Azərbaycançılıq və milli
musiqi mədəniyyəti
Azərbaycanın
milli musiqi mədəniyyəti dünyada şöhrət
qazanmış mənəvi xəzinə olmaqla azərbaycançılıq
ideyalarını da özündə təcəssüm etdirir.
Azərbaycan milli musiqi mədəniyyəti professional və
xalq musiqisindən ibarətdir. Ulu Öndər Heydər Əliyev
azərbaycançılıq ideyalarının təcəssümü
olan milli musiqi mədəniyyətimiz haqqında demişdir:
“...Azərbaycan xalqının musiqi irsi zəngindir. Biz folklor
musiqisini, əsrlər və minilliklər ərzində xalq tərəfindən
yaradılıb nəsildən-nəslə yadigar verilən
musiqini nəzərdə tuturuq. Biz Azərbaycanda nisbətən
yaxın keçmişdə, əsrin əvvəlində
yaradılan, lakin tarixən qısa müddət ərzində
böyük, şanlı yol keçərək, indi müasir
professional sənətin ən yüksək səviyyəsində
duran professional musiqini də nəzərdə tuturuq. Sizin
yaradıcılıq fəaliyyətiniz, bax, bu bünövrəyə
əsaslanmalı, bu təməl üzərində
qurulmalıdır, siz bu zəngin materialdan geniş istifadə
etməlisiniz”.
Milli musiqi mədəniyyətimiz azərbaycançılığı bədii obrazlı, melodik şəkildə ifadə edir. Lunaçarskinin yazdığı kimi “musiqi bütün aləmin özünəməxsus şəkildə inikasıdır, lakin o aləmi sükunətdəki şeylərin vasitəsilə yox, başlıca olaraq proseslərin köməyi ilə inikas edir, özünün xüsusi materiyasında, xüsusi güzgüsündə əks etdirir”. Musiqinin belə bir “materiyası” bədii səslərdən ibarətdir və bu səslər müəyyən zaman ərzində müəyyən nizam və sürümlə davam etməlidir.
Musiqidə də aşağıdakı cəhətlər özünü göstərir: təsvir obyekti (real gerçəklik, o cümlədən, insanın hiss və həyəcanları), subyekt (sənətkar şəxsiyyətinin ifadəsi), ideya (sənətkarın təsvir obyektinə münasibəti, onu qiymətləndirməsi).
Hər bir konkret musiqi əsərində məzmunun müxtəlif tərəfləri ayrılmaz vəhdətdə olur.
Sənətşünas M.Ə.Tərlanovun göstərdiyi kimi, musiqidə intonasiyanın ifadəliliyini təşkil edən mühüm ünsür melodiyadır. Melodiya (yunanca melodia - təranə, hava, mahnı) obrazlı məzmunu ifadə edən mütəşəkkil musiqi sədalarının müəyyən ölçü daxilində tək səslə ifadəsi deməkdir. Bəzi hallarda musiqi əsəri bütünlüklə yalnız təkcə bir melodiyadan ibarət olur. Buna xalq mahnı yaradıcılığına məxsus simli və nəfəsli alətlərdə çalınan solonu (italyanca solo, latınca solus - tək, tənha, vahid) misal gətirmək olar. Əsərin məzmununun təksəsli, şərhindən başqa, çoxsəsli şərhi də mövcuddur. Musiqidə çoxsəsli polifonik (yunanca polu - çoxlu, phope - səs, səda) yaxud homorfonik (yunanca homos - tən, bərabər, phone - səs) şəkillərdə özünü göstərə bilər. Polifoniyada, eyni bir zamanda, bir neçə melodiya uzlaşır. Özü də hər bir melodiya aydın şəkildə işlədilməklə bərabər, müstəqil ifa mahiyyəti daşıyır. Homofoniyada isə bir, adətən, yuxarı səs daha mühüm əhəmiyyətə malik olur, qalan səslər isə ona tabe olur və onu müşayiət edirlər.
Musiqi bir sənət növü olmaq etibarilə özündə iki yaradıcılıq fəaliyyətini birləşdirir: bəstəkar yaradıcılığını - əsəri, bir də ifaçı yaradıcılığını - oxumağı, musiqi alətlərində çalmağı və s.
Xalq musiqisində bəstəkar və ifaçı, adətən, bir subyektdə təmsil olunur. Məsələn, aşıq musiqisi yaradıcılığında. Lakin peşəkar sənətin inkişafı ilə əlaqədar bədii yaradıcılığın bu iki şəkli - bəstəkar və ifaçının yaradıcılığı arasında ayrılma, seçilmə baş verir. Təsnifat prosesində musiqi əsərinin yazılı qeydə alınması - not yazısı meydana gəlir. İfaçı not yazısında qeydə alınmış, “kristallaşmış” musiqi əsərini canlandırmaqla bir növ bəstəkarla dinləyici arasında vasitəçi rolunda çıxış edir. Özü də ifaçı mövcud əsərin dinləyiciyə “təqdim olunmasında”, çatdırılmasında yaradıcı şəkildə iştirak edir. Belə ki, o əsərin bu və ya digər daxili ideya - bədii imkan və digər cəhətlərini üzə çıxarmaq, qeyd etmək yolu ilə onun məzmununu xüsusi şəkildə zənginləşdirir, ifa edilən musiqinin özünəməxsus fərdi şərhini verməklə əsərə yaradıcılıq payını qoymuş olur. Lakin unutmaq lazım deyildir ki, ifaçılıq sənətinin müstəqilliyini mütləqləşdirmək olmaz: yaradıcılıq prosesində ifaçılıq ikincidir. Əsər - musiqi isə birincidir.
Sənətşünas Elmira Abasovanın fikrincə, Azərbaycanda bəstəkarlıq sənəti məktəbinin yaranması XX əsrin əvvəlinə təsadüf edir. Onun əsasını görkəmli Azərbaycan bəstəkarı Ü.Hacıbəyov (1885-1948) qoymuşdur. O, ilk milli operaların (“Leyli və Məcnun”, “Şeyx Sənan”, “Rüstəm və Zöhrab”, “Şah Abbas və Xurşid Banu”, “Əsli və Kərəm”) və musiqili komediyaların (“Ər və arvad”, “O olmasın, bu olsun”, Arşın mal alan”) müəllifidir.
Azərbaycanda operanın yaranması peşəkar musiqi sənətinin digər janrlarının inkişafı ilə hazırlanmış və öz-özlüyündə Azərbaycan musiqisinin inkişafında yeni və mühüm sıçrayış, yeni musiqi yaradıcılığının şifahi vərdişlərindən musiqi mədəniyyətinin müasir formasına keçid olmuşdur. Eyni zamanda, operanın Azərbaycanda yaranması tamamilə qanunauyğun haldır. Təbiidir ki, musiqi sənətinin ən mürəkkəb janrı olan opera, Azərbaycanda klassik operanın ənənəvi formalarında yarana bilməzdi. İlk Azərbaycan operaları özü-özlüyündə musiqi sənətinin qeyri-adi janrında yaranmışdı - bunlar muğam operaları idi. Bu operaların musiqi materialının əsasını əsrlər boyunca Azərbaycan folklor yaradıcılığında yaşayan xalq vokal-instrumental poemalar, daha doğrusu, muğamlar təşkil edirdi.
İnqilabdan qabaqkı illərdə “Şah İsmayıl” operasını yazmış M.Maqomayev (1885-1937) də Azərbaycanda bəstəkarlıq məktəbinin yaradılmasında əsas rol oynamışdır. “Aşıq Qərib” operasının, “Əlli yaşında cavan”, “Evliykən subay” musiqili komediyalarının müəllifi S.Hacıbəyov (1884-1950) musiqi sənətinin görkəmli, xadimi idi.
İlk Azərbaycan operaları və musiqi komediyaları mühüm tarixi rol oynamışlar. Onlar Azərbaycanda peşəkar musiqi sənətinin digər janrlarının yaranması üçün möhkəm təməl olmuş, milli musiqi teatrını yaratmış və onun inkişafına yol açmış, həmçinin, opera ifaçılığı məktəbinin təşkilinə kömək etmişdir.
Böyük Azərbaycan bəstəkarı Fikrət Əmirov Azərbaycan milli operaları və onlarda öz əksini tapmış azərbaycançılıq ideyaları haqqında demişdir: “Azərbaycan operaları arasında Üzeyir Hacıbəyovun “Koroğlu” və M.Maqomayevin “Nərgiz” əsərləri xüsusi yer tutur. Bu bəstəkarlar birinci olaraq operamızın səhnəsinə yeni qəhrəmanlar gətirdilər və Azərbaycan opera sənətində inqilabi xalq mövzusunu təsbit etdilər. Qəhrəmanlıq pafosu ilə dolu olan, yüksək vətənpərvərlik ruhunda bəstələnən “Koroğlu”, operamızın şah əsəri kimi şöhrət qazandı. 1940-cı ilə qədər Azərbaycan teatrı səhnəsində professional milli balet əsərləri yox idi.
Ə.Bədəlbəylinin ilk milli baleti “Qız qalası” üzərində teatrımızın bütün yaradıcılıq kollektivi böyük həvəs və ruh yüksəkliyi ilə çalışdı, teatrın geniş yaradıcılıq imkanları aşkara çıxdı. Bundan sonrakı illərdə bir-birinin ardınca milli baletlərimiz yarandı. Qara Qarayevin “Yeddi gözəl”, S.Hacıbəyovun “Gülşən” və başqa əsərləri meydana gəldi.
Opera
mürəkkəb, sintetik bir janrdır. Əsil mənada opera
yaradan müəllif böyük istedad sahibi olmalıdır. Təkrar
edirəm: böyük istedad.
Belə
ağır işə girişən bəstəkardan bu janra qədərki
bütün musiqi formalarını yaxşı bilmək,
texniki cəhətlərə mükəmməl yiyələnməklə
yanaşı, həm də çox gözəl zövq,
müəyyən mənada dramaturqluq da tələb olunur.
Xalqın
həyatını daha əhatəli musiqi lövhələrində
təsvir etmək üçün opera bəstəkara
geniş imkanlar verir. Məsələn, dahi sənətkar
Üzeyirin “Koroğlu”su xalqımızın qəhrəmanlıq
tarixini gözəl musiqi dili ilə danışmağın ən
yaxşı nümunəsidir. Bu əsər xalqın müəyyən
dövrdəki mübarizəsinin, duyğu və
düşüncələrinin musiqi ensiklopediyasıdır.
Opera,
müəllifdən həm də fədakarlıq gözləyir.
Hər yeni yazılan əsərin mütləq müvəffəqiyyət
qazanacağına ümid etmək çətin olsa da, bu, sənətkarı
ilhamlı əməkdən, yaradıcılıqdan çəkindirməməlidir”.
Azərbaycan
və Zaqafqaziyanın musiqi həyatında əvəzsiz rol
oynamış, qədim Azərbaycan şəhəri
Şuşa böyük bir konservatoriya rolunu
oynamışdır. Bunu bizim düşmənlərimiz də
etiraf edir: “Azərbaycan şəhəri Şuşa
çoxdan bəri Şərq musiqi mədəniyyətinin
böyük mərkəzlərindən biri kimi məşhurdur.
Zaqafqaziya xalqlarının musiqi sənətinin
inkişafında Şuşa xüsusi rol oynamışdır.
Şuşanın əhəmiyyəti haqtında erməni
musiqişünası V.Korqanov yazmışdır:
“Poeziyanın,
musiqinin və nəğmənin bəxtiyar vətəni olan
Şuşa, Zaqafqaziyanı musiqiçilər və
müğənnilərlə təmin edir. O, bütün
Zaqafqaziyaya hər mövsüm, hətta hər ay
üçün yeni mahnılar, yeni havalar yaratmaqla onun
üçün konservatoriyanın işini görür”.
Sənətşünas
E.Abasova milli opera sənətinin milli ideyaların tərənnümündə
rol oynadığını xüsusi qeyd edir: Ü.Hacıbəyovun
əzəmətli xalq qəhrəmanlığı operası
“Koroğlu” xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Milli
musiqi teatrının klassik nümunəsi olan bu əsər Azərbaycan
musiqisinin mürəkkəb yol keçmiş tarixi
inkişafının gözəl barıdır. “Koroğlu”
operası dünya musiqi mədəniyyətinin ən gözəl
incilərindən biridir. Bəstəkar doğma
xalqının folkloru üçün ən səciyyəvi nə
varsa hamısını öz əsərinin canına
hopdurmuş, dünya musiqisinin yaşamağa qabil ənənələrindən
yaradıcılıqla istifadə etmişdir. Süjeti qədim
tarixdən götürülsə də, Ü.Hacıbəyov
öz ölməz operasını bu günün canlı nəfəsi
ilə yaşatmışdır.
Sənətşünas
alim M.Ə.Tərlanov opera sənəti və onun ən
janrları haqqında demişdir: “Opera - sənətin vokal,
instrumental musiqi, dramaturgiya, təsviri sənət və bir
sıra hallarda xoreoqrafiya (rəqs) kimi sahələrini vahid səhnə
tamaşasında birləşdirən sintetik növünə
deyilir. Operanın daxili quruluşu əsərin ssenari
planında liberettoda ifadə olunan ideya qayəsi süjet
xarakteri ilə müəyyən olunur.
Tarixi
inkişaf prosesində operanın müxtəlif janrları
müəyyənləşmişdir. Buraya tarixi-qəhrəmanlıq
(Üzeyir Hacıbəyovun “Koroğlu” əsəri),
tarixi-romantik, komik (Üzeyir Hacıbəyovun “Arşın mal
alan”ı), xəlqi-hekayəvi daxildir.
Görkəmli
bəstəkar D.Şostakoviç milli musiqi mədəniyyətinin
ümumbəşəri mədəniyyətin
formalaşmasında oynadığı mühüm roldan bəhs
edərək yazırdı: “Hazırda vahid ümumxalq,
ümumbəşər mədəniyyətinin
formalaşması perspektivləri əməli vəzifə
kimi irəli sürüldüyü, həm də bu yeni,
çox maraqlı prosesin inkişafı üçün bu
gün bizim dövrümüzdə bütün ilkin şərait
yarandığı bir zamanda biz gərək milli musiqi mədəniyyətlərinin
inkişaf yolunu yeni tərzdə müəyyən edək,
onları yaxınlaşdıran cəhətləri müdafiə
edək”.
Azərbaycançılıq
ideyalarını tərənnüm edən milli musiqi mədəniyyətini,
o cümlədən, milli opera sənətini Ulu Öndər
Heydər Əliyev yüksək dəyərləndirirdi. Ulu
Öndərin layiqli siyasi varisi Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev milli musiqi mədəniyyətimizdə,
xüsusən, ölməz Üzeyir bəyin “Koroğlu”
operasında milli-mənəvi dəyərlərə yüksək
qiymət verərək demişdir: “İyirmi il ərzində
ölkəmiz böyük və şərəfli yol
keçmişdir, bütün sahələrdə böyük
uğurlara imza atmışdır. Uğurlarımızın təməlində,
məhz milli-mənəvi dəyərlər dayanır.
Güclü iqtisadiyyat yaratmaq olar, bölgədə
güclü mövqelərə malik olmaq olar, - halbuki bunun
üçün də çox çalışmaq
lazımdır, - ancaq milli-mənəvi dəyərlər
olmadan heç bir ölkə, heç bir xalq inkişaf edə
bilməz. Bizim üstünlüyümüz ondan ibarətdir
ki, gənc və güclü dövlətimiz möhkəm təməl
üzərində qurulubdur. Çoxəsrlik tarix, mədəniyyət
üzərində qurulubdur. Milli-mənəvi dəyərlər
bizim üçün ən vacib məsələdir. Biz, təbii
ki, ümumbəşəri dəyərləri
bölüşürük. Ancaq bizim üçün
başlıca dəyərlər öz milli Azərbaycan dəyərlərimizdir”.
Vahid ÖMƏROV
Azad Azərbaycan.-
2013.- 14 aprel.- S.5.