Rus rejissorun Azərbaycanda çəkdiyi
"Amazonlar" filmi...
və ya layihə oğurluğu
Rusiyanın "Zvezda" telekanalının
"Dünya müharibələri ("Voynı
mira")" silsiləsindən növbəti filmi amazonlara həsr
edilib. Bu filmin ən maraqlı özəlliklərindən
biri isə onun Azərbaycanda çəkilməsidir. Film
2011-ci ildə Bakıda çəkilib. Astra Art
studiyasının istehsalı olan filmin rejissoru Roman Kayqorov,
ssenari müəllifi, aparıcısı və prodüseri
Tatyana Borşdur.
Filmdə
ilk kadr: Azərbaycan. Qobustan. Ana Zağa mağarası. Tatyana Borş
Qobustandakı Ana Zağa mağarasının önündə
var-gəl edərək amazonların bir mifologiya deyil, Azərbaycan
tarixinin bir parçası olduğunu, Qobustanın qaya rəsmlərində
yaşadığını, son illər Azərbaycanda
aparılmış arxeoloji qazıntılarla sübuta
yetirildiyini elan edir... Bütün bunları
alqışlamaq olardı. Amma təəssüf
ki, filmin müəllifləri bu mövzunu araşdıran əsl
tədqiqatçıları xatırlatmadan, heç bir
istinadsız hər şeyi öz kəşfləri kimi təqdim
edirlər.
Borş Ana Zağa mağarasının girəcəyinin
sol divarındakı qaya rəsmlərindən ən qədim
bir nümunəni göstərərək, çiynindən
yay-ox asılmış qadını tamaşaçılara
izah edir. Onun bütün dedikləri cümləbəcümlə,
sözbəsöz amazonlar haqqında yazdığım,
2004-cü ildən bəri alman və Azərbaycan mətbuatında
dərc etdirdiyim məqalələrdən
götürülüb.
Filmin
rejissoru Roman Kayqorov və Tatyana Borş bu filmdə tədqiqatlarımın
nəticələrindən gen-bol yararlansalar da, nədənsə
amazonların Azərbaycandakı yeganə 15 illik tədqiqatçısı
olaraq mənə istinad etməyi lazım bilməyiblər. Amma "Bu faktlar ilk dəfə beynəlxalq mətbuatda
çap edilir və müəllif hüquqları alman
qanunlarına görə qorunur" ifadəsinə diqqət
etmək "ağıllarına gəlməyib".
Bakıda hazırlıq işləri zamanı filmin müəllifləri
mötəbər Heydər Əliyev Fonduna, Azərbaycan Mədəniyyət
Nazirliyinə, İçərişəhər tarixi muzeyinə,
Azərbaycan Atçılıq Klubuna, Azərbaycan Milli Dram
Teatrına yol tapa, filmin çəkilməsi üçün
bütün maddi və mənəvi dəstəklərə
sahib ola bilib. Lakin bu sahənin mütəxəssisləri ilə
əməkdaşlıqdan yararlanmadıqları
üçün onlar elmi cəhətdən səthi,
qeyri-peşəkar araşdırmalarla kifayətlənmiş,
amazonlar haqqında çəkilən filmdə (Amazonların
Azərbaycandakı tarixi və arxeoloyi izləri e.ə. 3-1
minilləri əhatə edir) gah Atəşgahı, gah
İçərişəhəri, gah da amazonlara heç bir dəxli
olmayan bulvarı, fəvvarələri lenta almalı olublar. Əslində,
hər şey başqa cür də ola bilərdi...
Günlərin
bir günü H.Əliyev Fondu adından Şahin adlı bir
şəxs Berlindəki N.Gəncəvi adına
Azərbaycan Mədəniyyət İnstitutuna zəng edərək
Moskvadan çox önəmli bir film qrupunun Bakıya gəldiyini,
Amazonlar haqqında film çəkmək istədiklərini
bildirdi. Mən "bir həftə sonra Bakıda ola bilərsinizmi?" sualına dərhal
müsbət cavab verə bilmədim. Doğrusu amazonlar
haqqında bir neçə dildə ən az
5-6 ölkədə 15 illik tədqiqatlar aparan bir peşəkar
tədqiqatçı olaraq belə mötəbər bir dairədən
bu cür qeyri-ciddi bir təklif gözləmirdim. Öncə film haqqında yazılı bir müraciət
edilməsini xahiş elədim. Amma Fondun təmsilçisi
artıq buna vaxt olmadığını, dərhal filmin
çəkilişinə başlanmalı olduğunu dedi və
mənim tədqiqatlarım barədə Bakıda daha kimin danışa
biləcəyini soruşdu. Mən isə Bakıda heç bir
amazon tədqiqatçısı tanımadığımdan
hazırda 4 dildə nəşr edilən "Qafqaz
amazonları" kitabımın elmi redaktoru Mübariz Xəlilovun
telefon nömrəsini verdim, onun özünə də zəng
edərək mənim tədqiqatlarım haqqında lazımi məlumatları
verməsini xahiş etdim.
Filmin ikinci kadrı məhz kitabımın redaktoru,
arxeoloq Mübariz Xəlilovun müsahibəsi ilə
başlayır. Bu kadrlarda Arxeoloq Bəhlul İbrahimlinin
aşkar etdiyi, mənim araşdırmalarım nəticəsində
amazonlara aid olduğu üzə çıxan Plovdağ II-dən
tapılan dünyanın indiyə qədər elmə məlum
olan ən qədim döyüşçü qadını
haqqında danışılır. Amma nə mənim, nə
də Bəhlul müəllimin adı çəkilmədən...
Etibar və böyük etimad etdiyim sevimli həmkarım
filmin 6-7 süjetindəki müsahibələrinin bircə
yerində də mənim adımı çəkmir. Tatyana Borş isə öz
növbəsində film boyunca amazonların Azərbaycandakı
izləri, Böyük İsgəndərin Talestris
(Nüşabə) ilə görüşü, amazonların
qarqarlarla görüşləri, onların Qarabağ, Qarqar
çayının Qarabağda olması, amazonların təbərzin
baltadan istifadə etmələri faktları barədə
danışır. Materiallar mənim tədqiqatlarımdan
götürülsə də, mənbə bilərəkdən
göstərilmir. Amma antik mənbələrin
adı çəkilməklə bu qüsurun üstü
ustalıqla pərdələnir. Təbərzinlərin
amazon baltası olması, onların yalnız Qafqazdan
tapılması və hətta onların hazırlanmış
olduğu qəliblərin Qafqazdan, xüsusən Azərbaycanın
Şamxor və Qarabağ bölgələrindən aşkar
edilməsi faktlarının müəllifi, əlbəttə
ki, mənəm və bu, mənim 15 illik tədqiqatlarımın
məhsuludur.
Müasir
imkanlardan tam yararlanmayan müəlliflər 36 dəqiqəlik
filmdə təkrar-təkrar antik rəsmləri və Tatyana
Borşun müxtəlif yerlərdəki
"amazonşünas" çıxışlarını
lentə almaqla kifayətləniblər. Filmin
çəkilişi zamanı Borşun hətta
Xınalığa və Qax rayonunun Sarıbaş kəndinə
getmək arzuları da filmin ssenarisinin əsasında məhz mənim
tədqiqatlarımın durmasına bir sübutdur. (Mən elmi məqalələrimdə
Xınalıqda Amazon mağarası və Sarıbaş kəndində
amazonların izlərindən, əlbəttə ki,
yazmışam).
Amazonları
"eleqant xanımlar" kimi təqdim edən,
Bakıdakı atçılıq klubunun və Azərbaycan
Milli Dram Teatrınin dəstəyi ilə atçılıq
öyrənən səliqəli gənc şəhər
qızlarını at belində lentə alaraq "əsl
amazon səhnələri yaratmağa" səy göstərən
Tatyana Borşun amazonların vəhşi, ram edilməz, amansız
süvari döyüşçü qadınlar olduqlarından
xəbərsizliyi üzə çıxır. Eleqantlıq
hara, vəhşi cəngavərlər hara?
Müəlliflik
haqlarıma hörmətsizlik olan bu çəkiliş barədə
ilk sual verdiyim adam vaxtilə mənə
Berlinə zəng etmiş Şahin bəy oldu. Qəribədir
ki, o, mənə cavabında Heydər Əliyev Fondunun
işçisi olmadığını və bu məsələdə
heç bir məsuliyyət daşımadığını
dedi.
Əlbəttə,
amazonlar mövzusu dünya mədəniyyətində, incəsənətində,
heykəltəraşlığında ən çox işlənən
bir mövzudur və bu mövzuda yetəri qədər antik mənbələr
var. Bu haqda yazmağa, onu araşdırmağa, hətta film
çəkməyə hamının tam ixtiyarı var. Buna
görə nə rejissoru, nə xanım Borşu, nə də
Mübariz müəllimi haqq-ədalət divanına çəkməyə
haqqım yoxdur. Lakin amazonları ilk dəfə Azərbaycan
tarixi ilə kim bu qədər yaxından
bağlayıb və araşdırıb? Qobustandakı Ana
Zağa mağarasının ilk amazon mağarası olması
ehtimalını kim irəli sürüb?
Plovdağ II-dən aşkar edilən
döyüşçü qadın qəbrinin dünyanın ən
qədim döyüşçü qadını olduğu
faktını kim ilk dəfə ortaya
çıxarıb? Təbərzin baltasının əsl
Amazon baltası olmasını dünyada ilk dəfə olaraq
Qafqazda, hətta onun düzəlmiş olduğu qəliblərin
vətənimizdə ortaya çıxdığını kim yazıb?
Sarıbaş
kəndində Amazon izlərini, Xınalığın dəniz
səviyyəsindən 2 min metr yüksəkdəki
dağlarında "Qarı otağı"
mağarasını kim aşkar edib? Azərbaycanda
olan Qız qalalarının tarixini amazonların bizə
birbaşa irsi və ənənəsi olaraq kim
araşdırıb və tədqiq edib? Və nəhayət
Qafqaz amazonları haqqında dünya elmində ilk dəfə
olaraq kim doktorluq işi dissertasiyası və
monoqrafiya yazır?
Ana
doğduğu, hətta bir neçə gün də olsa əmizdirdiyi
körpəsini itirsə belə, onu 20-30 ildən sonra yüz
insanın içində görəndə dərhal
tanıdığı kimi, tədqiqatçı yazar da hər
kəşfini, hər cümləsini, hətta hər
sözünü belə nə qədər boyansa, dəyişdirilsə
də, min ifadənin içərisindən görüb
tanıya bilir. Avropa qanunları ilə qorunan
müəllif hüquqlarımın pozulmasına görə
Almaniyada yüz minlərlə avro cəza tətbiq edilə
bilər. Doğrusu, filmə baxmadan öncə
öz müəlliflik haqlarımı tələb edəcəyimə
və lazımı elmi və hüquqi addımlar
atacağıma qərar vermişdim. Lakin
filmi seyr etdikdən sonra belə bir bəsit filmdə
iştirak etmədiyim üçün sevindim və hətta
ürəyimdə "sevimli" redaktoruma təşəkkür
elədim. Həqiqətən də əgər
bu film elmi səviyyəsi, sənədli film standartlarına
uyğunluğu cəhətdən qiymətləndirilsə,
uzağı, postsovet filmlərindən biri kimi dəyərləndirilər.
Digər tərəfdən isə Avropanın
müxtəlif televiziya kanallarından bu mövzuda filmin
çəkilişi barədə aldığım təkliflər
məsələni başqa müstəviyə daşıyır.
Bu layihədə iştirak etmək istəyən
bəzi tarixçilərdən də rəsmi müraciətlər
almışam.
Təbii ki, amazonlar heç zaman zəif və aciz rəqiblərin
üstünə getməzdilər. Özümü onların əsl
varisi hesab etdiyimə görə bu dəfə də inadkar və
çılğın atımın cilovunu möhkəmcə
çəkib ağzını daşa-kəsəyə,
qaranlıq yollara deyil, işıqlı və sonunu bildiyim,
gördüyüm, amma kəsə də olmayan bir yoxuşa
döndərərək cilovunu yavaşca boşaldıram...
Nuridə ATƏŞİ
Ayna.- 2012.- 11
yanvar.- S.20.