Şəkərli diabet:
hüquqlar qorunurmu?
Qorunmur, lakin tələb
edirik, qorunsun
Bu əsrdə ən sürətlə
yayılan xəstəlik şəkərli diabetdir ki, onun
artımı dünya miqyasında son 30 ildə 2 dəfədən
çox olub, yoluxucu xəstəlik sayılan vərəm və
QİÇS-i ötərək 2011-ci ildə 366 milyon
insanı əhatə etmişdir. Bu elə məkrli xəstəlikdir ki,
onun fəsadlarından hər səkkiz saniyədə bir nəfər,
il ərzində isə 4 milyon insan dünyasını dəyişir.
Diabet əlilliyə
gətirən əsas xəstəliklərdən biridir; nəticədə
ürək-damar xəstəlikləri, böyrək
çatışmazlığı, gözlərin tutulması
və aşağı ətrafların amputasiya halları
çoxalmaqdadır. Diabetin xroniki, ağır xəstəlik
olmaqla yanaşı, böyük xərclər tələb edən,
ağır fəsadlarla müşaiyət olunan, ailələrə
və ölkələrin iqtisadiyyatına böyük təhlükə
yaratdığından BMT-nin Baş Assambleyası 2006-ci il 20
dekabrda diabetə dair Qətnamə qəbul etmiş və 14
noyabrı Ümumdünya Diabet Günü kimi elan etmişdir.
BMT
Baş Assambleyasının bu Qətnaməsi bütün
dünya ölkələrində əhəmiyyətli təsir
göstərib diabetə olan münasibətdə böyük
dönüş yaratmışdır. Ölkəmizdə də
diabet probleminə böyük diqqət yetirilir. MDB ölkələri
arasında birinci olaraq Azərbaycan "Şəkərli
diabet xəstəliyinə tutulmuş şəxslərə
dövlət qayğısı haqqında" Qanun qəbul
etmişdir (23 dekabr 2003-cü il).
Qanun əsasında
iki dəfə Azərbaycan hökumətinin şəkərli
diabet üzrə Dövlət Proqramı təsdiq
edilmişdir. 2006-ci ildən başlayaraq bu Proqramların
icrası üçün hər il Dövlət büdcəsindən
maliyyə vəsaiti ayrılır. Xəstələrin
dövlət hesabına insulin, digər şəkərsalıcı
dərman, özünənəzarət vasitələri ilə
təminatda müəyyən irəliləyiş baş
vermişdir. Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, millət vəkili
Mehriban xanım Əliyevanın ŞD xəstə uşaq və
yeniyetmələrə olan qayğısı diqqətəlayiqdir.
Lakin
yüksək səviyyədə qəbul edilən sənədlər
və çağırışlara baxmayaraq, dünyada
milyonlarla diabet xəstəsinin üzləşdiyi xoşagəlməz
münasibət, ayrıseçkilik, onların iş
tapmaları və hətta evlənmələri yolunda əngəl
törənir. Bu vəziyyət dünyanın 160-dan çox
ölkəsində fəaliyyət göstərən 200-dən
artıq diabet assosiasiyasını birləşdirən Beynəlxalq
Diabet Federasiyasının (BDF) 366 milyon nəfərdən
çox diabet xəstəsinin əsas hüquqlarını
müəyyən edən "Diabetli insanların
hüquqlarına dair Beynəlxalq Xartiya" nı bəyan
edilməsinə təkan verdi ( 12 aprel 2011-ci il, Brüssel).
Xartiyada
qeyd olunur ki, əgər diabetli xəstələr səhiyyə
təşkilatları və dövlətlə birgə fəaliyyət
göstərmək üçün müəyyən
hüquq və imkanlara malik olarsa, onlar bu amansız xəstəliyə
qarşı mübarizədə mühüm rol oynaya bilərlər.
Bəyan edilir ki, bu şəxslərin diabeti olmayan insanlarla
eyni insan və sosial hüquqları var. Xartiya diabetli
insanların dolğun həyat sürmək, təhsil almaq və
işləmək imkanlarına malik olmaq kimi
hüquqlarını dəstəkləyir. Xartiyada bu xəstələrin
hüquqları, o cümlədən qayğı hüququ, məlumat
və təlimat alma hüququ, sosial ədalət hüququ
şərh edilməklə xəstələrin vəzifələri
haqqında da göstərişlər yer almışdır.
Bu Beynəlxalq sənəddə ŞD xəstələrinin həyat
keyfiyyətinin yaxşılaşması onların
hüquqları kimi ehtiva edilməklə ölkələrin
hökumətlərinə bu barədə müraciət
edilir.
Azərbaycan
Diabet Cəmiyyətinin (ADC) ŞD xəstələrindən
aldığı çoxsaylı müraciətlər və
diabet üzrə Dövlət Proqramlarının ictimai
monitorinqi ilə müəyyən edilmişdir ki, bu
insanların dövlət qayğısı haqqında Qanunda,
Dövlət Proqramlarında və Hökumət qərarlarında
ehtiva edilmiş hüquqları kobud surətdə pozulur. Onlar,
həcmi Azərbaycan hökuməti tərəfindən müəyyən
edilən və keyfiyyəti qəbul edilmiş standartlara cavab
verən tibbi yardımı tam ala bilmirlər. Hətta uşaq
və yeniyetmələrə ağrısız yeridilən
penfilin (insulinin) verilməsi dayandırılıb.
Burada bir misal gətirmək istəyirəm.
Bu ilin iyulunda Tanzaniyanın Arişa şəhərində
Beynəlxalq Diabet Federasiyasının Afrika qitəsi üzrə
birinci Konfransında Azərbaycan Diabet Cəmiyyətinin təşəbbüsü
ilə Lənkəranlı gənc lider diabet Cavid Cəbiyev də
iştirak edirdi. Cavid qaydanda söylədi ki, konfransın tənəffüslərində
bütün uşaqlar kimi o da tibbi prosedur, yəni insulin iynəsi
vuran zaman oradakı iştirakçılardan ispaniyalı Xose
ona tərəf dönüb deyir:
"Dostum, bu, nədir, siz insulin yeritməsini
niyə köhnə üsulla aparırsınız? Məgər
ölkənizin penfil insulini almağa imkanı yoxdur?
Eşitdiyimə görə sizin ölkə neftlə xeyli zəngindir".
Mən onun bu haqlı iradından kövrəlsəm də,
onu daxilimdə boğdum və Xoseyə belə cavab verdim:
"Səhiyyədən olan məmur rəislər söz
veriblər ki, bu məsələ yaxınlarda həll ediləcəkdir".
Buna əsas səbəb isə şəkərli
diabet üzrə Dövlət Proqramının icrası
üçün büdcədən ayrılan maliyyə vəsaitinin
məhdud olmasıdır. Əgər 2006-ci ildə onların
sayı 56.0 min nəfər idisə, 01.01.2012-ci il vəziyyətinə
belə xəstələrin sayı AR Səhiyyə Nazirliyinin
rəsmi statistikası ilə 155.0 min nəfərdən də
çox olmuşdur. Bəs diabet üzrə Proqramın
icrası üçün bu illərdə ayrılan maliyyə
vəsaitinin həcmi necə dəyişmişdir? Beləliklə
büdcədən ayrılan vəsait 2006-ci ildə 6.0 milyon
manat, 2007-ci ildə 12.0 milyon manat, 2008ci ildə 13.8 milyon manat,
2009-cu ildə isə 19.2 milyon manat olmuşdur.
Lakin ŞD xəstələrinin sayı
durmadan artdığı bir vaxtda büdcədən bu məqsədlə
ayrılan vəsaiti artırmaq əvəzinə 2010-cu ildən
başlayaraq kəskin dərəcədə azalması
müşahidə edilir, beləki, 2010 və 2011-ci illər
12.0 milyon manat, 2012-ci il isə 12.7 milyon manat maliyyə vəsaiti
ayrılmışdır...
Bu vəziyyət Proqramda olan bir çox həyati
zəruri tədbirlərin aşağı səviyyədə,
bəzilərinin isə kağız üzərində
qalıb icra olunmamasına səbəb olmuşdur. Bunların
sırasında ŞD xəstələrinin keyfiyyətli
insulin və digər şəkərsalıcı dərmanlarla,
özünənəzarət vasitələri ilə,
xüsusilə qanda şəkərin miqdarını təyin
edən qlükometrlərə tələb olunan
test-çubuqcuklarla qeyri-kafi təmin olunmaları, xəstəliyin
müalicəsinin normal aparılmasına nəzarətin təşkili
məqsədilə qlükozalaşdırılmış
hemoqlobin müayinəsinin aparılmaması, ŞD xəstələri
üçün sanatoriya-reablitasiya xidmətinin təşkil
edilməməsi, yeniyetmə və gənclər
üçün sağlamlıq düşərgələrinin
yaradılmaması və s. göstərmək olar.
ŞD xəstələrinin tam həcmdə
və standartlara cavab verən keyfiyyətli tibbi yardımla təmin
edilmələrində hüquq pozuntuları ilə
yanaşı onların bir çox halda əmək, istirahət
və sosial hüquqlarının pozulması halları da
müşahidə edilir.
1-ci tip ŞD xəstə uşaqların
müalicə və qida rejiminə bütünlüklə
öz vaxtını ayıran gənc analar əmək
hüququndan məhrum olurlar. Odur ki, uşaqlarının 14
yaşına çatanadək onlara dövlətin müəyyən
həcmdə müavinətlə kompensasiya verməsi və bu
dövrün iş stajına bərabər tutulması məqsədəuyğun
sayılardı. Bəzi hallarda işəgötürənlər
ŞD xəstə gəncləri işə götürməkdən
imtina edirlər, bu isə yolverilməzdir (əlbəttə,
iş sahələrini nəzərə almaqla) .
ŞD xəstələrinin ən çox
üzləşdiyi problemlərdən biri də onların əmək
qabiliyyətini itirdikdə, bu xəstəliyin üzücü
immunitet zəifliyindən işləyə bilmədikdə
tibbi sosial ekspertiza komissiyasına müraciət edərək
onlara əlillik qrupu verilməsini xahiş edəndə əksər
hallarda rədd cavabı almalarıdır. Bu komissiyalar "Əlilliyin
müəyyən olunması meyarlarına dair Əsasnamə"yə
(AR Nazirlər Kabinetinin 1997-ci il 29 avqust tarixli 99 nömrəli
Qərarı ilə təsdiq edilib) istinad edirlər. Həqiqətən,
əlillik qrupu almaq üçün burada ŞD xəstələri
üçün çox sərt meyarlar müəyyən
edilib, beləki bu insanın gərək ayaqları amputasiya
edilsin, ya da gözləri öz işığını
itirmiş olsun. Odur ki, bu Əsasnamədə ŞD xəstələrinə
əlillik qrupu təyin edilməsi üçün tələb
edilən meyarlara yenidən baxılması vacibdir.
Yeniyetmə və gənc ŞD xəstələrinin
də hüquqları qorunmalı, məktəblərdə
onların nəzarətdə saxlanılması, xüsusi
psixoloji yardımın təşkil edilməsi, ali məktəbə
daxil olan ŞD xəstə gənc imtahan gedişində lazımi
müalicə və qida almasına şərait
yaradılması zəruridir.
Yeniyetmə və gənc ŞD xəstələrinin
xüsusi təşkil edilmiş sağlamlıq düşərgələrində
istirahət etmələri, bu zaman onların öz xəstəliklərinin
idarə edilməsi üzrə maarifləndirilmələri
vacibdir.
ŞD üzrə Dövlət
Proqramındakı tədbirlərin, eləcə də, digər
ciddi xəstəliklər üzrə Proqramların tam və
keyfiyyətlə yerinə yetirilmədiyinin bir səbəbi də
ondadır ki, bu tədbirlərin icrasına cavabdeh olan SN xidmətlərinin
işi üzərində lazımi nəzarət yoxdur, dərman
və digər tələb edilən tibbi vasitələrin
dövlət alqısında tenderlərdə aşkarlıq və
ictimai nəzarət zəifdir. Bu məqsədlə biz Azərbaycan
QHT-lərin Milli Forumu rəhbərliyindən xahiş edirik ki,
öz imkanları daxilində SN-də İctimai Şura təsis
edilməsinə nail olsun.
Azərbaycan Diabet Cəmiyyəti 155 mindən
çox ŞD xəstəsinin adından və öz Nizamnaməsinə
uyğun olaraq tələb edir ki, dövlət və hökumətin
bəyan etdiyi aktlarda bu xəstələrin ehtiva edilmiş
hüquqları mütləq qorunmalıdır.
Akif
MUXTAROV,
Diabet Cəmiyyəti
sədrinin müavini
Ayna.-
2012.- 8 sentyabr.- S.16.