İnsanlar
öz Dahi aliminə qarşı biganə deyil.
Dünya
şöhrətli azərbaycanlı alim Lütfi Zadənin qəbirüstü
abidəsi sosial şəbəkələrdə müzakirələrə
səbəb olub. Bir qrup Azərbaycanın Xalq rəssamı
və heykəltəraş Ömər Eldarovun
hazırladığı abidəni mükəmməl
adlandırdığı halda, digər qrup əsərin
Lütfi Zadəni əks etdirmədiyini və bəyənmədiklərini
ifadə edib.
Publika.az sözügedən müzakirələrlə
bağlı tanınmış sənət adamları və
ziyalıların fikirlərini öyrənib.
Tanınmış teletənqidçi, sənətşünaslıq
üzrə elmlər doktoru Elçin Əlibəyli hesab edir ki,
heykəl və kompleks çox ustalıqla hazırlanıb:
“Lütfi Zadənin qəbirüstü abidəsi
böyük heykəltəraş Ömər Eldarov tərəfindən
çox maraqlı işlənib. Birincisi, kompozisiya həlli –
heykəl və bütövlükdə abidə mükəmməl
alınıb. Burada qapıların açılışı
bir sistemdən digər sistemə keçidi ifadə edir, zahirən
balaca görünən adamın üsyankarlığı və
bu üsyanı qələbəyə çevirmə əzmi
görünür. Bu mənada istər onun üz cizgiləri,
istərsə də, əlinin sərt açılışla
daşlara toxunması məhz bütövlükdə alimin
xarakterini və iç dünyasını əks etdirir. Hər
gün, hər il və yaxud hər 100 ildən bir Azərbaycanda
belə bir elmi ixtira edən alim yoxdur. Təbii ki, qəbirüstü
abidəsi də onun nəhəngliyini göstərməli idi.
Hesab edirəm ki, Ömər Eldarov bu işin öhdəsindən
gəlib.
Diqqətlə fikir versəniz, abidənin sol tərəfində
onun məşhur düsturunu görə bilərsiniz. Bu
düstur əslində keçmiş və zaman amilinin
göstəricisidir. Alimin bir ölçü vahidindən digərinə,
bir zaman panelindən digərinə çıxması bu mənada
gözəl həll olunub. Digər tərəfdən rəng
çaları xüsusilə diqqətəlayiqdir. Heykəltəraş
elə xammaldan istifadə edib ki, yaşımtıl rəng
çaları əldə olunub. Bu, əslində nanotexnologiya
və matriçanın rəngidir. Bildiyimiz kimi,
nanotexnologiyadan danışanda adətən o rəng istifadə
olunur. Rəng həlli çox maraq doğurur, sanki müəllif
yenilənən elmin rəmzi kimi bu çaları seçib.
Alim obrazını oturmuş halda əlində kitabla və digər
vəziyyətlərdə təqdim etmək olardı, lakin
onun xidmətlərini və elmə nələr bəxş
etdiyini nəzərə almaq vacibdir".
E.Əlibəylinin qənaətinə görə,
Ö.Eldarov bu günün zövqünü və tələblərini
duya bilən insandır:
"Abidə ictimaiyyət
üçündür və hər kəs öz rəyini
bildirə bilər, buna görə kimisə qınamaq
doğru deyil. Sosial şəbəkələrdə Lütfi
Zadənin qəbirüstü abidəsi Nikola Teslanın
Bakıdakı heykəli ilə müqayisə edilib. Onun elmə
gətirdiyi yenilik çox böyük ixtira idi. Amma N.Tesla
klassik dövrün alimi hesab olunur. Odur ki, Nikola Teslanın heykəli
o cür yerinə yetirilə bilər.
Lütfi Zadənin kəşfi isə artıq
21 əsrin kəşfidir. Bu səbəbdən də 21-ci əsrin
kəşfi kimi ona qoyulan heykəl də məhz 21-ci əsrin
tələblərinə, stilistikasına və üslubuna
uyğun gəlməlidir. Biz çox sevinməliyik ki, 91
yaşlı heykəltəraş Ömər Eldarov bu qədər
yenilikçi və novator ola bilib. Ömər Eldarov bu
günün zövqünü və tələblərini duya
bilən insandır. Bu baxımdan abidəni çox bəyəndim
və onun işini çox yüksək dəyərləndirirəm.
Hesab edirəm ki, Lütfi Zadənin qəbirüstü abidəsi
Ömər Eldarovun çox yaxşı işlərindən
biridir.
Məşhur "Novodeviçya" qəbristanlığında
Rusiyanın görkəmli şəxsiyyətlərinin
müxtəlif qəbirüstü abidləri yerləşir.
Orada son dövrlərdə qoyulan abidələrin
tendensiyaları insanı heyrətə salır. Bu baxımdan
Ömər Eldarov onlarla ayaqlaşa bilib, hətta bir çox
hallarda onları qabaqlaya bilib. Odur ki, azərbaycanlı heykəltəraş
tərəfindən Lütfi Zadəyə belə bir abidənin
hazırlaması olduqca qürurvericidir. Qısa zaman içində
belə bir işi yerinə yetirmək hər heykəltəraşın
işi deyil. Uzatmaq istəməzdim, yekun rəyim - bu abidənin
uğurlu hesab edirəm".
Tənqidçi abidənin sosial şəbəkədə
müzakirəyə çıxarılmasını müsbət
hadisə kimi qiymətləndirib:
“Birincisi, bu, onu göstərir ki, insanlar öz
aliminə qarşı biganə deyil. İkincisi, çox
sevindirici haldır ki, Bakıda qoyulmuş hər hansı incəsənət
nümunəsinə - heykələ insanlar laqeyd münasibət
göstərmirlər, əksinə haqqında fikir bildirirlər.
Sənətə və elmə diqqət ayıran vətəndaşların
olduğunu görmək məni çox sevindirir. Fərqi
yoxdur ki, tərifləyirlər, ya pisləyirlər. Məsələyə
müəyyən münasibətin olması
özlüyündə müsbət hadisədir. İstənilən
sənət əsərinin müsbət mənfi tərəfləri
hər zaman müzakirə olunub. Vətəndaş heykələ
öz mövqeyini, öz yanaşmasını bildirməlidir.
Və o, bunda haqlıdır. Biz heç bir halda vətəndaşı
qınaya bilmərik. Çünki heykəl sadəcə sənət
adamları üçün qoyulmayıb. Həmişə qeyd
etmişəm ki, yaradılan əsər sənət
üçündür. Onu da nəzərə almalıyıq
ki, bu heykəl qəbirüstü abidədir və insanlar onu
ziyarət edəcək. Demək bu, artıq sadəcə sənət
üçün deyil, həm də kütlə
üçündür.
Bəzi hallarda əsəri lağ mənbəyinə
çevirirlər. Bu, artıq heç bir halda yolverilməzdir. Çünki böyük
bir heykəltəraşın işini lağ obyektinə
çevirmək olmaz. Əgər kiminsə bəyənmədiyi
məqamlar varsa, bunu ağılla müzakirəyə
çıxardıb, öz səbəblərini əsaslandırmalıdır".
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, ədəbiyyatşünas
İradə Musayeva hesab edir ki, Lütfi Zadənin heykəlinə
qəbir daşı, baş daşı və ya qəbiristanlıq
atributu kimi yanaşmaq doğru deyil:
ÐаÑÑинки по запÑоÑÑ Ä°radÉ
Musayeva
“Burada iki dahinin yaradıcılığı əks
olunub. Daş kimi ölü heykəl arzulayanlar bilsin ki,
modern sənət estetikası incəsənətin
bütün sahələrinə, eləcə də heykəltəraşlığa
nüfuz edib. Lütfi Zadənin heykəli
də müasir dünya heykəltəraşlığı,
modern sənət estetikası kontekstində öz həllini
tapıb. Heykəl canlıdır, hərəkətlidir,
ölü deyil, daşda hiss-həyəcan
emosionallığı var. Heykəl sözlə doludur, elə
bil adamın düşüncəsinə hücum edir, insan bu
gücün qarşısında özünü zəif hiss
edir. Bəlkə də ona görə bəyənmirlər.
Məsələ ondadır ki, adamlar bu qəbrin
üstündə öz təxəyyülündəki
obrazı axtarır. Biri məzlum kişi,
o birisi inqilabçı lider, digəri müəllim obrazı
və sair. Əvvəla, Ömər Eldarovun sənətinə
bizim nəsə deməyimiz absurd bir davranışdır.
İkincisi, modern sənət estetikası
bütün incəsənət sahələrinə tətbiq
edildiyi bir zamanda heykəltəraşlıq abidəsinə niyə
belə kustarcasına yanaşırıq, bilmirəm. Bu,
qəbir daşı deyil, sənət əsəridir, burada bir
romanlıq fikir var!..”
İradə
Musayeva qeyd edib ki, Ömər Eldarov Lütfi Zadəni
fotolardakı kimi məzlum və sakit görünüşdə
təsvir etsəydi, özüm də bəyənməzdim:
“Bu əsərdə alimin daxili təlatümləri, həyəcanları,
zəngin və gərgin dünyası əks olunub. Adam heykəlin təcəssümündə onun nəzəriyyəsini
belə anlamağa çalışır. Dəyərli sənətkarımız Ömər
Eldarov var olsun, bu abidənin üzərində altı ay
işləyib, maraqlı kompazisiya da yaradıb. Qapı fəlsəfəsi də əladır”.
Tənqidçi
sözlərinə onu da əlavə edib ki, bizim xalqın
dahilərə yanaşma tendensiyası qəribədir:
“Lütfi Zadənin vəsiyyətinə əsasən nəşi
Bakıya gətiriləndə də belə paradoksal yanaşmalarla
qarşılaşmışdıq. Hətta ziyalılar
arasında elələri vardı ki, onun fəxri xiyabanda dəfn
olunmasına etiraz edirdi ki, bizim xalq üçün nə edib
ki? Təsəvvür edirsiniz? Dünya elminə yenilik gətirən bir alimin məzarının
burada olmasını (özü də onun öz istəyinə
əsasən) qəbul etməyən ziyalılar arasında
yaşayırıq. Daha sonra qəbirüstü
abidə hazır olana qədər söz-söhbət
yaydılar ki, dünya şöhrətli alimin məzarının
üstü açıq qalıb. İndi
də böyük sənətkarımız dövlətin
tapşırığı ilə layiqincə bir əsər-qəbirüstü
abidə qoyub ortaya, bu dəfə də heykəlin və
ümumiyyətlə, kompazisiyanın ideyasını tənqid
edirlər. “Qəribə”, öyrəşmədikləri
sənət estetikasında hazırlandığı
üçün heykəltaraşı bağışlaya
bilmirlər... Onlar yəqin ki, ənənəvi, məsələn,
sovet dövrü xalq yazıçılarına qoyulan bir abidəyə
bənzər heykəl arzulayırmışlar... Təbii ki, Lütfi Zadəyə sıradan bir heykəl
qoymaq onu tanımamağa bərabər bir davranış
olardı. Biz fotolarda belə, dünyadakı dahi heykəllərinin
hansına diqqətlə baxsaq, maraqlı,
düşündürücü, fərqli estetikalarla
rastlaşacağıq...”
Milli Məclisin
deputatı Fazil Mustafa ideyası Xalq rəssamı, heykəltəraş
Ömər Eldarova aid olan abidəni bəyəndiyini ifadə
edib:
“Qəbirüstü abidə çox gözəl yerinə
yetirilib. İrad bildirmək üçün hər hansı əsas
görmürəm. Heykəltəraş
Lütfi Zadənin sadə alim obrazını yaradıb. Nəticədə gözəl sənət əsəri
alınıb. Onu masa arxasında təsvir
etmək bəlkə də daha uyğunsuz olardı. İradların təhqiramiz formada bildirilməsini
doğru hesab etmirəm. Ümumiyyətlə,
rəssamın fantaziyasına və sənətə baxışına
hörmətlə yanaşaq lazımdır.
Əlbəttə ki, istənilən əsər hər kəsi
qane edə bilməz. Bu normaldır. Lakin
etirazların bu formada olması da anlaşılan deyil. Məsələni çirkin müzakirəyə
çevirmək olmaz".
Qeyd edək
ki, Xalq rəssamı, heykəltəraş Ömər Eldarov
büstün ideyasının özünə məxsus
olduğunu bildirib:
“Abidənin arxasında qranitdən qapı kimi bir şey
var. O rəmzdir, elmdir, elmin sahəsidir. Oradan elmə
qapı açılır. Həmçinin,
riyazi formula da təsvir olunub. Dünyada bu,
böyük açılışdır. Bu
qapı çox ağırdır, amma Lütfi Zadə onu
açır. O, çox sadə adam
idi, şəkli necədirsə, abidəsi də elədir. Qohumu Cənnət Səlimovayla da məsələhətləşim.
O da deyirdi ki, Lütfi Zadə həmişə o cür gəzib”.
Aytən
Azad Azərbaycan.-
2018.-4 sentyabr.-S.7.