Naxçıvanın zəngin
tarixinin
bir parçası : Su dəyirmanları
Naxçıvan Muxtar
Respublikasında əkinçilik çox qədim tarixə
malikdir. I Kültəpə,
Uçan ağıl, Ovçular təpəsi, Zirincli
yaşayış yerləri və digər qədim ərazilərdə
aparılan arxeoloji tədqiqatlar Neolit, Eneolit dövrlərində
Naxçıvanda əkinçilik mədəniyyətinin
mövcudluğunu, eləcə də dənüyütmə
ilə məşğul olunduğunu təsdiq edir. Abidələrin
əksəriyyətində çaxmaqdaşından düzəldilmiş
oraq dişlərinin aşkarlanması taxıl əkinçiliyinin
qədim dövrdə formalaşdığını müəyyənləşdirirsə,
ən yüksək dağ qurşaqlarında aşkarlanan dən
döyən daşlar heyvandarlığın
inkişafını, yaylağa köçənlərin
özləri ilə hazır un yox, buğda aparıb həmin
daşlar vasitəsilə onu un şəklinə salaraq istifadə
etdiklərini göstərir. Dən üyütmək
üçün su dəyirmanlarının meydana gəlməsi
digər ibtidai vasitələrdən istifadəyə son qoyub.
Bəs əsrlər boyu xalqımızın məişətinin
ayrılmaz hissəsi kimi tarixə düşmüş,
bugünkü nəsillərin çoxunun görmədiyi,
haqqında təsəvvürü belə, olmayan su dəyirmanları
insanların həyatında nə kimi rol oynayıb?
Tarixdən
məlumdur ki, buğdanı un etmək
üçün ilk dəfə dibək daşlarından
istifadə olunub. Lakin dibəkdə taxılın
döyülməsi çox ağır, fiziki qüvvə tələb
edən bir iş, məhsuldarlığı
isə aşağı idi. Zamanla dibəkləri
daha səmərəli olan dən üyüdən daşlar,
daş sürtgəcləri əvəz etdi. Hamar daş üzərinə tökülən
taxıl sürtülərək üyüdülürdü.
Arxeoloji tədqiqatlar zamanı Babək rayonu ərazisində
antik dövrə aid Meydantəpə abidəsində dəyirman
kimi istifadə edilmiş böyük sal daş, eyni vaxtda
işlədilən bir neçə üst daş aşkar
edilib. Alt daşlarına bəzən qəbiristanlıqlarda
başdaşı kimi də rast gəlinir. Sirab kəndinin Bəydilli, Didivar kəndlərinin qəbiristanlıqlarında
bu cür başdaşları vardır.
Zaman keçdikcə dən daşlarını daha təkmil
olan kirkirələr əvəz etdi. Bu daşlardan Neolit dövründən
istifadə edildiyi məlum olsa da, kirkirənin bəzi mənbələrdə
2600 il əvvəl, bəzi mənbələrdə hələ
Tunc dövründə – 4000-5000 il bundan əvvəl meydana gəldiyi
qeyd olunur. Gün ərzində sadə dən daşında
5-6 kiloqram dən üyütmək mümkün olurdusa, dairəvi
dən daşlarında 15-16, kirkirədə isə 20-30
kiloqram dən üyütmək mümkün olurdu. Kirkirənin alt və üst daşı dairəvidir,
40-50 santimetr diametrində (kiçikləri də olur), 7-10
santimetr qalınlığında olur. Alt
daş mərkəz hissədən deşilir, 4-5 santimetr
diametrində bu deşiyə 10-12 santimetr uzunluqda ağac
salınır. Xalq arasındakı bu tapmaca da məhz
kirkirə ilə bağlıdır:
O nədir
ki, göydən yerə sallanır,
O nədir
ki, göbəyindən nallanır.
O nədir
ki, hər nə versən aldanır?
Alt daşla eyni diametrdə olan üst daşda iki ədəd
deşik açılır. Ortada olan deşik 7-8
santimetr diametr ölçüdə olur, alt daşın
ortasına salınan ağaca keçirilir. Həmin deşiyin diametri ağacdan bir qədər
böyük düzəldilir ki, bu boşluqdan ovucla
üyüdüləcək arpa, buğda tökülə
bilsin. Üst daşın kənarında
açılan deşiyə dəstək salınır ki,
fırlatmaq asan olsun.
Adi əl kirkirələrinin quruluşunda sonralar
heyvanlarla, daha sonra su, külək, elektriklə hərəkətə
gətirilən dəyirmanlar yaradıldı. Təbii ki,
daha böyük həcmdə taxılı üyütmək
üçün ən yaxşı vasitə su dəyirmanları
idi. Bu dəyirmanlar, adətən, sulu çeşmələrin
yatağından bir qədər kənarda, sel tutmayan yerlərdə
tikilər, indiki metal, azbest boru olmayan əyyamlarda ox kimi
düz söyüd, qələmə ağacları kəsilər,
qol-budağı təmizlənib 10-12 metr uzunluğunda nov
düzəldilərdi. Əvvəlcə kərki
ilə ağacın bir üzü başabaş iki
qarış enində yonulardı. İçərisi
dülgər əli ilə iskənədən keçirilib
hamarlanardı. Sonra ağac
qolçaları ilə novun üzü bərkidilərdi.
Dəyirmanın işləməsində novun
uzunluğu əsas şərtdir.
Folklor və etnoqrafiyamızda dəyirmanla bağlı
çoxlu nəğmələr, atalar sözləri
mövcuddur. “Koroğlu” dastanında dəyirmanla bağlı bir
sıra məqamlara rast gəlirik. Keçəl
Həmzə dəyirmançını aldadır, o da
qaçıb girir dəyirmanın unluğuna. Keçəl
Həmzə tərəfindən növbəti dəfə
aldadıldıqdan sonra Koroğlu deyir:
Qırat əldən
getdi barı
Canda qaldı intizarı.
Üyüd
arpa, buğda, darı,
Al
şahadın sən, Koroğlu!
Dəyirmanda üyüdülən taxıla görə
alınan rüsum “şahad” adlanırdı. Su dəyirmanlarında
daşların üzərinə çəpəki, enli və
qalın taxta vurulardı. Taxtanın və daşın ətrafındakı
örtüyün üzərinə qonan un
tozu isə zəhməthaqqı olaraq dəyirmançıya
çatardı. Buna “ard unu” (ardı, arxası)
deyərdilər. “Dəyirmançı qızın verdi, dalınca da ard unu” məsəli də
buradan yaranıb. Su dəyirmanında un
növlərə ayrılmadığı üçün kəpəkli
olur. Ard unu isə un tozu olduğu
üçün indiki əla növ un keyfiyyətində idi. Xalq arasında “Dəyirman öz bildiyin eləyər,
çax-çax baş ağrıdar” zərb-məsəli də
səbəbsiz yaranmayıb. Dənliyin
şırranına çəpəki olaraq bir ağac
bağlanar, ağacın digər ucu yaxında bərkidilmiş
deşiyə keçirilərdi ki, hərəkət edə
bilsin. Bu qol ağacına perpendikulyar birləşən
digər ağacın ucu dəyirmanın üst
daşının üzərinə qoyulardı. Dəyirman işlədikcə çax-çax
aramla qalxıb-düşər, şırranı silkələyərdi
ki, dənliyə dən tökülsün. Bu proses də
səsli-küylü olardı.
Dəyirmanlarla
bağlı geniş yazılı məlumata 1727-ci il “Naxçıvan sancağının müfəssəl
dəftəri”ndə rast gəlinir. Adıçəkilən
mənbədə göstərilir ki, həmin dövrdə
Naxçıvan sancağı 14 nahiyədən ibarət olub
və ərazisində 315 yaşayış məntəqəsi
yerləşib. Qərbi Azərbaycan ərazisindəki
yaşayış məntəqələrinin bir çoxu
Naxçıvan torpaqları idi. İndiki
Ararat rayonunun cənub-şərq hissəsi, Yexeqnadzor rayonu
bütövlükdə, Cermuk rayonunun tam yarısı, Sisiyan
rayonunun böyük bir hissəsi, Mehri də daxil olmaqla,
Naxçıvan ərazisinə aid idi. Müfəssəl
dəftərdə natura şəklində qeyd edilən
vergini nəzərə alaraq Naxçıvan ərazisindən
642 ton buğda, 574,3 ton arpa və 20 ton darı
yığıldığı bildirilir. Həmin mənbəyə
istinadən Şərur rayonunu çıxmaq şərtilə
(Dərələyəz nahiyəsinə tabe olan Axura-Yaycı
da daxil) Naxçıvanın müasir sərhədləri
çərçivəsində istehsal olunan taxıl məhsullarını
hesablasaq, görərik ki, həmin vaxt 458 min 500 kiloqram
buğda, 383 min 500 kiloqram arpa, 94 min kiloqram darı, 91 min
kiloqram kərdiyar və 85 min 250 kiloqram pərinc istehsal olunub.
O
dövrdə Naxçıvanın indiki sərhədləri
daxilində 42 yaşayış olmayan kənd və məzrə
mövcud idi. Həmin kəndlərdə əkin
aparan adamlardan orta hesabla 3 min axça vergi alınıb.
Bu kəndlərdə taxıl vergisi natura şəklində
göstərilmədiyi üçün dəftərdəki
hesaba salınmayıb. Yaşayış
olan və təxminən, 3 min axça vergi verən kəndlərdə
orta hesabla 1200 kiloqram taxıl vergisi hesablanıb.
Yaşayış olmayan 42 yaşayış məskənindən
də, təxminən, 48 min kiloqram taxıl
götürüldüyünü nəzərə alsaq, qeyd
edilən 1112 ton taxıl üzərinə 48 ton da gəldikdə
1160 ton taxıl istehsal olunub. Hesablamalara görə,
həmin dövrdə indiki Naxçıvan ərazisində, təxminən,
25 min 300 nəfər əhali yaşayıb. İnsanların hasilə gətirdikləri buğda
o dövrdə mövcud olan su dəyirmanlarında
üyüdülüb.
Tarixi mənbələrdə su dəyirmanlarının
ilk orta əsrlərdən Azərbaycanda
yayıldığı göstərilir. 1727-ci ilə
aid sənəddə ərazidə mövcud olan dəyirmanların
işləyən və işləməyənlərinin
siyahısı, həmçinin onlardan toplanan vergi qeyd edilib.
Siyahıya görə, Naxçıvan ərazisində 38 dəyirman
ilboyu, 106 dəyirman yarım il işləyib.
57 yararsız dəyirman olub. Yarım il işləyən dəyirmandan 30, ilboyu
işləyən dəyirmanlardan isə 60 axça vergi
alınırdı.
Sovet hakimiyyəti illərində tarix və
etnoqrafiyamıza bəslənilən laqeyd münasibət su dəyirmanlarından
da yan keçmədi. Belə ki, bu dövrdə onların
hamısının fəaliyyəti dayandırılıb,
daşları isə harasa daşınıb.
Müstəqillik illərində muxtar respublikanın əksər
kəndlərində vaxtilə mövcud olmuş su dəyirmanlarının
fəaliyyəti bərpa edilib. Culfa rayonunun Kırna,
Camaldın və Saltaq kəndlərində, ötən ilin
sentyabr ayında isə Babək rayonunun Payız kəndində
tarixi su dəyirmanı da yenidənqurmadan sonra istifadəyə
verilib. Tarixi mirasımız olan su dəyirmanlarına
göstərilən həssas münasibət, onların bərpa
olunaraq yenidən sakinlərin istifadəsinə verilməsi
xalqımızın məişət mədəniyyətinə,
etnoqrafiyasına göstərilən diqqətin daha bir ifadəsidir.
Artıq muxtar respublikada taxıl biçini
yekunlaşıb, sahələrdən bol məhsul tədarük
olunub. Torpaq mülkiyyətçilərinin bir çoxu
öz buğdasını fəaliyyət göstərən su
dəyirmanlarında üyütməyə üstünlük
verir. Babək rayonunun Payız kəndində
yerləşən su dəyrimanı da onlardan biridir. Bu dəyirmanda gün ərzində 300-500 kiloqram
buğda üyütmək mümkündür. Dəyirmançı Alim Babayev deyir ki, burada hasilə
gələn unun çörəyi ətirli və kövrək
olur. Hətta yaşlı adamlar da söyləyirlər
ki, elektrik dəyirmanında üyüdülən un su dəyirmanında üyüdülən
unun çörəyini əvəz edə bilmir. Dəyirmançının sözlərinə
görə, ruzi və bərəkətin rəmzi sayılan
su dəyirmanlarına ikinci həyat bəxş edilməsi
sakinlər tərəfindən rəğbətlə
qarşılanır.
Zaleh NOVRUZOV
Azad Azərbaycan.- 2018.- 17 avqust.-
S.5.