Təhsilin yeni strategiyası
Yeni sənəddə
hədəflərə baxaq
Yeni qüvvəyə minmiş “Azərbaycan
Respublikasında təhsilin inkişafı üzrə Dövlət
Strategiyası” ölkədə keyfiyyət nəticələri
və əhatəliliyinə görə dünya ölkələri
sırasında aparıcı mövqe tutan, səriştəli
müəllim və təhsil menecerlərinə, qabaqcıl
texnologiyalara əsaslanan infrastruktura malik təhsil sisteminin
yaradılması üçün beş strateji istiqamətdə
tədbirləri nəzərdə tutur.
Səriştəyə əsaslanan şəxsiyyətyönlü
təhsil məzmununun yaradılmasına yönələn
birinci strateji məqsəd təhsilin bütün pillələri
üzrə kurrikulumların inkişafı kimi vacib hədəfi
əhatə edir. Sənəd məktəbəqədər təhsil
üzrə yeni kurrikulumun tətbiqinin sürətləndirilməsi
zəruri hesab edir. Bundan başqa, ilk peşə-ixtisas və
orta ixtisas təhsili kurrikulumları müasir tələblərə
cavab vermir. Müəllim hazırlığı üzrə
yeni kurrikulumlar tətbiq edilsə də, ümumilikdə ali təhsil
müəssisələrinin kurrikulumları əmək
bazarında işçi səriştəsinə olan tələblərlə
uyğun gəlmir. Ali təhsil pilləsində kurrikulumların
inkişafı, iqtisadiyyatın inkişaf dinamikasından geri
qalır.
İkinci strateji istiqamət təhsil sahəsində
insan resurslarının müasirləşdirilməsini nəzərdə
tutur. Bu istiqamət innovativ təlim metodlarını tətbiq
edən, təhsilin məzmununun səmərəli mənimsənilməsini
təmin edən səriştəli təhsilverənin
formalaşdırılmasına xidmət edir və
özündə təhsilverənlərin peşəkarlığının
yüksəldilməsi, təhsilalanların nailiyyətlərinin
qiymətləndirilməsi üzrə yeni sistemlərin
qurulmasını, təhsilalanların istedadının aşkar
olunması və inkişafı ilə bağlı, habelə
xüsusi qayğıya ehtiyacı olanlar üçün
inklüziv təlim metodologiyasının
yaradılmasını ehtiva edir.
Növbəti strateji istiqamət təhsildə nəticələrə
görə cavabdeh, şəffaf və səmərəli idarəetmə
mexanizmlərinin yaradılmasını nəzərdə tutur.
Strategiya inkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsini
örnək alaraq təhsildə idarəetmənin ictimailəşmə
prosesinin sürətlənməsini önə çəkir.
Əlbəttə, təhsil strategiyasının uğurla həyata
keçirilməsində və təhsilin keyfiyyətinin
dayanıqlı yüksəlişində maraqlı tərəflərin
cəlb olunmasını təmin edən səmərəli
idarəetmə mühüm rol oynayır. Bu, ilk növbədə,
hər növ təhsil müəssisələrinin müstəqilliyinin
artırılmasını, valideyn, şagird, tələbə
və təhsil prosesinin digər
iştirakçılarını geniş cəlb etməklə
təhsil ocaqlarının idarə olunmasını, nəticəyönlü
menecmentin və digər çağdaş idarəetmə
texnologiyalarının prosesə tətbiqini tələb edir.
Bu istiqamət təhsil sistemində tənzimləmə və
idarəetmənin beynəlxalq təcrübə əsasında
modernləşdirilməsi, təhsil müəssisələrində
nəticəyönlü və şəffaf idarəetmə
modelinin, təhsilin keyfiyyətinin təminatı və idarə
olunması üzrə yeni məlumat və hesabat sistemlərinin
yaradılması kimi hədəfləri əhatə edir.
Dördüncü strateji istiqamət günün tələblərinə
uyğun və ömür boyu təhsili təmin edən təhsil
infrastrukturunun yaradılmasını nəzərdə tutur. Bu
istiqamət təhsil müəssisələrində
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarına əsaslanan təlim
metodologiyasına uyğun infrastruktur yaradılması, təhsil
müəssisələri şəbəkəsinin
rasionallaşdırılması, distant təhsil, istedadlı və
xüsusi qayğıya ehtiyacı olan uşaqlar
üçün təhsil və inkişaf,
yaşlıların təhsili, peşə-ixtisas və təhsil
məsələləri üzrə məsləhət xidmətləri
göstərən regional universal mərkəzlərin, modern təminatlı
peşə-tədris mərkəzlərinin və komplekslərinin
qurulması, kampusların yaradılması kimi tədbirləri
ehtiva edir.
Beşinci strateji istiqamət isə ölkədə
iqtisadi cəhətdən dayanıqlı və dünyanın
aparıcı təhsil sistemləri ilə eyni səviyyədə
duran təhsil sistemini maliyyələşdirmə modelinin
qurulmasıdır. Bu istiqamət, o cümlədən müxtəlif
mənbələrdən istifadə olunmaqla maliyyələşdirmə
mexanizminin təkmilləşdirilməsini, təhsil müəssisələrinin
adambaşına maliyyələşdirilməsinə
keçidi, ödənişli təhsil xidmətləri
göstərilməsinin dəstəklənməsini nəzərdə
tutur.
Təhsilin İnkişafı Fondunun yaradılması da
strateji istiqamət kimi qeyd edilir. Təhsilin keyfiyyətinə
və əhatəliliyinə qoyulan yeni tələblər təhsil
sistemi anlayışına baxışı da yeniləyib.
Ümumi təhsil pilləsini bitirməsinə baxmayaraq, hesab,
oxu və yazı vərdişlərinə malik olmayan nə qədər
insan var.
İş bundadır ki, ali təhsil müəssisələri
məzunlarının tərkibi iqtisadiyyatın tələbatı
ilə uzlaşmır. Ali təhsil müəssisələri tələbələrinin
yalnız 1,2 faizi kənd təsərrüfatı
ixtisasları üzrə təhsil alır. 25-34 yaş
arasında olan ali təhsilli mütəxəssislərin 67
faizi dövlət sektorunda cəmlənib. Özəl sektorda
ixtisaslı işçi qüvvəsi
çatışmazlığı problemi yaranıb. Ən
böyük kadr çatışmazlığı xidmət
sektorunda və kənd təsərrüfatı sahəsində
müşahidə olunur. Hər 100 000 nəfərə
düşən ali məktəb tələbələrinin
sayına görə ölkə üzrə göstəricilər
xeyli dərəcədə artırılmalıdır.
Əhali təbəqələri və regionlar arasında ali təhsilə
çıxış imkanları genişləndirilməlidir.
Beləliklə, strategiyada təhsil müəssisələrinin
infrastrukturuna dair norma, standart və qaydaların təkmilləşdirilməsi,
beynəlxalq təcrübə əsasında təhsil müəssisələrinin
akkreditasiya sisteminin, təhsil sistemində dövlət
sifarişinin formalaşdırılmasına yenidən
baxılması, ölkənin siyasi, iqtisadi və sosial
inkişafının real tələbatına əsaslanaraq
prioritet sayılan sahələr üzrə kadr
hazırlığının təmin edilməsi
qarşıya məqsəd qoyulub.
Ali və orta ixtisas təhsili müəssisələrinə
qəbul və yerləşdirmə mexanizminin təkmilləşdirilməsi,
dövlət və özəl ali təhsil müəssisələrinə
ödənişli təhsil üzrə qəbul
planının ləğvi və dövlət sifarişinin
yalnız ixtisaslar üzrə müəyyənləşdirilməsi
nəzərdə tutulur.
Bundan başqa, ölkədə 12 illik ümumi təhsilə
keçid strateji hədəf kimi müəyyənləşdirilib.
Onu da qeyd edək ki, ümumi təhsil müddəti az sayda
ölkədə on bir il təşkil edir. İqtisadi Əməkdaşlıq
və İnkişaf Təşkilatının məlumatına
görə, hər hansı ölkədə istənilən təhsil
pilləsi üzrə təhsil müddətinin bir il
artırılması ölkədə Ümumi Daxili Məhsulun
3-6 faiz artımına gətirib çıxarır.
Strateji hədəf və tədbirlər
sırasında məktəbə hazırlıq təhsilinin
(1 il) icbariliyinin təmin olunması, erkən yaşlı
uşaqların məktəbəqədər təhsillə əhatəsinin
90 faiz səviyyəsinə çatdırılması, 10 illik
icbari ümumi orta təhsil və 2 illik tam orta təhsil modelinə
mərhələli şəkildə keçidi təmin etməklə,
12 illik ümumi təhsil sisteminin yaradılması, tam orta təhsil
səviyyəsində təhsil müəssisələrinin
müxtəlif istiqamətlər üzrə bölünməsi
yer alıb.
Sözügedən sənəddə məktəbəqədər
hazırlıq təhsilinin icbari olması nəzərdə
tutulur. Məktəbəqədər təhsilin
inkişafının dövlət siyasətində əhəmiyyətli
yer tutduğu, uşaqların zehninin erkən yaş
dövründən inkişaf etdirilməsinin vacib olduğu
bildirilir. Belə ki, bir çox ölkələrdə təhsil
müddətinin tədricən artırılması
yönündə addımlar atılır.
Strategiyaya əsasən, müəllimlərin əmək
haqları səriştə və nəticələr əsasında
2 dəfə artırılacaq. Belə ki, müəllimlərin
maddi motivasiyasının
yaxşılaşdırılması, onların illik əmək
haqqının adambaşına düşən ÜDM-yə
nisbətinin mərhələlərlə, səriştə və
nəticə əsasında diferensiallaşdırmaqla 1,8-2 dəfəyədək
artırılması, tam orta təhsildə bir şagirdə
düşən illik xərclərin adambaşına ÜDM-yə
nisbətinin mərhələlərlə 2 dəfəyədək
artırılması da qarşıya məqsəd qoyulub. Sənəddə
təhsil müəssisələrinə idarəetmə,
akademik, maliyyə və təşkilati muxtariyyət verilməsi
məsələsi də öz əksini tapır.
Bundan başqa, təhsil sahəsində dövlət-biznes
partnyorluğu sistemi yaradılacaq. Maraqlı tərəflərin
iştirakı təmin edilməklə təhsil müəssisələrinin
dövlət-ictimai xarakterdə (Valideyn-Müəllim
Assosiasiyası, İdarəedici Şura, Qəyyumlar
Şurası və s.) idarə olunmasının təmin edilməsi,
təhsilin keyfiyyətinin təminatı üzrə yeni
sistemin yaradılması, beynəlxalq təcrübə əsasında
təhsilin pillələri və səviyyələri üzrə
keyfiyyət standartları və göstəricilərinin
hazırlanması, ömür boyu təhsil üzrə Milli
Kvalifikasiya Çərçivəsinin yaradılması və
tətbiqi, beynəlxalq təhsil proqramlarının
tanınması və təhsil müəssisələrində
dövlət təhsil proqramları ilə yanaşı ödənişli
əsaslarla tətbiqi də var.
Təhsil müəssisələrinin reytinq sistemi və
beynəlxalq təcrübə əsasında məktəbəqədər
və ümumi təhsil üzrə pedaqoji və idarəetmə
heyətinin müstəqil sertifikatlaşdırma
(lisenziyalaşdırma) sistemi yaradılacaq. Keyfiyyətin
yaxşılaşdırılması üçün stimullaşdırma
mexanizmlərinin, təhsil sistemində innovativ fəaliyyəti
stimullaşdıran qrant sisteminin yaradılması və tətbiqi,
bütün təhsil pillələri üzrə Təhsilin
İdarə olunmasının Məlumat Sistemləri və “Tələbə-məzun”
sistemi əsasında hesabatvermə, təhlil və proqnozlaşdırma
sisteminin yaradılması və mütəmadi yenilənməsinin
təmin edilməsi, əmək bazarının mütəmadi
öyrənilməsi sisteminin yaradılması, təhsil pillələrinin
bütün səviyyələrini əhatə edən yeni
qiymətləndirmə mexanizmlərinin hazırlanması,
şagird nailiyyətlərinin monitorinqi və qiymətləndirilməsi
üzrə sistemin təkmilləşdirilməsi nəzərdə
tutulur.
Bu sənədlə bağlı mətbuata
açıqlamasında təhsil naziri Cabbarov bir sıra məqamlara
toxunub. O, strategiyanı təhsil tarixi üçün əlamətdar
hadisə hesab edir. Deyir ki,sənəd çox əhatəlidir,
onun həyata keçirilməsi üçün fəaliyyət
planı hazırlanacaq, planda tədbirlərin icra müddətləri
müəyyənləşəcək.
Aynurə
Əhmədova
Ayna.-
2013.- 2 noyabr.- S.3.