Azərbaycançılığın
qaynaqları: “Kitabi Dədə Qorqud” dastanı və
azərbaycançılıq ideyası
Məlumdur
ki, azərbaycançılıq ideyası öz əksini
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanında da tapmışdır.
Dastan ayrı-ayrı xalqların müxtəlif tarixi dövrlərdəki
ədəbi-bədii, ictimai-fəlsəfi düşüncəsinin
bir sıra cəhətlərini əks etdirən
yaradıcılıq sahəsidir. Bu şifahi irs aləmində
türkdilli xalqların, o cümlədən, azərbaycanlıların
dastan yaradıcılığının xüsusi yeri
vardır. Dastan yaradıcılığı dünya
xalqlarının şifahi sənətinin zəngin bir qolunu təşkil
edir. Dastanlar bəşər mədəniyyətinin nadir incilərindən
biri kimi, şifahi söz xəzinəsinin ayrılmaz tərkib
hissəsidir.
“Kitabi-
Dədə Qorqud” dastanlar toplusu, müxtəlif məzmunlu
oğuznamələr və “Boz Qurd” kimi qiymətli epos nümunələri
indi də dünya mədəniyyətinin
sayılıb-seçilən inciləri sırasında
özünəməxsus və diqqətəlayiq yer tutur.
Dastanlarda
xalqın gündəlik məişəti və həyat tərzi,
təsəvvürləri, cəmiyyətə
baxışları, milli adət-ənənələri,
psixoloji-mənəvi keyfiyyətləri, məşğuliyyəti
və həyatda apardığı mübarizənin təsviri
mühüm yer tutur. Elə bu səbəbdəndir ki,
dastanları xoşbəxt həyat uğrunda aparılan
mübarizəsiz təsəvvür etmək çətindir.
A.N.Veselovski yazırdı: “Epos həmişə beynəlxalq
xarakterindəki əlamətinə görə seçilir: o,
bir qəbilənin digəri ilə mübarizəsini tərənnüm
edir. Buna görə də həmin mübarizədən bəhs
edən hekayət mübarizə aparan hər iki tərəf
üçün maraqlı olur. Buradan da eposun qəbilələrin
mübarizəsindən yarandığı məlum olur”.
“Kitabi-
Dədə Qorqud” və “Manas” belə epos-dastanlardan hesab
olunur. Qəhrəmanlıq motivləri ilə zəngin olan bu
dastanlarda milli adət-ənənələr, əxlaq
normaları və davranış qaydalarının təsviri də
mühüm yer tutur.
“Kitabi-Dədə
Qorqud” tayfa-qəbilə birləşmələri
çağındakı bahadırlıq ənənələrindən
tutmuş, XIII-XIV əsrlər də daxil olmaqla, böyük
bir tarixi kəsimin mifoloji elementləri ilə səsləşən
bədii salnamədir. “Kitabi-Dədə Qorqud” həm də Azərbaycan
xalqının tarixidir, onun ictimai-siyasi
varlığının poetik inikasıdır. Ensiklopedik mahiyyət
daşıyan bu abidənin VI-VII əsrlərdə
yarandığı ehtimal edilməkdədir.
İstər
ən qədim dövrlərdə, istərsə də, erkən
orta yüzilliklərdə türkdilli xalqların, o cümlədən,
azərbaycanlıların yaradıcı düşüncə
və təfəkkürünün dəyərli abidələrindən
biri olan dastanlar sosial-siyasi və hüquqi fikrimizin zənginləşməsində
mühüm tarixi rol oynamışdır. Çox maraqlı və
diqqətəlayiq bir haldır ki, epos-dastanlarda, o cümlədən,
“Kitabi-Dədə Qorqud”da ehtiva olunmuş ideyaların bəziləri
bu günlə də səsləşir. Ədalətli
hökmdar, ədalətli qanun və ədalətli cəmiyyət
və s. bu kimi ideyalar deyilənlərə nümunə ola bilər.
Sosial ədalət problemi bəşəriyyəti müasir mərhələdə
və dərindən düşündürən məsələlərdən
biridir. O, indi beynəlxalq xarakter olmaqla, qlobal problemlərdən
birinə çevrilmişdir.
“Kitabi-Dədə
Qorqud” türk xalqlarının, xüsusilə, oğuz
tayfalarının bədii təfəkküründən
doğan folklar incisidir. Lakin eposun ideya məzmunundan onun, eyni
zamanda da, möhtəşəm ictimai-siyasi fikir abidəsi
olduğu aydın olur. “Kitabi -Dədə Qorqud” azərbaycanlıların
və bütövlükdə, bütün oğuzların
ictimai-siyasi görüşlərinin klassik və parlaq
aynasıdır. Eposda türkdilli xalqların azadlıq,
istiqlaliyyət qazanmaq, qurub-yaratmaq meyilləri, dövlətin
müstəqilliyi və suverenliyi, əmin-amanlıq uğrunda
mübarizə aparmaq, habelə, işğalçı
qüvvələri dəf etmək istəyi öz dolğun
ifadəsini tapmışdır. Bütün bunlar “Kitabi- Dədə
Qorqud” eposunu həm də Azərbaycan xalqının
ictimai-siyasi fikir abidəsi olduğu aydın olur. “Kitabi-Dədə
Qorqud” azərbaycanlıların və bütövlükdə,
bütün oğuzların ictimai-siyasi görüşlərinin
klassik və parlaq aynasıdır. Eposda türkdilli
xalqların azadlıq, istiqlaliyyət qazanmaq, qurub-yaratmaq meyilləri,
dövlətin müstəqilliyi və suverenliyi, əmin-amanlıq
uğrunda mübarizə aparmaq, habelə,
işğalçı qüvvələri dəf etmək istəyi
öz dolğun ifadəsini tapmışdır. Bütün
bunlar “Kitabi-Dədə Qorqud” eposunu həm də Azərbaycan
xalqının ictimai-siyasi fikir tarixinin əzəmətli abidələrindən
biri kimi dəyərləndirməyə əsas verir. Eposun dərin
vətənpərvərlik ruhunda olması, Oğuz elinin
öz suverenliyi uğrunda qəhrəmanlıq mübarizəsi,
cəmiyyətdə mövcud olan davranış
qaydalarının və əxlaq normalarının müqəddəsliyi
və möhkəmliyinin qorunması sahəsində
nümayiş etdirilən mütəşəkkillik,
bütövlükdə, oğuzların əxlaqi
düşüncəsini, ictimai-siyasi təfəkkürünü
və dünyagörüşünü əks etdirir.
“Kitabi-Dədə
Qorqud”dakı ictimai-siyasi hadisələr qədim
oğuzların ictimai və dövlət həyatı, cəmiyyətdə
mövcud olan bəzi sosial-siyasi təsisatlar və s.
haqqında təsəvvürlər əldə etməyə
imkan verir. Belə ki, oğuzlarda qəbilədaxili hakimiyyət
və cəmiyyətin idarəetmə rejimi o dövrdə məhdud
məkanda kifayət qədər möhkəmliyə malik
olmuş, lakin yazılmamış adət-ənənələr
və hüquq normaları ilə tənzimlənmişdir. Cəmiyyətdə
hökm sürən adət-ənənə normaları,
davranış qaydaları, eləcə də, idarəetmənin
ədalət mühakiməsinin həyata keçirilməsində
tətbiq edilən normalar, hər şeydən əvvəl, əxlaqi
köklərə bağlı olmuşdur. Belə quruluşa
malik cəmiyyətdə sosial ədalətin yüksək səviyyədə
olduğu bir daha təsdiq olunur. Ədalət şərtlərinə
əməl edilməsinin özünün də əsasını
əxlaqi dəyərlər təşkil edirdi. Bütün
bunlar Oğuz elinin yüksək mənəviyyatlı bir cəmiyyət
olmasına şəhadət verir.
“Kitabi-Dədə
Qorqud” boylarının ideya-məzmunu göstərir ki, qədim
oğuzlarda azərbaycançılıq “yurd”, “vətən”,
“cəmiyyət” və “dövlət”
anlayışlarının vəhdəti şəklində
öz inikasını tapmışdır. Qədim oğuzlar
bir məkan tanıyırdı. Bu məkan onlar
üçün həm doğma yurd, el-oba, vətən, həm
də heç zaman basılmaz olan möhtəşəm və
qüdrətli bir dövlət idi. Ona görə də dastanlarda
nəzərə çarpan vətən istəyi, eləcə
də, xalqın və dövlətin taleyi uğrunda
mübarizə aparmaq əzmi təsadüfi və ötəri
hisslərdən ibarət olmamışdır. Bu istəkdə
mənəvi paklıq və dərin bir inam var idi.
Çünki Oğuz dövlətinin mayası ədalətdən
yoğrulmuşdu. Onun təsisinə Dədə Qorqud, Bayandur
xan və Salur Qazan kimi ər igidlər yenilməzlik və
sarsılmazlıq möhürü vurmuşdu.
A.Quliyevin
fikrincə, Oğuz dövlətinin başlıca amalı və
məqsədi cəmiyyətdə insanlar və bütün
xalqlar arasındakı münasibətlərdə birlik və
həmrəylik yaratmaqdan, bəşər övladına
dinclik, əmin-amanlıq verməkdən, insanların xoşbəxtliyə
və səadətə qovuşdurmaqdan ibarət idi. Biz
sonralar ictimai-siyasi və hüquqi fikir tariximizdən görəcək
və öyrənəcəyik ki, dövlətlərin uzun
müddət yaşaması möhkəmliyinin ədalətlə
bağlı ilk ideyalarının rüşeymlərini
siyasi-hüquqi fikir tariximizə Oğuz cəmiyyətinin
tarixi təcrübəsi ərməğan vermişdir. Belə
tarixi təcrübənin və tarixi reallığın
orijinallığı öz dəyərini bu gün də
itirməmişdir. Bəlkə neçə-neçə nəsillər,
tayfa və xalqlar Oğuz cəmiyyətinin dövlətçilik
təcrübəsindən və idarəetmə ənənələrindən
bəhrələnmiş, onun hərb mədəniyyətini,
düşmənə qalib gəlmək və onunla sülh
yaratmaq siyasətini əxz və özünə örnək
etmişdir.
Vətəndaş
mərdliyini folklorda şəxsi və ümumi mənafelərin
qarşılıqlı münasibətlərinin nəticəsi
kimi nəzərdən keçirmək olar. Məlumdur ki,
folklorun yarandığı dövrlərdə mənafelər
ümumiliyi xalqın daxilində ziddiyyətlər olduğuna
görə nisbi xarakter daşıyır. Müəyyən
tarixi dövrlərdə “xalq” anlayışı zəhmətkeş
kütlələrlə yanaşı, aralıq qrupları və
hakim siniflərin bir hissəsini də əhatə edir.
Xalqın mərdlik anlayışının öyrənilməsi
xalq yaradıcılığının sosial-tarixi xarakterinin dərk
olunmasında, xalqla qəhrəmanın
qarşılıqlı münasibətinin
aydınlaşdırılmasında mühüm rol oynayır.
Xalq
mərdlik haqqında (xüsusən, vətəndaş mərdliyi
haqqında) düşüncə və
baxışlarını axıradək öz vətəninə
sadiq qalan, kamil qəhrəman obrazları vasitəsilə ifadə
etmişdir. Belə qəhrəmanların ləyaqətinin əsas
meyarını, məzmunu doğma təbiətə, elə, vətənə
məhəbbətdən və xalqın azadlığına qəsd
etmək istəyənlərə nifrətdən ibarət olan
vətənpərvərlik təşkil edir.
Vətənpərvərliyin
maddi əsası olan “vətən” anlayışı
ictimai-siyasi və mədəni mühiti, ərazini,
insanların tarixi birlik formalarını, dilini də əhatə
edir. Folklor müxtəlif tarixi dövrlərin məhsulu
olduğu üçün “vətən”, vətəndaş mərdliyi
(vətənpərvərlik) anlayışları da müxtəlif
məzmun kəsb etmişdir. “Kitabi-Dədə Qorqud”
dastanında oğuzlar nisbətən məhdud ərazini - bir
tərəfi Dərbənd, bir tərəfi Bərdə, digər
tərəfi Ağrı dağı və Göyçə
gölünün də daxil olduğu ərazini özlərinə
“vətən tutmuşlar”. Oğuzlar yaşadıqları
mühitə - Vətənə kortəbii, şüursuz
formalaşan vətənpərvərliklə
bağlanmışlar. Göstərilən sərhədlər
oğuzların Azərbaycanda yaşamasına dəlalət
edir. Təsadüfi deyildir ki, tədqiqatçılar
dastanın Azərbaycanla sıx bağlı olduğunu
göstərirlər. V.V.Bortold dastanın Qafqazda
yarandığı təsdiq edir.
Akademik
H.Araslı bu fikri inkişaf etdirərək oğuzların,
gürcülər, və abxazlarla qonşu olduğunu göstərmişdir.
“Koroğlu və “Oğuz qəhrəmanlıq eposu” əsərində
oğuzların Azərbaycanda yaşaması ideyasını əsaslandırmışdır.
Eposda
Oğuz eli (“Kalın oğuz”) “İç oğuz” və
“Taş oğuz” olmaqla iki yerə
bölünmüşdür. Doğma elə məhəbbətdən
doğan əxlaqi hisslər güclü mənəvi stimul kimi
oğuz tayfalarının ağır günlərində
oğuz qəhrəmanlarına dayaq olur. Bu hisslər, xüsusən,
qonşu tayfaların basqınına qarşı mübarizədə
oğuzların mərdliyində ifadə olunur. Tarixi ədəbiyyatda
oğuzlara peçeneqlərin, karlukların, başqır və
xəzərlərin basqını haqqında məlumat verilir.
Cəmiyyətin
sonrakı inkişafı vətəndaş mərdliyinin məzmununa
təsir etməyə bilməzdi. Əvvəllər ancaq
kişilərin əxlaqi keyfiyyəti kimi təşəkkül
tapan mərdlik cəmiyyət və onun mənəviyyatının
daha da inkişaf etməsi sayəsində, adamların cinsindən
asılı olmayaraq, həm də yalnız ayrı-ayrı
şəxsiyyətlərin deyil, kollektivin əxlaqi keyfiyyətinə
çevrilir. “Kitabi-Dədə-Qorqud”da qadınların əldə
silah vuruşmalarına (Burla xatun) dair epizoda təsadüf
olunsa da, mərdliyin kollektiv keyfiyyət kimi özünü
büruzə verməsi hiss olunmur.
Tədqiqatçı Sona xanım Vəliyevanın
çox doğru olaraq göstərdiyi kimi bu dastanda
xalqımızın ümummilli ruhu, azərbaycançılıq
ideyası, ana kultu, qadın - kişi bərabərliyi, etnik
birlik, icma birliyi, etnik təhlükəsizlik ideyaları ilə
vəhdət təşkil edir. Ulu Öndər Heydər Əliyev
1997-ci ildə “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanının 1300
illik yubileyindəki çıxışında dastanın azərbaycançılıq
ideyalarının əhəmiyyətindən bəhs edərək
demişdir: “Biz indi - birincisi, “Kitabi-Dədə Qorqud”
dastanını xalqımıza yaxşı tanıtdıq,
ikincisi, dünyaya tanıtdıq, üçüncüsü,
tam təsdiq etdik ki, bu, Azərbaycana məxsusdur. Bəli, bu,
türk xalqlarına məxsusdur, ancaq Azərbaycana məxsusdur.
Onun vətəni Azərbaycandır və varisi, sahibi Azərbaycandır,
yəni Azərbaycan xalqıdır. Biz gələcək
işlər üçün böyük yol açdıq.
Bizim
tariximiz - ümumi tariximiz, o cümlədən, mədəniyyətimizin
və ədəbiyyatımızın zəngin tarixi indiyədək
lazımi qədər tədqiq olunmadığına görə
bu yubiley tədbirləri bizə məlum olmayan məsələləri
açır, aşkar edir. Beləliklə, biz zənginləşirik,
yəni tariximizin zənginliyini hiss edirik və onun nə qədər
zəngin olduğunu ictimaiyyətə çatdıra bilirik.
Tarixi şəxsiyyətlər və xüsusən, qədim
dövrdə Azərbaycan xalqının tarixi şəxsiyyətləri,
ümumiyyətlə az öyrənilib, tədqiq olunub və
müasir nəsillərə çox az məlumdur. Buna görə
də belə tədbirlərin keçirilməsi o demək
deyildir ki, yubiley keçirib hansısa konsert dinləyəsən,
yaxud hansısa bir şənliyin iştirakçısı
olasan. Bunların əsas mənası və məqsədi zəngin
tariximizin hər bir səhifəsini açmaq, geniş tədqiq
etmək, onu xalqımıza və dünyaya təqdim etmək
və beləliklə də, əsrlər boyu
tarixşünaslıq nöqteyi-nəzərindən itirdiyimiz
şeyləri bərpa etməkdir”.
VAHİD ÖMƏROV
Azad Azərbaycan.- 2013.- 21 may.- S.5.