Siyasi mədəniyyətin
özünəməxsus inkişaf yolu var
«Azərbaycanda siyasi mədəniyyət
plüralizmin geniş
spektrini əhatə edərək
formalaşmışdır»
Siyasi mədəniyyət çox geniş anlayışdır. Bu anlayışa təkcə mühüm siyasi, sosial və digər problemləri həll etmək vərdişləri və bacarıqları deyil, həm də siyasi mübarizə təcrübəsi, məğlubiyyətlər və qələbələr, yüksəliş və tənəzzül halları, xalqın sıx birləşməsi və mütərəqqi dəyişiklikləri həyata keçirmək üçün səmərəli üsullar daxildir.
Məlumdur ki, siyasi mədəniyyət anlayışını elmə ilk dəfə fransız politoloqları Q.Almond və S.Verba gətirmişdir. Hər iki alimin apardığı araşdırmanın məqsədi fərdin və toplumun siyasi sistem daxilində oynadığı rolun, eləcə də Qərb siyasi həyat tərzinin mahiyyətini təşkil edən demokratiyanın mədəni özüllərini müəyyənləşdirmək olub. Q.Almond hesab edirdi ki, siyasi mədəniyyətin xarakteri siyasi sistemdə müəyyən norma, davranış və inamlarla ifadə edilir. Onun həmkarı S.Verba isə siyasi mədəniyyəti fərdin siyasi sistemi bütövlükdə psixoloji cəhətdən dərk etməsi kimi xarakterizə edir.
Fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru Hüseyn İbrahimov hesab edib ki, siyasi mədəniyyət mücərrəd bir proses kimi məkan və zamandan asılı olmayaraq formalaşmır.
Onun sözlərinə görə, sosial reallıq, cəmiyyətdəki və şəxsiyyətlər arasındakı münasibətlər, mənəvi və əxlaqi dəyərlər sistemi, ictimai rəy və ənənələr siyasi mədəniyyətin formalaşmasına təsir göstərən amillərdir: «Siyasi mədəniyyət sistem daxilində siyasi təsisatların qarşılıqlı münasibətlərini, eləcə də onların sosial sistemin başqa ünsürləri ilə əlaqələrini normalar, dəyərlər, ənənələr vasitəsilə tənzimləyir. Siyasi mədəniyyət bir tərəfdən siyasi sistemin legitimliyini və səmərəli işini təmin edirsə, digər tərəfdən o, siyasətçilərin və onların təmsil etdikləri qüvvələrin “oyun qaydalarından” tutmuş geniş xalq kütlələrinin siyasi proseslərə münasibətinədək olan səviyyəni bildirir. Siyasi mədəniyyət cəmiyyətin mənəvi potensialının tərkib hissələrindən biridir. Onu ümumi mədəniyyətdən ayırmaq müəyyən mənada şərtidir, çünki mənəvi mədəniyyətin hüquqi, əxlaqi, estetik və s. sahələri bu və ya digər formada siyasi mədəniyyətə daxildir».
Alim qeyd edib ki, siyasi mədəniyyətin inkişafının ən mühüm şərtlərindən biri siyasi plüralizmin həyat normasına çevrilməsinə geniş imkan yaradılması və digəri aşkarlığın genişlənməsidir: «Azərbaycanda siyasi mədəniyyət plüralizmin geniş spektrini əhatə edərək formalaşmışdır. Hələ vaxtilə Ümummilli lider Heydər Əliyevin vətəndaş cəmiyyəti uğrunda etdiyi çağırışlar və apardığı siyasət Azərbaycanda müasir vətəndaş cəmiyyətinin formalaşmasını sürətləndirdi. Sovet totalitarizmindən çıxmış Azərbaycan cəmiyyətinin yeni siyasi mədəniyyəti formalaşmağa başladı. SSRİ-nin dağılması prosesində ən gərgin şəraitlərlə üzləşmiş Azərbaycanda siyasi mədəniyyət stabil şəkil aldı».
Onun fikirlərinə görə, Azərbaycanda siyasi mədəniyyətin formalaşması prosesində ümummilli lider Heydər Əliyevin nəzəri və praktiki siyasi fəaliyyəti olduqca böyükdür: «Əsasən Azərbaycanın müstəqillik əldə etməsindən sonra formalaşan siyasi mədəniyyət azərbaycançılıq kontekstində özünün fərqli xüsusiyyətləri ilə seçilir. Azərbaycanın siyasi mədəniyyəti özünün dövlətçiliyə möhkəm sədaqət, rəhbərin güclü tərəflərini tez müəyyənləşdirmək və populizmə tez məruz qalmamaq məharəti ilə seçilməyə başlamışdır. Azərbaycançılıq ideyasının bu prosesdə xüsusi rolu vardır».
H.İbrahimov vurğulayıb ki, siyasi mədəniyyətin formalaşmasında və inkişafında çoxpartiyalılığın da böyük rolu olmuşdur: «1993-cü ildən bu günə qədər Azərbaycanda fəaliyyət göstərən müxalifət siyasi partiyaları öz mübarizə üsullarını xeyli təkmilləşdirmişlər. Yaxın tarixə nəzər saldıqda bu partiyaların bir çoxunun nizamnaməsi ilə fəaliyyətlərinin təzad təşkil etdiyini yəqin etməmək mümkün deyildi. Siyasi fəaliyyətdə yalnız populizmlə silahlanan müxalifət partiyalar bu illərində yalnız bir neçə “üzvünü” cəmiyyətin ictimai rəyinə tanıda bildi. Siyasi mədəniyyətin ictimai rəyin formalaşmasında oynadığı aktiv və çevik rolunu nəzərə almayan bu şəxslərin “təkrar populizmi” özlərinə qarşı yönəlmiş oldu. Tutduqları siyasi mövqe və sistem onlara heç bir uğur gətirməməklə yanaşı, cəmiyyət həyatından daha da təcrid olunmaları ilə nəticələndi. Sistemli şəkildə səhv etdiklərinin fərqinə varan müxalifət 2003-cü ildən başlayaraq formalaşan yeni siyasi mədəniyyət mərhələsində öz fəaliyyətlərini dəyişdirməyə başladı və siyasi hakimiyyətin uğurlarını etiraf etmək yoluna qədəm qoydu».
Alim bildirib ki, aparılan müşahidələrə görə, Azərbaycanda demokratik siyasi mədəniyyətin formalaşmasının 3-cü mərhələsi 2005-ci ildən başlanıb: «Məhz bu tarixdən etibarən Azərbaycan cəmiyyətində siyasi mübarizənin və siyasi münasibətlərin keyfiyyətcə yeni cəhətini müşahidə etmək olur. Əhalinin populizmə meyilli təbəqəsinin kəmiyyətcə azalması, siyasi sistemlə münasibətdə müxalifətin reallığı qiymətləndirmə cəhdlərinin artması, həmçinin daha dinc mübarizə və mədəni mübarizə üsullarına yer ayırması, bütün bunlarla yanaşı ölkədə siyasi məhbus probleminin aradan qaldırılması bu dövrün əsas cəhətlərindəndir. Doğrudan da siyasi mədəniyyətin formalaşma mərhələsi artıq başa çatmışdır. Bu xarakterik siyasi mədəniyyətdən kənarda heç bir siyasi fəaliyyət təsəvvür olunmur».
H.İbrahimov qeyd edib ki,
aparılan tədqiqatlara görə, Azərbaycan sosial mədəni dəyişikliklər
baxımından uğurlu yoldadır: «Son illər Azərbaycan əhalisinin sosial həyat tərzində baş
verən dəyişikliklər də əhalinin siyasi mədəniyyətinə müsbət təsirlərini
göstərmişdir. Azərbaycan seçicisi populist radikalizmin
deyil, islahatların və sabitliyin “radikalı”dır. Sosioloji sorğular göstərir
ki, ölkə əhalisi siyasi sistemə münasibətdə
olduqca informativ və aktivdir. Siyasi sistemin sabitliyinə və davamlığına
xalqın rəyi dəyişilməzdir. Hər hansı
məmurun korrupsiya fəaliyyətindən əziyyət
çəkdiyini bildirən
respondent Azərbaycan prezidentinin
bu halları yoluna qoyacağına qətiyyətlə inanır».
Alim vurğulayıb ki, Azərbaycanda siyasi mədəniyyətin formalaşması
həm də cəmiyyətin siyasi cəhətdən yeniləşməsi
səviyyəsi ilə
ölçülməlidir: «Müasir Azərbaycanın
sosial-siyasi həyatında
əsaslı islahatlar
həyata keçirilməkdə
və ölkə müasirlik yolunda böyük uğurlar əldə etməkdədir.
Nəticə etibarilə yeni
siyasi mədəniyyət
formalaşmışdır.
2013-cü ilin prezident
seçkiləri bu siyasi mədəniyyətin
nəticəsi olaraq xüsusi əhəmiyyət
kəsb etdi. Azərbaycan seçicisinin
öz namizədini seçməkdə yüksək
aktivlik göstərməsi
seçkilərin insidentsiz
başa çatması,
hətta müxalifət
elektoratının müəyyən
qisminin seçki zamanı hakim partiyanın
namizədi lehinə səs verməsi Azərbaycanın siyasi mədəniyyət tarixinin
yeni səhifəsi kimi yadda qalandır.
Nəticə etibarilə Azərbaycan
ictimaiyyətinin siyasi
mədəniyyət səviyyəsinin
göstəriciləri artıq
müəyyən dəyərlərə
ehtiramı ilə seçilir. Bu dəyərlərdən ən
mühümü də
Heydər Əliyev fenomenidir. Heydər Əliyev yolunun
davamçısı olan
şəxsə rəğbət
güclüdür. “Mən həmişə fəxr etmişəm, bu gün də
fəxr edirəm ki, mən azərbaycanlıyam”
fikri Azərbaycan vətəndaşının siyasi
mənlik şüurunun,
deməli, həm də siyasi mədəniyyətinin tərkib
hissəsinə çevrilmişdir».
H.İbrahimovun fikrincə siyasi
mədəniyyətin mühüm
komponenti milli dövlət simvolları və ideyalarıdır: «Bəzi politoloqlar siyasi mədəniyyəti,
hətta “simvolik sistem” adlandırmağı
təklif edirlər. Məsələn, L.Ditmerin fikrincə,
siyasi mədəniyyət
“siyasi kommunikasiya”
termini ilə ifadə
edilən, daha geniş bir sistemə daxil olan siyasi simvollar
sistemidir. Doğrudan
da, dövlət bayrağı, himn, Konstitusiya, bayramlar, pul nişanları, gerb və s. kimi simvollar tarixən həmişə
dövlətin ümumi
atributu kimi onu möhkəmləndirməyə
xidmət etmişdir.
Azərbaycanda daha davamlı siyasi mədəniyyətin
formalaşması həm
ölkəmiz, eləcə
də region üçün
böyük müsbət
əhəmiyyətli proseslərin
başlanğıcıdır. Azərbaycanın dövlət rəmzlərinin
qorunmasının Konstitusiyaya
edilən əlavə
və dəyişikliklərlə
referendum yolu ilə qəbul olunması da ölkəmizdə siyasi mədəniyyətin
inkişafında yeni mərhələnin göstəricisidir.
Prezident və məmur münasibətlərində dövlət
başçısı İlham
Əliyevin yeni davranış normalarının
formalaşmasına önəm
verməsi ölkədə
demokratik siyasi mədəniyyətin inkişafına
şərait yaradır.
Aparılan tədqiqatlar sübut
edir ki, prezident İlham Əliyevin müasir Azərbaycanın siyasi mədəniyyətinin geniş
vüsət almasında
böyük rolu vardır. Beləliklə, Azərbaycanda siyasi
mədəniyyət həm
özünəməxsus inkişaf
yolu ilə, həm də siyasi təkmilləşmənin
davamlı tətbiqi ilə seçilir.
MƏMMƏDHƏSƏN
Azad Azərbaycan.- 2015.- 19 aprel.- S5.