə
təklif olunanlar mənim çəkmək
istədiyim filmlər
olmayıb. Mən istəyirəm
filmlərimdə öz
fikirlərimi göstərim.
Hazırda Türkiyədə bir filmin çəkilişi
ilə bağlı danışıqlar aparırıq,
müsbət nəticələnsə,
orada film çəkəcəyəm.
- İranın ən böyük kinematoqrafçılar birliyi
olan “Sinema Evi”nin fəaliyyəti
ölkənin Mədəniyyət
Nazirliyi tərəfindən
qanunsuz elan olundu və həmin birliyin ofisi bağlandı. Bu, iranlı kinematoqrafçıların
işinə necə təsir göstərdi?
- Fikrimcə, kinematoqrafçılar
ittifaqının bağlanması
dövlətin mədəniyyət
sahəsində atdığı
ən səhv addımlardan biridir. Dövlət bu işi
görməklə həqiqətdə özünə
düşmən hesab elədiyi ölkələrə
dəstək verdi. Çünki
onların kinosu hər gün
inkişaf edir, lakin kinematorqrafçılar ittifaqının
bağlanması və həddən ziyadə nəzarətlə
İranda kinonun
inkişafına ziyan vurulur.
Doğrudur, rejissorlar
və ssenaristlər öz işlərini görür, lakin aktyorlar qocalırlar. Üç
il kinoda rol oynamayan aktyora
çox ziyan dəyir.
Bir ay, üç
ay, altı aydan sonra, gec-tez
kinematoqrafçılar ittifaqı fəaliyyətini bərpa
edəcək. Ona görə ki, ora bizim
evimiz, kinematoqrafçıların evidir, dövlətin evi deyil.
Xatun
Ayna.- 2012.- 8 dekabr.- S.20.