Dağa çiyin verən
ədib... (esse-portret)
Yazıçılarımız
haqqında bir neçə il bundan qabaq nəşr
olunan ensiklopediyada onun haqqında da qısaca belə bir məlumat
var: “Əliyev Məmmədhüseyn Rüstəm oğlu-nasir.
1960-cı ildən Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvü.
1925-ci il aprelin 25-də Azərbaycanın Lerik rayonunun
Kürdəsər kəndində doğulmuşdur. Orta məktəbi bitirdikdən sonra ADU-nun filologiya
fakültəsində təhsil almışdır (1949-1954).
İlk qələm təcrübəsi – “Səs
verirəm” 1947-ci ildə Lerik rayonunun “Kolxoz yolu” adlı qəzetində
çap olunmuşdur. Bundan sonra şeirlərini
çap etdirsə də, 1955-ci ildən nəsrə
keçmişdir.
Pedaqoji fəaliyyətinə 1940-cı ildən
başlamışdır. Lerik və Lənkəran
rayonlarında müəllimlik etmişdir. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi Lənkəran zona şöbəsinin
məsul katibi işləmişdir. 1959-cu
ildən başlayaraq Lənkəran rayon deputatları sovetinə
mütəmadi olaraq deputat seçilmişdir. “Prokuror” pyesi Lənkəranda tamaşaya
qoyulmuşdur. Xidmətlərinə görə
üç medala layiq görülmüşdür.
1994-cü il iyulun 6-da vəfat etmişdir”.
Sonra isə
onun çap olunmuş kitabları sadalanır:
1.
Dağlar oğlu, Bakı, Uşaqgəncnəşr, 1958, 200 səh.
2.
Dağda bahar, Azərnəşr, 1966, 150 səh.
3. Lənkəran
hekayələri, Gənclik, 1967, 56 səh.
4.
Müstəntiq, Azərnəşr, 1973, 145 səh.
5.
Torpağın ətri, Gənclik, 1979, 205 səh.
6.
Qayaların səsi, Yazıçı, 1983, 188 səh.
7.
Dağlar oğlu, Gənclik, 1984, 456 səh.
8. Döyüşən illər, Yazıçı,
1986, 349 səh”.
Haqqında
söz açmaq istədiyim Məmmədhüseyn Əliyev
elmi-pedaqoji sahədə, istedadlı müəllim,
publisistikada diqqətli və tələbkar jurnalist idi. O, həm də bir
çox poemaların, şeir və qəzəllərin müəllifi
kimi də tanınırdı. Lakin nasir kimi o ən
çox dram əsərləri və romanların müəllifi
kimi məşhurdur. Məmmədhüseyn Əliyevin
romanları xalqın həyat və məişətinin epopeyası,
milli şüurun və fəlsəfi təfəkkürün
inkişaf yolu idi. Bu əsərlərin hər
birisi bədii filmlərin ssenarisi kimi qədim bir xalqın adət
və ənənələrini, həyat tərzini, məişətini,
sevgi və nifrətini, düşüncə tərzini
açıq bir şəkildə göz önünə gətirərək
bütöv bir təsəvvür yaradır.
Məmmədhüseyn
Əliyev 1992-ci ildə Azərbaycan Respublikasının “Əməkdar
İncəsənət Xadimi” adına layiq
görülmüşdü. 1988-ci ildə
İraqın “Əl-əhram” qəzetində dərc
edilmiş “Ey ana Bağdad!” şeirinə görə ərəb
ölkələri poeziya festivalının mükafatını
almışdı.
lll
Məmmədhüseyn Əliyevlə şəxsi
tanışlığımızın tarixçəsi
açığını deyim ki, yaxşı yadımda
deyil. Bir də ki, şairlərlə,
yazıçılarla, bir sözlə qələm adamları
ilə tanışlıq yəqin ki, hər bir oxucunun
onların yazı-pozuları, yaradıcılıqları,
kitabları ilə ünsiyyətdən başlayır.
Bu hesabla bu görkəmli yazıçı ilə mənim
də tanışlığımın yaşı yəqin
ki, keçən əsrin 60-cı illərinin ortalarına,
orta məktəb şagirdi olduğum vaxtlara təsadüf
edir. O illərdə
Məmmədhüseyn Əliyevin “Dağlar oğlu” romanı
bütün cənub regionunda əl-əl gəzirdi. Axı,
necə deyərlər, əsərin qəhrəmanı bu yerlərin
adamlarına bir köynək də yaxın, daha doğma, tanış olan bir insan –
uzunömürlüyü ilə keçmiş SSRİ məkanında,
nəhəng bir dövlətdə şan-şöhrət yiyəsi
Mahmud Eyvazov idi!
Yazıçının
qələmə aldığı əsərlərin
bütün qəhrəmanları, bütün obrazları bu
bölgənin az qala bütün
oxucularına, elə mənə də yaxşı
tanış idi. Məmmədhüseyn Əliyevin
elə kitablarının adları da bu yaxınlıqdan,
tanışlıqdan soraq verirdi; elə biri “Lənkəran
hekayələri”.
lll
Məşhur fransa kardinalı Rişelye onu “böyük
siyasətçi”, “parlaq diplomat” adlandıranlara, bu təriflərə
tam laqeyd qalırdı. Həm də ortabab bir şair olan Rişelye istəyirdi
ki, ona desinlər: “Siz necə də gözəl şairsiniz”.
Güclü, zəif, hər bir qələm adamı
üçün, bəli, yazdıqları haqqında tərifdən,
xoş sözdən şirin bir şey yoxdur. Yaradıcılığına
bələd olan oxucu və tənqidçilər tərəfindən
ünvanına deyilən tərif və xoş sözlər isə
Məmmədhüseyn müəllimin halal haqqı, payı
idi.
Qeyd etdiyim kimi, ədəbi ictimaiyyət Məmmədhüseyn
Əliyevi əsasən bir nasir kimi tanıyır. Ancaq
yazıçı öz qələmini dramaturgiya sahəsində
də sınamışdı. Bu unudulmaz insan, yazıb
yaratdıqları ilə o illərdə imzası ilə
yaxşı tanınan ədib haqqında portret-esseyə ilk əvvəl
onun dramaturgiyası ilə söhbətlə başlamaqda məqsədim
var. Dram əsərlərindəki yaratdığı
obrazların dili ilə Məmmədhüseyn müəllim həyat,
insan, cəmiyyətlə bağlı ürəyindən
keçənləri deyir, kəskin monoloqlarını söyləyir,
cəsarətli replikalarını atırdı.
Bir-birindən
maraqlı səhnə əsərləri –“Prokuror” və “Ana fəryadı”
pyesləri ötən əsrin 80-ci illərində N.Vəzirov
adına Lənkəran Dövlət Dram
Teatrında tamaşaya qoyulmuş və böyük müvəffəqiyyət
də qazanmışdı. Hər iki tamaşa Lənkəran
şəhəri ilə yanaşı cənub regionunun digər
rayonlarında da, o cümlədən, Lerikdə də bir
neçə dəfə müvəffəqiyyətlə
oynanılmışdı.
Görkəmli
yazıçının “Prokuror” pyesinin quruluşçu
rejissoru, əməkdar incəsənət xadimi Baha Rzayev
tamaşa hazırlanarkən müəllifin məşqlərdə
müntəzəm iştirakından, məşqlər
zamanı hər bir obraza istər rejissor, istərsə də
aktyorlar tərəfindən səhnə həyatı verilməsini
ciddi müşahidə etməsindən, aktyorlara tövsiyələrindən,
rejissorlarla mübahisələrindən və əlbəttə,
özünün xarakterinə uyğun bəzən də
haqlı-haqsız didişmələrindən elə
maraqlı söhbətlər edirdi ki, elə bu söhbətlərin
özünün də hər biri az qala bir tamaşa idi.
“Prokuror” pyesinin
tamaşası, xüsusən tamaşadakı Əmənov
obrazı o qədər güclü, möhtəşəm, təbii,
real alınmışdı ki, istər-istəməz
tamaşaçıya söz deməyə, müzakirə
açmağa əməlli-başlı bir meydan vermişdi.
Teatrda, şübhəsiz ki, hər bir
obrazın uğuru rejissorun peşəkarlığından və
aktyorun məharətindən asılıdır. Ancaq həmin obrazı yaradan, əsərdə yerini
müəyyənləşdirən ilk əvvəl mətnin
müəllifi, dramaturqdur. Məmmədhüseyn müəllim
isə səhnəyə qoyulan əsərin müəllifi
olmaqla yanaşı, Baba müəllimin dediyi kimi, az qala
quruluşçu rejissor tək hər bir obrazın məhz
onun özünün nəzərdə tutduğu “qiyafədə”
görünməsi üçün məşqlər
zamanı az qala teatrın yaradıcı heyəti ilə
“cihada” çıxarmış.
Yenə də Baba müəllimin
dediklərindən; Baba müəllim danışırdı
ki, “Prokurorda” kı Əmənov obrazının rejissor
çözümü, aktyor oyunu məşqlər zamanı Məmmədhüseyn
müəllimi açmır, heç cürə qane etmirdi. Mübahisə edir, aktyora məşqlərin
gedişində birbaşa iradını bildirir, “topa tutmaqdan”
belə çəkinmirdi. Bir dəfə hövsələsi
necə təngidisə mənə dönüb: – Baba müəllim,
bu, Əmənov var ey, Əmənov! o bu vəziyyətində
... – filansız prokurorun ..... girməyə
hazırdı, səhnədə də, bax, elə
görünməlidi, elə, – deyə özünəməxsus
danışıq tərzində fikrini deyib durdu.
Bəli, belə yanaşma,
düşündüyünü, fikrindən keçənləri
haqlı bilib öz həqiqətinə sadiq qalmaq, heç
kimsəni dinşəməyib demək, ötkəmlik o
kişiyə xas olan keyfiyyət idi və bu da ona
yaraşırdı. Necə deyərlər, “zərinə
görə zoru da var idi”. Dediklərimə inanmayıb tərəddüd
edənlər qoy bu sənətkarın ədəbi irsinə
müraciət etsinlər...
İndiki qalaq-qalaq kitab müəlliflərinin xətirlərinə
dəyməsin, həftədə bir “roman” xətm edən
nasirlər qoy məndən incik düşməsinlər. Məmmədhüseyn
müəllimin yaradıcılığına dodaq
büzüşdürən ifadələr, quru kəlmələr,
buz kimi soyuq sözlər yad idi. Yaratdıqlarında səmimilik,
həyatın içindən, reallıqdan süzülüb gələn
həqiqət ən uca zirvədə idi, cəsarəti də
ki, öz yerində! Haqqına, hədəfdə olan ünvanları sancıb dəlmək
üçün gicitkəni də əskik olmazdı...
İndi qələm
əhlinin tez-tez üz tutduqları, dediklərindən
yerli-yersiz iqtibas gətirdikləri Borxesin sözləridir: “Mən
bu kağız qalağına – əsərlərimin
külliyyatına, özü də hələ tam olmayan
külliyyatına baxanda bu qədər yazdığım
üçün daxilən əzab çəkir,
utanıram...”
Əlbəttə,
dünya şöhrətli yazıçı və filosof bu
sözləriylə təvazökarlıqla yanaşı bir ara dediyim kimi, az qala gündə bir roman “xətm”
edənlərə lağ edir, atmaca atırdı...
Məmmədhüseyn Əliyev isə
yazıb-yaratdıqları, yaratdıqlarını təqdim
etdiyi cəmiyyət qarşısında alnıaçıq,
üzüağ idi.
Özünü
qayım-qədim sayan, arxalı qələm əhlilərinin
“bəy” sözünü ehtiyatla, sətir altında qorxa-qorxa
işlətdikləri bir zamanda Məmmədhüseyn müəllim
öz əsərlərində yaratdığı “bəy”
sürətlərinə sığal verib “bəy” kəlməsini
elə şirin işlədirdi ki, valeh olmaya bilmirdin. Həm də
onun “bəy” obrazları həqiqətən də, ayağı
paftalı gədalardan seçilən kişilər idilər,
bəli, bəy idilər, ağayana, ağır-batman,
taxtalı kişilər... Elə biri “Qayaların səsi”
povestindəki Əbdülhüseyn kimi...
Dövrünün bir çox yaradıcı
ziyalıları kimi Məmmədhüseyn müəllimin
öz taleyi də döyüşən illərdən
keçmişdi.
lll
Sözümün bu yerində Məmmədhüseyn Əliyevi
bu günün oxucularına daha yaxından tanıtmaq
üçün onların nəzərinə
yazıçının ömürlülüyündən
daha bir neçə avtobioqrafik məlumatları da
çatdırmaq istəyirəm.
Məmmədhüseyn Əliyev əllinci illərin əvvəllərində
Lerikin universitet təhsilli, barmaqla sayılan
ziyalılarından biri idi. Ali təhsilini başa
vurduqdan sonra doğma rayonuna qayıtmış, əvvəlcə
bir müddət müəllimlik etmiş, sonra məktəb direktoru
olmuşdu. Onu da deyim ki, təbiətən
içində demokratik dəyərlər qaynayan bu
işıqlı insanın işləri həmişə
heç də rəvan getməmişdi. Yeri
gəldikcə işində, fəaliyyətində maneələrlə
qarşılaşmış, inandığı həqiqətlərinə
çatmaq üçün çarpışmalı
olmuşdu. (Əslində öz həqiqətləri
uğrunda mübarizə sonadək onun həyat kredosu
olmuşdur).
Yazıçının
atası Axund Molla Rüstəm İraqın Əl-Nəcəf
şəhərində 25 illik ali ruhani təsili
aldıqdan sonra Lerik rayonunda şəriət bilicisi və
istedadlı bir alim kimi fəaliyyətə başlamış
və o taylı, bu taylı Azərbaycanda dinin, təhsilin
yayılmasında böyük xidmətlər göstərmişdi.
O vaxtkı rejimin də belələrinə qarşı
münasibəti bəlli idi. Sovet hökumətinin
təqiblərindən qurtarmaq üçün Axund Molla
Rüstəm İrana-Ərdəbil şəhərinin
Camahiran kəndinə köçmüş və uzun müddət
orada 17 kəndin rəsmi dini xadimi kimi fəaliyyətini davam
etdirmişdi.
İlahiyyatçı aliminin, həm də əqidəsinə
görə tərkivətən olan bir ruhaninin oğlunun
kommunist partiyasının sıralarına daxil olması o
zamanlar elə də asan məsələ deyildi. Yazıçının
bu istəyinə qarşı o vaxtkı cəmiyyətdə
işıqlı adamların həm də bir “qisməti” olan bədxahları
tərəfindən maneələr törətmək cəhdləri
şəksiz ki, olmuşdu. Lakin bu cəsarətli,
mübariz insan bütün bu maneələri dəf etmiş,
kommunist partiyasının sıralarına daxil olmuşdu.
Lakin gözü götürməyənlər əl çəkməmiş,
həmişə kölgəsini
qılınclamışdılar...
Məmmədhüseyn
müəllim indilərdən fərqli olaraq
açığını deyək ki, çox vaxt
haqsızın haqlını üstələdiyi illərdə
ucqar dağ rayonu Lerikin çək-çevirindən
uzaqlaşaraq, bəlkə də elə çox çətinliklə
sıralarına daxil olduğu kommunist partiyasının
üzvlük biletini baş verə biləcək qəfil xətalardan
qorumaq üçün doğma yurd-yuvasından aralı
düşmüş, bu ayrılıq nə qədər
çətin də olsa, köç edib bölgənin mərkəzi
şəhərinə, Lənkərana enmiş, orada yurd-yuva
salmış, od-ocaq qalamışdı. Şübhəsiz
ki, bu istedadlı söz sərrafı mərkəzdə, ədəbi
mühitin daha qaynar olduğu paytaxtda daha böyük
yaradıcılıq uğurları qazana bilərdi. Ancaq Məmmədhüseyn müəllim bir əyalət
mərkəzində yerləşib, orada sabitqədəm oldu.
İndi
bu sətirləri yazdığım məqamda
düşünürəm ki, kim bilir, bəlkə də elə Məmmədhüseyn
müəllimin xatirinə o zamanlar bu əyalət şəhərində,
Lənkəranda Yazıçılar Birliyinin filialı təşkil
edilibmiş və təbii ki, o kişi də həmin filialın
ilk rəhbəri olubmuş. Burasını da
düşünürəm ki, Məmmədhüseyn müəllimin
ötkəmliyinə, düzünə qululuğuna, cəsarətinə,
elə bu keyfiyyətləri ilə də üst-üstə
düşən geniş yaradıcılıq diapazonuna bələd
olan “yuxarılardakı” suyu üfürə-üfürə
içən yetkililər həm də tezcənə bu
filialı “təşkil edibmişlər” ki, bu mərd,
sözü kimi özü də bütöv kişinin
başını buralarda qarışdırıb mərkəzdən
uzaqda tutsunlar....
Məmmədhüseyn
Əliyev isə elə bu filialda da
çalışa-çalışa böyük coşqu ilə
yazıb yaratdı, “Dağlar oğlu”, “Dağda bahar”,
“Torpağın ətri” kimi neçə-neçə əbədiyaşar
əsərlərini irs olaraq bu günün və sabahın
oxucularına ərməğan elədi.
Uzaq əyalətdə bir ədəbi məktəb və
ədəbiyyatımız naminə bir ədəbi mühit
yaratdı, yeni, yaradıcı bir nəsil yetişdirdi və
indi onların da bir çoxu müasir ədəbiyyatımızda
layiqli yer tuturlar ki, elə bu da yaradıcılığı
ilə yanaşı Məmmədhüseyn müəllimin ədəbiyyatımıza
xidmətidir.
lll
Elə buradaca görkəmli yazıçının
özünəməxsus şəxsi məziyyətlərindən,
onunla qısa ünsiyyətlərimdən yadımda qalan bəzi
məqamları qeyd etmək istəyirəm.
Lerikdən-Lənkərana, necə deyərlər,
dağdan arana enəndən bir müddət sonra bir gün Məmmədhüseyn
müəllimin yolu doğma rayona düşür. Fürsətdən istifadə
edib neçə il direktoru olduğu məktəbə
yollanır. Keçmiş iş yoldaşları ilə
görüşüb hal-əhval tutur.
Sonra da
sıra ilə oturub onunla şirin-şirin söhbət edən
müəllimləri diqqətlə nəzərdən
keçirib baxışlarını köhnə həmkarı
Bilal müəllimin üzərində saxlayır:
– Bilal
müəllim, səndən bir söz soruşacam, ancaq
düzünü de, mən çox “süd” verirdim, yoxsa indiki
direktorunuz Mürsəl müəllim?..
Məmmədhüseyn
müəllimin nə demək istədiyini əlüstü
başa düşən Bilal müəllim çox da
yubanmadan, necə deyərlər, əlbəəl:
– Məmmədhüseyn
müəllim, adamın başının üstündə
Allahı var, çox süd verməyinə, əlbəttə,
sən Mürsəl müəllimdən artıq verirdin,
özü də sərinc-sərinc... Sonra da nəzərlərini
keçmiş direktorunun üzünə zilləyib: – Ay Məmmədhüseyn
müəllim, incimə ha, ancaq öz aramızdır, burası
da vardı ki, axı həm də sən arada bir təpik
atıb o sərincin südünü
dağıdırdın...
Yeri gəlmişkən,
Bilal müəllimin özü də olduqca maraqlı,
hazırcavab bir adam idi.
Söhbət
açdığım o illərdən bir müddət sonra mən
rayonun kommunist gənclər təşkilatına rəhbərlik
edirdim və qəsəbədəki ən qocaman, 1 saylı məktəbdə
çalışan bu müəllimlə iş əsnasında tanış olub
dostlaşmışdım. Aramızda xeyli
yaş fərqi olmasına baxmayaraq, Bilal müəllim
bütün məziyyətləri, halı-xasiyyəti ilə
elə bir növ özü də gənclərin
sırasında idi. Bir də yeniyetmələrlə, gənclərlə
işləyənlər elə indi də nə qədər
ki, onların arasında, ünsiyyətdədirlər,
elə özləri də sanki cavandırlar. O mühitdən
ayrıldıqları, uzaqlaşdıqları gündən isə
qocalıqları başlayır...
...Rayon
partiya komitəsinin ikinci katibi işləyirdim. Vəzifə
pillələri tədricən məni bir az
da irəli, yuxarı qatlara qaldırsa da, Bilal müəllimlə,
ona bənzər yaxşı kişilərlə münasibətlərimi
dəyişdirməmiş, daha da istiləşdirmişdim...
Bir
gün birisi mənə Bilal müəllimin hansısa bir məsələ
ilə bağlı ardımca gileyləndiyini dedi.
Bilal
müəllimə məndən də artıq, yaxın olan, ərki
çatan dostum Akif Tağıyevə:
– Bilal
müəllimi məni istəyən adam
bilirdim. Deyirlər ki, ardımca
danışıb, – deyə giley-güzar elədim.
Hər ikimizin dostu da tez-tələsik bu umu-küsümü
kişiyə çatdırmışdı. Aradan çox
keçmədi ki, Bilal müəllim yanıma gəldi. Yaşlı kişinin qabağına yeriyib kabinetimin
qapısı ağzında qarşıladım. Ehtiramla oturmağa yer göstərdim. Bilal müəllim də heç vaxt
üz-gözündən əskik olmayan təbəssümlə
məni süzüb kef-əhval tutdu. Ordan-burdan söz
salıb heç nə olmamış kimi qəfildən mətləb
üstünə gəldi:
–
Eşitmişəm məndən gileylənmisən, – dedi.
Düzü, onun bu sözlərindən bir qədər
tutuldum. Nə
cavab verəcəyimin götür-qoyundaydım ki, kişi özü vəziyyətimi
yüngülləşdirdi, sözünə davam edib:
– Evimizə
qaz balonunu mən alıb gətirirəm. Elə
tənzimləyicini də peçə özüm qoşuram.
Sonra kibriti arvada
verib, “alışdır, gör yanır?” – deyib kənara çəkilirəm...
Beləcə
Bilal müəllim sözünü bitirib gülər
yaşıl gözləri ilə qımışa-qımışa
üzümə baxaraq sonra da oturduğu yerdən qalxdı,
artıq-əskik daha bir kəlmə söz demədən
sağollaşıb otaqdan çıxdı. Mən də
qapıya qədər kişinin ardınca gedib “nahaq
özünüzü əziyyətə salıb buracan gəlmisiz,
vallah, buna heç gərək yox idi,” – deyə bildim...
lll
Məmmədhüseyn müəllimin bir hekayəsi var;
“Hampa oğlu”.
Çoxdan eşitdiyim əhvalatdı. Deyirlər ki,
bəs bir nəfərin yanında bacısı oğlunu tərifləyirlər
ki, “Allah saxlasın, canlara dəyən, fərasətli
oğlandı”.
Həmin adam da deyilənləri təsdiqləyib: – Həə,
düz deyirsiniz, həqiqətən, yaxşı
oğlandı... Ancaq... Hayıf ki, qardaşım oğlu
deyil, – deyə köks ötürür...
Məmmədhüseyn
müəllim də bu fikri məharətlə inkişaf
etdirib həmkəndlisi, gənc yaşlarından o
zamanların idarəetmə orqanlarında babat vəzifə
tutan ümidverici bir gənci, Musarza Məmmədovu nəzərdə
tutaraq adı çəkilən hekayəni qələmə
alıbmış və elə o gənclə də hər dəfə
rastlaşanda:
–
Özünü tanıdın da...
“Hampa oğlu” hekayəmdəki o gənc
oğlan sənsən ha, – deyərmiş.
Onun hər mükaliməsinin arxasında məsələyə
münasibətinin özünəməxsus mükəmməl
fəlsəfəsi vardı.
Bir yaxın adamla Məmmədhüseyn müəllimin
yaşayıb işlədiyi şəhərdən
ötüb keçərkən görüşmək
üçün ayaqüstü kişinin yanına
döndüm.
Yol yoldaşım:
– Mən
aşağıda durub gözləyirəm, – deyib yuxarı,
kişinin rəhbərlik etdiyi “yazıçılar birliyinin”
bölgə filialının yerləşdiyi binanın ikinci
qatına qalxmağa ya tənbəllik elədi, ya da
saymazyanalıq, kim bilir, bəlkə də
aralarında nəsə vardı, deyə bilmərəm...
Mən
yuxarı qalxıb yazıçı ilə
görüşdüm, yüngülvari bir hal-əhval tutdum, sonra da əlbəəl sağollaşıb getmək istədiyimi
bildirdim. Kişi: – Hara belə tələsirsən? Əyləşsənə, bir stəkan
çay iç! – deyə oturmağı təklif
elədi.
Mən
dil ağız edib:
– Mərkəzə
tərəf ötüb keçirdim, – dedim, – sizinlə
ayaqüstü də olsa görüşüb hal-əhval
tutmaq istədim. Onu da əlavə etdim ki, bəs
filankəs də aşağıda durub məni gözləyir,
yubanmayım, icazə verin, qoy gedim.
Bu sözlərimdən
kişi alındı, sonra da oturduğu yerdən
qalxdı, otaq boyu o baş-bu başa bir “gəşt” eləyib
gəlib qarşımda durdu:
– Gedirəm
deyirsən, get, yolun açıq, işin avand olsun, məni
sayıb gəldiyin üçün də sağ ol, xatirin əziz
olsun! Sonra da əlimi sıxıb mənalı-mənalı:
– O
aşağıda gözləyən “filankəsə” də
çatdırarsan ki, düşüb onunla da görüşərdim,
dedi, – ancaq ötən axşam şam yeməyinə boranı
yemişəm, bu səbəbdən də gərək
bağışlasın məni...
Kişinin bununla nə demək istədiyini şəksiz
ki, ilk əvvəl anlamadım, heç yol yoldaşıma da
bu boranı əhvalatını açıb demədim. Aradan bir müddət
keçəndən sonra ərkim çatan bir-iki “köhnə
kişinin”, söz sərraflarının yanında bu əhvalatı
danışdım, Məmmədhüseyn müəllimin demək
istədiklərinin – bir gün əvvəl yeyilən
boranının ertəsi gün xoşa gəlməyən “fəsadlara”
vəsilə, səbəb ola biləcəyini və kişinin
də yuxarı qalxıb onunla görüşməyə tənbəllik
edən şəxsin etinasızlığına elə o “fəsadların
həngində” də tutarlı
cavabını anladım...
Onu da
anladım ki, şübhəsiz, Məmmədhüseyn müəllim
heç də boranı-filan yeməmişdi, sadəcə ona
qarşı laqeydlik edən şəxsə öz
iradını, tənəsini özünəməxsus tərzdə
beləcə bildirmişdi...
lll
Həmyerlimiz Əsgər Talıboğlunun anası rəhmətə
getmişdi. Qonşu bölgələrdən birinin rəhbərinin
anasının rayon mərkəzindən xeyli aralı, Kirəvud
kəndində keçirilən yas məclisində ehtiram əlaməti
olaraq bir neçə gün ardıcıl iştirak etdik.
Həmin müddətdə Məmmədhüseyn müəllimi
də getdiyim vaxtlar bu hüzr məclisində görəsi
olurdum. Yay vaxtı olduğu üçün yasa gələnlərin
əksəriyyəti, elə biz də qarışıq
açıq havada, həyətin bağçasında,
ağacların altında qoyulmuş stollarda əyləşirdi.
Düzünü deyim ki, hər adam bu
tanınmış sənətkarın yanında oturmağa cəsarət
etmirdi. Qonaqlarla dolub-boşalan bağçada Məmmədhüseyn
müəllimin əyləşdiyi böyük stolun
arxasında iki, ya üç nəfər olardı.
Yeri gəlmişkən,
Məmmədhüseyn müəllimin Lerikdə ən çox
ünsiyyət saxladığı adam Vəkil
Ağababayev idi. Sözün əsl mənasında
el-oba təəssübkeşi olan Vəkil müəllim həm
də sözə-sənətə də çox yaxın, qələm
adamlarına diqqəti ilə seçilən, fərqlənən
bir ziyalıdır. Vəkil müəllimlə
şəxsi münasibətimiz və onun Məmmədhüseyn
müəllimlə yaxınlığı məni rahatca bu
kişinin, yazıçının oturduğu stolun ətrafına
çəkirdi. Xatirimdədir, məclisdə
ehsan üçün düzülmüş təamların
arasında mövsümə uyğun olaraq tabaq dolusu gilas da
olurdu. Kişinin bir-birindən maraqlı söhbətləri
bir yana, qəribə gilas yeməyi
vardı. İri çini qabda qoyulmuş seçmə
gilasların saplağından yapışıb ustufca
ağzına qoyur, şirəsini somurub sonra da çəyirdəyinin kimə dəyəcəyinin fərqinə
varmadan çiyninin üstündən arxaya tolazlayırdı.
Ta ki, iri tabaqdakı meyvələr qurtarana qədər
kişinin şirin söhbətlərini də nəzərə
alsaq, adam bu gilasların tükənib
qurtarmasını heç istəmirdi...
lll
Səksəninci
illərin sonunda rayon partiya komitəsinin ikinci katibi işlədiyim
vaxtlarda Yazıçılar Birliyinin Lənkəran bölgəsinin
məsul katibi Məmmədhüseyn müəllim başda
olmaqla, qurumun gənc yazarlarını Lerikin ədəbiyyat həvəskarları
ilə görüşə dəvət elədim
(Aralarında Balayar Sadiq, Xanlar Həmid və indi
adlarını unutduğum başqaları da var idi). Çox maraqlı, yadda qalan bir şölən oldu.
Tədbirdə birliyin rəhbəri kimi Məmmədhüseyn
müəllim də danışdı, öz
yaradıcılığı haqqında xəsisliklə qısaca,
gənc yazarlar, onların gələcək perspektivləri barədə
isə ürək dolusu, geniş danışdı. Gənc nasirlər öz əsərlərindən
parçalar, şairlər isə şerlərindən
seçmələr oxudular. Sonda
şübhəsiz ki, mən də danışdım, “əsgəri”
olduğumuz partiyanın ədəbiyyat, söz ustaları
qarşısında qoyduğu vəzifələrdən
söz açdım. Sonra da tədbirə
gələn qonaqlara dostum Hüseynbabanın yeməkxanasında
xudmani bir nahar verdim. Bilmirəm, görüşdəki
çıxışımmı, ya bəlkə də elə
dostumun hazırladığı yeməklərin
dadı-tamımı yazıçının necə xoşuna
gəlmişdisə, tanrı payı olan uca boy-buxununa
yaraşan qaltannı səsi ilə məni tərifləyir,
elə hey “oğlan, mən səni kəşf elədim”, – deyə
təkrar edirdi...
lll
XVII-XVIII əsr
fransız şairi və mütəffəkiri Bualo
üzünü qələm adamlarına tutub deyirdi: “Demək istəyəndə ki,
yağış yağır, eləcə də yazın:
“Yağış yağır”, daha bazar açmayın!”
Məmmədhüseyn müəllimin istər roman və
povestlərində, istərsə də hekayələrində
artıq təfərrüatçılıq, mətləbdən,
yazıçı qayəsindən uzaq, kənar söz yoxdur. Bəlkə də elə
buna görə də onun romanları o dövrdə yazılan
bu janrdakı əsərlər kimi qalın-qalın, cild-cild
deyil...
Gözü
tutmayan, sözünün çəkisi yerində olmayan ədəbiyyat
adamları, yeri gələndə elə orta zümrəyə
mənsub vəzifə adamları haqqında da bəzən
hiddətlənib: “Əşi,
filankəsi qələmin ucuna qoyub ataram”, – deyərdi.
Düşünürəm
ki, görkəmli yazıçı indi sağ qalıb
yaşasaydı bu gen-bol “yaradıcılıq bazarında” yəqin ki, əlində
zopa ilə gəzərdi...
Məmmədhüseyn
Əliyev əyalətdə yaşaya-yaşaya
ömrünü eləcə orada da başa vurdu; demək
lazımdır ki, o illərdə Məmmədhüseyn müəllim
kitabları çıxmış, tək-tük qələm
adamlarından idi ki, paytaxt Bakıdan, ədəbi mərkəzdən
uzaqda yaşayıb yaradırdı. Yaşadığı
regionu həm də öz yazıçı adı ilə şöhrətləndirirdi.
Bu, Məmmədhüseyn Əliyevin həm də
yazıçı xoşbəxtliyi idi.
Dünyadan köç edən hər bir sənətkar
həm də özü ilə yazıb yaradacaqlarını da
aparır. Bəlkə də elə buna görə onların
itkisi də daha ağır olur.
Ağrı-acı,
köks ötürə-ötürə deyək ki, Məmmədhüseyn
müəllim dağ adamlarından fərqli olaraq bir elə uzun
ömür sürmədi, ədəbi həyat verdiyi
“Dağlar oğlu”nun qəhrəmanı Mahmud Eyvazovun
ömrünün vur-tut yalnız üçdə biri qədər
yaşaya bildi...
Ancaq nə qəm; axı burası var ki, sənətkarların
ömrü onların qoyub getdikləri əsərlərində
yaşayır.
Daha uzun,
daha əbədi!
lll
...Belə
deyirlər ki, məşhur bir adamın ölümündən
az əvvəl dostları harada dəfn
edilməsini arzuladığını ondan xəbər alanda,
o da belə cavab veribmiş ki, mənim üçün fərqi
yoxdur, istəyənlər onsuz da məni axtarıb tapacaqlar...
...Bəli,
Məmmədhüseyn Əliyevi – müasir nəsrimizin
neçə-neçə maraqlı nümunələrini
yaratmış gözəl sənətkarlarımızı da
qədirbilən oxucular əsərləri vasitəsilə bundan
sonra da yəqin ki, həmişə axtaracaqlar...
Novruz Nəcəfoğlu
Azad Azərbaycan.- 2013.- 10 aprel.-
S.7.