Peşə liseyi: inkişaf
tendensiyalarına baxış
Baza
güclənir, məzmun dəyişir, müsbət nəticələr
göz önündədir
Bizim günlərdə müəllim və
mühəndis-pedaqoji işçilərin mütəmadi
qaydada yeni biliklərə, müasir texnologiyalara yiyələnməsi
aktualdır. Kollektivin 15 pedaqoji kadrı ötən il
ixtisasartırma kurslarında peşəkarlıq səviyyələrini
yüksəltmişlər. Düşünürük ki, nə
üçün bizim təhsil alanlar bilik
yarışlarına - fənn olimpiadalarına, müsabiqələrə
qoşulmasın, peşədəki ümumtəhsil fənn
müəllimləri ilin ən yaxşı müəllimi
müsabiqəsinə qatılmasın, istedadlı tələbələr
üzə çıxarılmasın, onların
yaradıcılıq potensialı inkişaf etdirilməsin? Bu
istiqamətdə məqsədyönlü işlər
aparılır. Əminik ki, bu öz müsbət təsirini
göstərməlidir.
Yeri gəlmişkən, bir məsələyə
də aydınlıq gətirilməlidir. 9 illik bazada ümumi
orta təhsil almış yeniyetmənin peşəyə yiyələnmə
arzusu tam orta təhsil almaq niyyəti ilə müşayiət
olunursa, onu bu hüquqdan məhrum etmək, görəsən,
hansı məntiqə uyğundur? Bunu söyləməkdə
məqsədimiz ilk peşə-ixtisas təhsili pilləsində
tam orta təhsil vermənin əleyhinə çıxan bəzi
"təhsilşünas"lara mesajdır.
Buna sübut kimi bəzi analitik təhlil
nəticələrinə nəzər salaq. 2008/2009-cu tədris
ilində tam orta təhsil almaq üçün aparılan test
imtahanlarından müvəffəqiyyətlə
keçmiş və attestat almış kontingent 35 faiz,
2009/2010-cu tədris ilində 44 faiz olmuşdursa, sonuncu tədris
ilinin yekunları 60 faizi ötmüşdür.
Göründüyü kimi, bu istiqamətdə tendensiya
yüksələn xətlə gedir.
Bəzi hallarda ilk peşə-ixtisas təhsili
müəssisələrində geniş profilli kadr
hazırlığına ikili münasibətin şahidi oluruq.
Bizim liseydə 6 istiqamət üzrə peşə
klassifikatoruna uyğun kadr hazırlığı həyata
keçirilir. Bütün dünyada birmənalı qəbul
olunur ki, peşə-ixtisas təhsili ölkənin əmək
bazarında tələbatın çevik təminatçısı
rolunu oynamalıdır. Belə olan təqdirdə, əgər
bu və digər ixtisasa real tələbat varsa, bunun
üçün müvafiq baza yaradıla bilirsə, niyə də
həmin sahələr üzrə kadr hazırlığı
həyata keçirilməsin? Məgər hamı
hüquqşünas və ya həkim olmalıdır? Bəs
kiçik səviyyədən olan əsl iş
icraçılarının qısamüddətli tədris
proqramları çərçivəsində
hazırlığını kim və harada həyata
keçirməlidir?
Diqqət edin: ötən yay qəbul
komissiyasına 320 qəbul (onlardan 5 qrupda 100 nəfər
ödənişli əsaslarla) yerinə qarşı 814 nəfər
müraciət etmişdir. Onlar arasında valideynlərin
iştirakı ilə test imtahanları keçirdik. Bilik səviyyəsinə
uyğun seçim nəticəsində 500 nəfərə
yaxın yeniyetmə sənədlərini geri götürməli
oldu. Deməli, bu sayda gənc ilk peşə ixtisasına yiyələnmə
imkanından məhrum oldu. Fikrimizcə, elə bu fakt
özü özlüyündə "Peşəyə gələn
yoxdur!" deyə ağı qara söyləyənlərə
aydın cavabdır.
Artıq
biz yeni tədris ilinə
qəbul planlarını formalaşdırmaq üçün
əmək bazarını öyrənirik. Əgər bu halda tələbat istiqamətləri
dəyişərsə, onda təminatçı tərəf
kimi biz mütləq tədris bazasını çevikliklə
təkmilləşdirməli, kadr potensialını
formalaşdırmalı,
yeni ixtisas hazırlığına doğru əməli
addımlar atmalıyıq. Məgər dünya məhz bu
modelə üstünlük vermirmi? Qəbul üçün
bizə müraciət edənlər arasında
apardığımız sorğu nəticələrinin təhlili
də bəzi məqamlardan xəbər verir. "Bizi hansı
mənbədən tanıdınız?" sualına
müraciət edənlərin 26 faizi - vaxtilə bu tədris
müəssisəsini bitirənlərin liseydə zəruri təhsil
mühiti olduğu barədə məlumatlarından, 21 faizi -
KİV-dən, 20 faizi - peşəyönümü üzrə
iş aparılmış ümumtəhsil məktəblərindən,
18 faizi - internetdən, 13 faizi liseyin yaşayış yeri
üzrə ünvanda yerləşdiyindən və müasir tədris
bazası olduğundan, cəmi 2 faizi isə təsadüf nəticəsində
bizim liseyə gəldiklərini bildirmişlər.
Göründüyü kimi, bu təhsil pilləsindəki
ixtisaslara real maraq var. Bu maraq isə, təbii ki gələcəkdə
əmək bazarında konkret ixtisas üzrə iş yeri tapma
faktoru ilə səciyyələnir. Texniki peşə təhsilinə
olan sosial tələbat "kortəbii diplom almaq məqsədindən,
peşəyə - ixtisasa yiyələnməyə"
doğru istiqamətlənir.
İctimai statusun qaldırılması
işi yalnız "sadədən mürəkkəbə
doğru" prinsipinə uyğun aparıldıqda müsbət
nəticə verə bilər. Bu baxımdan
xatırladırıq ki, müasir təhsil sisteminin ilk peşə-ixtisas
təhsili pilləsində köhnə "PTU" məfhumu
leksikondan çıxıb. Köhnə "texpeşə"
(proftex) artıq ixtisas statusu alaraq ilk peşə-ixtisas təhsilinə
çevrilmiş, təhsilin ixtisas verilən 3 səviyyəsinin
birinci pilləsində qeyd olunmuşdur. Yeni təhsil qanunvericiliyində
göstərildiyi kimi, 18 nömrəli Bakı Peşə
liseyində də müxtəlif sənətlər və
peşələr üzrə ixtisaslı işçi
kadrları hazırlanır, fəhlə yox! Bizim müəssisədə
təhsilə yiyələnən gənclər tələbə
təqaüdü alır, onlar da ali və orta ixtisas təhsilində
olduğu kimi tələbə bileti daşıyırlar. Məzunlarımız
işəgötürən təşkilatlarda ixtisas təhsili
səviyyəsi üzrə ilk peşə-ixtisas təhsili pilləsinin
məzunu kimi, kiçik səviyyəli mütəxəssis
kimi qəbul edilirlər.
Bir çoxları belə
düşünür ki, əgər biz - ilk peşə-ixtisas
təhsilinin iş icraçıları, əsas prinsip kimi
inkişafetdirici tədris mühitinin yaradılmasını bəyan
ediriksə, belə halda tərbiyə konsepsiyasının zəruri
müddəaları arxa plana çəkilə bilər. Bu
cür fikirlərlə qəti razılaşmaq olmaz. Bəlli
olduğu kimi, təlim və tərbiyə prosesinin vəhdəti
təhsil qanunvericiliyində öz əksini
tapmışdır. Təlimlə tərbiyəni bir zəncirin
əsas həlqələri kimi xarakterizə etsək, heç
də yanılmarıq.
İlk peşə-ixtisas təhsili
sistemində təhsil alanların "aşağı səviyyəsi"
stereotipinin aradan qaldırılması məhz elə tərbiyə
konsepsiyasının lazımi səviyyədə
reallaşdırılması ilə birbaşa
bağlıdır. Aydın məsələdir ki, burada hərbi-vətənpərvərlik,
fiziki tərbiyə, psixoloji xidmət strukturlarının
müasir tələblər səviyyəsində fəaliyyəti
son dərəcə vacibdir. "Müəllim - tələbə"
münasibətlərinin düzgün tənzimi üzrə tərəfimizdən
hazırlanmış tövsiyələr daim diqqət mərkəzində
saxlanılır. Valideynlərlə qurulan təmaslar gedən
proseslərdə onların birbaşa iştirakının təminatına
istiqamətləndirilir. Bu mənada lisey üzrə
yaradılmış və 30 nəfər üzvü olan
"Valideyn - müəllim" Birliyinin fəaliyyəti
müsbət effekt verir. Tələbələrin valideynlərinin
fikirləri öyrənilir, onlar açıq dərslərə
dəvət edilir, konkret hallarda
qarşılaşdığımız konkret problemin həlli
ilə əlaqədar yeniyetmə gənc ilə birgə
iş aparılır.
Bu gün liseydə 43 nəfər
valideyn himayəsindən məhrum olmuş yeniyetmə təhsil
alır. Onlarla aparılan iş "İnsan Hüquqları
klinikası" ilə əlaqələndirilir. Klinikanın
mütəxəssisləri mütəmadi qaydada liseyə dəvət
olunur, bu tələbələrlə treninqlər
keçirilir. Hər tədris ilinin başlanğıcında
bu kateqoriyadan olan tələbələrimizə müvafiq tədris
ləvazimatı, zəruri geyim, kitab və dərsliklər
paylanılır, onların bir hissəsi yataqxana ilə təmin
olunurlar. Əgər biz - 18 nömrəli Bakı Peşə liseyi
əməkdaşları uşağını vaxtilə
atmış anaya qarşı qəlbində nifrət hissi
yaşadan bir yeniyetmədə anasına hörmət hissi
oyada biliriksə, ciddi xəstəlik tapmış bir tələbənin
tam sağaldılmasını öz imkanlarımızla təmin
ediriksə, doğru yolda olmayanı sağlam yola
qaytarmağı bacarırıqsa, deməli, işimiz
düzgün istiqamətdədir.
Liseyin psixoloji xidmət strukturu Azərbaycan
Psixoloqlar Assosiasiyası və Bakı Pedaqoji kadrların
ixtisasartırma və yenidən hazırlanma institutunun
psixologiya şöbəsi, eləcə də Azərbaycan
Müəllimlər İnstitutunun psixologiya kafedrasının əməkdaşları
ilə əlaqəli iş aparır. Əsas məqsədimiz
ondan ibarətdir ki, pedaqoji kadr heyətinin psixologiya elmi sahəsində
biliklərini dərinləşdirək, tələbələr
üçün psixoloji xidmət lazımi səviyyədə
qurulsun. Bütün təhsil alanların və pedaqoji heyətin
temperament tipləri AYZENK sorğusunun tətbiqi ilə
aparılmış, nəticələr geniş təhlil
olunmuşdur. Uşaq hüquqları klinikası, Uşaq və
gənclərin sosial reabilitasiya Mərkəzi, SOS uşaq kəndləri
Assosiasiyasının Gənclərin güvənc şəbəkəsinin
liseydə həyata keçirdikləri layihədə 40 nəfərə
yaxın tələbəmiz iştirak etmişdir.
Bu gün, 15 tələbə, valideyn
himayəsindən məhrum olmuş yeniyetmələr də
daxil olmaqla, GRBS MMC-nin xətti ilə liderlik bacarıqları
təliminə və ingilis dili kurslarına cəlb
edilmişdir. Psixoloqlar Assosiasiyanın prezidenti E.Mirzəyeva tərəfindən
müəllimlərimizlə xüsusi treninqlər
keçirilmişdir. Artıq onların hər biri
üçün müvafiq psixoqrammalar tərtib olunmuş, nəticələr
üzrə strateji fəaliyyətin perspektivləri müəyyənləşdirilmişdir.
Liseyin ən önəmli
göstəricilərindən biri davamiyyətin
monitorinqi ilə bağlıdır. Böyük nailiyyət kimi
xüsusi vurğulanmalıdır ki, gündəlik davamiyyət göstəriciləri
92-94 faizdən aşağı düşmür.
Davamiyyətin monitorinqi İKT-nin
tətbiqi ilə iki kompüter
proqramı çərçivəsində aparılır. Biz hər an, konkret tələbə,
qrup və ümumi lisey üzrə 4 kateqoriyada
(dərsə gəlməyənlər, dərsdən
yayınanlar, dərsə gecikənlər və üzrlü səbəbdən dərs buraxanlar) gündəlik, həftəlik,
aylıq, rüblük, yarım illik və illik məlumatları
əldə etmək imkanı yaratmışıq. Bu gün valideynlər birmənalı
şəkildə başa
düşürlər ki, üzrsüz
səbəbdən dərs buraxma barədə
mövcud reqlamentlərin şərtlərinə
dəqiq əməl olunur. Buna
sadə bir misal
göstərək. Yeni dərs ilində üzrlü səbəb
olmadan həddindən artıq dərs
buraxmış müxtəlif kursların 16 nəfər tələbəsi
Pedaqoji Şurada müvafiq müzakirələrdən sonra liseydən xaric edilmiş, onlar barəsində
dərhal hərbi komissarlıqlara məlumatlar göndərilmişdir.
Liseydə
"Qaynar xətt" xidməti (əlaqə
tel: 408 13 90) fəaliyyət göstərir.
Bu xidmətə
edilən müraciətlərin dərhal təhlili
aparılır, müvafiq qərarlar qəbul
olunur, verilən təkliflər əksər
hallarda nəzərə alınır. İnternet saytımız
(www.18bpl.com E-mail: BPL.18@mail.ru)
açılmışdır.
Liseyin ən yaxın
zamanda akkreditasiyadan keçirilməsi üçün
Təhsil Nazirliyinə
rəsmi məktub göndərmiş və buna müsbət cavab almışıq.
Əminik ki, may ayına planlaşdırılan
akkreditasiya prosesinin yekununda biz həm əldə etdiyimiz nəticələrin layiqli
qiymətini ala biləcək,
həm də çatışmazlıqlar barədə
daha dəqiq məlumatlanacağıq.
Bütün bunlar, eləcə
də inkişaf tendensiyalarının şərhi
oxucularda belə təəssürat yaratmasın
ki, 18 nömrəli Bakı Peşə liseyində heç bir problem yoxdur və biz artıq hər şeyə nail olmuşuq. Əsla bu, belə deyil.
Təbii
ki, bizim də hələ öz müsbət həllini gözləyən
problemlərimiz var. Belə
ki, liseyin əsas korpusunda və həyətyanı sahəsində hələ
də 7 qaçqın
ailəsi yaşayır.
Bu səbəbdən 400 kv. metr
sahədə fəaliyyət
göstərə biləcək
auditoriyalarımız qaçqın
və məcburi köçkün ailələrinin
istifadəsindədir. 1300 kv. metr
həyətyanı sahədən
məqsədi üzrə
istifadə etmək imkanlarımız məhduddur.
Lisey üçün idman meydançası qurulmasına hələ də imkan yoxdur.
İnternat məktəblərini bitirdikdən sonra təhsilini davam etdirmək üçün
sənədləri liseyə
göndərilmiş bəzi
gənclərin aylarla
axtarışı gözlənilən
nəticəni vermir, onların bir qismi daim dərslərdən
yayınırlar. Mülki müdafiə
və yanğından
mühafizə avadanlıqlarından
istifadə üçün
real tələbat hələ
də tamlıqla ödənilməmişdir. İstehsalat təlimi ustalarına olan kadr tələbatının
ödənilməsində yaranmış
problemlər də öz həllini hələ lazımınca
tapmamışdır. Bu
kateqoriyadan olan mütəxəssislər əməkhaqqının
cəlbedici olmaması
səbəbindən digər
sahələrdə əmək
fəaliyyəti ilə
məşğul olmağa
daha çox üstünlük verirlər.
Ali və orta ixtisas təhsili
müəssisələrində ilk peşə-ixtisas təhsili
müəssisələri üçün
kadr hazırlığının
spektri qaneedici deyil. "Kompüter texnikasının
sazlayıcısı" ixtisası
üzrə istehsalat təliminin keçirilmə
obyektlərinin müəyyənləşdirilməsində
xeyli çətinliklərlə
üzləşirik. Bu
məsələdə bir
sıra müəssisələrin
maliyyə şərtlərini
ortaya atması həmin problemin həllinin uzanması ilə nəticələnir.
Tam orta təhsil
bazasında qeyri-üzvi
kimyanı yaxşı
mənimsəməyən, yaxud
da xarici dilin ilk anlayışlarını
belə vaxtında öyrənməyən bir
gəncə tədris
planlarımızda bu
elm sahələrinin davamı
kimi nəzərdə
tutulmuş üzvi kimya və ya
xarici dil materiallarının tədrisi
çətinliklər yaradır.
Bu vəziyyət keyfiyyət göstəricilərinə
də öz mənfi təsirini göstərir.
Rəhim AĞAMALIYEV,
18 saylı Bakı Peşə liseyinin
Direktoru
Ayna.- 2012.- 14 yanvar.-
S.16.