Peşə liseyi: inkişaf
tendensiyalarına baxış
Baza
güclənir, məzmun dəyişir, müsbət nəticələr
göz önündədir
Aparıcı ekspertlərin qənaətinə
görə, ölkə iqtisadiyyatının dinamik
inkişafı üçün ən önəmli sahələrdən
biri və bəlkə də ən başlıcası ilk
peşə-ixtisas təhsilidir. İkinci Dünya müharibəsindən
sonra qısa zaman kəsimində Almaniya və Yaponiya
iqtisadiyyatının sürətli yüksəlişi,
texnoloji sıçrayış ilk peşə-ixtisas təhsili
sahəsinin hesabına baş vermişdi. Cənubi Koreyada əmək
fəaliyyəti ilə məşğul olanların
böyük əksəriyyətinin texniki peşə təhsili
sektorunun hazırladığı kadrlar olduğu da bir
başqa misaldır. Fransa və Avstraliya kimi ölkələrdə
müasir texnika ilə təchizat bu sektorun payına
düşür. Skandinaviya ölkələrində bu
kateqoriyadan olan gənclərin əmək bazarında daha tez
iş yeri tapmaları real statistikadan aydın
görünür. Məhz elə bu kateqoriyadan olan kadr
potensialı iqtisadi strukturların - işəgötürənlərin
daimi maraq dairəsində qalır.
Ölkənin ilk peşə-ixtisas təhsili
sistemi "Azərbaycan Respublikasında texniki peşə təhsilinin
inkişafı üzrə Dövlət Proqramı (2007 -
2012-ci illər)" adlı sənədin qəbulu ilə
keyfiyyətcə yeni mərhələyə ayaq basdı. Bu sənəddə
iqtisadi sektorun ixtisaslı işçi kadrlara olan real tələbatının
ödənilməsində istiqamətlər müəyyənləşdirilmişdir.
İllər üzrə dəqiq tədbirlər planı təsdiqlənmişdir.
Proqramın qəbulundan ötən 4 il ərzində konkret
addımlar atılmış, real nəticələr əldə
edilmişdir.
Sistem üzrə müsbət
tendensiyalar tədris müəssisələrində
aparılan məqsədyönlü işlə birbaşa bağlıdır.
Beş əsas strateji inkişaf istiqamətini özündə
cəmləşdirən texniki peşə təhsilinin nə
dərəcədə inkişaf etmiş olduğunu bir tədris
müəssisəsi - 18 saylı Bakı Peşə liseyinin
timsalında konkret faktlarla şərhi ictimaiyyətdə
aydın təsəvvür yaratmağa imkan verər. Fürsətdən
istifadə edərək ünvanımızı (8-ci mikrorayon,
H.Hüseynov küç, 17A) xatırladır, bu yazıda
göstərilən faktlarla əyani tanışlıq
üçün oxucuları 1500 tələbənin oxuduğu
liseyimizə dəvət edirik.
Aydın məsələdir ki, lazımi
şərait - baza olmayan yerdə effektiv işdən, pozitiv nəticələrdən
söhbət gedə bilməz. Bu baxımdan ölkə
başçısının "İlk peşə-ixtisas təhsili
müəssisələrinin əsaslı təmirinin təmin
edilməsi ilə əlaqədar əlavə tədbirlər
barədə" 15.09.2010-cu il tarixli sərəncamı
işimizdə ciddi önəm daşıyır. Ən
azından ona görə ki, məhz elə bu sərəncamla
liseyimizdə əsaslı təmir işləri
aparılmış, son 50 il ərzində ilk dəfə olaraq
liseyin tədris korpusu ən müasir tələblər səviyyəsində
yenidən qurulmuş, tədris emalatxanası, yeməkxana, həyətyanı
sahə normal vəziyyətə gətirilmiş, təchizat
problemi lazımi səviyyədə həll olunmuşdur. Tam məsuliyyətlə
qeyd edirik ki, bu gün liseyimiz yüksək səviyyəli tədris
müəssisələri sırasına daxildir.
Konkret faktlara müraciət edək.
Liseydə müvafiq proqramlarla təchiz edilmiş 2 kompüter
sinfi, 1 tədris mərkəzi açılmış, fizika və
kimya kabinetləri quraşdırılmış, tam
funksiyalı 25 ümumtəhsil və ixtisas fənn kabinetləri
yaradılmışdır.
Konfrans zalı ən müasir
avadanlıqlarla gücləndirilmişdir. İstilik sistemi
üçün yeni qazanxana quraşdırılmış,
müşahidə sistemləri qoşulmuş, xeyli sayda yeni dəzgah
və cihazlar alınmışdır. Liseyin inventarları tam
şəkildə yeniləri ilə əvəz olunmuşdur.
İş otaqları normal fəaliyyət üçün zəruri
mebel və texniki avadanlıqlarla təchiz edilmişdir. Kitabxana
fondu 3 mindən artıq dərslik və ədəbiyyatla təmin
edilmişdir. Əgər 2 il öncə 80 tələbəyə
1 kompüter düşürdüsə, bu gün nisbət
20/1 həddindədir. Hamı üçün internetə
qoşulma imkanı yaradılmışdır. Dərslərdə
tədris materialının təqdimatı əsas etibarı
ilə proyektorlar və noutbuklardan istifadə yolu ilə həyata
keçirilir.
Tələbələr əyani vəsaitlərlə
təmin olunmuşlar. Gənc nəslə milli ruh
aşılamaq üçün stendlər qurulmuş,
narkomaniyanın, immun
çatışmazlığının, erkən ailə
qurmanın fəsadları, gənclər siyasəti, dövlət
atributlarımız, ali qanunumuz - Konstitusiya, hüquq və vəzifələr
kimi vacib işlər onlarda əks etdirilmişdir.
Büdcə ayırmaları artan tendensiya ilə gedir.
Bu gün bir
tələbəyə xərclənən
illik maliyyənin həcmi 1000 manata yaxındır. Bu göstərici
bütün təhsil
pillələri üzrə
ali təhsildən
sonra ikinci səviyyə deməkdir. İdarəetmənin optimallaşdığı bir dövrdə biz növbəti illər üçün davamlı
inkişaf, üstün
maliyyələşmə, təchizat
və təminatın
elmi planlaşdırılması
prinsipinə əməl
edirik. Təhsil Nazirliyi mütəxəssisləri
tərəfindən təklif
edilən "1+3" modeli
üzrə əsaslandırılmış
proqnozlaşdırmaya uyğun
olaraq sifarişlərin
əvvəlcədən müəyyənləşdirilməsi
mexanizminin tətbiqini
reallaşdırırıq. Bunun üçün sərf olunacaq maliyyə vəsaitini dəqiq məqsəd və gözlənilən nəticələri
açıqlamaqla hesablayır,
xarici təcrübədə
daha çox istifadə olunan əlavə gəlir gətirmə mənbələri
barədə məlumatlardan
istifadə edirik.
Məlumdur ki, yalnız
büdcə ayırmalarına
istiqamətlənmə halları
getdikcə arxa plana keçir. Ötən tədris ili ilə müqayisədə
liseyin əlavə gəlirlərinin 3,5 dəfə artırılacağı
proqnozlaşdırılır.
Yaxşı bilirik ki,
dövlət sifarişi
üzrə daha çox qəbul planına yiyələnmək,
başqa sözlə,
daha çox dövlət ayırmaları
əldə etmək üçün rəqabət
mühiti yaranır.
Anlayırıq ki, bu halda biznes strukturlarının,
işəgötürən təşkilatların maraqlarını
peşəyə yönəltmək
üçün işimizi
gücləndirməliyik. Qarşılıqlı maraqlar
çərçivəsində hazırda 60-a yaxın müəssisə ("Diplomat" Azərbaycan-Amerika birgə
müəssisəsi, Bakı
"Elektriktökmə" ASC,
"Royal" bank, "SİLK VOY Avia şirkəti" MMC-nin
"SOY CATEKİNQ", "Həyat
hotel", "Paşa İnşaat"
MMC, Bakı rabitə tikinti təchizat MMC, "Səma - 3" MTK, "LAND MARK" hotel və s.) təşkilat, səhmdar cəmiyyət, hüquqi şəxs statuslu kiçik müəssisə ilə ikitərəfli müqavilələr
imzalamışıq. Peşədə marağı olan baza müəssisələrinin
- biznes strukturlarının
sayı ötən ilə nisbətdə 5 dəfə artmışdır.
"Azərbaycan
HOSPİTALİTİ CJSC"in Bakıda fəaliyyət göstərən argentinalı
mütəxəssisi cənab
Karlos Martin Repetto istehsalat təlimi ustaları, ixtisas fənn müəllimləri
və tələbələrimizlə
vaxtaşırı təlimatlandırma
işlərini aparır.
Bizim 25 tələbə "Paşa
İnşaat" MMC-də
müsabiqə prosedurasından
keçmiş, işlə
təminat üçün
müsbət rəylər
almışlar. Azərbaycan Tacirlər
və Sahibkarlar Palatası, "Buta Palas"ın rəhbərliyi
ilə aparılan danışıqlar məzunlarımızın
həmin obyektlərdə
işlə təminatına
ümid verir.
Ötənilki buraxılışımızın 50 faizi 8 dövlət və 41 qeyri-dövlət
müəssisəsində konkret
iş yerləri ilə təmin olunmuşdur. Bu gün
bizim xeyli sayda məzunumuz Sərhəd Xidməti strukturlarında işə
cəlb edilmişdir.
İdarəetmənin optimallaşdırılması
işində bütün
dünyada qəbul edilmiş bir modelə üstünlük
verilir. Söhbət
ondan gedir ki, vertikal mexanizmlər
horizontal idarəetmə prinsipləri
ilə əvəzlənir,
başqa sözlə,
bir çox menecment funksiyaları alt strukturlara ötürülür.
Kollektiv qərarçıxarma formasına
keçid təmin edilir. Bu baxımdan liseyin ali
orqanı - Pedaqoji Şuranın işi təkmilləşdirilmişdir. Müzakirə olunan məsələlərin
spektri genişləndirilmişdir.
Təhsil alanlar və
onların valideynlərinin
idarəetmə prosesinə
cəlbolunma prinsipi prioritet istiqamət olmaqla "Təhsil haqqında" qanunda öz əksini tapmışdır. Bu
postulat ilk növbədə "Tələbə
parlamenti" və "Valideyn-müəllim" Birliyinin
formalaşdırılmasında ön plana çəkilir.
Liseydə yaratdığımız hər iki qurumun üzvləri
Pedaqoji Şuranın iclaslarında iştirak edir, qərarlar
çıxarılmazdan əvvəl onların rəy və təklifləri
dinlənilir. Yeri gəlmişkən, liseydə "Tələbə
parlamenti" - təhsilalanların özünüidarə
orqanını ona görə yaratmışıq ki, onlar təhsil
mühitini qiymətləndirə bilsin, şəxsi fikirlərini
çəkinmədən söyləsin, idarəetmə
prosesinə qoşulsun.
Tədris müəssisəsi üzrə 2
struktur - dərs hissəsi və istehsalat təcrübəsi
ilə bağlı bölmə fəaliyyət göstərir.
Onların əlaqəli işinin təmin edilməsi
üçün iş otaqlarını belə birləşdirmişik.
Bu heç də texniki yerdəyişmə deyil. Bununla da
istehsalat təlimi ustalarının uzun illərdən bəri
müəllim korpusundan - tədris prosesindən, demək olar
ki, kənar qalma tendensiyası aradan qaldırılmış
olur. Onlar tədris və istehsalat proseslərinin
iştirakçılarına çevriliblər. Daha ümumtəhsil
fənn müəllimləri və istehsalat təlimi
ustaları struktur bölməsində həyata keçirilən
işlər zamanı biri digərindən xəbərsiz olmur.
Əlaqəli fəaliyyətin təminatı baxımından
biz funksiyaları daha da dəqiqləşdirdik, yeni iş
modelləri müəyyənləşdirdik. Nəticədə
daha demokratik və şəffaf mühit yarandı. Əlaqəlilik
təmin olundu.
Məzmun islahatı İnkişaf
Proqramının ana xəttini təşkil edir. Artıq bir
sıra peşə ixtisasları üzrə ilk dəfə
olaraq yeni dərsliklərin yazılması, modul seqmenti əsasında
tədris materialları hazırlanması, ixtisaslar üzrə
tədris vəsaitlərinin istifadəyə verilməsi
obyektiv reallıqdır. Milli dərsliklərin
hazırlanmasının əhəmiyyətindən geniş
danışmaq artıqdır. Yalnız onu qeyd edirik ki, liseydə
hazırlığı həyata keçirilən bəzi
ixtisaslar üzrə 8 dərsliyin 5 müəllifi elə bizim
liseyin əməkdaşlarıdır. Bu tədris ilində 2
yeni dərsliyin də bizim mütəxəssislər tərəfindən
hazırlanması işinə başlanılmışdır.
Məzmundan danışarkən bir sual
doğulur: məzmunu kim müəyyənləşdirir, bunun
üçün hansı fəaliyyət həyata
keçirilməlidir? Etiraf edək ki, əvvəlki məzmun
sistemli deyildi. Burada əsas meyar kimi yalnız bilik səviyyəsi
götürülürdü, bacarıqlar yaddan
çıxarılırdı, hədsiz yüklənmə
müşayiət olunurdu. Məzmunun yeniləşdirilməsi,
ayrı-ayrı ixtisaslar üçün modul seqmentinin tətbiqi
ilə müasir kurrikulum variantlarının
hazırlanması, tamamilə haqlı olaraq, ilk peşə-ixtisas
təhsilinin son illərdəki nailiyyətlərindən hesab
edilə bilər. Bu gün biz "Nəyi öyrədirik?,
"Necə öyrədirik?", "Necə qiymətləndiririk?
və "Kim öyrədir?" kimi suallara cavab verə bilir,
işlərimizi bu təməllər üzərində
qururuq.
Əgər əvvəllər təhsil
alanın biliyinə formal şəkildə qiymət
yazılırdısa, indi yeni qiymətləndirmə modeli
mövcuddur. Müəllimin fərdi fikrinə əsaslanan
biliyə qiymətvermə tələbi bu gün təhsilalanın
inkişaf nailiyyətinin qiymətləndirilmə modeli ilə
əvəz olunmuşdur. Yəni liseydaxili qiymətləndirmə
prosesi "təhsil alan hansı səviyyədə idi və
hansı səviyyəyə qalxdı?" kimi sualları
cavablandırır, inkişaf dinamikasının izlənilməsi
postulatı əsas kimi ön plana çəkilir.
Biliyin qiymətləndirilməsi üzrə
yeni mexanizmlərə keçidlə bağlı bu tədris
ilindən etibarən ilk dəfə olaraq 2 tədris qrupunda
biliyin qiymətləndirilməsinin yeni mexanizmlərinin tətbiqinə
eksperiment qaydasında başlanılmışdır. Artıq
diaqnostik, formativ qiymətləndirmə mərhələsi
yekunlaşdırılmış, summativ qiymətləndirilmənin
reallaşdırılması üçün zəruri vəsaitlər
(testlər, tapşırıq variantları)
hazırlanmışdır.
Bütün hallarda bu və ya digər bir
yeni mexanizmin həyata keçirilməsindən əvvəl
biz xüsusi treninqlərin təşkili, öyrədənlərin
öyrədilməsi sisteminin tətbiqinə diqqət
yetiririk. Son ilyarım ərzində, o cümlədən də
xarici ekspertlərin dəvət olunması ilə 30 müəllim
və 17 istehsalat təlimi ustası üçün 50-yə
yaxın treninq və öyrədici seminarlar təşkil
edilmişdir. Bu müddət ərzində əməkdaşlarımız
1 dəfə Yaponiyada, 2 dəfə isə Türkiyədə
təlim səfərlərində olmuşlar.
Ardı var
Rəhim
AĞAMALIYEV,
18
saylı Bakı Peşə liseyinin direktoru
Ayna.-
2012.- 7 yanvar.- S.16.