Münəvvər
Rzayevanın heykəllər və büstlər
dünyasından ştrixlər
Bu günlərdə İncəsənət
Muzeyində əməkdar rəssam, Azərbaycanın ilk
monumentalçı qadın heykəltəraşı Münəvvər
Rzayevanın 80 illik yubileyinə həsr olunmuş anım mərasimi
təqdim olundu. Muzeyin zalında sənətkarın əsərləri,
onun həyat və yaradıcılığını əks
etdirən fotolar nümayiş olunurdu. Münəvvər
xanımın nəvəsi Fidan Mirqədirovanın bizə
söylədiklərindən aydın oldu ki, Münəvvər
xanımın sənətinə o həyatda olarkən layiq
olduğu qiymət verilməyib.
Əməkdar
rəssam əslən şuşalı olan Münəvvər
Rzayeva (1929-2004) xalça ustası Məcid kişinin ailəsində
böyüyüb. 1950-ci ildə Ə.Əzimzadə adına
rəssamlıq məktəbini, 1956-cı ildə isə
V.İ.Surikov adına Moskva Dövlət Rəssamlıq
Akademiyasının heykəltəraşlıq fakültəsini
bitirmişdir (N.V.Tomskinin sinfi).
Münəvvər
Rzayeva həyatı boyu yüzə qədər müxtəlif
səpkili sənət əsəri yaratmış, onlar
paytaxtda, ölkənin digər şəhərləri və
rayon mərkəzlərində "məskunlaşmış".
Bu maraqlı sənətçi 1943-cü ildən müxtəlif
sərgilərin iştirakçısı olub. 1953-cü ildən
Rəssamlıq İttifaqının üzvü idi. Mədəniyyət
Nazirliyinin Dövlət Komissiyasının üzvü
olmuş, AMEA Nizami adına Ədəbiyyat muzeyində bərpaçı
rəssam kimi fəaliyyət göstərmiş, neçə-neçə
heykəltəraşlıq əsərinin ömrünə
ömür əlavə etmişdir.
Onun
əsərləri R.Mustafayev adına Azərbaycan Dövlət
İncəsənət muzeyində, AMEA Nizami adına Ədəbiyyat
muzeyində, Ordubadi muzeyində, Siyəzən mədəniyyət
evində, Bədii Fondda saxlanılır.
Yaradıcılığında
ədiblərə xüsusi məhəbbətlə
yanaşmışdır. Hüseyn Cavid, Sergey Yesenin, Nəriman
Nərimanov, Mikayıl Müşfiq, Nazim Hikmətin büstləri
onun yaradıcı ömründə ayrıca yer tutur.
Monumental
əsərləri az deyil Münəvvər xanımın. Onların
siyahısı heç də qısa deyil: 1966-cı ildə
İmişlidə Səməd Vurğun, 1969-cu ildə
Bakıda Sevil Qazıyeva, 1970-ci ildə Bakıda Mikayıl
Müşfiq, 1972-ci ildə Zaqatalada Sevil Qazıyeva,
1973-cü ildə Qubada Sabirin büstü, 1977-ci ildə Mərdəkanda
Yesenin, 1983-cü ildə Gəncədə Məhsəti Gəncəvi,
1986-cı ildə Bakıda Ayna Sultanova, 1989-cu ildə
Xızı rayonunun Sayadlı kəndində Mikayıl
Müşfiq, 1998-ci ildə Gəncədə Nigar Rəfibəyli,
1990-cı ildə Qazaxda Şahnabat Nəsirova onun işləridir.
Münəvvər
Rzayevanın ən son əsəri Azərbaycanın Qusar
rayonunda yerləşən dağın 3763 m.
hündürlüyündəki "Heydər Zirvəsi"nə
bərkidilən Azərbaycanın ümumilli lideri Heydər Əliyevin
tunc barelyefi (uz. 82 sm., eni 59 sm., çəkisi 42 kq.)
olmuşdur. Barelyef 1998-ci ildə mayın 10-da Heydər Əliyevin
75 illik yubileyi münasibətilə alpinistlər dəstəsi
tərəfindən fəth edilmiş ən uca dağ zirvəsinə
bərkidilmişdir.
Münəvvər
Rzayeva 2004-cü il iyun ayının 6-da - öz günündə
dünyasını dəyişmişdi. Onu qiyabi olaraq
çoxları tanıyırdı. Bəziləri
özünü görməsələr də, Münəvvər
xanımı onun yaradıcı əllərindən
doğmuş, ədəbiləşmiş heykəllərində
görürlər. Neçə vaxtdan bəri Bakı, Gəncə,
Zaqatala, Quba və digər şəhərlərin
küçə və meydanlarını bəzəyən dəyərli
şəxsiyyətlərin heykəl və büstlərini
öz incə duyumu ilə yaratmışdı bu incə
zövqlü sənətkar.
Qadının yaşını deməzlər. Lakin Münəvvər xanım Rzayeva heç kəsdən gizlətmirdi yaşını. Biz də gizlətmirik. Dünyadan bir xanım köçdü. 75 yaşı tamam olan gün torpağa qarışdı. Unudulmaz Müşfiqimizin təbirincə desək, göyərçin əllərilə yaratdığı neçə-neçə əsər qoydu getdi bu dünyada. Təkcə Bakının küçə və meydanlarını bu heykəltəraş xanımın üç əsəri bəzəyir.
Gənc ikən qurban getmiş şairin heykəli qoyulacağı yer, mühitlə uyğun düşünülmüş, hətta onun obrazının bütövlüyü, tamlığı üçün seçilmiş qırmızı qranit yaman yerinə düşmüşdü. Cəmi 29 yaşında işgəncələrlə edam edilmiş Mikayıl Müşfiqin çılğın təbiəti, şeirlərində çağlayan Xəzərin dalğaları, küləklərin daradığı qalın saçları qırmızı qranitdən yaxşı hansı materialda öz əksini tapa bilərdi? Bir də Azərbaycanda binayi-qədimdən cavan ölən adamın tabutunu qırmızıya bürüyərdilər. Qırmızı cənazə insanın qranitdən yonulması kimi rəmzi məna daşıyır. Mikayıl Müşfiqin Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyində saxlanan heykəlində də hələ ağzından süd iyi gələn, nə baş verdiyini anlamayan, lakin gəncliyinin, istedadının qüdrətilə ətrafa qüvvə, işıq saçan bir gəncin portretini yaratmışdı.
Rzayevanın daha bir Müşfiqi şairin doğulduğu Xızı bölgəsinin indi adamsız və evsiz olan Sayatlı kəndindədir. Bu heykəl vaxtilə şairin öz əli ilə əkdiyi ağacın yanında qoyulmuşdur.
Münəvvər Rzayevanın keçən əsrlərdə yaşamış qəhrəmanları öz dövrlərinin təqibə məruz qalmış mütəfəkkirləridir. Ədəbiyyat Muzeyində
Rzayevanın böyük
Nəsiminin qolu bağlı dara çəkildiyi anı təsvir edən bir əsəri nümayiş etdirilir. Onun ətinə işləmiş kəndirlər
şair-şəhidi təqib edən cəmiyyətin cəhaləti,
quruluşun yasaqları
kimi ümumiləşərək
metafizik bir rəmzə çevrilir.
Ümumiyyətlə, Münəvvər Rzayevanın yapdığı heykəllərin hər bir detalı obrazın ümumi ideyasının açılmasında fəal iştirak edir. İstər bu Gəncədə üç
metr yarım hündürlükdə ucaldılmış
şairə Nigar Rəfibəylinin heykəlinin
əlləri olsun, istərsə də Sergey Yeseninin Mərdəkandakı
muzeyində saxlanan, şairin əli ürəyinin üstündə
təsvir olunmuş büstü olsun - əllər kompozisiyanın
mühüm emosional qayəsini gücləndirməkdə
mühüm rol oynayır
Nigar Rəfibəylinin monumentində heykəlin əlləri
ətraf mühitlə, tamaşaçı ilə psixoloji təmas yaradırsa, Yesenin büstündə şairin narahat dünyasından, öz-özü ilə olan daxili konfliktlərindən xəbər verir. Şairin artistsayağı ruh yüksəkliyi ilə yapılmış obrazı
əlinin hərəkətini
tamamlayaraq sanki onun ilham pərisi
Aysedora Dunkanın mövcudluğunu da mənəvi şəkildə
kompozisiyaya daxil edir. Bu isə
heykəlin lirik ovqatını artıraraq
tamaşaçını assosiativ
duyğulara təhrik edir.
Rzayevanın yaratdığı şairə Məhsəti Gəncəvinin milli Ədəbiyyat muzeyində saxlanan heykəli də öz emosionallığı ilə fərqlənir. Sufi təəssübkeşlərindən
olan şairənin səma rəqslərini adi mütrüb rəqsləri kimi başa düşən nadanların, ilahi eşqi vəsf edən rübailərini dünyəvi duyumların
ifadəsi kimi anlayan cahillərin caynağında çırpınan
Məhsəti Gəncəvinin
daxili təlatümləri sənətkarlıqla
verilmişdir. Şairənin
klassik yunan heykəllərinin siması
tək nurlu sifəti, saç düzümü heykəltəraşın
keçdiyi məktəbin
kanonlarından yeri gəldikcə məharətlə
istifadə etməsinə
dəlalət edir.
Bununla belə, şairənin oturuşu, gərilmiş qaməti daxilində coşub çağlayan hisslərin
ekspressiyasını cilovlamağı
bacaran əsl azərbaycanlı qadının
təmkinindən xəbər
verir.
Rzayevanın bütün heykəllərində
olduğu kimi, bu əsərində də obrazın etnogenezi ilk baxışdan nəzərə
çarpır. Rzayeva
öz qəhrəmanlarının
milli mənsubiyyətini
vurğulamağa zahiri
geyim elementlərindən,
dekorativ detallardan istifadə etməklə deyil, obrazın mənəvi keyfiyyətləri,
kompozisiyanın dinamik
özəllikləri vasitəsilə
nail olur. Gəncə şəhərində
5 metr yarım hündürlükdə ucaldılmış
Məhsəti Gəncəvi
monumenti bütün bu məziyyətləri özündə daşıyır.
Münəvvər Rzayeva deyirmiş ki, təkcə Məhsəti Gəncəvinin obrazı onun həyatının 20 ilini aparmışdır. Böyük şairənin dolğun obrazını yaratmaq üçün saysız-hesabsız variantlar işləmişdir. Münəvvər
Rzayeva öz əsərlərinin plastikasında
bütün detallara diqqətlə yanaşır.
Hətta heykəllərdə
çox nadir sənətkarların əldə
etdiyi gözlərin ifadəliliyinə Münəvvər
Rzayeva həmişə
nail olur. Monumental heykəllərində
belə, obrazların baxışları məkanın,
məsafənin genişliyinə
üstün gələrək
öz iradəsini tamaşaçıya diktə
edir. Lakin bu baxışların mənası heykəldən
heykələ fərqlənir.
Mikayıl Müşfiqin,
Ayna Sultanovanın gözlərində donub qalmış qəfil qorxu, anlaşılmazlıq,
pambıqyığan maşın
sürücüsü olmuş
Sevil Qazıyevanın
obrazındakı ötkəm,
qalib baxışlarla əvəz olunur. Lakin Sevil Qazıyevanın baş yaylığının
dekorativ kütləsinin
pastamentdən yana sovrulması heykəlin kompozisiyasının fəzada
qurulmasını təmin
etməklə bərabər,
bu qoçaq qızın həyatı və ölümü haqqında yığcam təsəvvür yaradır.
Axı Sevil Qazıyeva pambıqyığan
maşının nasazlığını
aradan qaldırarkən
baş yaylığı
saçları ilə
bərabər, maşının
sorucu sahəsinə ilişərək qızın
ölümünə səbəb
olmuşdu. Heykəldə
isə dekorativ kütlə şəklində
verilmiş həmin yaylığın dinamikası
Sevil Qazıyevanın
dünyasını dəyişən
həmin məşum enerjinin timsalına çevrilmişdir.
Heykəltəraşların çoxunun
müyəssər ola
bilmədiyi obrazların
baxışlarının ifadəliliyində
Münəvvər Rzayevanın
uğur qazanmasına səbəb, bəlkə də, onun körpəlikdən
düşüncəli, tədbirli
insanların arasında
böyüməsi idi.
Əsl-nəcabəti
Qarabağ xanlarına bağlanan bu maraqlı heykəltəraşı
istər yaşlı,
istərsə də gənc nəsil arasında daim ağıllı insanların
baxışları əhatə
etmişdi. Nazim Hikmətin bu azərbaycanlı qızın
bir sənət adamı kimi biçimlənməsində müstəsna
təsiri olmuşdu. Və keçən yüzilin 60-70-ci illərində
keçmiş Sovetlər
Birliyində qaynayıb-qarışan müxtəlif
millətlərin öncül
nümayəndələrinin yaratdığı intellektual
ab-havanın Münəvvər Rzayevanın
yaradıcılığına təsiri də az deyildi. Odur
ki, Münəvvər
Rzayevanın hər cür təqiblərə,
təcavüzlərə məruz
qalmış qəhrəmanları
da bu intellektin
ziyasından, dərinliyindən
su içmiş obrazlardır.
Sevinc İSMAYIL
Ayna.-2009.-11 iyul.-S.19.