Kann festivalı zirvə
deyil
Ayaz Salayev: “Sənət
adamı əsl dindar ola bilməz”
KVN-çilər də bir dəfə onun
danışığını parodiya etmişdilər. Bir zamanlar
kinoşünas Ayaz Salayev “Retro” proqramında göstəriləcək
filmdən əvvəl qəribə intonasiya ilə kinodan
danışır, danışdıqca bəzən
qayıdıb sözləri təkrarlayırdı. Bu
nitqin qəribə stixiyası vardı- sanki sirli bir
dünyadan xəbərlər verən kahin ayindən əvvəl
dua oxuyurdu…
Əlbəttə, Ayaz müəllimlə söhbətdə
o dua intonasiyasını axtarmaq yersizdir-axı bu, müsahibədir. “Konyuktura”
sözünün hücumuna tez-tez məruz qalan bir müsahibə.
Diqqət: kinoşünas, son filmini yenicə tamamlamış
kinorejissor Ayaz Salayevlə bugünkü kinodan, bu günün
reallıqlarından danışırıq…
Kann
festivalı zirvə-zad deyil
- Kann
festivalında qonaq oldunuz. Təəssüratlarınız
necədir?
- Bu il mən iki “A” dərəcəli festivalda oldum-
Kannda və Lokarno festivalında. Təəssüratlarım
acınacaqlıdır. Sənət
anlayışı son dərəcə aşınıb.
Kann festivalı bizə həmişə
çatmaq istədiyim zirvə kimi görünürdü.
Amma dəhşətlidir ki, orada əsas
müsabiqəyə buraxılan filmlər içində bir dənə
də olsun, sənət əsərinə oxşayan film
görmədim. Filmlərin kino sənətinə
dəxli yox idi. Bu, Lokarno festivalına da
aiddir. Tamaşaçılar
cılızlaşıb, onların zövqü, səviyyəsi
çox aşağıdır.
Məncə, hər bir sənətkar özlüyündə
“həyat özü nədir?” sualını axtarır, bu həyata
nə yollasa toxunmaq istəyir. Amma bu filmlərdə
nəinki bu məsələlər, kino dili də yoxdur. İndi “minimalist kino” tendensiyası var- sadə
adamlar, sadə əhvalatlar. Amma onları
çəkən rejissorlar da sadə adamlar, sadə
rejissorlardı. Sənət yükü
kinonun üzərindən sanki hansısa qüvvələr tərəfindən
götürülür.
- Bu kinoya
münasibətdənmi irəli gəlir, və ya məqsədlidi?
- Yox. Bu nəticədir. Münasibətdən
də çox, ümumi yaradıcılıq səviyyəsinin
aşağı düşməsidir. İndi
ortababların bayramıdır.
- Yəni,
kino kütləyə xitab etmək istədiyi
üçün belədir?
- Yox. Məsələ başqadır. Söhbət
ondan gedir ki, təəssüf ki, dünyada, festivallarda
konyuktura anlayışı var. Biz sovet zamanında yaşayanda
elə bilirdik ki, konyuktura anlayışı təkcə Sovet
İttifaqındadır, dünyada bundan söhbət gedə
bilməz. “Dəmir pərdə”lər açılanda
biz gördük ki, konyuktura hər yerdə var, sadəcə
bir az başqa cür, başqa şərtlərlədi,
amma, hər yerdədi. Yəni, ideologiya üzərində
yox, başqa anlayışlar üzərində qurulan
konyukturadır.
- Yəni
nə kimi anlayışlar?
- Müxtəlif
anlayışlardır.
- Abdellatv
Keçişin iki qadının məhəbbətindən bəhs
edən, Kannın baş mükafatını alan
filmi götürək...
- Eyni
cinslilərin məhəbbəti çoxdan dünyada lobbi
mövzudur. Təbiidir ki, hər bir azlıq
öz fikirlərini yaymağa cəhd edir. 1991-ci
ildə, mənim filmim Berlin festivalına
düşmüşdü. Bu da “A” dərəcəli
festival idi. Orada gördüm ki, bu mövzu
çox böyük rol oynayır. Məsələn,
Debora Hofman adlı amerikalı qadın rejissor öz anası
haqqında sənədli film çəkmişdi. Film də pis deyildi. Amma onun filmin
operatoru olan qadınla sevgi münasibətləri vardı.
O bunu yeri gəldi gəlmədi nümayiş
etdirirdi-press-konfranslarda da. Mən başa
düşdüm ki, o bunu elə-belə eləmir. Gözlədiyim kimi oldu-o, film baş mükafat
aldı. Elə həmin günlərdə
ilk dəfə Fransada iki kişinin nikahı qeydə
alındı və bu nikah televiziyalarda birbaşa translyasiya
olundu. Bu iki hadisə üst-üstə
düşdü. Təxminən belə bir şey...
- Siz özünüz bu mövzu barədə
nə düşünürsünüz?
- Bir tərəfdən
konyuktura deyir ki, buna müsbət rəy verməliyəm. Amma bir tərəfdən mən dörd övlad
atasıyam və heç bir övladıma bunu arzulamaram, belə
bir şey başıma gələrsə, özümü
çox bədbəxt hiss edərəm. Başqalarına
da bunu arzulamıram. Hər halda buna faciə
kimi yanaşıram. Təbii ki, belə
insanlar hər cür hörmətə layiqdir, amma bu təbliğ
olunmamalıdır.
Ən
kino çəkməli ölkə-Azərbaycan
-
Müasir kinematoqraflar arasında
yaradıcılığını maraqla izlədiyiniz, heyrətləndiyiniz
rejissor kimdir?
-
Müasir kinoda belə biri yoxdur. Sonuncu şah əsərlər
ötən əsrin axırlarında-90-cı illərdə
çəkildi. Ondan bəri elə bir film
yoxdur ki, mən ona kino təsəvvürlərimi genişləndirən,
yenilik gətirən bir film kimi baxım. Sənətkarın
ağıldan, beyindən başqa daxili məzmunu olmalıdır.
Müasir rejissorlarda o daxili məzmun yoxdur.
Soyuq beyinlə çəkilən filmdə ancaq
müqəvvalar görə bilərik.
- Belə
demək olarmı ki, böyük mənada kino sizin
üçün nostaljiyə çevrilir?
- Nostalji
və ümidlərə. Çünki
ümidliyəm. Müxtəlif dövrlərdə incəsənətin
hansısa bir növünün çox, başqa birinin az inkişaf etdiyini görəcəyik. Məsələn rəssamlıq inkişaf edir, ədəbiyyat,
teatr inkişaf eləmir və s. Bir də baxırsan ki,
bütöv bir dövrdür, amma o zamandan bir əhəmiyyətli
rəssam çıxmayıb. Yəni bu,
müvəqqətidir. Bir də, bu, çox mühüm
bir mövzudur: indi kinonu hər adam çəkə
bilər. Fotokameraya oxşayan bir kamera var: ekspozisiyanı
özü qoyur, fokusu özü qoyur və s. Beləcə hər
kəsi, hətta küçədən keçəni də
filmə çəkmək olar. Şeiri hər kəs yazar və
az qala hər kəs cavanlığında
yazıb, amma şair bir neçə adam olur. İndi də hər
kəs film çəkir, amma yəqin ki, bir müddət sonra
yalnız rejissorlar qalacaq.
- Kinonun
dövlət nəzarətindən çıxması guya
kinonun xeyrinə olacaqdı. Olmadı amma.
Ümumiyyətlə, çıxa bilmək üçün
güc tapmadı...
- Bu
gün bu baxımdan ən əlverişli vəziyyət Azərbaycandadır.
Dünyadan fərqli olaraq, filmin istehsalına
maliyyə ayrılır və o maliyyəni ayıranların
mili kinematoqrafiyanın inkişafına istəkləri, həvəsləri
var. Biz əvvəl elə bilirdik ki, harasa cənnətdir,
orada hər şey yaxşıdır. Sonra
gördüm ki, elə deyil. Sənət əsəri
çəkmək üçün bu şərait heç
yerdə yoxdur-kimsə tələb etmir ki, bu film niyə
satılmır, festivallara getmir. Ən əlverişli
yer buradır. Bu gün kinoya istedadlı gənclər
gəlsə, Azərbaycan kinosu inkişaf edəcək.
- Amma
dövlətin çəkdiyi filmlər həm də
senzorlardan asılı olur...
- Bu il çox nüfuzlu bir festivalda adını
çəkmək istəmədiyim Azərbaycan filmi göstərilmişdi.
O filmdə nə dramaturgiya, nə sənət, nə texniki
parametrlər düzgün deyildi. Sadəcə
guya bu, sosial mövzudur. Sənət əsəri
olan böyük kinoya belə filmlərin dəxli yoxdur, sadəcə
olaraq bu da dünyada lobbi mövzudur. Bu da
konyukturadır-yoxsulluğu göstərən filmi
üstün hesab etmək. Əgər o
film konyuktura üçün yox, festival üçün yox,
sadəcə olaraq o yoxsula yazığı gəldiyi
üçün, acıdığı üçün
çəkilsə, inanın ki, heç bir senzuradan söhbət
gedə bilməz. Sadəcə olaraq,
dünyada da kinoya çox cılız yanaşırlar. Sosial problemləri göstərmək
üçün film çəkmək. Bu
gülməlidir. Bunu hər adam
çəkə bilər. Mənbə də
tapmaq, müstəqil şəkildə sosial problemləri
göstərmək üçün film də çəkmək
olar. Festivallara da gedə bilər, amma bu, sənət
əsəri deyil. Məsələn,
İran kinosunu götürək. 30 ildir
ki, festivallarda mükafatlar alırlar, İrana şöhrət
gətirirlər. Amma bu eyforiya bitəcək-gec-tez
bitəcək və yüz, iki yüz ildən sonra
bugünkü İranı bu filmlər vasitəsilə öyrənmək
istəsələr, onlar ziyalı, mütəfəkkir
görməyəcəklər. Deyəcəklər
ki, İran cəmiyyətində yazıq, dilənən,
özünü öldürmək istəyən, yoxsul adamlar
var idi. Amma məsələn, Tarkovskinin
“Stalker”inə baxanda deyirlər ki, görün Sovet
zamanında Rusiyada necə dərin düşünə bilən,
hansı dərin hisslər keçirə bilən ziyalılar
var idi. Amma İran filmləri sosial problemlər,
yoxsuluq üzərində şöhrət tapır. Halbuki, bu mövzular üçün publisistika kimi fəaliyyət
sahəsi var. Kino daha yüksək bir anlayışdır.
- Sizcə,
kinonun təbliğatı cəhətinin olması ona xeyir gətirir,
yoxsa ziyanınadır?
- Mənim
aləmimdə kino sənət əsəridir və sənət
əsərinin nəyisə təbliğ etmək borcu yoxdur. Sənət əsəri heç bir suala cavab vermir. O, yalnız həyatın dərinliyinə,
mürəkkəbliyinə toxunur.
- Məsələn?
- Mənim
aləmimdə sonuncu belə film Stenli Kubrikin “Geniş
qapalı gözlərlə” filmidir. Ondan sonra
yaxşı əsər görməmişəm. Amma bir neçə film var ki, onlara yenidən baxmaq
istəyərdim. Məsələn, Niri Bilgə
Ceylanın, Hanekenin filmlərinə. Bəlkə
onları da bu siyahıya daxil edə bildim.
Özümə
bədbəxtlik arzulamıram
-
Heç içinə girib yaşamaq istədiyiniz film
varmı?
- Yox. Hər hansı yaxşı film insanların, bədbəxtliyindən,
faciəsindən qaynaqlanır. Özümə
bədbəxtlik arzulamıram. Bu, bir
növ qladiatorların döyüşündən bəhs edən
filmlər kimidir. Baxırsan və o anda
qalib qladiatorun yerinə olmaq istəyirsən, amma qladiator olmaq
hər adamın işi deyil.
- Son
vaxtlar oxuduğunuz yazıçılar kimdir?
- Əfqan yazıçısı var- Xalid Hüseyni. Onun iki
romanını oxumuşam. Müasir ədəbiyyatla
çox maraqlanmağa başlamışam, bu suala 3-4 ay sonra
daha ətraflı cavab verə bilərəm. Məncə indi ən maraqlı proseslər məhz ədəbiyyatda
gedir, nəinki kinoda.
- “Baxılası 50 film” rubrikası ilə hər həftə
sonu oxucularımıza bir film təqdim edirik. Sizin təqdim edəcəyiniz
film hansı olardı?
- Bu
yaxınlarda hamıya yaxşı tanış
olan bir filmə tamamilə yeni gözlə baxdım. Bu yaxınlaradək triler hesab etdiyim film sən demə
fəlsəfi əsər imiş. Bu, Alfred
Hiçkokun “Psixo” filmidir.
- Son
yüz ilin beyinlərdə böyük dəyişikliklər,
inqilablar yaratmış yeniliyi internet şəbəkəsi,
kommunikasiyadır. Bu mövzunu kino hansısa
filmdə işləyə bilibmi?
- Kinoda
yox, ədəbiyyatda bu mövzu işlənib. Bu
mövzuda 1980-ci illərin sonlarında Umberto Eko
“Qızılgülün adı” romanını yazıb.
Orada bu mövzu var məncə. Mədəniyyətin daşıyıcısı
anlayışı kinoda müxtəlif filmlərdə olub.
Amma belə konkret şəkildə bir film deyə
bilməyəcəyəm. Hələ ki,
kinoda mən bunu görməmişəm.
- Sizin
çəkdiyiniz son film bundan bəhs etmirdimi? Hər
kəsi izləyən üçüncü göz indiki
internet deyil?
- Orada
internet yox, televiziyadan danışılır. Amma bir az dəxli var, haqlısınız.
-
Mövzu nədir?
-
Fantastika, məhəbbət üçbucağı və s.
Qarışıq bir mövzudur.
- Filmdən
razısınızmı?
- Çətindir
bu sual. Film artıq tamamlanıb, premyerada bilinəcək.
- Film
harada çəkilib?
-
Bakıda. Baş rollarda Solmaz Süleymanova, Fəxrəddin
Manafovdur.
Biz
pasifist ola bilmərik
- Ayaz
müəllim, indiki şəraitdə Qarabağ, müharibə
haqqında dünyaya çıxa biləcək film çəkmək
olarmı?
- Son dərəcə
çətindir. Biz həm də informasiya
müharibəsi aparırıq Həm də ona görə ki,
dünyadakı festivallara, mədəni hadisələrə
müəyyən bir qüvvələr lobbiçilik edirlər.
Bu lobbiçilər tələb edir ki, biz
pasifist mövqedən yanaşaq. Pasifist necədir?
O, dəyişikliklərin olmamağı ilə
razılaşır. Amma bizə bu dəyişikliklər
lazımdır. Biz pasifist ola bilmərik.
Mən bu mövzuda bir adamın pasifizminə
asanlıqla inana bilmərəm. Gərək
bu film məni inandırsın, yoxsa elə biləcəm ki,
konyukturadır. Valideyn öləndə övladları -
qardaşlar və bacılar torpaq üstündə, ev, bağ üstündə necə
dalaşırlar, bu isə Qarabağdı, torpaqdı. Bir düşünün, son yüzillikdə
insanın bəşəriyyət haqqında, kosmos haqqında
təsəvvürləri dəyişdi, mən bir dəfə
1969-cu ildə Amerikada sərgidə oldum. Aydan
götürülmüş torpaq parçası var idi. Təsəvvür etməzsiniz, o daş nə qədər
cansız idi. Bu qədər cansız bir kainatda Yerdəki
torpaq nə qədər qiymətlidir....
- Ayaz
müəllim, çox maraqlıdır, siz materialist
adamsınız, yoxsa o biri dünyaya, ölümdən
sonrakı həyata inanırsınız?
-Məncə,
sənət adamı əsl dindar ola bilməz.
Çünki din konkret anlayışlar üzərində
qurulub, sənət isə daha mürəkkəbdir.
Mən o biri dünyaya inanmaq istəyirəm. Əgər
siz məndən soruşsaydınız ki, ən çox nədən
qorxursan? Deyərəm ki, ölümdən
sonra dünyanın olmamağından. İnsanın
yalnız bu qılafdan ibarət olmasından. Mən bu qorxu ilə yaşayıram. Ən
çox ona ümid edirəm ki, yalnız bədəndən,
qılafdan ibarət deyilik - əbədi bir həyat var və
insan heç ola bilməz...
Azad Azərbaycan.-
2013.- 9 oktybar.- S.7.