Əlilliyi olan
uşaqların təhsili: formatlar nə
göstərir?
Bu
yöndə təhsilin təşkilində problemlər
qalır
Hələ 1992-ci ildə ölkəmiz
BMT Uşaq hüquqları Konvensiyasına qoşulub və
bununla uşaqların və özəlliklə əlilliyi olan
uşaqların hüquqlarını daha yaxşı müdafiə
üçün bir sıra sahələrdə, o cümlədən
qanunvericilikdə, sosial təminat sistemində və təhsil
siyasətində dəyişikliklər etməyi öhdəsinə
götürüb.
Gerçəklik belədir ki, təhsil
sistemi əlilliyi olan uşaqların təhsil tələbatını
ödəyir, lakin bu, cəmiyyətdən təcrid olunmuş
formatda: evdə təhsil və xüsusi təhsil müəssisələri
formatındadır. Lakin reallıq necədir? Müasir Təhsilə
və Tədrisə Yardım Mərkəzi, Təhsil Nazirliyi
və YUNICEF ilə əməkdaşlıqda həyata
keçirilən tədqiqat nəticəsində bəzi rəqəmlər
əldə etmək mümkün olub. Məsələn,
sorğuda iştirak edən valideynlərin 84%-i bildirib ki,
onların əlilliyi olan uşaqları təhsilə bu və
digər şəkildə cəlb olunublar. Bundan əlavə,
valideynlər və təhsil işçiləri əlilliyi
olan uşaqlara kömək edirlər: sorğuda iştirak edən
valideynlərin 96%-dən çoxu, müəllimlərin isə
təxminən 95%-i bildirib ki, onlar əlilliyi olan
uşaqların təhsil almalarına tərəfdardır.
Araşdırma göstərib ki, əlilliyi
olan uşaqların valideynlərinin 93,1%-i uşaqlarına təhsil
verən müəllimlərdən razıdır. Belə ki,
valideynlərin təxminən 55%-i müəllimlərin
onların uşaqlarına, 25%-i isə müəllimlərin
valideynlərə göstərdiyi müsbət münasibətin
(davranış) olduğunu vurğuladı. Valideynlərin
yalnız 17%-i sinif otağı şəraitində tədrisdən
razı qaldığını bildirdi. Nəticələr onu
göstərir ki, əlilliyi olan uşaqların tələbatını
ödəmək üçün ev təhsili, inklüziv və
inteqrativ sinif otaqları, xüsusi məktəblər kimi
müxtəlif təhsil növləri mövcuddur. Lakin əlilliyi
olan uşaqların tələbatını ödəyə
bilmək üçün həmin növlərin heç biri
infrastruktur, müəllim hazırlığı, tətbiqi
üsullar və s. kimi imkanlara malik deyildir.
Evdə
təhsil
Əlilliyi olan uşaqlar
üçün dövlət tərəfindən ən
çox göstərilən təhsil xidməti ev təhsilidir.
Sorğuda iştirak edən valideynlərin təxminən
yarısı (48,5%) bildirir ki, onların uşaqları evdə
təhsil alır. Təhsilin bu növündə müəllim
əlilliyi olan uşaqların evinə gedir və ona xüsusi
kurrikulum əsasında dərs keçir. Bu təhsil
növü şəhərlə müqayisədə kəndlərdə
üstünlük təşkil edir: kəndlərdə
yaşayan əlilliyi olan uşaqların təxminən 64%-i
evdə təhsil alır, şəhər
uşaqlarının isə 44,4%-i evdə təhsil alır.
Sorğuda iştirak edən 51 məktəbdən
11-i bildirdi ki, o ya ev məktəbi, ya da ümumtəhsil məktəb
olaraq əlilliyi olan uşaqlara ev təhsili xidməti göstərir.
Araşdırma qrupu ev təhsili xidmətlərinin iki
növünü müşahidə etmişdir: xüsusi ev təhsili
məktəbləri yalnız evlərdə təhsil xidmətləri
göstərir və daha çox şəhərlərdə
var. Ümumtəhsil orta məktəbləri isə ev təhsili
üzrə əlavə xidmət kimi rayon və kəndlərdə
fəaliyyət göstərirlər.
Əvvəlki qaydalara uyğun olaraq, məktəb
müəllimi ev təhsili üçün əlavə məvacib
alır, yeni qaydalara uyğun olaraq isə, müəllimlər
heç bir əlavə məvacib almadan, öz
direktorlarının göstərişi ilə evlərdə dərs
keçirlər. Müşahidələr göstərir ki, fərdi
ev təhsilinin keyfiyyəti çox aşağıdır. Dərslər
ümumi otaqda, yaşayış otağında, nahar
masasının arxasında keçilir.
Xüsusi
təhsil
Ölkədə uşaqların təhsil
hüququnun təminolunma vəziyyətinə dair BMT-nin
Uşaq Hüquqları Komitəsinə Alternativ QHT
Hesabatında qeyd edilir ki, əlilliyi olan uşaqların təxminən
11%-i xüsusi və internat məktəblərində təhsil
alır. Təhsil Nazirliyinin verdiyi məlumata görə, təxminən
16 internat məktəb və 7 xüsusi məktəb onun
tabeliyindədir. Hazırda həmin məktəblər əlilliyi
olan uşaqlara əsas bilik və bacarıqların öyrədilməsi
sahəsində əsas rol oynayır. Bakının xüsusi məktəblərinin
müəllimləri ilə keçirilən müsabiqələrin
nəticələrinə uyğun olaraq, həmin məktəblər
əlilliyi olan uşaqların təhsil tələbatlarını
ödəməkdə yeganə ixtisaslaşmış və geniş
təcrübəsi olan müəssisələrdir. Onların
dediklərinə görə, əlilliyi olan uşaqlar məhz
xüsusi məktəb və internatlarda təhsil
almalıdırlar (direktorların 27,5%-i və müəllimlərin
25%-i).
Bəlli
olur ki, xüsusi məktəblər gələcəkdə
əlilliyi ağır formada olan uşaqları qəbul etməyi
planlaşdırır, lakin məktəblərin
fəaliyyətinin və binalarının həcmi bütün bu kimi uşaqları əhatə etməyə imkan vermir. Xüsusi məktəblərin
mövcudluğu və inkişaf
etdirilməsi həm də "De-İnstitutlaşma
və Alternativ qayğı" və
"Sağlamlıq imkanları məhdud uşaqların təhsilinin
təşkili üzrə İnkişaf
Proqramı"nın müddəalarına zidd
ola bilər.
Xüsusi məktəb və internatlarda təhsilin keyfiyyətinə gəldikdə,
müşahidələr ondan xəbər
verir ki, bu məktəblər xüsusi
təhsil tələbatına malik
uşaqların ehtiyaclarını ödəmək üçün lazımi imkanlara
malik deyildir.
Yeni
yanaşma - inklüziv
təhsil
2005-ci ildə qəbul olunmuş
İnklüziv Təhsilin İnkişafı Dövlət
Proqramı ölkədə təhsilin bütün uşaqlar
üçün mümkün olması sahəsində şərait
yaratmaqda böyük rol oynayır. 2004-cü ildən bəzi
şəhər və rayonlarda əlilliyi olan uşaqlar
ümumtəhsil məktəblərinə cəlb olunmuş,
öz tipik yaşıdları ilə təhsil almaq
imkanlarına malik olublar.
Sorğuda iştirak edən valideynlərin
təxminən 15,8%-i bildirir ki, onların uşaqları
inklüziv sinif şəraitində dərslər keçirlər.
Sorğuda iştirak edən 51 məktəb direktorundan 18-i
öz məktəblərində inklüziv dərslərin
keçirildiyini bildirir.
Təhsil Nazirliyinin məlumatına
görə, inklüziv təhsilin inkişafına dair Dövlət
Proqramı başlandıqdan sonra 182 əlilliyi olan uşaq
inklüziv təhsil proqramlarına (78 əlilliyi olan
uşağı məktəbəqədər təhsil müəssisələrinə,
104 nəfər isə ibtidai məktəblərə) cəlb
edilib. Beynəlxalq uşaq müdafiəsi təsisatlarının
və vətəndaş cəmiyyəti təşkilatlarının
dəstəyi sayəsində əlilliyi olan uşaqların təhsil
hüquqlarına dair dövlət siyasəti dəyişməkdədir.
2005-ci ilin inkişaf proqramı və
"Dövlət uşaq müəssisələrindən
uşaqların ailələrə verilməsi
(Deinstitusionalizasiya) və Alternativ qayğı Dövlət
Proqramı" (2006-cı il) sayəsində dövlət
orqanları tərəfindən əlilliyi olan uşaqların
ümumtəhsil məktəblərinə qəbulu
üçün şərait yaradılıb. İnklüziv
təhsilə diqqət yetirilməsi islahatların həyata
keçirilməsinə zərurət yaradır.
Uşaq Hüquqları üzrə QHT
Alyansının milli koordinatoru Nabil Seyidov bizimlə söhbətində
qeyd etdi ki, xüsusi qayğıya ehtiyacı olan (əlilliyi
olan) uşaqlar ümumtəhsil orta məktəblərinə
2004-cü ilin pilot layihəsindən öncə də qəbul
olunurdu. Azərbaycanın "Uşaq hüquqları
haqqında" qanunu (1998-ci il) və "Xüsusi təhsil
haqqında" qanunda (2001) bəyan edilir ki, "Azərbaycanın
qanunvericiliyinə uyğun olaraq, əlilliyi olan şəxslər
tibbi-pedaqoji-psixoloji komissiyanın və ya tibbi-sosial ekspert
komissiyasının qərarı əsasında ümumtəhsil
müəssisələrində yaradılan xüsusi şəraitdə
təhsil almaq hüququna malikdirlər:
"Bu qanunlar əsasında yeni təhsil
növü yaradılmışdır, o da inteqrativ təhsil
idi. İnklüziv təhsil yanaşmasından fərqli olaraq əlilliyi
olan uşaqlar üçün ümumtəhsil məktəblərində
xüsusi siniflərin açılması ilə kifayətlənir
və onlarla xüsusi pedaqoqlar məşğul olurlar. Tədqiqat
nəticəsində məlum oldu ki, məktəb ictimaiyyəti
əlilliyi olan uşaqların ümumtəhsil məktəblərində
təhsilə cəlb olunmasını dəstəkləyir.
Sorğuda iştirak edən məktəb direktorlarının
təxminən 37%-i və müəllimlərin eyni faiz nisbəti
hesab edirdi ki, əlilliyi olan uşaqlar inklüziv siniflərə
qəbul edilməlidir. Eyni zamanda tədqiqatdan bəlli oldu ki,
ayrı-ayrı məktəblər və ya rayon təhsil
şöbələri əqli cəhətdən əlilliyi
olan uşaqları ümumtəhsil məktəblərinə qəbul
etmək barədə müstəqil surətdə qərar qəbul
etmişdirlər. Sorğuda iştirak edən 43 kənd məktəbi
müəllimindən 23-ü bildirdi ki, onların məktəbində
inklüziv sinif vardır. Bu, sevindirici hal idi. Çünki rəsmi
qaydada inklüziv təhsil yalnız dörd rayon mərkəzində
(şəhər məktəbləri) sınaqdan
keçirilmişdi və ölkənin heç bir kənd məktəbinə
inklüziv siniflər təsis etmək barədə rəsmi
göstəriş verilməmişdi".
Əldə edilmiş bilgilərdən
aydın oldu ki, Naxçıvan Muxtar Respublikasının 16 kənd
məktəbi və Azərbaycanın yerdə qalan ərazisində
7 kənd məktəbi TN-in rəsmi qərarı olmadan
inklüziv siniflər təsis etmişlər. Naxçıvan
məktəblərinə gəldikdə, NMR Təhsil Nazirliyi
müvafiq qərar qəbul etmişdi. Qalan məktəblərin
direktorları isə əlilliyi olan uşaqları ümumi məktəbə
qəbul etmək qərarını özləri qəbul
etmişdilər. Bundan belə ehtimal etmək olar ki, rayon icra
hakimiyyəti orqanları və təhsil şöbələri
əlilliyi olan uşaqlar üçün təhsil
imkanları yaradılmasını dəstəkləyir və
inklüziv təhsilin qurulmasına çalışırlar.
Lakin Alternativ QHT Hesabatının müəllifləri
qeyd edirlər ki, bir çox hallarda həmin səylər
yalnız əlilliyi olan uşaqların ümumtəhsil məktəbinə
gəlməsinə imkan yaratmaqla kifayətlənir və bu
yanaşmanın tətbiqinin keyfiyyətilə bağlı
ciddi çatışmazlıqlar mövcuddur. Belə ki, əlilliyi
olan uşaqları qəbul etmiş məktəblərin (pilot
layihələrdə iştirak edən məktəblər
istisna olmaqla) kadr potensialı bu kateqoriyadan uşaqların
xüsusi ehtiyaclarını ödəmək üçün
hazır deyildir. Müəllimlər, müəllim köməkçiləri,
direktorların xüsusi qayğı tələb edən
uşaqlarla işlərinin təşkilində boşluqlar
var. Bu boşluqlar təlim vəsaitlərinin
çatışmazlığını, müəlimlər
üçün ixtisasartırma kursları və metodoloji
resursların azlığını, məktəblərdə
uyğunlaşdırılmış infrastrukturun
olmamasını əhatə edir.
Respondentlər qeyd etmişlər ki, əlilliyi
olan uşaqları təhsilə cəlb etmiş məktəblərdə
xüsusi xidmətlərin göstərilməsi ilə də
çətinliklər var. Belə ki, keçmişdə əlilliyi
olan uşaqların tipik uşaqlarla birgə təhsil
almadığından ümumtəhsil məktəblərində
xüsusi pedaqoqlar, nitq terapevtləri (loqopedlər), psixoloqlar və
inkişaf terapevtləri yox idi. Bundan əlavə, ali təhsil
müəssisələrində bu
çatışmazlığı aradan qaldıra biləcək
kadrlar yetişdirmək üçün lazım olan
proqramların sayı kifayət qədər deyildir.
Müəllimlərin təxminən 55%-i,
məktəb direktorlarının isə 60-70%-i sorğuda
bildirir ki, əlilliyi olan uşaqların məktəb
binalarına daxil olmaları və yerləşmələri
çətindir və məktəb binaları əlilliyi olan
uşaqların ehtiyaclarına cavab vermir. Bu nəticə Təhsil
Nazirliyinin iki əməkdaşı tərəfindən də
təsdiq edildi və onlar qeyd etdilər ki, məktəb
binalarının xeyli hissəsi əlilliyi olan uşaqların
ehtiyaclarını ödəyə bilmir. Bütün bunlar
inklüziv təhsilin inkişafına ciddi maneələr
yaratmaqdadır və onların aradan qaldırılması
üçün ciddi tədbirlər görülməlidir.
Aynurə
Ayna.-
2012.- 20 yanvar.- S.15.