ƏDƏBİYYAT,
ZƏMANƏ VƏ ÜRƏYİN DÖZÜMÜ
Mehdi Hüseyn - 100
Bu bahar günlərində Mehdi
Hüseynin dünyaya gəlişinin 100 illiyi Qazaxda və
Bakıda ədəbiyyatımıza, mənəviyyatımıza,
milli mədəniyyətimizə bağlı olan insanlar tərəfindən
ehtiramla anılır. Ədəbi mərasimlər, toplantılar keçirilir,
mediada ədəbi yazılar dərc olunur. İlahidən Mehdi
Hüseynin alnında bu 100 ilin 56 ilini yaşamaq
yazılmışdı. Fəqət onun alın
yazısında 56 illik fiziki ömürdən sonra uzun bir mənəvi
ömür də vardı. Bu 56 ildə 100 illik
dolğun insan ömründə görülə biləsi
işlərə macal tapmışdı. Bu gün onun
sözü deyilirsə, əsərləri oxunursa, kitabları
təkrar-təkrar nəşr edilirsə, xatirəsi ehtiramla
anılırsa, demək o indi də yaşayır,
soydaşlarının arasında, onların mənəviyyat,
bədiiyyat dünyasında yer alır.
Zaqafqaziya Müəllimlər Seminariyasının (Qori) məzunu,
maarif fədaisi Əli Vəli oğlu Hüseynovun ailəsində,
Qazağın İkinci Şıxlı kəndində 1909-cu
il martın 22-də dünyaya göz açmışdı.
Ümumiyyətlə, Novruz günləri ədəbiyyatımız
üçün, necə deyərlər, "düşərli"
aydır: Səməd
Vurğun, Cəfər Cabbarlı, Mehdi Hüseyn,
İsmayıl Şıxlı, Sabir Azəri martın 21-22-də
dünyaya göz açıblar. Görünür mart Mehdi
Hüseynin bəxt bürcündə taleyüklü ay
imiş - 1965-ci il martın 10-da həyata vida etmişdi.
Orta təhsilini
Qazaxda almış, ADU pedaqoji fakültəsinin tarix
şöbəsini bitirmiş (1929), sonra Moskvada Dövlət
Kinematoqrafiya İnstitutu yanında akademiya tipli kinossenaristlər
kursundan məzun olmuşdu (1938). Bunlar onun təhsili
ilə bağlı qısa bilgilərdir. o da bəllidir ki,
orta məktəb illərindən özünü lider-təşkilatçı
kimi göstərmişdi və təsadüfi deyildi ki, onu 21
yaşından, yəni 1930-cu ildən 1934-cü ilə qədər
Azərbaycan Proletar Yazıçılar İttifaq təşkilat
komitəsinin məsul katibi kimi görürük. Sonralar -
1958-ci ildən Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqı idarə heyətinin birinci katibi, SSRİ
Yazıçılar İttifaqı idarə heyətinin katibi
olacaqdı (həyatdan qəfil gedənə qədər).
1964-cü ildə ona xalq yazıçısı fəxri
adı veriləcəkdi. Bunlar, təbii ki, hər
yazıçıya qismət olan uğurlar deyildi.
ƏDƏBİ-BƏDİİ
İRSİ və ONLARIN ZAMAN SINAĞI
Yığcam,
səlis, bitkin povestlərin, romanların müəllifi kimi
tanıyıb-sevdiymiz Mehdi hüseyn ədəbiyyata çox gənc
- 17 yaşında müxbir yazıları və kiçik
hekayələrlə gəlmişdir. Təkamül
yolu kiçik həcmli məqalə və hekayələrdən
başlamış, "Tərlan", "Abşeron",
"Qara daşlar", "Səhər", "Yeraltı
çaylar dənizə axır" kimi romanlarda
dayanmışdı. Onun üslubunu kiməsə bənzətmək
mümkün olmamışdı - o, orijinal bir üslubda
yazırdı və onu kiməsə bənzətmək,
kimisə təqlid etmək ədəbi araşdırıcılar
üçün imkansız olmuşdu.
Dərc
olunmuş ilk hekayəsi "Qoyun qırxını"
adlanırdı (1927). 1930-cu ildə "Bahar suları" və
"Xavər" adlı hekayə kitabları işıq
üzü görür. Sonralar povestlərə və romanlara
keçdi. Mehdi Hüseyn öz zəmənasinin
övladı idi və öz zəmanəsinin hadisələrini,
zəmanəsinin insanlarını, onların həyata və
hadisələrə, cərəyan edən cari ictimai proseslərə
baxışlarını yazırdı. Təbii ki, bu gün
yaşasaydı, yazdıqlarını başqa səpkidə,
başqa rakursdan yazardı.
Zaman etibarilə Mehdi Hüseynin mövzusunu 1917-20-ci illərdə,
eləcə də 20-30-cu illərdə yaşanmış
sosial-siyasi hadisələrdən götürmüş əsərləri
real faktlara söykənirdi, uydurma, sxematik deyildi. Özəlliklə
Qazax qəzasında baş vermiş, özünün
görüb-bildiyi hadisələrdən qaynaqlanırdı.
Sadəcə, bunlara bir bolşevizm boyası sürtülmüşdü.
Yazıçının atası Əli Vəli oğlu
Hüseynov 1920-ci ildə sol platformaya keçmişdi və
20-ci illərdə üzdə olan adamlardan idi. Sovetləşməni
12 yaşında qarşılayan Mehdi Hüseyn dramatik hadisələrin
axarında gözünü açmış, tərbiyələnmişdi
və bu gənc sovet ədibindən başqa bir mövqe
gözləmək yaxud tələb etmək doğru
olmazdı. Bununla belə, onun qələmindən
çıxanların hamısının gerçək ədəbiyyata
dəxli vardı və bunlar gerçək ədəbiyyat
idi.
Mehdi
Hüseyni bizim gənclik çox oxuyurdu, Tək ona görə
yox ki dərsliklərə salınır, ali məktəblərin
qəbul imtahanlarında suallara düşürdü, sadəcə,
maraq xatirinə də çox oxunurdu. Onun xoşagələn,
oxucunu intizarda saxlayan bədii üslubu vardı, təsvir edilən
hadisələr və qəhrəmanlar bizi xəyal
dünyasına aparar, özümüzü onların yerində
görər və təsəvvür edərdik. İndiki gənclik
üçünsə... Onlar dövrün ən yaxşı
bədii tablolarıdır desəm, şişirtməyə
yol verməmiş olaram.
Milli ədəbiyyatımızda
nəsr dilinin inkişafında onun əsərləri özəl
bir rol oynamışdı. Bu əsərlər ədəbi dil
normalarını ən yaxşı şəkildə təcəssüm
etdirirdi. Bu əsərlərin dil şirinliyi,
obrazlılığı öz şirəsini,
dadını-tamını Azərbaycan türkcəsinin
canlı xalq dilindən alırdı.
Mehdi
Hüseynin povest və romanları təkcə ədəbi-bədii
prosesin faktları olaraq qalmayıb, həm də müasirdir, bəşəridir,
bugünkü oxucu onu oxumağa başlarsa, təhkiyənin
axarına alıb aparmaq gücündədir.
TƏNQİDÇİ
və PUBLİSİST
İndi
özünü yazıçı və şair kimi təqdim
edən lap çoxdur. Statistik rəqəmlərin dili ilə
desək, ölkəmizdə 1500-dən çox yazıçı
və şair var və onların hamısı AYB
üzvüdür. Aralarında tənqidçi isə
çox azdır, barmaqla saymaq olar. Görünür bu ondan irəli
gəlir ki, indi tənqidçi rolunda çıxış
etmək dəbdə deyil. Zamanımızın Belinskisi, Mehdi
Hüseyni gözə dəymir.
Mehdi Hüseyn barədə oxumuşuq ki, məqbul ədəbi
normalar və prinsiplər, bəşəri dəyərlər,
istedad və istedadsızlıq meyarlarında güzəşt
bilməyib. Ədəbi avtoritetlər qarşısında
kompleksi olmayıb, onları bütün kəskinliyi ilə tənqid
etməyi bacarırdı. Kimsə ortaya yeni bir əsər çıxaranda
gözü Mehdi Hüseyndə olub ki, görəsən nə
deyəcək?
Çox böyük intellekt sahibi olduğundan (müasirlərindən
bir çoxu ilə müqayisəyəgəlməz dərəcədə
yüksək) ədiblər ondan daim ehtiyat edir, onun rəyi ilə
hesablaşır, razılaşmaqdan başqa çarələri
qalmırdı. Onun həyatdan gedişini ortabablar, qrafomanlar
gizli bir sevinclə
qarşılamış, yalnız milli ədəbiyyatımızın
səmimi təəssübkeşləri üzüntü
yaşamışdılar.
Çox
maraqlıydı ki, ədəbi tənqiddə ondan sonra
açıq görünən bir boşluq yarandı. Meydan
açıq olsa da, heç bir tənqidçi onun yerini tuta
bilmədi.
1930-60-cı
illər yazarlarının "Mehdi Hüseyn qorxusu" indi
yaşanmır. Qabaqdan dinən yoxdur. Ədəbi
zövqsüzlük, ədəbi bəsitlik, ədəbi
utanmazlıq ona görə baş alıb gedir.
DRAMATURQ
və KİNOSSENARİST
Mehdi
Hüseyn yaşadığı çağın çox
yüksəksəviyyəli dramaturqu və kinossenaristi kimi
tanınıb, qəbul edilib. Dram
yaradıcılığına Moskva təhsilini başa vuran
kimi "Şöhrət" pyesi (1939) ilə
başlamışdı. Bəlkə də, tələbə
ikən özünü bu sahədə sınamağa
başlamışdı. Sonralar "Şamil" (1940-41),
"Nizami" (1942) və "Cavanşir" (1957) kimi tarixi
dramlar yazdı. "İntizar" (1944, İlyas Əfəndiyevlə
birgə), "Alov" (1961) kimi pyesləri xeyli müddət
teatrların repertuarında yer tutmuşdu.
Moskva
kinematoqrafik təhsilini başa vurduqdan az sonra onun ssenarisi əsasında
"Şair" filmi çəkilir. Ənvər Məmmədxanlı
ilə birgə yazdığı ssenari əsasında 1947-ci
ildə məşhur "Fətəli xan" filmi çəkilir.
Sonralar onun ssenarisi əsasında "Qara daşlar" (1956),
"Səhər" (1960), "Mənim dostum" (1963) filmləri
çəkilir.
DÜNYANIN
NƏBZİNİ TUTA BİLİRDİ
Təbii ki, poststalinizmin ilk illərindən başlayaraq
Moskva ədəbi mühiti çoxmillətli və son 25-30
ildə dünyaya qapalı tutulmuş sovet ədəbiyyatının
yenidən dünyaya inteqrasiya olunmasında, aparıcı ədiblərin
dünyaya baxışlardakı təbəddülatlarda bir
addım öndə idi.
1958-ci ildən sonra Yazıçılar
İttifaqının idarə heyətinin birinci katibi olaraq həm
də SSRİ Yazıçılar İttifaqı idarə heyətinin
katibi idi, Moskvada da kabineti vardı və vaxtaşırı
paytaxtın ədəbi mühitinə qatılır, onun dərin
keyfiyyət dəyişiklikləri yaşayan atmosferi ilə nəfəs
alırdı.
Bunlar rus dilini dərindən, bütün incəlikləri ilə
bilən Mehdi Hüseyn üçün, təbii ki, izsiz
ötüşmürdü.
Rusca
yazılarını elə yazırmış ki, rus dilini
çox dərindən bilən rus ədəbi işçilər
onda vergül səhvi belə tapmadıqda buna son dərəcə
heyrətlənərmişlər.
Mehdi Hüseyn Azərbaycanın və onun milli ədəbiyyatının
dünyaya çıxarılmasında faydalı işlər
görmüşdü. Onu dünyanın bir çox ölkələrinin
adlı-sanlı ədibləri yaxşı
tanıyırdılar, tərcümədən oxumuşdular və
onun yaradıcılığı barədə səmimi fikirlər söyləmişlər
ki, bu fikirlər indi də qüvvəsini saxlayır.
ƏLAQƏLƏRİN
BƏRPAÇISI
Mehdi
Hüseynin 1963-cü ildə Türkiyəyə ikinci səfəri
onun həyata, insanlara, ədəbiyyata, siyasi məsələlərə
baxışlarında ciddi bir təbəddülat yaradır. O xatırlamaya bilməzdi ki, 1930-cu illərin əvvəllərinədək
"türk ədəbiyyatı" deyildikdə Türkiyə
və Azərbaycanda yaranan ədəbiyyat nəzərdə
tutulur və bu mövzu aydın olsun deyə mötərizədə
"Türkiyə qismi" və ya "Azərbaycan
qismi" işlədilirdi. 1930-50-ci illərdə - iyirmi illik
bir dövrdə bu əlaqə Moskvadan gələn
göstərişlə kəsildi, pəncərə kip
qapandı. İki doğma və yaxın ədəbiyyat bu
müddət ərzində az qala bir-birindən xəbərsiz
irəlilədi. Nazim Hikmətin 1950-ci ildə
SSRİ-yə qaçışı və Azərbaycana gəlişi
ilə əlaqələr canlandı. Pəncərənin yenidən
açılması və ədəbi əlaqələrin
yenidən doğmalaşması 60-cı illərin əvvəllərində
bərpa olundu və bu yöndə ilk addımları
atanların biri və bəlkə də, birincisi Mehdi
Hüseyn olmuşdu. Bunu unutmaq olmaz.
Yazıçının
Türkiyə səfərindən təəssüratlarını
əks etdirən "Bir ay və bir gün" adlı yol
qeydlərini çoxlarımız oxumuşuq. Bu
səfərdən sonra Bakıda ədəbi diskussiyalarda
inqilabi ibarələrlə
qışqırıqçılıq edənləri bəyənmədiyi,
"gəlin komsomolçuluq etməyək" deyə ədəbi
məsələlərə, yeni yazılan bədii əsərlərə
tamam ayrı bir gözlə baxdığı
çoxlarının gözündən
qaçmırdı.
Bir
müqayisə aparaq, İsmayıl Şıxlının
"Dəli Kür" kimi romanı 1955-ci ilə qədərki
illərdə yazılsaydı və ya ortaya
çıxarılsaydı, rejimin sayıq ədəbi
ideoloqları nə kimi fırtına qoparardı bir Tanrı
bilir. Fəqət Mehdi Hüseynin ilkin reaksiyası bizə bəllidir:
Və bu
ayılmanın son akkordu: "Yeraltı çaylar dənizə
axır" romanı. Ömrünün son ilində
işıq üzü görən bu roman günün mənəvi-əxlaqi
problemlərinə cəsarətli müdaxilə
baxımından onu daha da ucaltdı.
SADƏCƏ,
USTAD
Onu ədəbiyyatımızda bütöv bir nəslin tərbiyəçisi
adlandırırlar. Ədəbi istedadı ilk
yazılarındanca duya bilir və bunu dərhal qeyd edirdi. Əlinə
qələm alan hər bir gənc üçün onun dilindən
müsbət bir söz çıxması tale məsələsi
idi. İsmayıl
Şıxlını, İsa Hüseynovu, Davud Nəsibi ilk
vaxtlarındanca duymuş və onların ədəbiyyatda
özlərinə yer tuta biləcəklərinə
inanmışdı və bu inamında
yanılmamışdı.
Bilirik
ki, İsmayıl Şıxlı o illərdə "Mehdi
Hüseynin yaradıcılığı" mövzusunu
götürür, günlərlə kitabxanalardan
çıxmır, böyük bir həvəslə fasiləsiz
işləyir. Lakin işi müdafiəyə hazır olanda əngəl
çıxır. Mehdi Hüseynin düşmənləri gənc
dissertantı yerliçilikdə ittiham edirlər, məsələ
M.C.Bağırovadək gedib çıxır, iş
yoğunlaşır, partiya qurultayında bu barədə
danışılır. "Müridizm məsələsi"nə
görə başlanmış hücumların
qarşısında sarsılan Heydər Hüseynov
özünü asır, Səməd Vurğuna və
"Şeyx Şamil" adlı pyes yazmış Mehdi
Hüseynə hücumlar ara vermir. M.Hüseyn kimi mətin adam
bu hücumların qarşısında dözməyib ürək
iflicindən altı ay xəstə yatmalı olur.
Bilirik
ki, İsmayıl Şıxlı Səməd Vurğunun
güclü təsiri altında olsa da, onun ədəbi müəllimi
Mehdi Hüseyn olmuşdu. Ona general əmilərinə görə
həmişə "Paşam" deyə müraciət edərdi...
Onun ailəsinin əzizi idi. Ustad bu gəncdə böyük bədii
istedadın olduğunu hamıdan əvvəl hiss etmişdi. Ona yaradıcılığında həmişə
istiqamət verməyə çalışar, mürəkkəb
siyasi vəziyyətdən asılı olaraq tez-tez dəyişən
ədəbi mühitindən baş çıxarmağına
kömək edər, xeyirxah məsləhətlərini əsirgəməzdi.
İsmayıl
Şıxlı "Azərbaycan" jurnalının redaktoru
olanda Mehdi Hüseynin 50-ci illərdəki məşum kampaniya
ucbatından çap etdirə bilmədiyi "Şeyx
Şamil" pyesini çapa hazırladı (lakin Qlavlit
buraxmadı və bu onun redaktorluqla vidalaşmasına səbəb
oldu). Mehdi Hüseynin 10 cildliyinin tərtibatçısı
oldu...
Mehdi Hüseyn bütün
varlığı ilə ədəbiyyata bağlı idi, ədəbiyyat
üçün doğulmuşdu. Fəqət onun ömür
payı məşum bir zəmanəyə təsadüf etdi.
Ürək isə belə bir mühitdə çox zaman
dözmür.
İsmayıl
UMUDLU
Ayna.-2009.-23 may.-S.15.