Yazıçı öz
stili, yazı üslubu ilə seçilməlidir Əli Bəy
Azəri: "Kitab oxumayan insan şəxsiyyət olaraq
formalaşa bilməz"
Ədəbi mühitdə bir canlanma
müşahidə olunmaqdadır. Bu canlanmada nəzərə
çarpan fəal imzalardan biri də Əli Bəy Azəridir.
O, daha çox ictimai layihələri ilə diqqət çəkir.
Belə layihələrdən biri Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
100 illiyi münasibətilə 14 yazıçının əsərlərindən
ibarət tərtib etdiyi “Seçilmiş povestlər”
toplusudur.
Əli Bəy Azəri (Əli Qurban oğlu
Rzaquliyev) 15 iyul 1966-cı ildə hazırda erməni
işğalında olan Zəngilan rayonunun Vejnəli kəndində
anadan olub. Orta məktəbi qonşu Ordubad rayonunda
fizika-riyaziyyat təmayülündə bitirib.
Yaradıcılığa çox erkən başlayıb və
hələ orta məktəb illərində dövri mətbuatda
çap olunub. Arzusu Bakı Dövlət Universitetinin
Jurnalistika fakültəsində oxumaq olsa da tale onu başqa səmtə
yönəldib. Xarkov şəhərində hərbi ali təhsil
aldıqdan sonra bir müddət Sovet Ordu sıralarında xidmət
keçib. 1992-ci ildə doğma Vətənə qayıdaraq
Milli Ordu sıralarında xidmətini davam etdirib. “Atəşkəs” rejiminə qədər Zəngilan
və Füzuli cəbhəsində torpaqlarımızın
müdafiəsi uğrunda vuruşub. 2002-ci ilin sonunda “mayor” hərbi
rütbəsində hərbi xidmətdən ehtiyata
buraxılıb. 2003-2005-ci illərdə Azərbaycan Beynəlxalq
Universitetində mülkü müdafiə kafedrasında
müəllim işləyib. “Xəzan” adlı ədəbi-bədii
jurnalın Baş redaktorudur.
- Son dövrlər ədəbiyyatımızda
təzadlı hadislər baş verir. Biz qəzet və
jurnallarda daha çox nəzm əsərlərini
görürük. Oxucu rəğbəti qazanan nəsr əsərlərinə
isə az-az rast gəlirik. Nəsr ədəbiyyatı
nümunələri yazıçıdan dərin bilik və
qabiliyyət tələb edir. Bu baxımdan hazırda nəsr ədəbiyyatında
mövcud olan problemlərdən söhbət açardız.
- Zaman baxımından ədəbi proseslər
həmişə təzadlı olur. Nəsrin, yaxud
poeziyanın üstünlük təşkil etməsi heç
də göründüyü kimi olmur. Onlar bir-biri ilə
sıx bağlıdır. Qələm sahibinə hər
hansı bir mövzunu qələmə almaq üçün
başlanğıc bir an məsələsidir.
Yazıçı şeirdən elə bir poetik deyim
götürüb zamanın yükünü çəkə
biləcək nəsr nümunəsi yarada bildiyi kimi şair də
əksini edə bilir. Nəzm öz
yığcamlığı ilə diqqət çəkir. Saz-söz məclislərində poeziya nümunəsini
səsləndirmək, yaxud qəzet və jurnallarda dərc
etdirmək, sosial şəbəkələrdə yayımlamaq
asan başa gəlir, bu üzdən də nəzmin
üstünlüyü nəzərə çarpır.
“Ədəbiyyat” qəzeti ilə paralel “525-ci qəzet” və
“Kaspi” qəzetlərinin şənbə buraxılışlarında
bəddi yazıların dərcinə üstünlük
verilir ki, bu da nəzmlə bərabər nəsrin auditoriyalara
çıxmasına həm şərait yaradır, həm də
stimul verir. Bu sahədə bir neçə ədəbi dərginin
işini də müsbət hal kimi qiymətləndirmək
olar. Bu işin müsbət tərəfidir. Problemlərə
gəldikdə isə doğrudan da, çətinliklər
mövcuddur. Yaxşı nəsr əsərlərinin ortaya
çıxması üçün dərin bilik və
qabiliyyətlə bərabər ədəbi tənqid mütləqdir.
Ədəbi tənqidin zəifliyindən nəsr nümunələrinin
yavanlığı açıq-aşkar görünür.
- Sizin bu yaxınlarda Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin 100 illiyinə həsr olunmuş və bir
qrup yazıçının nəsr əsərlərinin cəmləndiyi
“Seçilmiş povestlər” kitabınız nəfis şəkildə
çapdan çıxıb. Toplu sosial şəbəkələrdən
göründüyü kimi qələm əhli və oxucular tərəfindən
rəğbətlə qarşılandı. Bu istiqamətdə
söhbətimizi davam etdirərdik...
- 2018-ci il rəsmən “Cümhuriyyət ili” elan olunub. Cümhuriyyətin
qurulması çox böyük tarixi hadisədir. Bütün
varlığı ilə Vətənə bağlı olan bir
qrup şəxsiyyət müstəqil demokratik dövlətimizi
qurdu, amma çox təəssüf ki, bütün dünya
ona dayaq dura bilmədi. Bizim mənəvi
borcumuz bu şərəfli işə öz əməlimizlə
töhfə verməkdir. Rəhbərlik
etdiyim “Xəzan” jurnalının redaksiya heyəti arasında
belə bir təşəbbüs irəli sürdüm. Layihə çox maraqlı bir hadisəyə
çevrildi.
Fərqinə varmadan toplunun nəşri ilə
bağlı mart ayının 13-də elan verdik, 40 gün ərzində
yekunlaşdırmağı nəzərdə tutduq, bu da
aprelin 23-nə təsadüf etdi. (Cümhuriyyət 23 ay
yaşayıb) Təsəvvür edirsinizmi?
Topluya 23 yazıçı öz əsərini
göndərdi. Onların içindən
13 povest və bir sənədli povest seçdik. Bunu təsadüfmü, paranormal hadisəmi, ya son
vaxtlar ədəbiyyatda öz varlığını təsdiq
etməyə başlayan mifoloji hadisəmi adlandırmaq
olarmı? Bilmirəm. Bir
onu bilirəm ki, biz bu işə çox səmimi, ürəkdən
bağlıydıq və zövqlə işimizi
yekunlaşdırdıq. Təqdimat mərasimində
iştirak edən tənqidçi Vaqif Yusifli əməyimizi
yüksək qiymətləndirdi, topluya əsərləri
daxil olan müəlliflərdən bir neçəsinin – Qafar
Cəfərlinin, Rəşid Bərgüşadlının,
Natəvan Dəmirçioğlunun, Sənəm Səbayelin və
başqalarının imzasını
tanıdığını, onların mükəmməl qələm
məhsulları olduğunu vurğuladı.
-
Günümüzün oxucuları hansı mövzuda olan nəsr
əsərlərinə üstünlük verirlər? Hazırki oxucu Sizcə niyə iri həcmli
kitabları mütaliə etmirlər? Günahı
kimdə axtarmaq olar? Yoxsa gözəl nəsr
nümunələri həqiqətən yaranmır və ya
az-az ərsəyə gəlir?
-
Müasir oxucu çaşqınlıq içindədir,
fikrini cəmləşdirə bilmir. O bir tərəfdən
peyk antenası vasitəsilə izlədiyi başdan-başa məişət
problemləri ilə zəngin xarici seriyalların, bir tərəfdən
də məqsədyönlü şəkildə çap
olunaraq yayımlanan lüzumsuz xarici ədəbiyyatın təsirindən
çıxa bilmir. Buna bir udumluq sevgi macəralarından,
kriminal aləmin miskin hadisələrindən və digər
yalançı gözqamaşdıran ailə dramlarını
da əlavə etmək mümkündür. Oxucunu qınamağa dəyməz, oxucu fikrini cəmləşdirib
zövqünü formalaşdırana kimi müəyyən
dövr keçəcək. İri həcmli
əsərlər bütün dövrlərdə oxucuya qorxulu
kabus kimi görünüb. İri həcmli əsərlərin
oxucusu az olur, hər oxucu onu oxuyub qavramağa
hazır olmur. Bu üzdən günahı nə
yazıçıda, nə də oxucuda axtarmağa dəyməz.
Gözəl nəsr nümunələrinin
yaranmamasını demək də insafsızlıq olardı.
Biz XXI əsrdə yaşayırıq. Qələm əhli hələ də Nadir
şahı, Şah Təhmasibi, Şah Abbası və digər
tarixi şəxsiyyətləri əsərlərinin baş qəhrəmanı
seçirlər. Buna lüzum varmı?
Axı onlar haqqında dolğun tarixi romanlar yazılıb... Niyə yazıçılar Sultan bəy, Qara Murtuza,
Məhəmməd Əsədov, Valeh Bərşadlı,
Qarabağ döyüşlərində seçilmiş sərkərdə
və döyüşçülər haqqında
yazmağı düşünmürlər? Yazılanlar da döyüşçünün əlinə
pulemyot alıb ermənilərlə döyüşməsindən
kənara çıxmır, səngər həyatını,
taktiki döyüş səhnələrini əhatə etmir.
Bu adamın uşaqlığı, gəncliyi,
orta məktəb illəri, futbol oynaması, bir qıza
vurulması olmayıbmı? Onun vətənpərvər
kimi yetişməsində müəlliminin, kədçisinin
müəyyən rolu olmayıbmı? Bax,
bu cür boşluqlar, demək olar ki, bütün əsərlərdə
bu və ya digər formada özünü büruzə verir.
90-cı ildən üzübəri əhatəli şəkildə
həyatımızı təsvir edən, ölkədə
baş verən ictimai-siyasi, hərbi hadisələri dolğun
tərənnüm edən əsərlər azdır, çox
azdır...
-
Maraqlıdır ki, ötən əsrlə müqayisədə
günümüzdə yazarlar oxucu auditoriyasının
azlığından şikayətlənirlər. Sizcə bunun səbəbi yazarların
çoxalmasıdır, yoxsa həqiqətən oxucuların azalmasıdır.
- Oxucu istənilən
kitab mağazasına qədəm qoyanda orada mindən çox
imza ilə rastlaşır. Necə seçim
etsin? Daima yenilik axtaran müasir oxucu nəsə,
yeni bir əsər axtarır, amma tapa bilmir. İndi ad çəkmək, bir o qədər də
yaxşı qarşılanmır deyə imzaların
üstündən düz keçirəm. Deyək
ki, bir yazıçı dalbadal onadək kitab
çıxartdı. Oxucu bir
kitabını oxudu, maraqlıdır, ikincisini oxudu, maraq zəiflədi,
üçüncüsünü yarıyacan oxudu və digər
gözqamaşdıran kitablarına heç gözünün
ucu ilə də baxmadı. Niyə? Yazıçı birincidə yazdıqlarını
ikincidə, üçüncüdə, dördüncüdə,
hətta onuncuda təkrarladı və dayandı. Günü-gündən yenilənən həyat
yeni-yeni hadisələrlə zəngindir, köhnələri təkrarlamağa
ehtiyac varmı? Oxucuya maraqlı, doğma
görünsə belə, o, əsəri oxuyarkən gözləmədiyi,
təsəvvürünə belə gətirmədiyi
situasiyalarla rastlaşmalıdır. Əlbəttə
ki, gözlədiyi, təsəvvür etdiyi hadisələr onu
yoracaq.
- Bir
çox zaman yazılan nəsr əsərlərində nəzm
nümunələrinə rast gəlinmir. Adətən
əsər nəzm və nəsrin vəhdətində olanda
daha da güclənir. Bu probelmləri Sizdə
bir yazar olaraq qələm insanları necə qiymətləndirir?
- Nəsr
əsərlərində nəzm parçalarının öz
yeri var. Bunu qaşlı üzüyə bənzətsək
daha yaxşı olar. Zümrüd qaşlı
üzüklə qaşsız üzük bir cür təsir
bağışlaya bilməz. Bu cür əsərlər
bir növ dastanlara bənzəyir, folklorumuzdan enerji alır və
oxucu üçün sözsüz ki, xüsusi təsir
bağışlayır. Varisin,
Şiringül Musayevanın, Sənəm Səbayelin, Nazir
Çərkəzoğlunun əsərlərində buna daha
çox rast gəlirik. Şiringül xanımın bu
tip bir neçə əsəri saytlarda yayımlanandan sonra
türk naşirlərin diqqətini çəkmiş və həmin
əsərlər nüfuzlu türk jurnallarında çap
olunmuşdur. Həm forma baxımından, həm
də məzmunca zəngindir. Hər
yazıçı əsərinə uyğun şeirlər
seçə bilmir, burda da xüsusi zövq olmalıdır.
Bir də yazıçılar, sanki nəyi isə gözləyirlər,
bunu mən çox müşahidə etmişəm, elə
bilirlər ki, yüz, iki yüz il
yaşayacaqlar, müdrikləşmə dövründə daha
da yaxşı yazmağa vaxtları olacaq. Amma
bu, heç də belə deyil, hər dövrün bir tələbi
var və ömür bir an məsələsidir. Aygün
Sadiqin redaktoru olduğum “Güzgüdə kim
var?” kitabından bir bənd şeiri burada səsləndirmək,
məncə yerinə düşər.
“Ya rəbb,
qəbahətim boyumdan hündür,
Zaman da yetmədi möhlət istəyim.
Bir
baxdım – dünyaya gəldiyim gündür,
Bir baxdım – ölümdən o tərəfdəyəm”. –
Məncə
şərhə ehtiyac yoxdur, insan bunu hər an
düşünməli, göz önünə gətirməlidir.
- Əksər nəsr əsərlərində bədii təsvir
və ifadə vasitələrindən yazarlar düzgün
istifadə edə bilmirlər. Bu isə onların əsərlərində
bir çox zaman məcazların yersiz işlənməsi ilə
nəticələnir ki, bu da əsərin keyfiyyətinə mənfi
təsir edir. Bu baxımdan hazırda yazarların
nəzəri bilikləri hansı səviyyədədir?
- Mən
bunu düzgün istifadə edə bilməmək kimi qiymətləndirməzdim.
Heç kimə sirr deyil ki, ən yaxşı əsərlər
yazıçının təklikdə və gecələr
yazdığı olur. Təklikdə insan
özü ilə baş-başa qalır və bir növ
söhbətləşir. Özü ilə dedikdə kim nəzərdə tutulur? Əlbəttə
ki, yazıçının ruhu, buna daxili aləm, iç
dünya da deyirlər. Bəzən
yazıçı kiməsə oxşamaq istəyir, başqa
birisi kimi yazmağa çalışır, bax onda onun təsvir
etdiyi düzgün alınmır. Alınmayacaq da... Bu sahədə
bəxti gətirənlər çox azdır, böyük bir
qisim ya kiməsə oxşamağa çalışır, ya
da ifrat dərəcədə ədəbi dilə
üstünlük verir... Yazıçı
öz stili, yazı üslubu, bölgəçilik
danışıq tərzi ilə seçilməlidir.
Bilik məsələsinə
gələndə, bu da az rol oynamır. İstedad, bilik, savad vəhdət təşkil etməlidir.
Əhatəli məlumatın olmazsa əsər
qısır görünər. İstənilən
halda, ortaya yaxşı əsər çıxartmaq
üçün zəhmətə qatlaşmağı
bacarmalısan, mətnin üzərində dönə-dönə
işləməlisən, mətni dərinləşdirməlisən,
maksimum məzmunlu etmək üçün məntiqə
söykənməlisən.
- Sonda
oxucu və qələm dostlarınıza sözünüz nələrdir?
-
Müasir oxucu müstəqildir, onu zorla oxutdura bilməzsən.
Oxucu dünyagörüşünü
artırmaq, zövqünü formalaşdırmaq
üçün mütləq oxumalıdır. Yoxsa cəmiyyət sürətlə parçalanmaya
doğru gedəcək. Kitab oxuyanlarla kitab
oxumayanlar arasında böyük uçurum yaranacaq. Milli birlik, həmrəylik əvəzinə
ayrıseçkilik, ziddiyyətli fikir ayrılıqları
tüğyan edəcək ki, bu da təhlükəli
tendensiyadır. İnsan niyə kitab
oxumalıdır? Bu sualın çox
qısa və konkret cavabı var. İnsanın şəxsiyyət
kimi formalaşması, kamillik dövrünə
çatması, müdrikliyə yüksəlməsi yalnız
kitab oxumaqdan keçir, kitablardan öyrənilən faydalı
məsələləri insan başqa heç yerdən öyrənə
bilməz. Bu aksiomadır.
Yazıçı və qələm dostlarıma, elə
özümə də bir tövsiyyəm var; xarici ədəbiyyatın
və serialların təsirindən kənar olmaq. Bu təsir
altında biz fundamental Azərbaycan ədəbiyyatına
layiqli töhfələr verə bilmərik. Dünya ədəbiyyatında Nizaminin, Füzulinin,
Nəsiminin və başqalarının müqayisə olunası
imzalar yoxdur. Biz bununla təskinlik
tapırıq, amma bu gün işimizi davam etdirə bilmirik.
Ucuz şöhrətə hesablanmış təsvirlər
gözümüzü qamaşdırır. Diqqətlə analiz etmirik ki, mənim nəslimdən
olan insanın şəxsiyyət kimi formalaşmasında
ingilisin, fransızın, ispanın təsvir etdiyi həyat tərzinin
nə mənası var? Niyə ziyanlı tərəflərini
görmürük?
Real Azərbaycan cəmiyyəti üçün xarici ədəbiyyatın
ziyanlı tərəflərinin daha çox olduğunu
düşünürəm. Hər bir sahədə
müəyyən qəlibçilik olmalıdır. Guya
ki, sərhədləri pozan, qəlibçiliyi dağıdan
xarici ədəbiyyat şedevrdir!? Əslində,
bir-biri ilə bəhsə girib xarici ədəbiyyatı nəşr
edərək zorla oxuculara sırıyan nəşriyyatlar
çox zərərli bir təbliğatla məşğuldular.
Normal azərbaycanlını
manqurtlaşdırmaq, vətənsizliyə alışdırmaq,
vətən, yurd sevgisini; bir sözlə milli
düşüncəni minimuma endirmək həmin nəşrlərin
arxasında duranların əsas hədəfidir.Azərbaycan
yazıçısının qarşısında duran vəzifə
ortaya çıxaracağı fundamental əsərlərlə
onu qarşısını almağa çalışmaq,
heç olmasa təsir göstərməkdir. Müstəqilliyin, kapitalizmin belə zor tələb
edən paradoksal hadisələri də mövcuddur.
Mövzu genişdir, dönə-dönə müzakirələr
aparılmalıdır, təsir gücünə malik imzalar
öz əməklərini əsirgəməməlidir. Hamısına bol-bol
uğurlar arzulayıram – doğma Azərbaycan naminə,
doğma Azərbaycan ədəbiyyatı naminə!
Mahmud Əyyublu
Azad Azərbaycan.-
2018.- 1 iyun.- S.7.