Əgər gələcəkdə
yaxşı pensiya istəyiriksə...
Hər
bir işləyən şəxsin gələcək pensiya təminatında
birbaşa rol oynaması lazım gəlir
Sovet pensiya təminatının maliyyə
modeli, habelə pensiyaçıların sayının müntəzəm
olaraq artması mövcud pensiya sisteminin sabit fəaliyyətinə
mənfi təsir göstərirdi. 1992-ci ilə qədər Azərbaycanda
qanunvericilik bazası sovet pensiya sisteminin prinsiplərinə əsaslanırdı.
Nəticədə pensiya sisteminin bazar iqtisadiyyatı ilə
ciddi uyğunsuzluğu müşahidə olunurdu. Bununla
yanaşı, pensiya sisteminin mürəkkəbliyi, pensiya məbləğinin
üzərinə çoxlu sayda müavinət və əlavələrin
hesablanması, müxtəlif dövrlər üçün fərqli
hesablama qaydasının tətbiqi subyektiv amillərə şərait
yaradırdı.
Vətəndaşların pensiya məbləğlərinin
sığorta ödəmələrinə görə deyil,
hansı güzəştli kateqoriyaya aid olmasına görə
fərqləndirilməsi sosial ədalət prinsipinin
pozulması ilə nəticələnirdi.
Əhalinin sosial müdafiəsi sistemində
köklü dəyişikliklərin başlanğıcı
"Azərbaycanda Pensiya İslahatı
Konsepsiyası"nın (2001-2005-ci illər)
reallaşdırılması ilə qoyulub. Konsepsiya
islahatın mahiyyətini təşkil edən
sığorta-pensiya və sosial yardım sistemlərinin
bir-birindən ayrılmasını, sığorta münasibətlərinə
əsaslanan pensiya sisteminin qurulmasını ifadə edirdi.
2006-cı ildən sığorta-pensiya
sistemi ilə dövlət sosial yardım sistemlərinin
bir-birindən ayrılması və beynəlxalq standartlar əsasında
fəaliyyət göstərməsi təmin edildi. Bu gün həmin
sistem sosial sığorta, fərdi uçot və pensiya təminatı
sahəsindəki funksiyaların bir-birini tamamladığı
vahid mexanizm kimi fəaliyyət göstərməkdədir.
Həyata keçirilən islahatlarla,
keçmiş sovet dönəmindən qalmış pensiya
sisteminin bazar iqtisadiyyatı ilə ciddi uyğunsuzluğunun
yaratdığı çoxsaylı problemlərin aradan qaldırılmasına
tam nail olunub. Azərbaycanın sığorta-pensiya sistemində
üçpilləli pensiya təminatı müəyyənləşdirilib.
Əmək pensiyalarının baza hissəsi dövlət tərəfindən
mütləq rəqəmlə təyin olunur. Sığorta
hissəsi fərdi hesabda şərti olaraq uçota alınan
və real pul kütləsi olmayan pensiya kapitalına əsasən
hesablanır. Yığım hissəsinin isə fərdi
hesabda real olaraq toplanan pensiya kapitalına görə təyin
olunması nəzərdə tutulur.
Əvvəlki pensiya sistemində pensiya məbləğlərinin
müəyyən olunma metodikası əsas problemlərdən
biri idi. Həmin qayda kişilər üçün 25 il,
qadınlar üçün 20 il iş staj tələbi ilə
son 24 ayın və ya bundan əvvəlki istənilən
ardıcıl 60 ayın əməkhaqqına məhdudiyyət
tətbiq edilməklə hesablamaların aparılmasına əsaslanırdı.
Qeyd olunan iş stajına malik şəxs orta aylıq əməkhaqqı
məbləğinin 60 faizini pensiya şəklində ala bilir,
iş stajı bundan çox olduqda, hər il üçün
2 faiz əlavə olunur, lakin maksimal 85 faiz hədd qoyulurdu. Beləliklə
əməkhaqqının çox da böyük olmaması və
staj tələbinin sərtliyi pensiya məbləğlərinin
aşağı olmasını şərtləndirirdi.
Yeni sistemlə ölkə
iqtisadiyyatının inkişafına uyğun əməkhaqqı
fondu, bundan formalaşan sosial sığorta haqları və həmin
haqlara görə təyin olunan pensyalar həlqəsi qurulub
ki, bu şəraitdə sosial sığortaya cəlb olunan əməkhaqqlarının
artımı pensiya artımlarını da şərtləndirir.
Yəni ayrı-ayrı pensiyaçı səviyyəsində
yanaşdıqda, bu, hər bir şəxsin pensiya şəklində
alacağı vəsaitlərin ödənilən sosial
sığorta haqları ilə əlaqələndirilməsi
deməkdir və burada pensiyaların artırılması
üçün əsas hədəf sosial sığorta
haqları kimi ödənən və fərdi hesablarda qeydə
alınan pensiya kapitallarının
artırılmasıdır.
Əgər 35-40 il iş stajı ilə
hazırkı orta aylıq əməkhaqqı və sosial
sığorta normativlərinin şərti olaraq sabit saxlamaqla
aparılan hesablamaya diqqət etsək, sistemin 65 faizdən
yuxarı əvəzetmə əmsalına malik olduğunu
görərsiniz. Bu o deməkdir ki, hər bir şəxs
işlədiyi dövrdə sosial sığorta
haqlarının tam ödənilməsinə nail olarsa, sistem
ona aldığı əmək haqqının 65 faizini
qaytaracaqdır.
Özü də fərdi hesaba toplanan məbləğlər
hər il inflyasiyaya uyğun indeksləşdirilir ki, bu da
sistemin sosial sığorta haqqı ödəyiciləri
qarşısında etibarlılığının nümunəsidir.
Azərbaycanda yeni sığorta-pensiya
sisteminə keçidin xarakterik xüsusiyyətlərindən
biri əvvəlki sistemlə əhatə olunmuş
insanların da bu sistemlə əhatə olunmasıdır.
Sosial müdafiənin Azərbaycan modelinin əsas cəhəti
ondan ibarətdir ki, bu proses, digər keçid dövrü
ölkələrində olduğu kimi, "şok" effekti
ilə deyil, əvvəlki sistemlə əhatə olunmuş
insanların davamlı sosial müdafiə tədbirləri
vasitəsilə yeni şəraitə mərhələlərlə
tam inteqrasiyası yolu ilə reallaşdırılıb.
Hər
bir işləyən şəxs özünün gələcək
sosial müdafiəsini təmin edə bilər
Beləliklə, sığorta prinsiplərinə
əsaslanan pensiya sisteminin ədalətliliyini artırmaq
istiqamətində atılan addımlar pensiyaların məbləğinin
hər kəsin sistemə verdiyi paya uyğun təyin edilməsi
tezisini ortaya çıxardı və bu da sosial müdafiə
sistemlərinin inkişafının ən müasir istiqamətlərini
müəyyənləşdirdi. Fərdi uçot sisteminin tətbiqində
əsas məqsəd ödənilən məcburi dövlət
sosial sığorta haqqı ilə pensiya məbləği
arasında birbaşa qarşılıqlı əlaqənin təmin
edilməsi idi.
Fərdi uçot - qanunvericiliyə
uyğun əmək pensiyalarının və digər sosial müdafiə
hüquqlarının təmin edilməsi üçün hər
bir sığortaolunan haqqında məlumatların
uçotunun təşkili və aparılmasıdır. 1
yanvar 2006-cı ildən tətbiq olunan "Əmək
pensiyaları haqqında" qanuna əsasən, əmək
pensiyaları fərdi hesaba toplanan pensiya kapitalına əsasən
hesablanır.
Cari ilin birinci yarısında dövlət sosial sığorta sistemində fərdi uçotun inkişafı və tətbiqi məqsədilə
davam etdirilən tədbirlər nəticəsində,
sistemdə fərdi şəxsi hesabı olan
sığortaolunanların sayı 2 mln. nəfəri
ötüb. Belə ki,
bu ilin 6 ayı ərzində
Dövlət Sosial Müdafiə Fondu (DSMF) tərəfindən əlavə olaraq 80 889 vətəndaşa sosial
sığorta nömrəsi verilib və onlar üçün fərdi
hesab açılıb. 01.07.2012-ci il tarixə olan statistikaya əsasən, Azərbaycanda fərdi
şəxsi hesabı olan
sığortaolunanların sayı 2 047 743 nəfərə
çatıb. Sığortaolunanların 56,2 faizi
kişi, 43,8 faizi isə
qadındır.
Fərdi
şəxsi hesabı olanlar arasında
40-50 yaş aralığında
sığortaolunanlar üstünlük təşkil
edir. Göstərilən yaş
kateqoriyalarına aid olan
vətəndaşlar ümumi sığortaolunanların
23,8 faizini əhatə edir.
Bundan başqa, fərdi uçot
sistemində qeydiyyatda olan
sığortaolunanların 21 faizini 30 yaşa kimi vətəndaşlar,
23,1 faizini 30-40 yaş
aralığında olan vətəndaşlar,
21,7 faizini 50-60 yaş
aralığında olan vətəndaşlar,
10,4 faizini 60 yaşdan
yuxarı olan vətəndaşlar təşkil
edir.
Pensiya
sisteminə maliyyə dəstəyi idarəedilən
olmalıdır
Bu sistemdə qazanılan uğurlarla yanaşı, ekspertlər
catışmazlıqların da olduğunu söyləyirlər. Belə ki, hazırkı mərhələdə Azərbaycanda
sosial müdafiə xərclərində
dövlət transfertləri mühüm rol oynayır. Lakin DSMF mütəxəssisləri bildirirlər ki, sosial müdafiə xərclərinin
ümumi daxili məhsula
nisbətinə yalnız fondun xərcləri
baxımından yanaşmaq doğru olmazdı. Azərbaycanın başqa ölkələrlə müqayisədə
vəziyyəti fərqlidir. Çünki
Azərbaycanda böyük sayda
qaçqın və məcburi köçkün
var və onların ehtiyacları üçün kifayət qədər böyük məbləğ ödənilir. Həmçinin dövlət büdcəsindən əhaliyə
ödənən sosial yardım və
müavinətlər də sosial xərclərin
mühüm tərkib hissəsidir.
Ümumilikdə baxdıqda, bu xərclərin
ÜDM-yə nisbəti hər il yüksəlir
və gələn il 6,8 faiz
təşkil edəcəkdir.
Bununla bağlı DSMF sədri
Səlim Müslümov mətbuata
açıqlamasında deyir:
"Əgər
neft ixracından daxil olan vəsait və ya digər
mənbə hesabına pensiya siseminə əlavə
maliyyə dəstəyindən söhbət gedirsə, bu proses də idarəedilən
olmalıdır. Ən azı ona görə
ki, sosial təbəqəyə
verilən hər hansı bir məbləğ
heç vaxt azaldıla bilməz və
artırılma istiqamətində davam etməlidir.
Lakin bu heç də o anlama gəlməməlidir ki,
gələcəkdə əvəzetmə əmsalının
artırılması üçün
dövlət daim pensiya
sisteminə məqsədli transfertlərin
ayrılmasını davam etdirməlidir. Doğrudur,
hazırkı mərhələdə xərc artımında
yürüdülən siyasət təkçə
pensiyaçı kimi sistemə
qoşulanların maliyyələşdirilməsindən deyil, minimum və orta aylıq pensiya məbləğlərinin
dövri artırılmasından da ibarətdir. Bunun da əsas səbəbipensiya sistemi
ilə əhatə olunmuş şəxslərin
yeni şəraitə
inteqrasiyasının yerinə yetirilməsidir".
Fond sədri deyir
ki, Avropa ölkələri
səviyyəsində daha yüksək pensiya təminatına nail
olmaq hər birimizin arzusudur:
"Bu bizim əsas hədəfimizdir.
Amma bununla
yanaşı qəbul etməliyik ki, biz bunun üçün
ilk növbədə həmin yüksək
pensiya məbləğlərini verəcək
pensiya sistemini
formalaşdırmalı və inkişaf
etdirməliyik. Bu sisemin
isə öz qanunları, inkişaf
prinsipləri var. Burada təkcə istəklərlə
davranmaq mümkün
olsaydı, nə biz, nə də bütün dünya
ölkələri sərt bazar
qanunlarına cavab verən sistemləri yaratmaq və prinsiplərini qorumaq
məcburiyyətində qalmazdı. Əgər biz gələcəkdə pensiyaların
sürətli artımını istəyiriksə, sistemin inkişafı üçün hər bir
işləyən şəxs səy göstərməli, öz gələcək pensiya
təminatında birbaşa rol oynamalıdır. Əsas hədəf
işləyənlərin iş yerlərində
rəsmiləşdirilməsinə və əməkhaqqının
tam leqallaşmasına nail
olmaq, bu yolla sosial sığorta
haqları kimi ödənən və fərdi
hesablarda qeydə alının pensiya kapitallarını
artırmaqdır".
Məqalə
Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun "Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Sosial Müdafiə Fondu:
İnkişafın 20 ili" mövzusunda müsabiqəyə
təqdim edilir.
A.Əhmədova
Ayna.-
2012.- 15 sentyabr.- S.16.