Professor Səlahəddin Xəlilov: "İkiləşmiş"
təhsilə son qoymağın vaxtı çatıb"
Elmin
yeri çox arxa planda, alimin mövqeyi isə passiv
görünür
Bu gün alimlərə münasibət
adekvat deyil. Yeni iqtisadi münasibətlərə
keçdik, Qərb dünyasına qapılar taybatay
açıldı. Lakin MEA müxbir üzvü, professor,
"Şöhrət" ordenli Səlahəddin Xəlilov bu
fikirdədir ki, oradan ilk növbədə böyük elm,
böyük fəlsəfi ideyalar əvəzinə, ən
yüngül şeylər - kütləvi mədəniyyət,
şoumenlik, əyləncənin müxtəlif modern
variantları gəldi:
"Ona görə də ictimai
şüur səviyyəsində alim kultu formalaşmadı.
Əvvəllər bizdə şair kultu var idi, o da arxa plana
keçdi. Daha çox məzhəkəçilik kultu, ən
yaxşı halda müğənni və ya musiqiçi kultu
formalaşıb. Şair kultu yavaş-yavaş
özünü bərpa edir, amma alimə münasibət,
alimləri, filosofları özünə kumir seçmək,
yeniyetmələr arasında onlara bənzəmək cəhdləri,
onları özünə ideal saymaq halları yox dərəcəsindədir".
- Əgər orta məktəb şagirdindən
"Alimlərdən kimi tanıyırsınız?"
- deyə soruşsan, çaşıb
qalacaq. Təbii ki, başqa sahələrin adamlarının
adlarını çəkəcəklər. Çünki gəncliyin
formalaşmasında əvvəllər ancaq ailə və məktəb
rol oynayırdısa, indi ilk plana KİV, televiziya kanalları və
internet keçib. Bunların isə təsiri həmişə
pozitiv olmur. Çünki biz bunlara nəzarəti təşkil
edə bilməmişik.
İlk növbədə cəmiyyətin
elmə ehtiyacı olmalıdır. Əgər
cəmiyyət özü yetkin deyilsə, o heç elmə
ehtiyac da hiss etməyəcək. Çünki adi şüur
səviyyəsində öz problemlərini həll edəcək.
Ancaq o cəmiyyət elmə ehtiyac hiss edir ki, onun qarşısında
duran vəzifələr daha mürəkkəb və daha
böyükdür və onların həyata keçirilməsi
elmsiz mümkün deyil. O zaman elm adamına ehtiyac duyulur və
onun nüfuzu artır. O cəmiyyətdə ki, hər şey
təqlid, gör-götür yoluyladır, işimiz başqa
ölkələrdə kəşf olunanları, texniki vasitələri,
sadəcə, pulla satın alıb tətbiq eləməkdən
ibarətdir, onda özümüz hansısa sahədə
önə çıxmaq iddiasında olmuruq. Belə
hallarda, təbii ki, alimə də ehtiyac olmur.
Digər tərəfdən, elmin
özünün də fəal mövqeyi hiss olunmur.
Akademiya haradasa passiv görünür. Ali məktəblərimiz
də təhsillə işini bitmiş hesab edir. Halbuki
dünyanın praktikasında elədir ki, universitetin əsas
funksiyası bəlkə də təhsildən öncə elmi
fəaliyyətdir. Çünki orada çoxlu
tanınmış professorlar, alimlər
çalışırlar. Əgər alim elmlə yox, tədrislə
məşğul olursa, o, irəli yox, geri gedəcək. Bu mənada
elmin dinamikası, elm adamlarının fəallığı
hiss olunmur. Elmin yeri çox arxa planda, alimlərin mövqeyi də
xeyli passiv görünür. Amma dövlət
başçısının biz elm adamlarının
qarşısına qoyduğu vəzifələr
böyükdür. 2020-ci ilə qədər biz ən
öncül ölkələr sırasına
çıxmalıyıq və bunun da yolu müasir elmi nailiyyətlərdən
keçir. Bu mənada qəti əminəm ki, yaxın gələcəkdə
görəcəyimiz ən böyük işlər təhsil
sahəsindəki islahatlarla bağlı olacaq.
-
Əgər cəmiyyət yetkin deyilsə, orada alimə ehtiyac
yoxdur.
Bizim cəmiyyətimiz necə, yetkin sayıla bilərmi?
- Avropa cəmiyyəti elmin böyük
nailiyyətlərini əldə etməklə yanaşı,
onu tətbiq edib, bu gün isə bəhrəsini görür.
Əgər dünya iqtisadiyyatına nəzarət ABŞ və
Avropanın əlindədirsə, bu, yalnız onların vaxtilə
elmdə, texnologiyalarda irəli çıxması sayəsində
mümkün olub.
İqtisadiyyat bunlara arxalananda öncül ola bilir. Yoxsa elmi potensialı olmayan bir ölkə
başqalarının kəşf etdiklərini öyrənməklə
nəyə nail ola bilər? Uzaqbaşı biz o elmi bilikləri
mənimsəyib gənclərimizə öyrədə bilərik.
Nə yaxşı ki, biz artıq o işə
başlamışıq. İstedadlı gənclərimizi
Avropa universitetlərinə göndərə bilirik. Gənclər
o mühitdə təhsil almalıdırlar ki, qayıdıb
burada o mühiti yarada bilsinlər. Düşünürəm
ki, təkcə xaricdə təhsil alanlar hesabına yox, daxildə
də təhsilin və elmin yenidən qurulması bu işə
təkan verəcək.
- Alimin
uğuru... Bu, nəylə izah olunur?
- Elmdə uğur qazanmaq ilk növbədə
genetik potensialdan asılıdır. İstedadı olmayan adam
elmdə heç bir nailiyyət əldə edə bilməz.
Bu gün adi şüur səviyyəsində böyük elmi
işlər görmək mümkün deyil. Ən istedadlı
gənclərin elmə cəlb olunmasının müxtəlif
şərtləri var. Bunun üçün stimul
olmalıdır. Gənclər hiss etməlidir ki, elm sferasında
onların gələcək həyatı təmin olunur. Maddi təminat da şərtlərdən biridir.
Amma maddi təminatla iş bitmir. Onlar əmin
olmalıdır ki, çalışa bilmələri
üçün elmi mühit var. Əgər bu şərait
yoxdursa, o istedadlı gənc həmin şəraitin olduğu
yeri arzulayacaq, fikri həmişə xaricdəki elm mərkəzlərində
olacaq. Biz gənclərimizin elmi potensialını daxildə
saxlamaq üçün müvafiq mühit təşkil etməliyik.
Digər tərəfdən, bunun üçün yüksək
texnoloji təminat lazımdır. Xüsusən təbiət
elmləri sahəsində eksperimental baza yaradılması ucuz
başa gələn məsələ deyil. Yəni elmə adi
ayırmalarla onu inkişaf etdirmək olmaz. Elmə ayrılan
pulun bir neçə dəfə artırılması
lazımdır. Biz əgər bunu etmiriksə,
görünür, hələ əmin deyilik ki, ayrılan pul həmin
səmərəni verəcək. Bunun optimal təşkilatlanması
məsələsi həll olunmalıdır. Nəzəri
maddiyyat şəklində ortaya qoyulmalıdır ki, bu cür
qurulan elm yüksək maliyyə təminatı şəraitində
səmərə verəcək. Bunun üçün də, əlbəttə,
nəzəriyyə ilə iş düzəlmir. Müəyyən
sahələrə müəyyən maliyyə ayırmaları
olmalıdır. Dünya praktikasında tədqiqatçılar
layihələr yazır və görəcəyi işləri
elmi surətdə əsaslandırırlar. Ekspertlər
həmin layihəni bəyənəndən sonra pul
ayrılır. Biz də
layihələr üzrə maliyyələşdirmə
sistemini genişləndirməliyik.
-
Axı Prezident yanında Elmin İnkişafı Fondu
yaradılıb...
- Elmin İnkişafı Fondu
yaradılıb, ancaq onun maliyyə büdcəsi çox
kiçikdir. Deyək ki, 5-6 milyon manat həcmində
bütün ölkə miqyasında elmlərin
hamısının inkişafını təmin etmək
mümkün deyil. Əksinə, yaxın gələcəkdə
bizim görməli olduğumuz işlərdən biri mövcud
elm fondunun büdcəsini bir neçə dəfə
artırmaqla yanaşı, alternativ elm fondları
yaratmaqdır. Məsələn, Neft Şirkəti də ya
alternativ elm fondu yaradır, ya bu fonda əlavə ayırmalar
verir. Bunlar onu göstərir ki, tərpəniş, istək
var. Təkcə bu başlanğıcı iri addımlarla
davam etdirmək qalır. Ancaq qətiyyətlə addımlamaq
üçün seçdiyimiz istiqamətə əminlik
olmalıdır. Bunun üçün elmşünaslıq
elmi inkişaf etdirilməlidir. Çünki hər bir
addım elmi əsaslarla atılmalıdır. Mənim keçən
il yazdığım "Elm haqqında elm" bu yanaşmaya
yönəlik bir kitabdır. Orada dünya ölkələrinin
təcrübəsi, elmin min illər ərzində keçdiyi
inkişaf yolu və nəhayət, ən müasir dövrdə
elmin inkişafı üçün zəruri şərtlər,
elmin optimal təşkilatlanma formaları və s. öz əksini
tapıb. Yerli şəraiti nəzərə almaqla optimal
modellər qurmaq qarşımızda duran vəzifədir.
- Bu
gün təhsilimizlə bağlı gerçəklik ürəkaçan
deyil. Müəllimlər repetitorluğa can atır, şagirdlərdə
dərsə maraq yox... Axı hər şey məktəbdən
başlanır?
- Bizdə təhsilin səviyyəsi
yüksək olsaydı, gənclərimizi xaricə göndərməyə
ehtiyac yaranmazdı. Yüksək bal toplayan abituriyentlərin
xaricə göndərilməsi tələbatı ondan irəli
gəlib ki, bizim təhsilimiz dünya standartları
baxımından lazımi tələblərə cavab vermir.
Biz hələ təhsilin öz daxili strukturunda monolitliyi təmin
edə bilməmişik. Vahid təhsil sistemi əvəzinə
ikiləşmiş alternativ təhsil yaranıb. Yəni təhsil
haçalanıb. Bu, çox ziyanlı hadisədir.
Düşünürəm ki, "ikiləşmiş"
təhsilə son qoymağın vaxtı çatıb.
Məktəblərin çoxunda yuxarı sinif şagirdlərinin
əksəriyyəti alternativ təhsilə gedir, repetitorla
işləyir və onların alternativ dərslikləri var.
Bizdə dövlət təhsil sistemi pulsuzdur. Ancaq repetitorlar
sistemi pulsuz deyil axı. Deməli, valideyn öz
uşaqlarını pullu məktəbə qoymağa məcbur
olur. Özü də çox yüksək qiymətlərlə.
Əgər pulsuz məktəb uşağın tələbatını
ödəsə, kim öz
uşağını pullu məktəbə aparıb qoyar və
ya onlar üçün müəllim tutar? Az-çox
imkanı olan valideynlər yaxşı repetitorlar tuta,
uşaqlarını bahalı kurslara yazdıra bilir,
imkansızlar yenə də naəlac qalır. Bu, haqsızlığa gətirib
çıxarır. Deməli, biz vahid təhsil
sisteminə qayıtmalıyıq, bunun yolları
axtarılmalıdır. Bir təhsil
mütəxəssisi kimi mənim konkret təkliflərim var. Mənə
elə gəlir ki, ölkədə bu sahədə mütəxəssislər
var və onların fikirlərindən istifadə etmək
lazımdır.
- 12
illik təhsil sisteminə keçidlə bağlı fikirlər
var.
- Burada il əsas deyil.
Qarşıda duran aktual məsələ ondan ibarət deyil
ki, təhsil 11 və ya 12 il olsun. Bu, sonrakı məsələdir. İndi lazım olan bu ikiləşməni aradan
qaldırmaqdır. Ondan sonra və ya paralel
surətdə bu barədə düşünmək olar.
Faktorlardan biri odur ki, dövlət təhsil
müəssisələrində maaşlar artmalıdır ki,
müəllim məcbur olub repetitorluğa getməsin. Digər tərəfdən, dövlət təhsil
müəssisələrində təhsilin səviyyəsi
qalxmalıdır ki, şagird məcbur qalıb repetitorlara
müraciət etməsin. Həmçinin
tələbə qəbulu prosesi, sadəcə, testlərlə
yox, yaradıcı təfəkkürü yoxlamaq metodları
ilə, xüsusən yazılı imtahanlarla
tamamlanmalıdır ki, onda şagirdlər dövlət təhsilindən
istifadə etmənin üstünlüklərini dərk etsinlər.
Baxmayaraq ki, "Təhsil haqqında" qanun bu
yaxınlarda qəbul olunub, ancaq bu qanuna yenidən
baxılmasına ehtiyac var. Bu qanun qəbul olunarkən də
orada çoxlu mübahisəli məsələlər
vardı. Onlar yenidən nəzərdən
keçirilməli və təkmilləşdirilməlidir.
Hərçənd Milli Məclis nəzərdə tutub ki,
"Təhsil haqqında" qanundan başqa, ali
və orta təhsil haqqında ayrı-ayrı qanunlar qəbul
eləsin, ancaq mənə elə gəlir ki, öncə təhsil
haqqında ana qanuna yenidən baxılmalıdır. Onu da deyim
ki, təkcə qanunvericiliklə iş düzəlmir.
- Bu
yaxınlarda bəlli olub ki, orta məktəblərdə
şagirdlər nə muzeylərin, nə də teatrların
yolunu tanıyırlar. Hətta onlar tərcümeyi-hallarını
belə yaza bilməyiblər...
- Təhsilin məzmunu əzbərçiliyə
xidmət edir, əlavə biliklər verilmir. Siz
teatrı, muzeyi misal gətirirsiniz, ancaq mən deyərdim ki, ən
böyük bəla kitab oxumamaqdır. Bədii
ədəbiyyat qədər şəxsiyyəti
formalaşdıran ikinci bir vasitə yoxdur. Bunların hamısının günahkarı
televiziyadır. Burada təhsil sistemi
acizdir. Yəni məktəb neyləsin ki,
ondan daha güclü bir vasitə peyda olub? Bu vasitə televiziya və internetdir. Kim nə
istəsə, efirə verə bilər, kim
nə istəsə, yaza bilər. Biz bunun
ziyanlarını çəkirik. Burada
bizneslə məşğul olan, televiziyada çalışan
adamların mənəvi, ümumi intellektual səviyyəsi
rol oynayır. Bunlar hamısı sonunda
bizim təhsil sisteminə bağlanır. Çünki
bu adamlar bizim təhsilin yetirmələridir. Biz əgər
onları kifayət qədər mükəmməl insan kimi
yetişdirə bilsək, dünyagörüşləri
geniş olsa... Ancaq biz yetişdirə bilmirik.
Fəlsəfəni kifayət qədər mənimsədə
bilmirik. Fəlsəfə proqramlardan
çıxarılıb, ancaq ixtisas bilikləri öyrədilir.
İxtisas bilikləri insanı mütəxəssis
kimi yetişdirməyə gətirib çıxara bilər.
Bəs insanı insan kimi yetişdirmək nəyin
sayəsində mümkün olsun? Məktəblərdə
fəlsəfə, etika, estetika keçilmir. Bəs zövq, əxlaq necə inkişaf eləsin?
TƏRANƏ
Ayna.-
2012.- 12 may.- S.16.