Üçrəngli
bayrağımızın mənası
Bunu hər
kəs bilirmi?
Yüz
ilə yaxın bir müddətdir ki, Üçrəngli
dövlət bayrağımız insanlarımız
üçün müqəddəs ideal rəmzinə
çevrilmişdir. Mövcudluğunun 18 ayı dövründə
(1918-ci ilin 9 noyabrı) ən istəkli bir varlıq kimi sevilmiş,
əzizlənmiş, adına və hüsnünə şeirlər
yazılmış, mahnılar bəstələnmişdir.
Sovetlər Birliyi rejimi Üçrəngli
bayrağımızın başımız üzərindən
asılmasını və hətta təsvirini belə
qadağan etsə də, onu ürəklərində
yaşadan insanlar istiqlal şairimiz Əhməd Cavadın bu
sözlərini təkrarlayırdılar:
Çoxdandır
ayrı düşdüm
Üç
boyalı bayraqdan.
A dostlar, mən yoruldum,
Bu
gizli ağlamaqdan.
Bəs xalqımızın başı üzərində 94 il əvvəl dalğalanmış və bu gün də mövcud olan Üçrəngli bayrağımızın yaranma tarixini, onun mənasını, ağ ayparanın və səkkiz guşənin nə olduğunu, hansı ideyalardan qaynaqlandığını düzgün bilirikmi? Aparılan sorğular, ortaya çıxan həqiqətlər sübut edir ki, bu sahədə hələ də məlumatsızlıq və tarixi bilgisizlik ucbatından yanlış təsəvvür və fikirlər mövcuddur. Məhz bu yazıda həmin o sualları cavablandırmağa çalışacağam.
1918-ci ilin Mayın 28-də tarixdə sayca 114-cü türk dövləti olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti quruldu. Bu Cümhuriyyət özündən əvvəlki 113 dövlətdən ideoloji əsaslarına görə tam fərqlənirdi. Belə ki, ilk dəfə idi ki, bütün müsəlman və türk dünyasında milli kültür ənənələrinə, demokratik prinsiplərə söykənən Avropa sistemli bir dövlət qurulurdu. Milli Qurtuluş Hərəkatının böyük ideoloqu M. Ə. Rəsulzadə "Milli Azərbaycan Hərəkatının xarakteri" adlı məqaləsində yazırdı: "Milli ideoloji mənşəyi etibarı ilə Azərbaycan hərəkatı Şərqdəki milli qurtuluş ideyaları ilə, Qərbdə demokratiya cərəyanlarını özündə birləşdirən bir hərəkatdır".
Rəsulzadə belə bir hərəkatdan yaranan dövlətin isə məhz "Cümhuriyyət" olacağını hələ 1917-ci ildə "Açıq Söz" qəzetində (1917-ci il, N 426, 17-30 mart) eyniadlı məqalədə "Cümhuriyyətdən-Cümhuriyyətə fərq var" deyərək yazırdı.
Rəsulzadənin əsaslandırdığı Xalq Cümhuriyyəti 1918-ci ildə Mayın 28-də yarandıqdan sonra onun əsas rəmzi olan bayraq haqqında da həmin ilin iyun ayının 21-də hökumətin qərarı verildi. Həmin qərardan: "Üstündə qırmızı fonda ağ səkkizguşəli ulduz və aypara təsviri olan qumaş Azərbaycanın bayrağı kimi təsdiq edilsin".
Həmin dövrdə bayrağımız Osmanlı Türkiyəsinin bayrağı ilə eynilik təşkil edirdi. Fərq yalnız onda idi ki, Osmanlı bayrağındakı hilal ayın qarşısındakı ulduz beş guşədən, Azərbaycan Cümhuriyyətinin bayrağında isə səkkiz guşədən ibarət idi.
İlk bayrağımız haqqında verilən qərar da (yəni, eynən Osmanlıda olduğu kimi) bir çox səbəblərlə izah edilir. Yəni, əsas o idi ki, biz türk xalqı olaraq böyük bir mədəniyyət sisteminə əsaslandığımızı sübut edirdik. Və Azərbaycanın xilasını da qardaş Türkiyənin köməyində görürdük. Təsadüfi deyildi ki, 1918-ci il iyunun 4-də ilk siyasi, diplomatik və hərbi müqaviləni də biz məhz Osmanlı ilə bağlamışdıq. Bundan əvvəl mövcud olan Zaqafqaziya Seymində bu Seymdə fəaliyyətdə də Azərbaycan nümayəndələri (say 40-dan çox idi) siyasi istiqamətin gürcü və ermənilərdən fərqli olaraq Osmanlı ilə olacağını müəyyənləşdirmişdilər.
Eyni
zamanda, Gəncəyə gəlmiş Qafqaz İslam Ordusunun komandanı Nuri Paşanın ətrafındakı "ilhaqçı"lar qrupu da "biz müstəqil dövlət yox, məhz, Türkiyəyə birləşmək istəyirik" - deyərək, ciddi təbliğat aparırdılar.
Hətta o zaman Nuri Paşanın təkidi ilə Milli Şura fəaliyyətini dayandırmış, Tiflisdə yaradılan 1-ci Hökumət Kabinəsi buraxılmış, Gəncədə Nuri Paşanın istəyincə 2-ci hökumət kabinəsi formalaşmışdı. Qırmızı rəngli bayrağımız da məhz həmin gərgin məqamlarda - ikinci hökumət kabinəsi formalaşandan sonra dörd gün sonra verilmişdi.
1918-ci ilin noyabrın 9-da isə Üçrəngli dövlət bayrağımız haqqında qərar qəbul edildi: "Milli bayraq haqqında Azərbaycan hökuməti qərarları dəftərindən 9 noyabr 1918-ci il tarixli çıxarışı:
Eşidildi: Nazirlər Şurası sədrinin Milli bayraq haqqında məruzəsi. Qərara alındı: Yaşıl, qırmızı və mavi rənglərdən, ağ aypara və səkkizbucaq ulduzdan ibarət olan bayraq Milli bayraq hesab edilsi".
Milli
bayrağımızdakı göy rəng - türkçülüyü, qırmızı - müasirliyi, yaşıl - islam ideologiyasını ifadə edir.
Bəs bu dəyərləri özündə birləşdirən "türkləşmək, islamlaşmaq, avropalaşmaq, (firəngləşmək)" üçlük düsturunu böyük bir şüara çevirən ilk dəfə kim olub?
Qeyd
edək ki, bütün türk milləti üçün böyük bir ideala və məqsədə çevrilən bu üçlük şüarının banisi türk dünyasının böyük mütəfəkkiri, Azərbaycanda doğulub Rusiya və Türkiyə universitetlərində təhsil almış Əli bəy Hüseynzadə olub. 1907-ci ildə iyul ayının 10-da Bakıda özünün nəşr etdiyi "Füyuzat" (bolluq, bərəkət mənasındadır) jurnalındakı bir məqaləsində "Türk hissiyyatlı, islam etiqadlı, firəng qafalı" kimi ilk dəfə təqdim etdiyi bu fikri sonradan böyük mütəfəkkir Ziya Göyalp belə ifadə etmişdi: "Türk qanlı, islam imanlı, Avropa mədəniyyətli".
Bəs Ə.Hüseynzadə tərəfindən əsası qoyulan, Z.Göyalp tərəfindən inkişaf etdirilən "türkləşmək, islamlaşmaq, avropalaşmaq" şüarı Azərbaycanın dövlət bayrağında niyə bir qədər fərqli olaraq öz əksini tapıb? Yəni, dövlət bayrağımızda rənglər belə verilib: "göy rəng - türkləşmək, qırmızı - müasirləşmək, yaşıl - islamlaşmaq". Göründüyü kimi, klassik şüardan fərqli olaraq islamçılıq ikinci yerdən üçüncü yerə, müasirlik isə üçüncü yerdən ikinci yerə keçirilib. Bəs belə dəyişikliyin səbəbi nədir və kim bunu hansı məqsədlə edib?
1915-ci ilin oktyabrın 2-də Bakıda nəşrə başlayan "Açıq Söz" qəzetinin ilk sayında Baş redaktor M.Ə.Rəsulzadənin "Tutacağımız yol" adlı baş məqaləsi çap edilmişdi. Həmin məqalədə Rəsulzadə vaxtilə Hüseynzadənin əsasını qoyduğu məşhur üçlük düsturunu belə təqdim edirdi:
"Hər bir millət azadə yaşayıb da tərəqqi edə bilmək üçün 3 əsasa istinad etmək məcburiyyətindədir: Dil, Din və Zaman... Dilcə - biz türküz, türklük milliyyətimizdir... Dincə - müsəlmanız. Hər bir din inananları arasında məxsusi bir mədəniyyət vücuda gətirmişdir ki, bu mədəniyyət də bir beynəlmiləliyyət səbəbi təşkil edir... Zamanca da - biz texnikanın, elm və fənnin möcüzələr yaradan bir dövründəyiz... Demək ki, sağlam, mətin və oyanıq məfkurəli bir milliyyət vücuduna çalışmaq istərsək ki, zaman bunu tələb ediyor - mütləqa 3 əsasa sarılmalıyız: Türkləşmək, müasirləşmək və islamlaşmaq" ("Açıq Söz", N 1, 2 oktyabr 1915-ci il).
Qeyd
edildiyi kimi, Rəsulzadə hələ 1915-ci ildə sonradan dövlət bayrağımızda öz əksini tapacaq fikirləri sıralamış və hələ o zaman Ə. Hüseynzadənin üçlük düsturunda dəyişiklik edərək, ciddi əsaslandıraraq, müasirliyi önə çəkmişdi.
Rəsulzadənin
müasirləşməyə verdiyi bu önəm sonradan
müasir tipli bir Azərbaycan cəmiyyətinin qurulmasına
da öz təsirini göstərdi. 1918-ci ilin noyabrında
Mudros müqaviləsi şərtlərinə uyğun olaraq,
Osmanlı öz qoşunlarını Azərbaycandan çəkmək
məcburiyyətində qaldı. İngilislərin ümumi nəzarətinə
verilmiş Bakıya gələn general Tomson hələ Ənzəlidə
olarkən "Mən Türkiyə intriqası ilə
yaradılan bir dövlət tanımıram" deyərək,
Azərbaycan istiqlalını şübhə altına
almışdı. Belə bir vəziyyətdə ingilisləri
və general Tomsonu Türkiyənin bayrağının
oxşarı olan bir bayraqla qarşılamğa artıq səbəb
qalmamışdı. Odur ki, 1918-ci ilin noyabrın 9-da
qırmızı rəngli bayrağın yerinə
Üçrəngli bayrağın yaradılması
haqqında Rəsulzadənin və onun
başçılıq etdiyi Azərbaycan Milli
Şurasının təklifi ilə qərar qəbul edildi.
Bayraqdakı rənglərin təsviri və
düzülüşü isə Rəsulzadənin
"Açıq Söz" qəzetindəki məqaləsindən
götürüldü. Yəni, göy - türkləşmək,
qırmızı - müasirləşmək, yaşıl -
islamlaşmaq.
Həmin
Üçrəngli dövlət bayrağımız ilk dəfə
olaraq 1918-ci ilin noyabrın 17-də Bakıda Dəniz
Vağzalında ingilis generalı Tomsonun qarşılanma mərasimində
göyə qaldırıldı.
Bakıya gələn
ingilislər Üçrəngli bayrağımızın rəsmi
olaraq dalğalandırılmasına o qədər də
razı deyildilər. Onlarda bu fikri dərinləşdirən
isə Bakıda yaşayan ermənilər və ruslar idilər.
Müsavat partiyasının qurucularından olan M.Ə.Rəsuloğlu
öz xatirələrində yazırdı ki, ingilislər
yalnız həftənin 1-ci və 4-cü günləri - yəni,
iclas keçiriləndə icazə verirdilər ki, Parlament
binası üzərində milli bayrağımız
dalğalansın, iclas bitən kimi bayrağımızın
endirilməsini tələb edirdilər.
1918-ci ilin 7
dekabrında Parlamentin açılışı mərasimində
M. Ə. Rəsulzadə bu sözləri söylədi: "Səadət
və hürriyyət istiqlaldır. İştə bunun
üçün, əfəndilər, müstəqil Azərbaycanı
təmsil edən o Üç boyalı bayrağı
Şurayi-Milli qaldırmış, türk hürriyyəti,
islam mədəniyyəti və müasir Avropa iqtidarı-əhraranəsini
(azad adamlar iqtidarını) təmsil edən bu Üç
boyalı bayraq daima başlarımızın üstündə
ehtizaz edəcəkdir (dalğalanacaqdır). Bir dəfə
qaldırılmış bayraq, bir daha enməyəcəkdir!"
Böyük
mütəfəkkir Ü.Hacıbəyli "Azərbaycan"
qəzetində (1918-ci il, 9 dekabr) M.Ə.Rəsulzadənin bu
çıxışını belə təsvir edirdi: "Məhəmməd
Əmin milli ittitahəsində bu üç rəngin:
türkləşmək, islamlaşmaq və müasirləşmək
amalı əlamətindən ibarət olduğuna işarə
ilə - bu bayraq endirilməz! - dedikdə bütün məclis
ayağa qalxıb əl çala-çala bayraqları
salamlarkən, təəssüratı-fövqəladəmdən
başımın tükləri biz-biz durdu".
Qeyd edim ki,
dövlət bayrağımızdakı səkkiz guşə
ilə bağlı da müxtəlif izahlar vardır. Çox güman ki, əsası Osman
Qazi tərəfindən qoyulmuş türk imperatorluğunun
bayrağındakı Ay hilalı yanındakı səkkizbucaqlı
dövlətin vaxt ölçüsü cədvəlinə rəmzi
işarədir (Bax: Ə. Ətayi. "Təqvimlər
keçmişdə və bu gün". "Elm", 1998, N
1). Bəzi izahlarda isə səkkiz guşəli ulduz "Od
Yurdu"nun səkkiz hərflə yazılışına
işarədir. Böyük yazıçı C.Cabbarlı yazırdı:
"Səkkiz künclü şu ulduz səkkiz hərfli Od
yurdu".
Bayrağımızdakı
göy rəng türkləşmək ideyası ilə
bağlıdır. Türklərin göy rəngə
üstünlük verməsi ilə bağlı müxtəlif
izahlar da mövcuddur. Orta əsrlərdə islam dinində olan
türkdilli xalqlarda göy rəng həm də simvolik məna
daşımışdır. Göy rəng həm də XIII əsrdə
Elxanilər dövrünün əzəmətini əks
etdirir.
Bayrağımızdakı
yaşıl rəng islam dininə mənsubluğumuzu ifadə
edir. Böyük mütəfəkkir Əli bəy
Hüseynzadə "Qırmızı qaranlıqlar içində
yaşıl işıqlar" əsərində yaşıl
rəngin geniş izahını vermişdir.
Milli
bayrağımızdakı qırmızı rəng
müasirləşməni, inkişafı əsas
götürür. Məlum olduğu kimi, XVIII əsrin
sonlarında Fransa burjua inqilabından sonra kapitalizmin
inkişafı ilə bağlı Avropa ölkələrində
böyük irəliləyiş baş verdi. Bu illərdə
qırmızı rəng Avropanın simvoluna çevrilirdi.
Milli
bayrağımızda qırmızı rəngin üzərində
ortada aypara və səkkizguşəli ulduzun təsviri verilib.
Aypara bir vaxtlar Bizans imperiyasının paytaxtı
Konstontinopolun gerbi olmuşdur. Türklər 1453-cü ildə
şəhəri aldıqdan sonra həmin gerb Osmanlı
imperiyası tərəfindən islam dininin bir rəmzi kimi qəbul
edilmiş və həmin dində olan başqa xalqlara
keçmişdir (Bax: M. Əliyev. "Qobustan"jurnalı,
1989, N 3).
Böyük
yazıçı C. Cabbarlı şeirlərinin birində
deyirdi:
Bu ay, ulduz
boyaların qurultayı nə demək,
Bizcə
belə söyləmək.
Bu göy
boya, göy moğoldan qalma
Bir türk
nişanı
Bir türk
oğlu olmalı.
Yaşıl
boya islamlığın sarsılmayan
İnamını
ürəklərə dolmalı
Şu al
boya azadlığın təcəddüdür, fərmanı,
Mədəniyyət
bulmalı.
Azərbaycan
Milli Qurtuluş Hərəkatının böyük ideoloqu M.Ə.Rəsulzadə
1918-ci ildə Azərbaycan Parlamentinin
yığıncağında demişdi: "Bizim
qaldırdığımız bayrağın üç rəngi:
türk milli mədəniyyətinin, müsəlman
sivilizasiyasının və müasir Avropa demokratik əsaslarının
simvoludur".
Azərbaycan
1920-ci ildə işğal edildikdən sonra, başda Rəsulzadə
olmaqla dəyərli insanlarımız bu bayrağı
Türkiyədə və Avropa ölkələrində
mühacirət həyatlarında qorudular, yaşatdılar.
Qeyd
edim ki, Sovetlər Birliyi dövründə Üçrəngli
dövlət bayrağımız 1956-cı ildə XX qurultayda
"şəxsiyyətə pərəstiş" məsələsi
qoyulduqdan sonra Qız qalası üzərində üç
azərbaycanlı vətəndaşımız (birinin adı
Cahid, digəri isə Nazim olub) tərəfindən bir saatdan
çox dalğalandırılıb. Həmin şəxsləri
(onların sayı ümumilikdə 15-ə qədər olub)
sonradan oğurluq adı ilə 12-13 ilə qədər həbsə
məhkum ediblər. 1988-ci ildən isə başlanan Azərbaycan
Xalq Hərəkatı yenidən Üçrəngli
bayrağımızı meydanlarda dalğalandırdı.
Nəsiman YAQUBLU
Ayna.- 2012.- 9 noyabr.- S.19.