Üzeyir Hacıbəyovun
xatirəsinə
Əbədiyyət qazanmaq hər kəsə nəsib olmur
İyirmi üç noyabr 1948-ci il. Radio səhər xəbərlərində kədərli bir məlumat yayıb: öz xalqının böyük oğlu, görkəmli bəstəkar Üzeyir Hacıbəyov vəfat etmişdir.
Elmlər Akademiyasının geniş zalı ağzınadək dolub.
İnsan axını isə bir ucdan
gəlir... Bütün
Bakı, bütün Azərbaycan öz sevimli bəstəkarı ilə vidalaşır.
Xalq şairi Səməd
Vurğunun "Ölüm sevinməsin qoy" şeiri dillərdə
dolaşır:
Ölüm sevinməsin qoy, ömrünü vermir bada
El qədrini canından
daim əziz bilənlər.
Şirin bir xatirətək qalacaqdır dünyada
Sevərək yaşayanlar, sevilərək ölənlər.
...1885-ci ilin sentyabrında Ağcabədi
kənd mirzəsi Əbdülhüseyn bəyin
ailəsində xoş
bir hadisə baş vermişdi - onun oğlu olmuşdu və körpənin adını
Üzeyir qoymuşdular.
O vaxt heç kimin ağlına gəlmirdi ki, bu körpə bir vaxt milli
opera və operetta sənətinin
əsasını qoymaqla,
Azərbaycanın musiqi
mədəniyyətini şöhrətləndirəcək,
böyük bir şəxsiyyət olacaq və qeyri-adi istedadı ilə doğma Azərbaycanı bütün dünyada tanıdacaqdır.
Yeniyetməlik
illəri doğma Şuşada - musiqi və mahnıların əsrarəngiz
aləmində keçmişdi. Onun 12 yaşı tamam olanda
şəhərdəki ikisinifli rus-tatar məktəbinə
vermişdilər. Məktəbin müdiri məşhur
maarifçi Haşım bəy Vəzirov idi. Üzeyir bu məktəbi
1899-cu ildə bitirdi və təhsilini seminariyada davam etdirmək
fikrinə düşdü.
Seminariyaya
daxil olmaq üçün gənc Üzeyir bəy
Şuşadan Qoriyə gəldi və imtahanlarda öz parlaq
bilik və qabiliyyətini nümayiş etdirdi. Beləliklə,
Zaqafqaziya Müəllimlər Seminariyasının tatar
şöbəsinə qəbul olundu.
Onun
gözləri qarşısında indiyədək tanış
olmayan bir mühit açılmışdı, geniş biliklər
əldə etmək, çoxlu oxumaq, öyrənmək - bir
sözlə, gələcək həyatının təməlini
qoyması lazım gəlirdi. Musiqi dərsləri isə
Üzeyirin sevimli məşğələsi idi. Tar və
kamança ona hələ yeniyetməliyindən tanış
idi, burada isə skripkanı öyrənmişdi. Onda musiqini mənimsəməyə
heyrətamiz bir qabiliyyət üzə
çıxmışdı.
1904-cü
ilin iyununda seminariyanı başa vurdu və gənc
musiqiçiyə müəllimlik şəhadətnaməsi
verildi.
Seminariyanı
bitirən gənc Üzeyir bəy Gəncəyə gəlir. Azərbaycan
Respublikası Dövlət Tarix Arxivində Zaqafqaziya Müəllimlər
Seminariyası kurslarını bitirmiş Üzeyir bəy
Hacıbəyovun Yelizavetpol Quberniyası 2-ci rayonu Xalq məktəbləri
müfəttişinin adına məktəblərin birində
müəllim yerini tutması barədə ərizəsi
qayğı ilə saxlanır.
Hacıbəyovun
xarakteristikası əla idi: seminariyanın direktoru 1904-cü
ilin iyununda Yelizavetpol Quberniyası Xalq məktəbləri
Direksiyasına məlumat verirdi: Üzeyir Hacıbəyov
kursları 17 nəfər sırasında 7-ci olaraq bitirib, dərsləri
çox yaxşı keçib və əla musiqiçidir.
Üzeyir
bəy Hacıbəyovun ərizəsinə razılıq
verildi və onu Cəbrayıl qəzası Hadrut kənd məktəbinə
müəllim təyin etdilər. Hacıbəyov iyunun 10-da
öz keçmiş seminariya pedaqoquna yazırdı: "Sizə
belə bir xəbəri çatdırmağa tələsirəm
ki, Cəbrayıl qəzasında Şuşa
yaxınlığındakı Hadrut məktəbinin 3-cü
paralel sinfinə müəllim təyin olundum. Etiraf etməliyəm
ki, kənd yerinə təyin olunmağım məni çox
sevindirir".
Lakin
bu sevinc çox sürmür.Böyük
yaradıcılıq işləri üçün
doğulmuş, incəsənəti hər şeydən uca
tutan bir adam, əlbəttə, özünü ucqar bir kənd
məktəbində "dəfn edə" bilməzdi.
Onu
Bakı, yazıçılar və jurnalistlər
dünyası özünə cəlb edirdi. Və 1905-ci ilin
oktyabrında o, öz pedaqoji fəaliyyətini Bakının fəhlə
rayonlarından birində - Bibi-Heybətdə davam etdirirdi.
Məsələn,
arxivdə Üzeyir Hacıbəyovun Bakı şəhərindəki
rus-tatar məktəblərindən birində ona müəllim
yeri verilməsi haqqında 29 sentyabr 1905-ci il tarixdə Bakı
Şəhər İdarəsi Məktəblər
Komissiyası sədrinə yazdığı ərizə
qorunub saxlanır.
Sonralar
o, "Səadət" cəmiyyətinin məktəbində
dərs deyir. Pedaqoji fəaliyyəti ilə yanaşı elmi fəaliyyətlə
də məşğul olur - "Hesab məsələləri"
dərsliyini yazır və "Rusca-türkcə və
türkcə-rusca lüğət" tərtib edir.
Məktəblər
Komissiyası tərəfindən 1911-ci ilin sentyabrında
rus-tatar məktəbində müəllim yerini tutmuş şəxslər
üçün türk dili üzrə yoxlama dərsləri
təşkil olunur. Müsabiqədə 11 iddiaçı
arasında Üzeyir bəy Hacıbəyov da iştirak edirdi.
Arxivdə onun yoxlama dərsi əsnasında yazdığı
mətn qorunub saxlanır. Mətnin sonunda rusca qeyd vardır:
"Öz fikrimi daha dəqiq ifadə etməkdən
ötrü daha ədəbi dildə yazmağa məcbur oldum. Üzeyir
Hacıbəyov". Və təsadüfi deyildir ki, sınaq dərslərinin
nəticəsi üzrə yalnız Üzeyir Hacıbəyov
"əla" qiymət almışdı.
Üzeyir
Hacıbəyov çoxtərəfli, zəngin, bir çox
yaradıcılıq janrlarını özündə birləşdirmiş
olan təkrarsız şəxsiyyət idi.
1907-ci ilin sonunda Bakıda "opera" sözünü tez-tez eşitmək olurdu. Bakı sakinləri üçün teatr və sirk adi bir iş idi, fəqət opera onlar üçün nəsə bir yenilik idi.
12 yanvar 1908-ci ildə Azərbaycan mədəniyyəti tarixində əlamətdar hadisə baş verdi - ilk milli operamız olan "Leyli və Məcnun" səhnədən səsləndirildi.
İlk operanın uğuru Üzeyir bəyi yeni-yeni əsərlər yazmağa ruhlandırmışdı. "Leyli və Məcnun"dan az sonra o, növbəti operanın üzərində işləməyə başlayır. Bu dəfə bəstəkar "Şeyx Sənan" adlı xalq dastanına müraciət edir. 30 noyabr 1909-cu ildə "Şeyx Sənan" operası səhnəyə qoyulur. Tamaşa "Nikitin qardaşları" sirk binasında təşkil olunmuşdu. Operanın müəllifi özü dirijorluq edirdi.
12 noyabr 1911-ci ildə Üzeyir bəy Hacıbəyovun yazdığı üçüncüsünün - "Rüstəm və Zöhrab" operasının premyerası oldu. Məsələn, müsəlman əhali arasında savad yayan "Nəşri-maarif" cəmiyyətinin qərarından xəbər tuturuq ki, müsəlman axşamları proqramına Üzeyir Hacıbəyovun "Rüstəm və Zöhrab", "Əsli və Kərəm" operaları daxil edilmişdir.
Beş il ərzində onun tərəfindən dörd opera yaradılmışdı. Bu, Üzeyir bəy Hacıbəyovun musiqidə yüksək sənətkarlığa nail olmasında yekun pilləsi sayıla bilən böyük yaradıcılıq qələbəsi idi. Böyük məhəbbət və sevgi ilə qarşılanan "Əsli və Kərəm" operasını xatırlamamaq olmaz.
Xalq dastanının motivləri əsasında yaradılmış olan bu əsər yüksək mədəniliyi, musiqililiyi ilə fərqlənirdi və buna görə də seyrçilərin qəlbində geniş əks-səda doğurmuşdu.
Arxiv sənədlərində söhbət açılır ki, 1911-ci ildə M.F.Axundovun 100 illik yubiley axşamının antraktında Ü.Hacıbəyovun idarəsində simfonik orkestrin ifasında Şərq motivləri səsləndirilmişdir.
Ü.Hacıbəyovun Azərbaycan
mədəniyyətinin inkişaf
tarixində bütöv
bir mərhələ olan əsərləri təkcə Azərbaycanda
şöhrət qazanmamışdı. 1910-cu ildə və sonrakı illərdə onlar digər xalqların da diqqətini özünə
cəlb etməyə başladı. Azərbaycan hüdudlarından
kənarda Üzeyir sənətinin pərəstişkarlarının
çoxalmasında Azərbaycan
artistlərinin qastrol səfərləri "təqsirkar"
idi. "Leyli və Məcnun",
"Ər və arvad", "O olmasın,
bu olsun"
Bəstəkarın Azərbaycan
mədəniyyətinin inkişafı
və tərəqqisi
uğrunda mücadiləyə
verdiyi töhfələr
çox böyük və hərtərəflidir. Məsələn,
arxiv sənədləri
ondan söz açır ki, Z.və Ü.Hacıbəyov
qardaşlarının müsəlman
opera-operetta truppasının müdiriyyəti tərəfindən
Bakı polismeysterliyinə
qeyri-peşəkar aktyorların
tamah məqsədilə
tamaşaları səhnələşdirmələrinin
qadağan olunması haqqında ərizə verilmişdir.
Üzeyir bəy
xalqı üçün
doğma və əziz idi. Onun ilhamlı, özünəməxsus
yaradıcılığı xalqın böyük məhəbbətini qazanmışdı.
Bəstəkarın ictimai fəaliyyəti
bu məhəbbətin
qüvvəsini daha da artırırdı.
Əgər yaradıcılıq
istedaddan doğulurdusa,
ictimai fəaliyyət
onun üçün müqəddəs borc idi. Ona görə
də özünün
bütün şüurlu
həyatı boyunca o,
xalqın mədəniyyətini
yüksəltmək naminə
çalışmışdı.
...Xalqın sevgisini və rəğbətini qazanmaq heç də hər kəsə nəsib olmur. Üzeyir bəy xalqın
yaddaşında əbədi
olaraq yaşayan dahi şəxsiyyətlər
sırasına mənsubdur.
Lüdmila Axundova
Ayna.-2009.-21 noyabr.-S.18.