Cəmahirriyə
qardaşlarının lideri
Muammər Qəzzafinin
üçüncü dünyası
Heç kimin gözləmədiyi halda Liviyada hakimiyyəti ələ keçirən 28 yaşlı Müammər Qəzzafi 1942-ci ilin 19 iyulunda Siirt şəhərindən 30 km cənubda, çöldə qurulmuş bir bədəvi çadırında dünyaya gözünü açmışdı. Qəzzafilər ərəbləşmiş bərbər tayfası olan Qəzzaf qəbiləsinə aiddilər. Buna baxmayaraq Qəzzafi həmişə özünü təmiz qanlı ərəb hesab edirdi. Bir ərəb millətçisi olaraq Qəzzafinin əsas idealı bütün ərəb dövlətlərini birləşdirmək və Ərəb Xalq Cümhuriyyəti yaratmaqdı. O üsyançı müxaliflər tərəfindən linç edildiyi günə qədər bu idealla yaşadı və dəfələrlə bu ideya naminə müxtəlif avantüralara baş vurdu.
O ailənin axırıncı və tək oğlan uşağı idi. Atası kasıb bir bədəviydi, tez-tez yaşayış yerini dəyişirdi. Elə bu üzdən də 9 yaşında məktəbə gedən Muammər 3 məktəb dəyişməyə məcbur olmuşdu. Atası daha sonralar oğlunun məktəb illərini belə xatırlayırdı: "Mənim oğluma bir künc tutmaq üçün pulum yoxdu. Ona görə də onu arxamca sürüməyə məcburdum. O məktəbə getdiyi zaman məsciddə gecələyir və istirahət günləri səhrada 30 km yolu qət edərək yanımıza gəlirdi".
Yeniyetməlik illərində Qəzzafi Misir inqilabının və panarabizm ideyasının lideri, Misir prezidenti Kamal Abdul Nasarın qızğın fanatına çevrilir. Hələ 14 yaşında Muammər siyasətə meyl etməyə başlayır. 1956-cı ildən başlayaraq Qəzzafi antiisrail mitinqlərində iştirak etməyə başlayır. 1959-cu ildə Sebh şəhərində yaradılan gizli antiisrail təşkilatının əsas aktivistlərindən biri olur. 1961-ci ildə Muammər siyasi fəaliyyətinə görə Sebh internat məktəbindən qovulur. Buna baxmayaraq Qəzzafi 1962-ci ildə Benqazi Universitetinin tarix fakültəsinə daxil olur. Universiteti leytenant rütbəsi ilə bitirən Qəzzafi Britaniyada hərbi hazırlıq keçir və bundan sonra ona kapitan rütbəsi verilir.
1964-cü ildə 23 yaşına dolan kapitan Muammər Qəzzafi "Azad Zabitlərin Yunonist-Sosialist Təşkilatı"nı yaradır. Beş ildən sonra özü yaşında olan zabitlərin süngüsü və iradəsi onu Liviyanının mütləq hakiminə çevirəcəkdi və bu mütləq hakimiyyət 40 ildən artıq davam edəcəkdi.
Qəzzafinin 3-cü dünyası - Cəmahiriyyə, ərəb sosializmi
Qahirədə nəşr olunan və ərəb dünyasının "Nyu York Tayms"ı olaraq bilinən "Əl-Əhrəm" qəzetinin baş redaktoru Məhəmməd Həsəneyn Heyqal hesab edir ki, Muammər Qəzzafini bir siyasətçi və şəxsiyyət kimi yetişdirən Məhəmməd peyğəmbər və Kamal Abdul Nasar olub.
Qəzzafinin dinə bağlılığı mili hisslər üzərində üzərində formalaşmışdı. Qəzzafiyə görə heç bir gücə sahib olmayan dağınıq ərəbləri bir icmada və bir dövlətdə birləşdirməyi bacaran Məhəmməd peyğəmbər insan gücünün fövqündə olan bir şeyi başarmışdı. Elə bu üzdən Qəzzafinin digər kumiri ərəbləri bir dövlətdə birləşdirməyə çalışan, panarabizm ideologiyasının aparıcı siması olan prezident Nasar idi.
1969-cu il sentyabırın 1-də Liviya xalqına müraciətində Qəzzafi azadlığı fərdi və mili müstəqillik kimi dəyərləndirirdi: "Azadlıq anlayışı altında biz yoxsulluğu, müstəmləkəçiliyi və torpaqlarımızda xarici qoşunların və hərbi bazaların varlığını tamamilə inkar edən fərdi və mili müstəqillik başa düşürük. Birlik anlayışı altında biz bütün ərəblərin bir ərəb hökuməti altında federal hüquqlarla birləşməsini istəyirik. Bizim sosializm anlayışımız isə islam sosializmidir. Biz müsəlmanıq. Biz Quranın buyruqlarına tabeyik və ona görə də özəl mülkiyyət hüququnu və varislik haqqını danmırıq. Mili kapital sahiblərinin əlində qalacaq və eyni zamanda yoxsulluq ortadan qaldırılacaq, ölkənin inkişafı naminə mili kapital daha da stimullaşdırılacaq".
Qəzzafinin irəli sürdüyü sosializm marksizm-leninizm ideologiyasından tamamilə fərqliydi. Liviya liderinin sosializmi islam dəyərləri üzərində formalaşmışdı və Qəzzafi yeni sosializmi "Üçüncü dünya teoriyası" adlanırdı. Qəzzafinin sosializmi Əli Şəriətinin "qırmızı islam" teoriyasından çox ax fərqlənsə də, Şəriətinin islam sosializmindən daha yumşaq və daha çox mili xarakterli idi.
Qəzzafi ideya
adamı idi və demək olar
ki, bütün ömrünü ideya adamı
olaraq yaşadı. Onun
ən böyük səhvlərindən biri də, hakimiyyətdə olduğu
40 ildən artıq müddətdə dünyanın gəlişinə-gedişinə
görə tarazlığını ortaya
qoymaması, daha doğrusu
qoymaq istəməməsi idi.
Qəzzafinin problemi ərəb millətinin problemi olmaqla yanaşı, insanlığın
problemi idi. Ona görə
də Qəzzafi göydən yerə enərkən ayaqları altında möhkəm heç nə tapa bilmədi.
"Üçüncü dünya
teoriyası"nin məqsədi əsil xalq hakimiyyətini yaratmaq idi. Qəzzafinin
xalq hakimiyyəti adına yaratdığı
Cəmahiriyyə sistemi
əslində islam icma sistemi idi
və bu sistem özünün mürəkkəbliyi və
çatışmamazlığı ilə antik demokratiyanı xatırladırdı.
Qəzzafinin formalaşdırdığı
Liviyada ali
hakimiyyət orqanı
ərazi prinsipinə uyğun olaraq Yerli Xalq Toplantıları
hesab olunurdu. Bu toplantılarda Liviyanın
bütün problemləri
müzakirə olunurdu.
Bəzən qərar qəbul
etmək üçün
həftələrlə, aylarla
vaxt sərf olunurdu. Üstəlik yerli YXT-lər
Liviyanın ümummilli
problemlərini tam olaraq
dər etmir və daha çox
regional maraqlardan çıxış
edirdilər. Bu isə Ali Hakimiyyətin parçalanmasına və
vaxtında gərəkli
qərarların qəbul
olunmasına problemlər
yaradırdı.
Qəzzafi demək olar ki, bu müzakirələrə
qarışmır və
müdaxilə etmirdi. Yalnız ona
müraciət olunduğu
zaman, Qəzzafi inqilabın lideri sifəti ilə qərarlar verirdi. O bütün dövlət postlarından imtina etmişdi. O Liviya
inqilabının lideri,
liviyalıların qardaşı
və Liviya silahlı qüvvələrinin
Ali Baş Komandanı
idi.
A.Qaramanlı
Azad Azərbaycan.- 2014.- 5 sentyabr.- S.6.